Hur ligger sadeln?

Sv: Hur ligger sadeln?

Haha, ja jag kanske borde det :) Får kanske snart hem en county på prov iaf...

Och har gjort ett byte på en beg sadel till en fårskinnspad från mattes. Att det ska vara så trevligt att dela med sig av de små händelserna också... :)

Nu är det dags att uppdatera tråden då! För nu har jag fått hem en County Competitor, fit 3, som jag såå hoppas på ska passa. Mjukt och fint läder och lagom med knästöd för mig.
Ska provrida den på hästen imorgon när jag ska upp till stallet igen, då blir man lite klokare. Tar kort och så hoppas jag att ni vill komma med åsikter igen!!

Senast ändrad:

Såhär ser sadeln ut hängandes på köksstolen hemma...

19999654.jpg

19999652.jpg

19999653.jpg

Halloj,

Fin sadel, men Hanna_Z den har ju kilbossa... Kanske funkar men känn vart trycket hamnar innan du sätter dig upp och rider...

Mvh

Def. inget fårskinn under den, isf får du köpa 1-2 vidder större. Tycker nästan den ser smal ut utan padd.

Hur känns hästen?

Håller med om att padden inte får plats, men om jag har 1-2 strl större lägger den sig garanterat på manken. Under ridning fick jag precis dit 2 fingrar. Kändes inte trång utan pad, men nu är han ju heller inte musklad så det blir nog väldigt snart för smalt... Fick bomvidden till 90 grader när jag mätte lite snabbt med tumstock som vinkel. Acce kom lätt i form i ridningen, men så här efteråt kändes det nog som att han inte riktigt kunde kliva igenom bak i skritten. (hoppas någon förstår då..) Dock tror jag att sadeln är lagom svängd.

Och kilbossor är väl ingen hit på honom precis...suttit o letat efter passande sadlar i passande prisklass (högst 5 000 kr) utan att hitta någon med rundbossor..Märkligt!!

Ok... Då blir det inte countyn. Känner dock att en Prestige blir för dyr för mig i detta skede när hästen är otränad och omusklad. Kommer snart få byta sadel igen...

I mitt fortsatta sökande, kan vi konstatera att jag är på jakt efter en sadel med ganska svängd bom, plats för manke, vid bom, bred kanal och rundbossor?? Läste just att det är ganska svårt att hitta sadlar med rundbossor på beg.marknaden...

Hej din sadel ser ut att vara för liten/smal eftersom den som sagt ligger i bakvikt.O jag tror oxå på en prestige eller jacson sadel åt din häst.
Men ta gärna hjälp av en sadelinpassare det är värt pengarna!!!

Mvh jag

Tack! Ja, numret till sadelutprovaren ligger väldigt nära telefonen nu :) Man är väl lite dumsnål när man tänker att det är bättre att prova ut en sadel när hästen väl fått de rätta ridmusklerna, vägen till musklerna kräver ju faktiskt också en bra anpassad sadel. Tar dock en kik på Jacson!

Man är väl lite dumsnål när man tänker att det är bättre att prova ut en sadel när hästen väl fått de rätta ridmusklerna
Tro mig tar du hjälp av B kommer h*n att ha detta i åtanke. ;) Att vara dumsnål hjälper inte din häst. B kan därimot göra det. :)

Sadlarna med rundbossor är oftare de dyrare märkena, så det kan vara svårt att hitta, kanske under 5.000.

Kilbossor gör inget om bommen är lagom svängd och ryggen tillräckligt lång för det. Kilbossor passar inte på kort rygg. En svängd men längre rygg kan ha det om böjningen av bommen är rätt.

Du kan ju få hjälp att prova ut en som är rätt men ngt vid och sen ha pad under, ev pad där du även kan lägga "fyllning".

Senast ändrad av en moderator:

Håller med Flash. Ta hjälp av en utprovare (men var mkt, mkt noga med att själv känna efter vad hästen tycker om sadeln) och prova ut rätt modell, men en som i dagsläget är för vid.

Undertiden kan du använda fårskinnspad eller, som jag tycker är helt outstanding -en luftpad. Med den kan du då få upp sadeln från manken och tömma ur lite luft allteftersom hästen musklar på sig. För mig funkar det grymt bra.

Du kan ju även betala sadelutprovaren för att komma fram till vilken modell du ska ha, och sedan leta efter en begagnad sådan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Det verkar superintressant, man får reda på så mycket om sadelns uppbyggnad mm inte bara se hur den ligger på hästen. Fasen min egen...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: godishanna
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar