Hur ligger sadeln?

Sv: Hur ligger sadeln?

Oj, mitt inlägg missuppfattades! :crazy: Hon tar givetvis med sig sadlar som man får prova och provrida, då har man ju något att utgå ifrån...
Men hon kan även ge förslag på olika begagnade sadlar, tex lite äldre modeller som eventuellt kan passa, så man har något riktmärke. (Tänker prismässigt, då det kan vara svårt att hitta en ny sadel för en liten summa.)
Naturligtvis ska man prova även dessa!

Det jag menade med papperet var att hon antecknar allt man provar och vad som ligger bra och hur sadlarna ska tillpassas osv.

Tack för svaret!! Har också bara hört gott om henne så det känns pålitligt att anlita henne.

Vill bara säga att sadelutprovaren i fråga är en mycket duktig sadelmakare, dvs mycket duktig på att arbeta med läder. Hon är dock "grön" vad det gäller hästar och sadlar. Så det är att invagga sig i falsk trygghet att lita på sadelutprovare. De gör så gott de kan får man förutsätta men man kommer aldrig ifrån att ansvaret för att hästen har passande utrustning ligger på hästägaren.

Så grön är hon väl ändå inte? Hon har vad jag vet varit i branschen sen 90-talet.

Förutsett att vi nu pratar om samma person?

Nog är det samma person allt. Jag anlitade henne första gången 1994 för att laga en töm. I samband med det så lärde hom mig mycket nyttigt om läder och lädervård. Hon är som sagt mycket duktig med läder. Men jag passade också på att fråga om hon kunde stoppa om min sadel. Hon var tveksam till det då hon enligt egen utsago inte visste någonting om hästar och sadlar, förutom att hon rent hantverksmässigt kunde klara att stoppa om den. I vilket fall som helst så är det vad jag vet först på denna sidan millenieskiftet som jag har hört talas om att hon börjat prova ut sadlar. Och som antagligen är fallet med alla sadelutprovare (liksom t.ex försäkringsbolag) så går det att plocka fram en hel del missnöjda kunder. Men jag är inte ute efter att hänga ut henne som dålig, jag vill bara poängtera att det alltid är hästägeren (eller den som är i hästägarens ställe) som ansvarar för att hästen har passande utrustning.

Ja men ändå denna sida av millenieskiftet.. det är 8 år det..
icke nöjda kunde finns det inom alla katigorier.Jag personligen känner i allafall inte en enda missnöjd kund .och jag vet en hel del som anlitat denne..Sen vet jag att folk surat ihop när hon påtalat att sadlar faktiskt ligger katastroffalt illa när hästägaren själv provat ut den så duktigt.sen är hon otroligt petig Och detta stör nog många..Sen är frågan oxå vilken kunskap den missnöjda kunden faktiskt besitter .För den är inte allt för sällan knapphändig.
Och visst ligger det största ansvaret på hästägaren att man har korrekt passande utrustning till sin häst.Och har man inte kunskap bör man skaffa hjälp.
Eftersom du skriver som du gör undrar jag vem du rekomenderar i stället? skicka gärna ett pm Eftersom vi inte får diskutera enskilda personer på buke igentligen.
MVH/Q

Senast ändrad:

Personligen känner jag ett antal missnöjda kunder men det är inte det jag vill komma fram till. Som jag själv sagt och som även du säger så finns det missnöjda kunder att plocka fram hos alla. Av den anledningen så rekomenderar jag inte heller någon annan. Jag skriver det igen för säkerhets skull, jag är inte intresserad av att hänga ut henne som dålig. Jag bara varnar för att man inte ska invagga sig i falsk trygghet av den anledningen att en sadelutprovare sagt att sadeln passar. Det gäller som alltid att vara uppmärksam själv. Det är mänskligt att man gillar dem som håller med om vad man själv anser, (gäller även det med exemplet om försäkringsbolag) och att man ogillar dem som hävdar en annan mening. Men den enda mening som gäller om en sadel passar hästen eller ej är enligt min åsikt hästens.

Jag bara varnar för att man inte ska invagga sig i falsk trygghet av den anledningen att en sadelutprovare sagt att sadeln passar. Det gäller som alltid att vara uppmärksam själv. Det är mänskligt att man gillar dem som håller med om vad man själv anser, (gäller även det med exemplet om försäkringsbolag) och att man ogillar dem som hävdar en annan mening. Men den enda mening som gäller om en sadel passar hästen eller ej är enligt min åsikt hästens.
Här är jag fullständigt med dig Mycket sund inställning tycker jag :)Sen tror jag många glömmer bort att hästen förändras .En sadel passar inte i all oändlighet.Hästar ändrar sig i kroppen ofta..flera ggr per år är ingen omöjlighet faktiskt och det är där otroligt viktigt att man själv som hästägare är uppmärksam på detta eftersom då inte heller utrustningen passar längre.
MVH/Q

Vill bara säga att sadelutprovaren i fråga är en mycket duktig sadelmakare, dvs mycket duktig på att arbeta med läder. Hon är dock "grön" vad det gäller hästar och sadlar. Så det är att invagga sig i falsk trygghet att lita på sadelutprovare. De gör så gott de kan får man förutsätta men man kommer aldrig ifrån att ansvaret för att hästen har passande utrustning ligger på hästägaren.

Grön och grön... Det är väl lika med alla hantverksyrken, det krävs många års erfarenhet. Men jag tycker nog att om man har arbetat med sadlar i 5-10 år som du säger, så är man väl ganska erfaren?

