Hur lär man sin häst ligg ?!

Sv: Hur lär man sin häst ligg ?!

Jag har sett hur tex min riktigt ranghöga valack la ner en uppstudsig nykommen häst, med till synes stort lugn och målmedvetenhet, nästan som i förbigående:cool: för att den andra var på honom och ville bråka och driva undan de andra och ställde till oreda. Han sa ifrån genom att jaga den andra en bit bort men när den återkom gång på gång så reste han sej till slut, högg den över nacken och tryckte ner den och ställde sig över den en ganska lång stund (kändes det som:cool:) innan han lugnt släppte upp den och gick därifrån.

Nämen vilken tur du har som har en så klok valack :). Betydligt smartare än att ge den olydige en rejäl spark som kan skada. Jag har dock bara sett det mellan unghästar som slåss och det har heller aldrig gått så långt att någon gått omkull.

Att en häst försöker få omkull sin motståndare är i och för sig inte unikt för hästar, eller flyktdjur. Samma strategi har även många rovdjur, helt enkelt för att man är mycket mer sårbar liggandes. Till och med människor försöker fälla sin motståndare när de slåss och av precis samma skäl som när en hingst försöker få omkull en rival.

Men att träna sin häst att ligga på kommando har inget som helst med det "dominata" beteende som beskrivs ovan att göra. Istället utgår man från en häst naturliga beteende att lägga sig ned när den vilar eller vill rulla sig. En förutsättning är också att hästen känner sig trygg både med människan och med omgivningen. Ungefär som när man med vissa hästar, om man har bra relation, försiktigt kan gå fram till hästen när den ligger utan att den reser sig upp. Med ert resonemang skulle ju också detta innebära att hästen, flyktdjuret, visar den ultimata underkastelsen gentemot människan.

Jag måste säga att ni verkar ha missuppfattat hästens beteede fullständigt.

Läser man en del tidigare inlägg verkar det dock finnas ett inte så litet mått av avundsjuka, kanske är det där skon klämmer.
Det är imponerande att se vilken hästkänsla flera av de som tränar trick och skriver på forumet har. Samma gäller det snygga fotot.

Jag undrar också fortfarande vilka konstiga behov man har för att lägga ner en häst

:rofl:

Ja du, är väl precis som vilket sekundärt "behov" som helst inom all hästhantering och hästhållning

Senast ändrad av en moderator:

(Kanske har nån redan sagt nått liknande men jag har inte orkat läsa allas inläg då det blir så mycket eltande fram och tillbaka om vem som har rätt)

MEn som sagt är ligga en undergiven rörelse för hästen,
vilka vissa har gätte lätt att lär sig andra inte!
hästar är som människor olkia individer och har olika rang.
några är rang låga andra höga.
de som är rang låga kan ha lättare att lära sig att ligga medans de som har hög rang tex kan ha lättare att stegra på komando.
men att "trickträna" hästen har inget med ras att göra.
Det är om bla tilit.
det finns två sätt som du kan lära hästen på antingen tvinga den, eller jobba med den som partner, ta dig tid att förstå den och den att förstå dig.
Vilket tror ni man vinner på i längden?

Hästar är flyktdjur, vi är rovdjur...vad tror ni själva att ni skulle tycka om ni var häst om nån som praktiskt taget skulle kunna börja jaga dig och äta upp dig står framför dig och viftar med armar...gör nått obegripligt läte som du inte förstår, trycker på dig om och om.
Vi måste låta dom få tid att tänka på vad vi vill!
och göra det hela lättare för dom genom att klart och tydligt vissa att vi aviker från rovdjurens beteende och inte vill ha mat utan kompanjonskap, på bådas vilkor.
det är kanske lättare sagt än gjort jag vet, men det går!!
allt handlar om tålamod, tilit och alla dessa jäkla signaler vi omedvetet ger hästarna.

Men såklart känner jag mig inte personligt neddömd, men eftersom du har en felaktig bild utav den typen av träning jag utövar så hndlar det även om mig.
Självklart tycker jag att man ska ha en tränare, att många saknar en tränare gäller väl inte bara trickträning? titta runt omkring sig lixom.

oavsett så drar jag till norge imån så nu har jag diskuterat färdigt i denna tråden. ha det så roligt.

att lägga ner en häst i dominnans-syfte är en sak, att träna trick, där ligg ingår är en helt annan sak. dessa två kräver helt olika av dig som människa och lyckas man ha en relation till sin häst, där den lägger sig på kommando, ska man skatta sig lycklig tycker jag.

jmf hundars "ligg", en rörelse den genomför på kammondo utan protest och att tvångslägga ner den. där har du skillanden.

För DIG är det en skillnad, ja. Men knappast för HÄSTEN som inte alls tänker på samma sätt som du gör och har helt andra instinkter än vad du har.
Att jämföra flyktdjuret hästen med rovdjuret hunden tror jag faktiskt inte är en bra idé.

Personligen är jag inte dugg avundsjuk, varför skulle jag vara det?
Jag har flera gånger frågat varför man anser sig behöva lägga ned sin häst? För det kan väl inte vara så att det bara är en kul grej? Eller?
När man lägger ned sin hund (om man ändå ska jämföra, vilket inte känns riktigt rätt) så dominerar man sin hund totalt. Det innebär inte att man inte älskar sin hund, men det är ändå en total dominans. VARFÖR skulle detta INTE innebära den totala dominansen för flyktdjuret hästen? Att hästen själv lägger sig, utan någon som helst inverkan från människan, går ju inte att jämföra. Den aktiva handlingen att lägga ned sitt stora tunga djur hästen är den yttersta totala dominansen. Varför är det så svårt att inse? Det innebär faktiskt inte att någon här anklagats för att inte alls tycka om sin häst. Men uppenbarligen är många inte alls medvetna om vad de gör. För människan är det en kul lek att lägga ned hästen, för hästen innebär det den totala dominansen. Att överhuuvdtaget ifrågasätta detta och försöka bortförklara det på olika sätt visar ju bara att man inte förstått vad det innebär och inte riktigt förstår det hela från HÄSTENS synvinkel.
I vilken situation anses det bra att kunna lägga ned sin häst?

Jag tror ärligt talat att det är du och andra som saknar insikter om hästens beteende, eftersom både du och andra svarar om hur unghingstar jagar varandra osv.

Ni förstår inte att det finns mer i hästars kommunikation än det "vanliga" man ser i hagarna, normalkommunikationen som räcker långt just för att hästarna själva förstår varandras signaler utmärkt. Ni har inte sett mer och då spelar det inte någon roll:confused:

Ja, som du säger det är säkert lättare att lära vissa ligga. De mer ranglåga hästarna. Vad drar du för slutsatser av det:confused: Är det häftigt att utnyttja den hästens lägre rang, att den av naturen redan har en lägre självkänsla som gör att den "villigt" finner sig i att lägga sej för dej:crazy:

För mej är det motbjudande att vilja dominera ett flyktdjur som hästen på detta sätt, helt utan vettiga syften. Att hundar kan ligga på kommando är viktigt för att kunna kontrollera hunden i olika situationer.

Och detta blandande att påståenden som är helt vansinniga. Vissa saker har hästar fått genom generationer av avel i människans vård. Allt tjafs om rovdjur är löjligt. Det beror antagligen på att nh-förebilderna har utvecklat sina metoder på amerikanske mer eller mindre förvildade flockar av hästar som ska "tämjas". Ja då är det en sak. Då kan flyktdjuret se oss som rovdjur eller hot.

Men ni blandar ihop saker. Hästar är avlade sen många många många generationer för att användas av människan och det har påverkat det vi "vill" påverka, ang användbarhet bla. Det är INTE vildhästar vi har att göra med.
Hästens egen kommunikation har dock inte avlats bort. Eftersom det inte finns någon anledning. Sitt språk och innebörden i olika signaler har dom kvar.
Men knappast den där rovdjursskräcken och knappast en vildhästs inställning till människan eller det vi använder dem till.

Därför kan ni inte jämföra lägga ner med ridning eller körning tex. Det är helt fel jämförelse när det gäller dagens hästar hos oss. Som inte är vildhästar.

Tänk lite över hela saken så inser både du och andra kanske att ni är lite fel ute med viss saker.

Senast ändrad av en moderator:

För DIG är det en skillnad, ja. Men knappast för HÄSTEN som inte alls tänker på samma sätt som du gör och har helt andra instinkter än vad du har.
Att jämföra flyktdjuret hästen med rovdjuret hunden tror jag faktiskt inte är en bra idé.

men det är ju just det som är skillanden.
i det ena fallet är jag enig med Flashlight, i det andra fallet helt på Zahlos linje!
syftet och tillvägavångssättet i de två olika är helt olika och hur båda kan vara lika extremt dominerande är för mig en gåta.
precis som du skriver, hästar tänker inte som oss, så jag kan omöjligen tro att de tänker "nej, nu måste jag lägga mig igen, vad har jag nu gjort för fel, varför straffas jag när jag inte gjort nått!?"
eftersom rörelsen, rätt utförd och inlärd, är en rörelse baserad på samspelthet och är samansatt av flera olika rörelser, innebär det frivilliga liggandet att hästen själv kopplar två och två och gör det den blir ombedd att göra och får sin belöning.

Chirapaq
Ja men då kan jag ju ta och fråga hästexperten:

När tricktränarna lägger sina hästar med hjälp av kommando, så är det en exakt jämföring med som att en annan häst skulle med en sådan våld, välta en häst upp och ner i en flock p.g.a en frustrerad dominans?

Kan du med din stora erfarenhet svara på detta är väl svaret på hela diskutionen given

just det svaret vill jag åxå ha, jag ser inte någon likhet ÖHT.

Att lägga ned hästen är alltid den yttersta formen av dominans. Inser man inte det så bör man lära sig lite mer om djurens språk. Att lägga ned hästar som en "kul grej" (jag utgår från att det är det som det hela handlar om tills jag får ett svar) är inget som vem som helst ska ägna sig åt.
I vilket läge har du nytta av att kunna lägga ned din häst?

Du ser ingen likhet. Men hur kommer det sig då att det enligt en annan förespråkare är "lättare" för vissa hästar att lära sig just "ligga", hur förklarar du det?

Kan det bero på att vissa riktigt dominanta hästar går inte med på en så dominant handling (läs vad mackan skrev om nh-gubbens erfarenhet) Varför skulle hästen göra skillnad?

Hur vet du att hästen INTE tycker att det är dominant och undrar vad den gjort för fel:confused: Dom flesta hästar är mycket tillagsinställda och bussiga inför våra påhitt. Därmed inte sagt att dom gillar det för egen del.

Att lägga ner en häst är kopplat till att den hästen inte har funnit sig i de regler som gäller inom flocken. Det måste inte vara att den riktat trotset mot den starkare ens. Den överskrider gränserna för sin rang och tar inte rättelse av övriga "argument" som tex att drivas bort.. Det behöver inte betyda att det är ett slagsmål, det är där ni inte förstår. Det handlar om yttersta formen av gränssättning då, om ni fattar det begreppet bättre:cool:. Den starkare säger ifrån med rejält eftertryck.

Det finns hästar som blir farliga vid joinups säger väl t o m era gurus.:confused: Varför det, tror ni:angel:
Vissa avråder från det med hingstar vad jag vet. Åtminstone för kreti och pleti, (som "leker" med sånt man inte fattar vad det innebär. )

Om hästarna tycker det är så himla skojigt varför finns dessa begränsningar, menar ni? Tror inte ens nån seriös nh-gubbe skulle tycka att man "leker" med vissa saker hemma, därför att det betyder något för hästen, på hästens eget språk.

Valacker har kvar mycket av hingstens tänkande, det kan man se i blandade flockar, om inte annat.
Ett dominant sto låter sig inte heller bossas runt hur som helst:bow:

Ang att "tvinga"
Om du har tillräckligt med makt och inflytande kan du få människor att - leende - göra sånt de aboslut inte vill, därför att de är beroende av dej och står i underordnad ställning. De tror att de måste:cool: En mer ranglåg häst tillåter därför mer.

Frågan återstår: Vad är syftet? Vad är det ni får ut av det som är så viktigt att ni t o m försvarar det så eftertryckligt. Kanske mot bättre vetande t o m. Vari består kicken för er :cool: Varför gör ni det?

Frågan återstår: Vad är syftet? Vad är det ni får ut av det som är så viktigt att ni t o m försvarar det så eftertryckligt. Kanske mot bättre vetande t o m. Vari består kicken för er :cool: Varför gör ni det?

Nedan kanske finns några svar.

Citat ur förordet till boken om frihetsdressyr och cirkuslektioner av Franco Gorgi (westernryttare och kombinerar shownummer och teater - förordet skrivet av: Prof.Dr.med Vet. E. Isenbûgel -veterinär på Zoo Zûrich och docent i hästavel.)

" Det viktigaste med frihetsdressyr ligger i fördjupandet av kommunikationen mellan människa och häst samt den stora gymnastiska effekten som tänjning och stärkandet av ffa ryggmuskulaturen"

"Viktigast är Gorgis uttalanden om filosofin och nyttan av frihetsdressyren, hans aktning och tydliga relation till hästen i det kommunicerande arbetet och betydelsen av utförandet när man väcker och upprätthåller hästens uppmärksamhet."

Franco Gorgi skriver bl a: "Jag dresserar hästen genom att jag steg för steg gör den bekant med nya uppgifter. I varje fas av inlärningen av en cirkuslektion ska den utföra det den lärt sig självständigt, eftersom mitt främsta mål är och förblir en häst som rör sig i frihet. Detta mål har jag för ögonen från början till slutet och uppnår därigenom att hästen samarbetar av fri vilja även om den när som helst skulle kunna undandra sig dressyren"

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25