Hur lär man sin häst ligg ?!

Sv: Hur lär man sin häst ligg ?!

Tack så mycket, det uppskattas! Han älskar att tricksa min lilla häst och bäst av allt tycker han om när han får sprätta med sina framben:D

Jag undrar igen- VARFÖR ska den lägga sig ner när husbonden ber om det:confused:

DÄRFÖR att det är det vi vill att den ska göra, när vi ber om det.
Varför vill du att hästen ska röra sig framåt, bakåt, hoppa osv när du ber om det?

Om du nu tycker att NH är fairplay, varför är just då läggandet ett olämpligt trams och ridningen, transportering osv en bra och korrekt handling av hästen?

Vad avgör som är rätt och fel? :confused:

Föresten tycker iaf jag det är skönt att kunna göra annat med sin häst än att enbart rida den! Tycker det är riktigt smart med trickträning som man kan leka fram + att man påvägen dit får en starkare och mer hållbar relation till sin häst.

Man gör det man tycker är roligt med sin häst! Och de flesta som skriver i denna tråden verkar tycka att det är roligt med trickträning och att lära sin häst saker, för att förbättra en relation.
Bara för att du tycker det är trams, så ska inte alla behöva göra det som en annan tycker är rätt!

Låt folk göra som de vill istället, och som tidigare nämnts, skapa en egen tråd om du har synpunkter på trickträningen. tror inte att folk slutar att lära sin häst ligga ner, för att du säger att det är trams och olämpligt när de själva vet att det fungerar och ger ett bättre kamratskap med sin häst :)

(förlåt för många, långa inlägg ;))

Senast ändrad:

Nu pratar jag Horsemanship- hästmannaskap- inte NH.

Ingan svarar på varför- jo därför, att vi vill att hästen ska lägga sig ner på kommando. O i nästa stund ömsesidig respekt.

Räcker det inte med attt rida o sen bara umgås med dem:confused:

Att den tycker att det är kul att springa framåt vet vi. Den får se mkt mer än hästar som aldrig kommer ifrån hagen.
Sen är det bara i NH man håller på o utöva mer makt- såsom att rygga den i tid o otid.

Relationen kommer av att man förtjänar respekten- inte som många tror- att man tar den genom att utöva mer eller mindre press.
Men om man vill ha den snabbt kan man köra NH o kuva kusen.

Okej, men snälla kan du svara på varför man ska rida sin häst då? Är det nödvändigare? och varför isf?
Menar du att hästar bara är till för att ridas? Finns det verkligen några begränsningar inom det ämnet?

De vad hästen tycker om är väl också lite att ta i, en häst är av naturen ett flykt djur och flyr vid fara, annars står den den mesta tiden och betar och vandrar med sin flock till plaster där det finns mer bete. ect ect.

Sitter man på ryggen har man väl också egentligen mer makt eftersom då kan man lättare manöverera en häst, med hjälp av tygel och skänkel. Och även där utför man väl även ryggningar i tid och otid?
eller är det bara någonting man gör vid träning från marken?

Är det mer nödvändigt att hästen ska rygga enligt ett visst program i dressyr eller vid markträning hemma i form av NH eller vad man nu vill kalla det?

Senast ändrad:

Så länge jag som för hästen ses som ledare så är nog de underkastande rörelserna bara en ännu bättre och positivare förstärkning på att det är jag som har kontroll.

Stegring mm som är dominanta ser jag inget som helst problem i heller om man från början har ett bra ledarskap med sin häst.

Min häst är aldrig ovilig eller aggresiv när jag tricktränar, snarare så har jag en allert häst som är villig och positiv till arbete. Man ser riktigt på hästen att den väntar på nästa kommando/steg.
Väldigt många övningar inom "trick" är kanon i stretch synpunkt.
Visst kommer mycket "tricks" som capriole mm från tidigare krig där hästen var tvungen att vara snabb, allert, lyhörd och smidig för att överleva. Men det säger ju inte att det idag bara är en cirkuskonst.

Jag tycker det är riktigt synd att kalla det cirkuskonster när det egentligen bara handlar om naturliga beteenden hos hästen.

Ja varför avlar man RID o KÖRhästar.

Få hästar vandrar vilda här o får den motionen de behöver;)

Rygga järnet eller be hästen att träda bakåt några steg ytterst sällan är en väsentlig skillnad. Att den kan rygga kan vara av vikt- när man inte har möjlighet att vända, men det ska inte vara till för att tukta den.

Många börjar med Nh just därför att de är rädda för sin häst både på marken, men framförallt uppsuttet o blir då frälsta när de sen kan dominera hästen. Sen kan man kalla det för samspel eller den lydiga slaven.

Det kanske vore bra med en sorts kvalitetssäkring av tränare. Ett svenskt godkännande av instruktörer och träningsmetoder. För att kalla sig tränare (inte bara NH utan hopp, western osv) måste man ha gått en typ av grundutbildning (och blivit godkänd) samt även fått sina specialinriktningar/metoder godkända ur säkerhets och djursynpunkt (En typ av ISO-2000 för hästfolk)

En trygghet för kunden och "oseriösa" tränare (inom alla inriktningar) får svårare att hävda sig på marknaden. Och även en marknadsfördel för seriösa tränare.

Klart det finns okunnigt folk som tror sig kunna. Överallt :/

Axel:

Bryta ner hästen kan man iof göra oavsett ridning eller nh eller annat. Det är väldigt synd att folk tror sig kunna och som gör det motsatta! :/
men
Vad tror du händer med en ridhäst som inte lyder?

Senast ändrad:

Jag skrev inom all inriktningar ;) Men kanske NH är viktigare att styra upp då man "använder hästens eget språk och social betende" på ett annat sätt än annars. Man når hästen på ett annat plan där den har svårare att skydda sig. OBS jag är inte emot NH.

En psykolog, som tränger in i en människas inre liv har ett större inflytande på en människa än ex en kirurg- därför har man lagar och regler som skyddar patienten.

Vad gäller mina ridhästar så söker jag felet hos mig sälv aldrig hos hästen även om vissa hästar är svårare att komma underfund med än andra. Min nuvarande har varit ett "hår av hin"- men nu är hon super. Trygg, älskar att vara duktig- men tål inte orättvis behandling, duktig. En häst som tänker själv och som man måste få med sig, man måste förtjäna hennes"gunst" . Passar mig perfekt egentligen men tid har det tagit.

Senast ändrad av en moderator:

Det jag tror att många menar är att man med NH kan tro sig göra rätt, men det har blivit fel. Men det är ju jätte vanligt inom all hästhantering. (fortfarande vääldigt svårt att skilja på vissa rätt/fel!)

Ett sunt sätt att träna just hästen speglas ju sedan tillbaka. Men att sätta sig in i en hästs perspektiv och arbeta, som du säger, genom deras eget språk kan vi få en förståelse. Men då måste man ju verkligen kunna läsa och förstå sin häst.

Ja, det är ju ryttaren det oftast (eller alltid) beror på! Men jag tror många ser ett olydande som en ren dumhet och därefter bestraffar hästen och "tvingar" den på många saker.

Det är nog mycket individ-individ. De som fungerar på min häst, fungerar kanske inte på din osv.. :)

Senast ändrad:

Ju vassare kniv, desto mer kunskap krävs av den som hanterar den.

Om NH är en mer effektiv metod- kräver den också mer av den som utför arbetet.

Jag tycker inte att folk ska få använda vassa sporrar och skarpa stångbett utan erfordelig kunskap heller. Finns vidriga exempel. Först ska man lära sig rida ordentligt - sen ev. förfina hjälperna med sporrar och stång.

Varken NH eller sporrar o skarpa bett skall användas som ett enkelt sätt att ta genvägar, anser jag.

Många börjar med Nh just därför att de är rädda för sin häst både på marken, men framförallt uppsuttet o blir då frälsta när de sen kan dominera hästen. Sen kan man kalla det för samspel eller den lydiga slaven.

men nu är du allt uppe i det blå rejält och cyklar......
att dominera sin häst är lika viktigt som att man dominerar sin (exempelvis) hund, annars kan dom bli riktigt farliga, både för sig själv, för oss och för sin omgivning. att träna lydnad med djuren är en förutsättning för att vi ska kunna ha dom i vår ägo.
att rida eller att träna trick är bara olika benämningar på att träna sin hästs lydnad.

det finns ju sammor med rörelser som hästen genomför i vår tjänst, som knappast förekommer i naturen, se bara levade, piaff, eller nått så basic som skänklevikning.
alla rörelser handlar i grund och botten om att hästen ska ge efter för vår vilja och genomföra det vi kräver av dom. iomed att det, så dominerarvi våra hästar i allt vi gör. de flesta hästar gör det snällt och enkelt, men vissa sätter upp mer motstånd och när ägarens kunskap i hur djuret ska kuvas tar slut, tar man hjälp av någon som kan bättre!!!!!!

du kan kalla det cirkuskonster och NH-tjaffs, men i grunden är alla hästsporter, alla rörelser och allt vi gör med våra hästar ett sätt för oss att dominera dom och dom hästar som inte lyder..... tja, dom tar bara lit längre tid att böja, eller åxå hamnar dom hos slaktarn.

jag kan LOVA dig att det inte finns någon som vill ha en häst hos sig, som är en ren fara för människan. och en häst utan träning (vilken den än må vara) är en farlig häst.

vidare är hästen ett flykt och flockdjur och innan all träning börjar, ska man övertyga hästen om att den kan slappna av i en människas närvaro.
sätter man grunden till det, finns det inga rörelser som är mer eller mindre dominanta eller uppfattas av hästen på något annat sätt än bara ytterligare ett sätt att foga sig efter människans vilja.

......
att dominera sin häst är lika viktigt som att man dominerar sin (exempelvis) hund, annars kan dom bli riktigt farliga, både för sig själv, för oss och för sin omgivning. att träna lydnad med djuren är en förutsättning för att vi ska kunna ha dom i vår ägo.
att rida eller att träna trick är bara olika benämningar på att träna sin hästs lydnad.

.....
alla rörelser handlar i grund och botten om att hästen ska ge efter för vår vilja och genomföra det vi kräver av dom. iomed att det, så dominerar vi våra hästar i allt vi gör. de flesta hästar gör det snällt och enkelt, men vissa sätter upp mer motstånd och när ägarens kunskap i hur djuret ska kuvas tar slut, tar man hjälp av någon som kan bättre!!!!!!

du kan kalla det cirkuskonster och NH-tjaffs, men i grunden är alla hästsporter, alla rörelser och allt vi gör med våra hästar ett sätt för oss att dominera dom och dom hästar som inte lyder..... tja, dom tar bara lit längre tid att böja, eller åxå hamnar dom hos slaktarn.

....

Låter otrevligt. Dominera är ett hårt ord.
Tur att ingen av mina häster (och det har varit ganska många genom åren) har behövt domineras. Disiplin som bygger på förtroende och samarbete är en sak - dominans något helt annat. Jag slutar heller med hästar än kuvar dem- då är det inge kul längre.
Först nu förstår jag vad Axel reagerar så starkt mot. Jag har tidigare bara mött NH-folk med en mer mjuk inställning till hästen

Jag har inte heller behövt dominera någon av mina många hundar- och ingen har blivit farlig

I hästhantering övertygar man väl hästen att göra vissa saker?

I min Horsemanship låter jag hästen själv klura ut vad den ska göra, genom att jag förklarar ska hästen förstå och med det vill jag förbättra självförtroendet. Jag vill att min häst ska se mig som en trolig ledare för den och den ska kunna hänföra sig till mig genom förtroende, inte av undergivenhet. I en hästflock krävs en ledare! Därför så vill jag också vara en ledare för hästen, ingen dominant general som befaller hästen att göra saker utan som visar hästen att världen är rolig och ökar dess självförmåga att klara av saker.

Du ville ju inte svara på mitt tidiagre inlägg till dig av nån anledning men i mina öron så låter det du skriver bara som okunskap och som sat du är så välkommen hit och kolla så när jag tränar.
Pink har fått mycket bättre balans mer muskler och styrka samt kordinera sin kropp bättre plus samspelet tillsammans med mig sen jag började trickträning. Han blir också trött och svettig mycket snabbare än när jag rider så om inte och säg att hästarna inte får nån träning.

Men om du nu ville att hästarna skulle ridas och sen vara hästar därimellan, varför kan de inte få tricktränas och sen vara hästar därimellan?

Så långt jag kan se så är vi överens :)

Förtroende!!! Det är det vi vill ha- inte dominans- då har vi också säkrare hästar

Kan ta ett ex från för 15 minuter sen. Jag körde bort ris ur hagen med en ganska stor traktor m frontlastare. Det var ca 1.3 m mellan vägg och bakhjul. Hästen ville, men tordes inte smyga emellan den mullrande traktorn och väggen, förrän jag gick dit och ställde mig vid ingången till "passagen" (på traktorsidan). Hon tittade på mig, nosade och kilade igenom. Och började sen undersöka riset i skopan.

Då ska man dominera sina barn, sina underhuggare o även sin karl:devil:- som inte vet sitt eget bästa *tur att man vet det själv o alltid är logisk o rationell:angel:*

Jag ser mig själv som en lärare, beskyddare, mentor eller hönsmamma....

Zahlo.
Jag behöver inte kommentera...igen- att du har en särdeles kontakt med din häst.
Få människor har DET:

Senast ändrad:

Tack va trevligt att du tycker det, men tycker du inte att jag är en djurplågare som lägger min häst på kommando?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25