Hur lär man sin häst ligg ?!

Sv: Hur lär man sin häst ligg ?!

någon som har filmer på hur ni har lärt era hästar att ligga ner?

tycker det här är jätteintressant att få en häst att ligga ner utan våld, hästen måste väl ha ett underbart bra fårhållande till sin ägare då? :)

kl

Är uppvuxen med en hingst som kunde ligga ner på kommando, man knackade med baksidan av ett spö lite lätt strax övanför framknäna och sa ligg så la han sig ner. Hur det var framtränat har jag inte den blekaste om!
Och han led inte en sekund av att lägga sig ner på kommando utan snarare var glad att vara sin "matte" till lags.
Så jag personligen ser inga problem med att lära en häst ligg..

Humm, var väl på cirkus för några år sedan en vit ponny som läst sig tricket att lägga sig i en stor säng och dra täcket över sig. Sjukt roligt. :D

Och det var inte så svårt o hitta på youtube, sökte bara på horse laydown och fick fram bla denna.

vill bara visa att varnande finger för denna övning.
De som har hästar som kan få för sig att vägra gå när man rider, kan få Riktiga problem om man inte är duktig.
Hästen kan börja lägga sig ner när den inte vill längre.

Sett och upplevt på annans häst.

Jag håller helt med!

Och dessutom tycker jag det är onödigt att lära sin häst sådant.
Likaså stegring osv, vilket kan bli RIKTIGT farligt, även för den som tror sig vara kunnig.

hur får man sin häst att ligga ner ? Hur har ni gjort ? VIll ha många svar ! :d

Ställ hästen på gårdsplanen/i duschspiltan.
Ta ut en vattenslang och ett schampoo.
Schamponera hela hästen noggrant, red ut man och svans.
Skölj ur schampot. Torka hästen lite.
Avsluta med glansspray.
Släpp ut hästen i hagen.

Vips!

Ställ hästen på gårdsplanen/i duschspiltan.
Ta ut en vattenslang och ett schampoo.
Schamponera hela hästen noggrant, red ut man och svans.
Skölj ur schampot. Torka hästen lite.
Avsluta med glansspray.
Släpp ut hästen i hagen.

Vips!

:rofl::rofl::rofl::bow::bow:

Oi. Her er det mange forskjellige meninger. Som alltid =) Det er vel en av hovedgrunnenene til at Forum finnes. Jeg, personlig, synes ikke dette har noe med dyreplaging å gjøre. Men det skal gjøres med tillit og hesten skal synes det er roligt. Ingen tvangsmåte slik som de gjorde mye tidligere, for å få på sal og rytter etc. Har ingen problemer med dette om man har et godt forhold til sin hest, lytter på dens signaler, har respekt for den og har det roligt som sagt. Ser ikke på det å legge seg ned som noe som kan sammenlignes med steiling på kommando. hesten ligger jo mye naturlig. Mange hester steiler omtrent ikke. Øynene til hesten min lyser opp av bgeistring da han vet han har gjort noe riktig og får berøm. Vi koser oss med nye triks begge to!

Ja det är motsatta åsikter på buke som vanligt. :) Och ofta har man en bestämd uppfattning- åt ena eller andra hållet. Själv är jag ofta lite både och.

Men det jag ibland kan tycka är lite farligt är svar på frågor som ex - hur får jag min häst på tygel? Hur får jag den att utföra detta eller detta (lasta, ligga, stegra, sluta stegra osv)

Jag tror inte man kan lära sig så "stora/svåra" saker på en internet sajt. En kort text saknar så mycket information - saknar feedback och saknar kontroll om mottagern verkligen uppfattat informationen rätt.

Kan man ex inte få hästen på tygel behöver man hjälp "in reel life". Det handlar så mycket om känsla- och känslan kan man inte läsa sig till.

Det finns så många trick. Ett trick, eller "stölleprov" som Emil i Lönnebergas pappa säger, kan vara en superbra övning i händerna på en person med rätta "hästkänslan" men fullkomligt olämpligt när det utförs av någon annan som inte erhållit den "rätta" känslan ännu.

Det är svårt, och ibland rent olämpligt, att ge råd i text. Det blir ofullständigt och ofta helt fel - och i värsta fall får hästen betala.

Men just du verkar ju jobba som dygnetruntanställd oavlönad rådgivare på Buke?
Över femtontusen inlägg.
Fulla av råd.

Så varför knäböjande och små hjärtan när någon skriver att det inte lönar sig att fråga om råd om t.ex. lastning?

Du är så klok i mångt o mkt:bow::love:

kl

En kortfilm på mig och Pink för ett år sen, han gör det mycket bättre nu.
Han gör det även uppsuttet nu. och jag har INTE lärt in genom att knyta fast snören i fötterna och sen dra omkull hästen. Jag har tränat mycket NH och lättare trix innn jag kom til att lära ligga och när man är redo så kommer det av sig själv, en dag så bara funkade det:) det bästa är att ta kontakt med en tränare, det kan bli så himla fel annars.:)
http://www.youtube.com/watch?v=wdaKvPgLRz0&feature=channel_page

Precis det jag menar med att text är svårt. Det är lätt att man (medvetet eller omedvetet) tar ut ett fragment ur texten, nåt som stöder det man vill bevisa, höra, läsa eller protestera mot, sen tar man fasta på det och missar hela budskapet.

Därför tycker jag att man bara bör ge råd som inte kan orsaka skada även om mottagern fattar/gör fel. Ex. Lastning- ge "mjuka råd" - inte råd som kräver att utföraren har mycket rutin och kan läsa av hästen och reagera rätt o exakt. De råden kan man överlåta till en instruktör på plats.

Och om en ryttare inte får hästen att gå "på tygel" är det enligt min mening bättre att den går i fri form, än att den tvingas in i en falsk form och knäpper av i nacken pga att ryttaren läst och försökt följa ett råd på nätet. Problemet löses genom att ryttaren anlitar en bra instruktör på plats.

Det är skillnad på råd och råd

Det är den yttersta synden för flyktdjuret att lägga sig ner.

VARFÖR i hela friden har man behov av att få den att lägga sig??????

Skaffa en hund.

Det är synd för ett flyktdjur att ligga men inte att låta ett rovdjur sitta på ryggen eller att följa ett rovdjur in i ett trångt mörkt utrymme där den blir instängd och fast bunden? förstår inte riktigt din logik här...

En häst ska inte tvingas ner i ligg utan göra det frivilligt. Min stora häst ligger mer än gärna överrallt och han kan inte ligg på komando.

Att någon vill få sin häst att ligga beror väl på samma sak som att någon vill lära sin häst hoppa eller åka transport.
Man har väl samma rätt att lära sin häst ligg som att rida in den.
28092021.jpg

22158604.jpg

24531222.jpg

21998045.jpg

Det är väl posetivt att hästen kan känna sig så trygg att den kan ligga ner.
Onaturligt nej,,,ridning är nog bra mkt onaturligare,,, eller att åka transport.

Du lägger grimrepet från höger över manken ( o står på vänster sida om hästen) , tar upp vänster framhov o håller benet böjt, böjer samtidigt hästen åt höger med grimskaftet o när du böjt nog mycket så kommer hästen att lägga sej på vänster sida. Håll till i en bra inhägnad med mycket sand. Detta är en gammal indiansk metod som fungerar. Se bara till att kliva undan så att du inte hamnar under.

Någon förutom jag som har provat? Det funkade nästan, hästen gick ner i buga. En början iaf ;)

Någon förutom jag som har provat? Det funkade nästan, hästen gick ner i buga. En början iaf ;)

Som axel sa, skaffa hund:cool: Dom kan ni hålla på att lära trix även inomhus, eller om ni vill ha en uitmaning, skaffa katt:devil:

Håller med!

Varför ska man TVINGA hästen att lägga sig ner?
Det krävs en bra relation och mycket kunnighet innan man ger sig på sånt.

OMG:bow: Hur lyckades du med det? Alltså inte hur du lärde in det och sa så, gjorde så bla bla. Men hur kom du dit i eran relation? Behöver alla tips som jag kan få. :angel:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25