Hur ligger sadeln?

Sv: Hur ligger sadeln?

Jo jag funderade på att ringa B, många i mitt stall som är väldigt neg. till henne också men sen har jag två bekanta som fått bra anpassade sadlar. Och som ni säger, jag kan få ett hum iaf om vad jag ska leta efter på beg. marknaden även om jag inte köper direkt av sadelutprovaren. Att det iaf ska bli en vidare sadel som jag kan ha fårskinnspad under är jag inställd på.

Ang kilbossor/rundbossor så är jag skeptisk till att min häst kan ha kil (även om jag provade det nu), fick sadelläget till 45 cm och det gynnas nog inte av kilbossor som jag förstått det.

Säger bara TACK! för att ni engagerar er och hjälper en rådvill :)

Jag tycker du ska ringa henne i allafall och be henne komma och titta på dig och din häst. du behöver ju som sagt inte alls köpa någon sadel av henne öht.

Jag kan mycket väl förstå varför folk är neg.Hon är extremt petig.Och kan låta kanska tvär.Och tyvärr blir det svårt när folk inte kan ta kritik om hur och vad dom valt att sadla sin häst med.
Det blir lätt konflikter då. Och ofta är folk inskrängta på ett märke som dom tycker är bra och dessutom som dom själva som ryttare gillar ryttaren sitter bra och tivs i sin sadel.. blir väldigt jobbigt när det man älskar inte alls passar ens häst.Och då är det lättare att klandra någon annan som kommer med olika åsikter än den egna.
Detta har jag själv sett ofta. Nu vet jag ju inte direkt vilka som står i ditt stall.Men jag säger ändå att det kan vara som jag ovan beskrev tex.Sen ändras ju hästar äver tiden så en sadel passar ju inte som juten i all oändlighet. vet många som surat i hop när dom köpt ny sadel och sadeln satt sig i stoppningen efter ett par månader och passar då inte längre hästen.Det som behövs då är ju naturligtvis att fylla på med mer stoppning.Men nä! folk tänker inte så långt som att ny stoppning pressas ihop utan då måste det ju vara sadelutprovarens fel eller märket som man inte tyckte om från början.Sen att ägaren tex är hemmablind och inte ser hur hästen muskler och rygglinje förändats är oxå en bidragande orsak.
Jag har genom åren hört såååå många olika varianter så hälften vore nog.
Vill du inte vill ta kontakt med B. finns det en åt leksandshållet som oxå provar ut och byter in sadlar.Han har även ett ganska stort beg lager.

Precis, så har jag gjort, provat ut, för att sen leta rätt modell själv:idea: (När man hittat rätt kan man få hjälp igen att kolla att den verkligen är rätt också.)

Men du, luftpad, var har du hittat den? Låter suveränt:idea:

Jo jag funderade på att ringa B, många i mitt stall som är väldigt neg. till henne också men sen har jag två bekanta som fått bra anpassade sadlar. Och som ni säger, jag kan få ett hum iaf om vad jag ska leta efter på beg. marknaden även om jag inte köper direkt av sadelutprovaren. Att det iaf ska bli en vidare sadel som jag kan ha fårskinnspad under är jag inställd på.

Ang kilbossor/rundbossor så är jag skeptisk till att min häst kan ha kil (även om jag provade det nu), fick sadelläget till 45 cm och det gynnas nog inte av kilbossor som jag förstått det.

Säger bara TACK! för att ni engagerar er och hjälper en rådvill :)

Ett tips, du kan hitta billiga Dominus, Prestige Hippos som du dessutom kan värma om eftersom din häst bygger muskler (Prestige kan vara snål över manken, iaf hoppmodellerna), Spirit (vet inte hur dessa är men de har rundbossa iaf), Cobra, Röösli (nu skriver jag bara allt jag kommer på, tänker inte på priset vill bara ge dig tips...), vissa Passier kan vara utan kil...

Hoppas du hittar en passande sadel snart, har varit i din situation för ett par år sedan och vet hur jobbigt det är... Jag hade lagt pengarna det kostar för en sadelprovning om jag vore du:)
Du har ju möjlighet att prova allt möjligt då...

Jag känner inte till något om globus utan går på vad jag fått vet ang kilbossor generellt.
En kilbossa gör anläggningsýtan längre. På en kort rygg är rundbossa att föredra. Men det kan säkert finnas olika upppfattningar så jag argumenterar inte om det.:)

Senast ändrad av en moderator:

Men såhär är det oftast, en kilbossa är enklare att göra kortare. Rundbossor finns det oftast på sadlar som passar en mer svängd rygg. Och oftast så är svängda ryggar inte korta. Men såklart så finns det ju en hel del undantag.

Vilka korta sadlar finns det med rundbossor?

Ringde faktiskt sadelutprovaden från Leksand idag- mina kära stallkamrater föredrar tydligen denna då... ;) Enligt honom så är det verkligen ett smalt utbud av sadlar som kan passa den rygg som jag beskrev för honom. Ville jag dessutom ha en dressyrsadel blev det ännu värre. Suck!! Det han iaf kunde tänka sig var just County competitor, men i så fall fit 4 eftersom 3 blev för tight. Möjligtvis skulle man kunna tillpassa en Edinburgh eller en Cliff Barnsby, Bonfire till Acce. Han rekommenderade mig att åka upp med hästen till honom för att prova ( har tyvärr inte någon bil som kan dra släpet just nu...). Sen hade han stoor omsättning på sadlar så det slog från dag till dag vad han hade att erbjuda. Alltså inte säkert att han har något inne ändå om jag väl åker...

Funderingarna går nu såhär...att få tag på en County C. i fit 4, ta ut B som vi pratat om här och se om h-n kan stoppa om den för att få den så bra som möjligt. Vid omstoppning kan man ju som utprovaren i leksand sa, både stoppa i och ta ur stoppning... Sista utvägen är att stoppa om hästen så att han passar sadeln ;)

Men såhär är det oftast, en kilbossa är enklare att göra kortare. Rundbossor finns det oftast på sadlar som passar en mer svängd rygg. Och oftast så är svängda ryggar inte korta. Men såklart så finns det ju en hel del undantag.

Vilka korta sadlar finns det med rundbossor?

Sadlar med rundbossor går inte utanför sätet, vilket kilbossor ofta gör = längre yte som belastas.
Jag har inte mätt sadelmärken så korta ryggar har jag lyckligtvis inte haft så jag har ingen aning.

Tack Q att du förstod mitt skämt ;) Sadelutprovaren nämnde också att jag möjligtvis skulle kunna ha en kilbossa så det finns en del märken där dessa är "kortare" än vissa andra kilbossor..men det lär provas noga i så fall. Skrev så fort på lunchrasten så jag glömde tillägga att sadelutprovare B får givetvis i såna fall också kolla på en ev. county fit 4 för att se så den passar, om det ens är lönt att stoppa om dvs.

Aj, aj qodrofenia. Det du gör i inlägg 82 kallas för att "förgifta källan". Att förklara kritik från ett flertal kunder mot en sadelutprovare med att kunderna inte inte tål kritik, är inskränkta eller hemmablinda är ett riktigt lågvattenmärke. Så vitt du vet kan dessa kunder vara både petigare och kunnigare än sadelutprovaren.
Om denna sadelutprovare provat ut din sadel och du tycker att den passar både dig och hästen så är du en nöjd kund. Det innebär inte per automatik att alla kunder är lika nöjda.
For your information så att du inte behöver fråga: Personligen upplevde jag inte denna sadelutprovaren som speciellt petig eller tvär. Vi var överens om att jag behövde en annan sadel (vilket faktiskt är det vanligaste skälet till att en sadelutprovare är hos en kund, apropå att inte tåla kritik), vi var också överens om att inget hon hade att sälja passade hästen och mig. Men... hennes besök tillförde inget utöver att jag kunde utesluta två sadelmärken som jag faktiskt inte trodde skulle passa innan hon kom.

fel... var lite snabb trodde jag hittat en bra sida =(

flädinge sadelmakeri säljer tydligen luftpad.

Senast ändrad:

Man får ju inte länka men det är samma tillverkare till luftpaden Korrector som till Flair saddles. Via Flairs hemsida finns det länk till luftpaden. Sedan finns där kontaktuppg. till ÅF i Sverige.

Senast ändrad:

Men herre jisses. :rofl:

Så här låter det ju i många stall i sverige.Jag menar inte alls att det skulle vara så precis just här.Bara att det ofta låter så många gånger. Jag vill bara vidga vyerna lite för ofta klankas det ner på många yrkesutövare när man själv inte har hela bilden eller kompitensen heller i berört ämne.
För ofta kan jag säga att medelsvensson med häst inte besitter några sadelkunskaper öht att hurra över.
Och så är det överallt Inte bara just här.Det är alltså inte riktat mot B endast utan överlag.
Kan för övrig medela att jag inte ens använt mig av B sist jag bytte sadel .Utan annan.. :grin:
Intressant dock att du verkar ta illa vid dig..

För övrigt finns det bara en anledning till att jag tipsar om B till Hanna_Z det är just för att B finns närmast Och pengafrågan verkar styra i det här fallet. Det är ju bättre hon tar hjälp av någon än att laborera själv.

Senast ändrad:

Ja tyvärr styr pengafrågan mycket i detta fall, och B är betydligt lättare att ta ut då hon är närmare och därmed blir billigare.

Har iaf lyckats hitta på en äldre beg. County i Fit 4 för 5 000 kr, som dessutom har rundbossa av vad jag kan bedöma från bilden! Skjuter liksom inte ut "bakom" sadeln utan är som en mjuk båge upp, utan synlig sömkant på bossan. (För det är väl det som är på en kilbossa?? Ibland funderar man på om man fattat helt rätt...) Väntar på mer informativt svar från säljaren, vet bara att den finns kvar iaf. Väntar även på pengar tillbaka för den sista countyn jag tog hem på öppet köp...håll en tumme för att jag inte blivit lurad! Har dock inte skickat sadeln än..just so you know.

Ja! det var så jag tänkte.. Alla har inte pengar som gräs .Då får man göra så gott man kan så länge.Och du verkar ju göra så gott du kan med dom medel du har.
Tycker det är bra att du tar hjälp.Men gå på din egen magkänsla oxå.Du känner din häst.

Ang kilbossa och rundbossa.. sök på nätet på tex County compeditor den har rundbossa . sen för att se en kilbossa kan du söka på en olympic jessica eller Stubben Scandica.:)

Hoppas du får dina pengar tillbaka :crazy:

Här kommer väl okunniga frågor nu igen...kan bara sucka över att man är så dåligt insatt!!

Finns det en möjlighet att den provade countyn på bilderna skulle passa med en omstoppning? Ta bort en del vid manken, ändra på bossorna?? Kan man t o m göra om en kilbossa så att den hamnar mer åt rundbossa-hållet? Sömmen kvarstår ju men själva formen kanske kan förändras?

Ja, nu famlar man efter halmstrån här...känner mest för att lägga ner och rida barbacka resten av livet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Det verkar superintressant, man får reda på så mycket om sadelns uppbyggnad mm inte bara se hur den ligger på hästen. Fasen min egen...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: godishanna
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar