Hur lär man sin häst ligg ?!

Sv: Hur lär man sin häst ligg ?!

Håller med!

Varför ska man TVINGA hästen att lägga sig ner?
Det krävs en bra relation och mycket kunnighet innan man ger sig på sånt.
Ja o hur många har det.

Tycker att de i de allra flesta fall handlar mest om att ytterligare vilja dominera över hästen- bli än mer dess "ledare".

Det är bara NH o cirkusnissar som pysslar med sånt här trams.

Rätta mig om jag har fel men handlar inte allt om horsemanchipp? Samspelet mellan häst och människa? Utan det samspelet skulle antagligen inte hästen finnas i våra liv som den gör nu. Människan på hästryggen ger ett tryck i sidan och hästen svarar genom att gå frammåt. och visst, det är onödigt att lära hästen trix. Det finns ingen mening igentligen. Men kännslan över att ha det samspelet över hästen när den bara lyssnar till ett ord. En vikthjälp räcker för att lära in det onödiga. Iallafall för mig.:crazy:

Horsemanship innebär att man är fair mot hästen.

Om man nu rider på sin ridhäst, varför ska den även kunna hundkonster:confused:

Räcker det inte?

Kan den inte få bara vara...häst, däremellan?

Horsemanship innebär att man är fair mot hästen.

Om man nu rider på sin ridhäst, varför ska den även kunna hundkonster:confused:

Räcker det inte?

Kan den inte få bara vara...häst, däremellan?

Det är väll en konst att få hästen att stanna och svänga med ett litet drag i tyglen. Bli ledd, lyfta hoven och acceptera att någon sitter på dess rygg i en sadel. Att lära hästen att sitta, ligga, stegra är bara en annan typ av bemästring. Man får hästen att lyda och lita på en likadant som att hästen ska fatta galopp av en galoppskänkel. Hästen är fortfarande en häst. Men den mår bäst i sin naturliga miljö. ute på stora slätter i en stor flock och inte stå fastbunden eller instängd i ett litet hus halva livet för att sedan röra lite på sig när någon ska få den att springa runt, runt som en annan idiot. :crazy:

Sahlo: Hadde lyst til å linke til bildene dine i innlegget mitt. Hesten din ser ut som han aldri i verden kunne hatt det bedre! :)) Vackert! Det lyser tillitt og vennskap av bildene dine. Og på de hvor hesten ligger (i en annen tråd her) ser det ut som hesten synes det er gøy. ihvertfall etter hva jeg tolker med tanke på hele hestens kroppsspråk.

Jeg har ingenting imot at hester læres til dette, sålenge det blir gjort på den respektiv måte. Den skal såklart ikke legge seg ned av underkastelse osv.

Det är enbart hästar som verkligen känner sig trygga med omgivningen som frivilligt lägger sig ner -det är detta man eftersträvar när man vill lära in ligg.

Det finns många sätt att tvinga en häst ner i ligg; t.ex. med div. karlar och longerlinor, man kan kasta omkull hästen och det finns säkert många andra fina trix också.

Detta är "underkastelse" och onaturligt för hästen och har över huvud taget ingenting att göra med att få hästen att lägga sig ner.

Om man som hästägare vill få sin häst att lägga sig ner så kan man utgå från att böjning i hals, bersgeten, buga och kompliment som många andra i den här tråden beskrivit bra, och sedan är det hästen som kommer utföra övningarna i sin takt och gå vidare till nästa steg då den känner sig tillräckligt mogen för det.

Citat från "Frihetsdressyr och cirkuslektioner" av Franco Gorgi:
Tränaren kan med sin erfarenhet och med sitt korrekta förfarande kanske påverka tidsintervallet mellan de olika stegen, i bästa fall förkorta det men inte bestämma det.

En liten påminnelse sådär, läs och begrunda ;)

Och : Tålamod,Tillit och Respekt är nycklarna (brukar jag tänka iaf).

Jag tror inte att hästen far illa av att lära sig lite trick. Tvärt om!

En del rider mycket, har stora krav på hästen i ridningen. Så klart att hästen behöver vara ifred emellen de ansträngande ridpassen.

Andra rider lite mer sällan och har dessutom mindre krävande ridpass. De kanske tömkör eller övar in olika trick eller annat. Hästen har fortfarande mycket fritid emellan träningspassen att "bara vara häst". Trick kan var kul och utvecklande för både hästen och människan under förutsättning att det får ta tid att lära in och man gör det på hästens villkor.

Problemet kommer, som jag ser det, när en lite ovan hästmänniska ska lära hästen häftiga trick för att imopnera på sig själv, och andra.

Vill hon däremot imponera med ridning och har en inriden häst, så har hästen troligen lärt sig "ridspråket" av en annan hästmänniska. Likaså hantering med sadling, i stallet mm. Så då går det ofta ganska bra.

Men trick har hästen troligen inte lärt sig. Det är något helt nytt och ovant. Och den ovana hästmänniska kan heller inte "förklara" för hästen på ett bra sätt. H*n har kanske bara några instruktioner från nätet och då blir det ganska lätt problem! Och "den dumma hästen" får skulden

Detta är "underkastelse" och onaturligt för hästen och har över huvud taget ingenting att göra med att få hästen att lägga sig ner.
Vilken dubbelmoral.

Just att den lägger sig ner är det underkastande som den aldrig skulle göra för en annan häst. dominans vs. underdånighet.

Men det är ju skillnad på att tvinga ner hästen med våld och att få den att lita på dig så till den grad att den frivilligt lägger sig ner när du ber den.

Och jag själv tror att om jag har ett bra förhållande till min häst så kommer aldrig att behöva underkasta sig då den håller sig till "spelreglerna". Dvs, aldrig går på mig osv.

Jag själv måste göra desamma för henne, för det är ju det som förhållandet bla går ut på: ömsesidig respekt.

Och detta glömmer tyvärr många. Och det leder ofta till att hästen tvingas till underkastelse, kanske inte i form av ligg, men kanske buga.

Jag undrar igen- VARFÖR ska den lägga sig ner när husbonden ber om det:confused:

Kallar du det för ömsesidig respekt?
När lägger du dig för den?

Var kompisar istället som upplever saker tillsammans o har kul ihop.
Inte att hästen ska behöva stå ut med ngt som helt onaturligt för den.

Buga är en sak-ligga, en helt annan.

Och detta glömmer tyvärr många. Och det leder ofta till att hästen tvingas till underkastelse, kanske inte i form av ligg, men kanske buga.

Nja underkastele, jag vet inte.
Jag började träna lite bugning med min pålle. Hon gillade det skarpt. Och moroten man fick som belöning var inte fy ska den heller.

Jag var på ridkurs och stod och pratade med instruktören, med hästen bredvid mig. Tydligen tyckte hon det blev lite långtråkigt (och ville tillförskaffa sig en läcker morot), för plötsligt började alla gapskratta- jag vände mig mot hästen som på eget bevåg hade gått ner och bugat.

Tilläggas kan att hästen är TRYGG. En natt stod jag och veterinären och behandlade hästen i grannboxen. Det var slangar och spring i timmar. Min trygga pålle tröttnade och la sig på sidan och somnade!
Oj- Det var först gången det har hänt, sa veterinären och skrattade.

Senast ändrad av en moderator:

Eller ja, "underkastelse" kanske jag skulle skriva.

Trygghet glömde jag också bort att skriva i mitt senaste inlägg, :D (skyller på solen)

Och ja, jag ser trix som en form av roligare kommunikationsträning, min häst tycker också att det är roligt att lära sig nya saker och det är en kul omväxling från dressyrarbetet. Jag håller på att lära henne buga och jag är nästan hundra på att hon inte ser det som en form av "underkastelse" utan snarare en lösning på att få beröm, tilläggas kan även att vi utvecklar kommunikationen och tilliten.

Om jag skriver det såhär i stället:

Jag vill ingenstans i mitt förhållande "bossa runt" min häst, utan jag eftersträvar det du skriver: kamratskap.
Och nu kan inte min häst prata men om hon kunde det och bad mig att lägga mig ner så skulle jag göra det, ifall jag litade på henne så pass mycket så att jag skulle lägga över all kontroll på att hålla utkik efter ev. faror på henne.

Det är DET jag eftersträvar, det perfekta förtroendet.

Eftersom när hästen ligger ner helt platt så är den extremt utsatt för faror eftersom den inte skulle hinna upp i tid om t.ex. vargarna kom, och nu finns det iofs inga vargar kring stallet, men instinkterna hos hästen finns ju kvar. Men litar den på mig så tror den att det inte finns några faror och den lägger sig ner.

Och ja, min häst tycker att det är kul att lära sig nya saker (och jag känner henne så pass bra att jag kan skriva det). Trix är ytterligare en väg till kommunikation, om jag gör det rätt. Även ligg och stegra.

Nu avslutar jag här eftersom jag inte kan uttrycka mig tydligare och vi kommer inte komma någonstans i den här diskussionen, vi har helt enkelt olika syn på det här med ligg. Om jag har glömt något eller säger emot mig själv så ber jag om ursäkt.

Hejsan det första steget är nog att buga och det är så enkelt att man tar en godis och her mellan frambenen (fins många bra filmer att se)
http://www.pixbox.se/alb_show_id839021_page0.html
där bidler på mig och cirkus killen jag hade förut nr han lästan gör ligg han bugar stretchar osv ligg är offtast den övning som kommer nästan sist och jag föreslår en annan att börja med :) lycka till!

