Hur ligger sadeln?

Sv: Hur ligger sadeln?

Det bästa för dig är nog att stoppa hästen i transporten och åka till leksand. Tror det spar dig en hel del huvudbry och säkert även pengar i slutändan.

Jag tror inte att coutyn kommer passa även om den stoppas om.Det är lite farligt att göra så för bommen hamnar då inte i våg. Det handlar om små förändringar om man tar ut/stoppar i ull.Och jag tror att det skulle handla om ganska mycket för att få den att ligga optimalt.

Rotar fram min sadeltråd här igen, tyckte att jag fick mycket kloka och intressanta råd från er...så för nyfikenhetens skull så undrar jag vad ni tycker om denna sadel på hästen? Det är en Sigma i syntet, 95 grader i bommen..diskussionen om just märket tar vi någon annanstans, som vanligt är det passformen jag är ute efter.

20329418.jpg

20329419.jpg

Detta är sadeln som följde med hästen vid köpet.

Hej!

Jag hade en ponny tidigare vars rygg var väldigt lik din hästs. Hade en edinburgh i dressyren som passade bra i flera år :).

Hoppsadlar var det lite värre med, fanns 2 st på hela mustang som passade :p; en appaloosa hippos (en äldre variant av prestiges tror jag) och en speciellt framtagen frank baines. Ett tag hade vi en hubertus som funkade, men den hamnade i bakvikt efter ett halvår eller så.

Kingen-helfigur.jpg

Vilken fin ponny du hade! Han var faktiskt rätt lik i ryggen ja :) Sadelutprovaren som jag konsulterat pratade också om Edinburgh, ska hålla ett öga på de sadlarna på beg. marknaden. Tänker dock ta ut en sadelutprovare så att hon får göra en bedömning. Vill ju gärna ha en dressyrsadel så det skulle vara kul om det fanns någon som passade!

Hur fungerade det med bossorna på din ponny? Var det rund/kilbossa?

Senast ändrad:

Svårt att säga utan att se i verkligheten och utan saker. Men jag skulle tro att den är för svängd och något smal. Det ligger dessutom en padd under sadeln så det gör det ännu svårare att se.

Hur går det med din sadel då?

Jag tycker inte de där hästarna var så lika. Din häst är mer svängd och har tyngdpunkten längre fram. Ponnyn är mer svängd jämsöver och jag tror den blir rakare under arbete.

Bilderna var inte de bästa, jag vet, de var inte tagna i syfte att visa upp sadelns passform från början. Tänker dock säga emot dig om att den är för smal, har jag inte paden blir den för vid kring manken i detta muskelläge.

Jag har fortfarande kvar countyn som finns på bilderna, säljaren tog inte tillbaka den, har inte fått ett enda svar på mina mail och telefonsamtal. Så nu behåller jag den i väntan på sadelutprovare för att h*n ska ha något att utgå från. Det är en rekommenderad sadel men just denna hade ju ändå inte riktigt rätt passform, men kanske en annan modell har det. Vi får se helt enkelt, försöker ha lite is i magen!

På vilket sätt är det intressant att jag verkar ta illa vid mig? Det enda intressanta i den frågan är väl hur du kan hitta en anledning till att jag överhuvud taget ska ta illa vid mig.
Det jag reagerar över och har försökt förklara ett antal gånger är att det är vanskligt för att inte säga farligt att råda någon till att helt lita på en sadelutprovare, oavsett vilken! I synnerhet när det som i detta fall rör sig om en kund som enligt egen utsago själv inte besitter någon kompetens.
Om du dessutom själv inte anlitat den sadelutprovare du rekommenderar utan går på hörsägen så tycker jag borde vara mycket mera försiktig i din rådgivning.

Anledningen till att jag inte använde mig av ovan nämd .har inget med hennes kompitens att göra öht.Utan helt enkelt det faktum att det denna gången samföll sig så att det blev en annan.Och jag har bytt sadel 4 ggr på 2 år .Har en häst som ändrat sig väldigt mycket i kroppen.jag skrev att jag inte använde mig av ovan nämd nu sista gången. vilket var för ca 4 månader sedan.
Hur jag gjort de andra gångerna har ju du ingen aning om eller hur? ;)
Jag är med dig på att man inte ska lita blint på sadelinprovare oavsett kompitens.men så är det ju med allt.Man kan väl igentligen inte lita på någon annan än sig själv. och i det här fallet när det gäller sadlar sin häst då möjligtvis.
Du verkar läsa det du vill läsa av det jag skriver. Inte helheten..
tråkigt nog.

För mig är detta det sista jag skriver i den här tråden.

Over and out.

Först och främst tycker jag att det är tråkigt att det blir onödiga påhopp i en tråd som jag skapat för att få tankar och råd, inte för att folk ska bli arga på varann, det får ni PM:a om i så fall. Riktar mig inte till någon av er, utan detta är generellt för hur det tyvärr blir ibland i diskussionsforumen.

Hur som helst...jag tror mig ha hittat en sadel iaf! Jag har fått provrida en Passier Optimum som fanns i stallet och den låg väldigt bra på min häst. Cutback och en mindre kilbossa. Så nu har jag fått tag på en Passier på beg. marknaden med cutback och rundbossa (!) i allroundmodell. Insåg att jag ju faktiskt hoppar en del också så innan jag blir rik som ett troll får jag nöja mig med en allround. Tjejen med Passieren i stallet ska dessutom ta ut Ing**dams för att bredda sin så då kan jag passa på att få denna perfekt tillpassad.

Hoppas att allt går i lås! Vill bara tillfoga att när jag provred Passieren idag fick jag samtidigt lite instruktörshjälp. Det hela slutade med att min häst fick en passageliknande trav!! Jag är så otroligt stolt över min "lilla" pålle, så underbart att se vad han faktiskt har i sig. Där ser man även hur mycket en sadel gör eller förstör, med den ryggaktiviteten har han inte kunnat gå innan.

/ Tack för mig!

Håller tummarna för dig och hoppas det går bra med den här sadeln nu då.Har själv haft en passier Optimum för en 4-5 år sedan. Gudomligt skön att rida i :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Det verkar superintressant, man får reda på så mycket om sadelns uppbyggnad mm inte bara se hur den ligger på hästen. Fasen min egen...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: godishanna
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka