Hur lär man sin häst ligg ?!

Sv: Hur lär man sin häst ligg ?!

ett "tänkbart" senario kan ju vara att- hästen tröttnar på det ni gör (ridning) och lägger sig istället, då har den ju förut fått massa beröm/belöning ;) ryttaren sitter av och vips, så har hästen lärt sig ett nytt sätt att slippa. lärt sig -orsak-verkan.

inte berömmer/belönar man hästen då den ligger av sig själv i box/hage ;) så skillnad blir det ju ;)

den ponnyn där jag jobbade kunde oxå gå och baja igentligen (om ryttaren va lite duktigare) av slump-vad vet jag, så hade han dock lärt sig att om man "bara" stannar så blir det åthutning, men om jag bajsar lite så händer inte så mkt. ;) genast har det utvecklats till en olat ;)

Men man lär juh inte hästen att ligga när man sitter på. Det är ju när man ger ett komando som hästen ska ligga och då får den berömm:confused:

Det är inte så svårt :crazy: När han ligger ner så gör du så att han reser sej upp precis innan han har rest sej så ger du beröm så att han stannar. Då sitter han sen går de bättre:bump:

nej, men ponnys kan vara experter på att lära sig hur man lättast slipper arbete. jag har redan förklarat så väl jag kan i tidigare inlägg.

Vilka lydiga (eller hjärndöda) hästar du måste ha mött, som aldrig gör något på eget bevåg..

Jag tror inte man får några problem om man verkligen känner sin häst, inte bara "NH-tränar" den utan verkligen kan den innan och utan. Jag trodde Figge skulle börja använda bugningen lite titt som tätt för att få godis, men tji fick jag. Han är väl för lat antar jag :p Däremot har han börjat gnägga och humma nåt fasligt, aldrig en tyst sekund där inte.

Jag testade Bills (?) tips om att böja halsen och lyfta ett ben. Jag tror det kan vara något på gång där, även om det inte blev ligg av det utan "bara en vanlig bugning" med böjd hals. Testade bara en gång, ska prova igen inom en snar framtid.

Jag sköter en ridskoleponny som jag gärna vill lära att lägga sig ner i boxen och i kanske hagen o betet.Tänkte då ha som kommando att jag sätter mig ner och klappar på marken med båda händerna vid vars en sida om mig. Men hon får bara göra det med mig och ingen annan. HUR SKA JAG GÖRA ?

vill bara visa att varnande finger för denna övning.
De som har hästar som kan få för sig att vägra gå när man rider, kan få Riktiga problem om man inte är duktig.
Hästen kan börja lägga sig ner när den inte vill längre.

Sett och upplevt på annans häst.

fast en del hästar har ju som protest att lägga sig när de inte vill tex. Har haft ett sto som la sig ner när en person red henne som var alldeles för hård mot henne. Världens raraste märr men som hade sina spärrar... Hade även han om en skettis när jag var barn som gjorde samma sak om någon var elak med henne.

KL
VARFÖR ska den underkasta sig så:confused::mad:

Räcker det inte med att de är så underbara för allt annat som VI vill:confused:

Vad har det med underkastelse att göra?
Tillit och kamratskap, snarare, tycker jag i alla fall.

KL
VARFÖR ska den underkasta sig så:confused::mad:

Räcker det inte med att de är så underbara för allt annat som VI vill:confused:

hur får man sin häst att ligga ner ? Hur har ni gjort ? VIll ha många svar ! :d

Du kan sätta upp mej på ryggen ;) x)
1 häst har lagt sej ner med mej när den blev trött och den andra var nära på att göra det men jag fick den att gå innan den lade sej ner ;)
Båda är dock unghästar ;) och den som lade sej ner helt med mej har säkert ärvt det ifrån sin mamma som gjorde det när hon inte ville göra det som man bad henne om...
Dock är inget av de här intränat, allt har dom hittat på själva och vi människor försöker att få bort det ;)

Vad har det med underkastelse att göra?
Tillit och kamratskap, snarare, tycker jag i alla fall.

Är det ngt naturligt menar du?
Att den lägger sig för ngn annan anledning än att den är trött eller allvarligt sjuk.

Om man inte rider på dem, så kanske pudeldressyr behövs eller för att visa sin machosida.

Varför undrar du om jag tycker att det är "naturligt"?
Vad har det med saken att göra?

Jag gör f ö massor av onaturliga saker med mina hästar. Rider på dem t.ex., hur sjukt onaturligt är inte det? Skor dem, lastar dem, låter dem bo inomhus, sätter kläder på dem, avmaskar dem...

Jag tror inte att gränsen för "naturligt" och "onaturligt" går just vid att lära hästen att lägga sig på kommando.

Är det ngt naturligt menar du?
Att den lägger sig för ngn annan anledning än att den är trött eller allvarligt sjuk.

Om man inte rider på dem, så kanske pudeldressyr behövs eller för att visa sin machosida.

Det är den yttersta synden för flyktdjuret att lägga sig ner.

VARFÖR i hela friden har man behov av att få den att lägga sig??????

Skaffa en hund.

*delvis kl*

men jag har tänkt på det här med naturligt och inte för hästar....

vi har haft hästar i vår ägo i flera 1000 år, skulle man inte kunna påstå att det livet våra tama hästar är naturligt för dom?
travhästen är framavlad för att trava rent och snabbt och är det då inte naturligt för dom att just trava rent och snabbt?
samma med ridhästen, vi försöker att ta vara på egenskaper som passar oss bäst och dagens häst skulle inte klara sig länge i det fria, det är inte naturligt för dom längre.

så vad om är naturligt eller inte för en häst tycker jag är hemskt svårt att avgöra!

vi själva är ju samlare och jagare från början, och visst samlar och jagar vi än, men helt andra saker än vad vi gjorde då. och om det är några som lever ett onaturligt liv, så är det väl vi, med våra stillasittande jobb och monotona rörelser och förädlat socker som ger oss må-gott-känslor och övervikt? :grin:

Att lasta in hästen i en transport - kan den fly då?
Kan den fly från sin box?
När man sitter på hästryggen och möter något "läskigt" - får den fly då?

Tycker att det vevas väderkvarnar här.

Det är den yttersta synden för flyktdjuret att lägga sig ner.

VARFÖR i hela friden har man behov av att få den att lägga sig??????

Skaffa en hund.

Du kan försvara dumheten så mkt du orkar.

Om man inte bor på prärien o ska förflytta sig långt- behövs färdmedel.

Hästen ser stallet, lösdriften som sitt hem. Den har alla bekvämligheter- tamhästen. Mat, vatten, revir, flocken o tryggheten.

Jag undrar igen- VARFÖR har man behov av att få den att lägga sig?

detta varför kan nog stötas och blötas i all evighet.

varför - i detta fall är nog bara ägarens påhittighet och egentligen ser jag inget problem med att lägga ner sin häst, så länge man har en ok relation till den.
om hästen lägger sig, litar den ju uppenbarligen på sin människa och känner sig trygg i tillvaron, precis som dom gör när dom vilar som vilda hästar...

finns ju massor med exempel där -varför- kan tillämpas och ifrågasättas.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25