Tack:) Jag tränade mycket Nh innan och sen började jag lära andra tricks först som är lättare för hästen att förstå från början. Det krävs mycket att hästen förstår vad du vill alltså att man gått en bit påvägen redan. Hästen ska tycka det är roligt att kommunicera och skoja med dig och att man faktiskt lyssnar på varandra så det inte blir att : Jag vill lära min häst att ligga, punkt slut.. för det är vägen dit som gör det det är det som är kommunikationen. det är så svårt att förklara, men en dag så släpper allt-faktiskt. och då funkar många grejer med en gång och man förstår hur man ska göra:)
Man måste alltså kunna läsa sin häst och hitta knapparna på både sig själv och hästen. Och mycket hjälp får man utav att ha en tränare, tränaren ser saker som man aldrig skulle komma på annars eller väldigt lång tid efter, så man tjänar verkligen på att skaffa en tränare!
:)

Tycker du inte man ska lära hästen hoppa heller? -en helt, mer onaturlig syssla. Ifall allt är horsemanship, vad avgör vad som är rätt och fel? Hästen får "stå ut" med oss i vilket fall som helst. Vare sig det gäller cirkuskonster, hoppning, fälttävlan eller voltige.

Mitt mål med ligga är att förstärka relationen mellan häst-människa. Eftersom detta är ett underlägset "trick" krävs det mycket förtroende för hästen, ingenting som sker över en dag. Varför är det då inte OK att förstärka relationen genom att lära hästen ligga på tillit? Allt handlar ju om horsemanship.

Jag har en jättebra relation med min häst och han utför saker i min tjänst hela tiden. Vi är lika mycket kompisar för det! Vad ska man göra för att det ska vara en jämlik kamratskap, tycker du, mellan häst-människa?

Men allvarligt talat, om man ska låta hästen vara häst så är det väl ändå bättre om människan stannar på marken.

Tricks gör inte hundar av naturen heller, det är människans påhitt, precis samma som med att lära hästen tricks, precis samma som att rida på hästen, köra hästen i trav eller flertalet andra sporter.
Så vad är det egentligen du har emot alla andra som inte gör precis som du vill? Låt folk lära sin häst vad de vill sålänge det sker på ett snällt sätt.

Du är alldeles välkommen hit och se när jag tränar med min häst, trickträning är det bästa han vet och han gillar tex mycket hellre att ligga än att buga, så varför skulle just ligga av alla tricksen vara så hemskt?
Och ohja jag håller med dig att de som binder sina hästar och drar omkull de, som de lär trickshästar och showhästar till filmer, det är verkligen Inte snällt och jag skulle aldrig göra det själv och jag råder verkligen ingen annan att göra det heller, då har hästarna inget val och det kan faktiskt finnas anda anledningar till att hästen inte vill ligga ner än att den inte vill eller inte litar på sin ägare, den kan faktiskt ha ont nånstans ellerden känner själv att den inte vill ligga på det underlaget, så där förstår jag vad du menar, för att lära ligga är absolut inte det som kommer först det är mycket Mycket jobb som är före.
Men om nu tricks är så onödigt, vad är det då som gör ridningen nödvändig?

Men allvarligt talat, om man ska låta hästen vara häst så är det väl ändå bättre om människan stannar på marken.

Tricks gör inte hundar av naturen heller, det är människans påhitt, precis samma som med att lära hästen tricks, precis samma som att rida på hästen, köra hästen i trav eller flertalet andra sporter.
Så vad är det egentligen du har emot alla andra som inte gör precis som du vill? Låt folk lära sin häst vad de vill sålänge det sker på ett snällt sätt.

Du är alldeles välkommen hit och se när jag tränar med min häst, trickträning är det bästa han vet och han gillar tex mycket hellre att ligga än att buga, så varför skulle just ligga av alla tricksen vara så hemskt?
Och ohja jag håller med dig att de som binder sina hästar och drar omkull de, som de lär trickshästar och showhästar till filmer, det är verkligen Inte snällt och jag skulle aldrig göra det själv och jag råder verkligen ingen annan att göra det heller, då har hästarna inget val och det kan faktiskt finnas anda anledningar till att hästen inte vill ligga ner än att den inte vill eller inte litar på sin ägare, den kan faktiskt ha ont nånstans ellerden känner själv att den inte vill ligga på det underlaget, så där förstår jag vad du menar, för att lära ligga är absolut inte det som kommer först det är mycket Mycket jobb som är före.
Men om nu tricks är så onödigt, vad är det då som gör ridningen nödvändig?

:bow: :bow: :bow:

Vad bra då att du är här och sätter gränser för resten av hästsverige...

Jag trodde att tråden handlade om hur man lär sin häst att ligga på kommando?

Du borde kanske skapa en egen tråd om din version av naturlig hästhållning, och låta "djurplågarna" och "cirkusnissarna" få hålla sig till ämnet här?

För övrigt är det väl tyvärr ett bara alltför välkänt fenomen inom hästvärlden att "bara jag kan"?

Jag tror faktiskt att det finns massor av både halvvuxna och vuxna hästmänniskor här som är fullkomligt kapabla att ta hand om sina hästar på ett bra sätt - även om de inte gör det på "ditt" eller "mitt" sätt.

Så det är kanske dags att låta tråden återgå till sitt ursprungliga ämne?

Jag undrar igen- VARFÖR ska den lägga sig ner när husbonden ber om det:confused:

Kallar du det för ömsesidig respekt?
När lägger du dig för den?

Buga är en sak-ligga, en helt annan.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25