Från SBOs hemsida:
Auktoriserad sadelmakare
Yrkesman (gesäll, mästare med fler) som arbetar med sadlar och kontinuerligt uppdaterar sin kompetens med hjälp av SBO´s kurser.
En fyradagars kurs som bl.a. omfattar genomgång av hästens anatomi, sadelns uppbyggnad och olika sadeltyper, fortsätter med praktik och avslutas med praktiskt prov innehållande sadelinprovning och anpassning av sadel till häst.

Jag har aldrig hört något negativt om henne, även om det säkert finns folk som är missnöjda, det finns det alltid.
Och visst ska man lita på sin egen självkänsla, alla kan göra fel och misstag. Men jag tror ofta att det är större chans att hästägaren gör ett misstag och rider med fel utrustning än att sadelutprovaren plockar fram fel sadel. Det är ju hennes yrke!

Wintecs modeller är olika mycket svängda. Jag har en Wintec 500 dressyr som är rejält svängd med bredaste (vita) koppjärnet. Isabellen är betydligt rakare. Wintec wide är också rakare, jag vet dock ej hur den är med de riktigt breda koppjärnen.

Okey, jag tar om det igen.
Den åsikt jag försöker framföra är inte knuten till en specifik sadelutprovare utan handlar om att man själv måste vara uppmärksam på sin häst och hästens reaktioner.

Jag har vad det gäller denna specifika sadelutprovare inte påstått annat än att hon är en duktig sadelmakare, hon är dessutom välutbildad. Men observera att i yrket och utbildningen till sadelmakare ingår mycket som inte har med sadlar att göra utan det handlar om att arbeta med läder. En välutbildad sadelmakare med mångårig yrkesverksahet behöver inte ha provat ut en enda sadel.

Min åsikt att hon är grön som sadelutprovare står jag för. Om man inte är hästintresserad och aldrig har sysslat med hästar eller ridning så tar det som jag ser det längre tid än 8 år med sadelutprovningar då och då för att kunna läsa av hästens rörelser och reaktioner. Man kan läsa mycket teori och lära sig en hel del av det men jag har åsikten att praktiken är minst lika nödvändig.

Sedan en gång till även detta: Jag har inte påstått att hon är sämre än andra. Alla sadelutprovare har säkerligen både nöjda och missnöjda kunder. Om ni vill tro att denna sadelutprovare är den enda med bara nöjda kunder så kan jag antagligen inte göra något åt det, tron kan ju försätta berg har jag hört. :)

Min åsikt att hon är grön som sadelutprovare står jag för. Om man inte är hästintresserad och aldrig har sysslat med hästar eller ridning
Detta stämmer inte .Hästintresse finns och ridit har hon åxå gjort i ett flertal år.Dock har hon lagt ridningen på hyllan.

Ledsam läsning för mig detta. Nu kan jag inte lita på något hon sagt då hon ger olika uppgifter till olika människor!:confused:

Hubertusen ligger bra på många svängda ryggar;)

Tråkigt för dig att du känner så..Tycker inte du ska haka upp dig på det för det kan helt enkelt vara ett missförstånd.Men jag vet att hon ridit och att hon haft ett stort hästintresse.Men det är mååånga år sedan.

Jag frågar fortfarande dig vem du rekomenderar i stället?Eller vem går du till med dina sadlar om inte ovannämd är kompitent nog.

Finns tyvärr inget utrymme för missförstånd i denna fråga. Antingen ändrar hon sina uppgifter eller också stämmer inte dina uppgifter.
Tror inte jag har skrivit att denna sadelutprovare är inkompetent. Jag har skrivit att hon har en del missnöjda kunder i likhet med de flesta andra utprovare.
Jag har även skrivit att jag faktiskt har anlitat henne. Likaså har jag talat om varför jag inte vill rekomendera någon speciell.
För även om jag tycker att någon har gjort ett bra arbete så är det inte säkert att alla kunder är eller blir lika nöjda. Det jag påstår är att man alltid måste vara uppmärksam själv. Och det har stor betydelse hur mycket kunskap man har eller vilken kunskap man "har tillgång till" i omgivningen för att få till en väl passande sadel. Jag anser att det är mycket vanskligt att enbart gå på vad en sadelutprovare säger, oberoende av vem det är.

Tack för svaret! Då får jag kika lite på Hubertus också. Huvuddiskussionen som "brutit ut" på denna länk tänker jag dock inte gå in på då jag själv inte känner till personen i fråga. Håller dock med qodrofenia att det nog inte lämpar sig att diskutera en enskild person i detta forum...

En Prestige Hippos kan du absolut hitta i din prisklass-tycker det finns hur många sånna som helst på beg.marknaden! Lycka till!

Kanske kan vara så att det finns en anledning till det...?

Utgår så klart ifrån att TS inte skulle köpa en sadel obesedd, men skulle i vilket fall verkligen rekommendera att man provrider i en Hippos först. För mig personligen är det absolut den värsta sadel jag någonsin suttit i, det blev mer tortyr än ett ridpass... Detta kan möjligen ha påverkats en del av att sadeln jag provade hade den vidaste bomvidden Prestige har, men har mycket svårt att tro att den skulle passa mig i en smalare vidd heller. Sedan tyckte jag också att lädret kändes lite "billigt".

Vet dock flera som hävdar att de är nöjda med sina Hippos, så det har säkert mest med ryttarens kroppbyggnad att göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Det verkar superintressant, man får reda på så mycket om sadelns uppbyggnad mm inte bara se hur den ligger på hästen. Fasen min egen...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: godishanna
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar