Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker det är helt otroligt hur ni kan förneka att det är höjden av dominans att lägga ned ett flyktdjur på marken
Det som du anser är förklaringen missade jag. Och det beror på att jag inte ser på mina hästar som stora farliga djur som måste domineras (hemskt ord egentligen). Och jag förstår inte alls varför man i hela fridens dar skulle behöva ägna sig att lägga ned hästen för att få den lydig. Herregud!
Ska man lära hästen underkastande rörelser såsom ligga o ridning ska man ha kunskap och i bästa fall professionell hjälp. Hur hästen sen ser på det tror jag många här inne kan man ju förmodligen fortsätta diskutera till dödagar
Jag undrar, har du själv sett någon häst "dominera" en annan häst genom att tvinga den att lägga sig ned? Hur gör den rent praktiskt?
Dom kan hugga över nacken eller (vilket också ingår i hingstiga lekar) bita i frambenen på den andre, (så att den andre går ner på knä och sen välts omkull....)sen när den andre ligger så ställer dom sig med framknäna på den andras kropp till dess att den ligger still, då reser dom sej och släpper upp den. Jag har aldrig sett att den andre efter det har fortsatt uppstudsigheten.
Det har hänt tex när en annan valack verkligen attackerat den som är den starkare i flocken, och den inte tar tillsägelser om att lägga av...Eller mellan två hingstar (bröder) som hade gått ihop men som sen inte längre kunde göra det, där den ena plötlisgt ville ha mera att säga till om..
#151:
Det där är ju en beskrivning av hur hästar (hingstar) i regelrätta slagsmål försöker få omkull sin motståndare och inte riktigt det jag menade med att en häst "dominerar" en annan.
Men oavsett hur man använder olika begrepp, tror ni på fullt allvar att de som tränar trick behandlar sina hästar på liknande sätt?
Det hela kommer väl sig av vilken anledning som man gör saker.
rider/ kör- gör man för att hästar inte får ströva fritt o är avlade för det.
Om vi ska börja diskutera varför rida dem överhuvudtaget så varför ska vi ha hästar. För att titta på dem? Hur många hästar kommer att födas då? Det ger dem ngt som de behöver för att må bra-motion o se annat än hagen.
Om hästar nu tycker att trick är roligare än att ridas- Zahlo, så vidhåller jag att det är mer människan som tycker att det är tråkigt. Fysisk motion av trick- du skojar ett flyktdjur- som är född att röra på sig- mycket.
Det finns människor som söker spänning, mer spänning o blir aldrig nöjda eller har stort bekräftelsebehov.
Ni kan svara med motfrågor hur mkt ni vill, men än har ingen kunnat svara på varför ni vill lägga ner hästen.
För mig är det solklart.
Avvaktar tills någon är ärlig.
#151:
Det där är ju en beskrivning av hur hästar (hingstar) i regelrätta slagsmål försöker få omkull sin motståndare och inte riktigt det jag menade med att en häst "dominerar" en annan.
krävs det som sagt mer än gemene mans allmäna kunskap och relation till sin häst. det är helt enkelt inte passande för gemene man, a la 14 år och undrar hur man lägger sin häst ner, att bara rakt av börja aspirera på detta.
du kanske skulle börja ta det hela mindre personligt, med mindre snack om just DIG och DIN häst, och se till helheten.
med tanke på hur stor dominans aspekten ÄR på detta liggande, så krävs det som sagt mer än gemene mans allmäna kunskap och relation till sin häst. det är helt enkelt inte passande för gemene man, a la 14 år och undrar hur man lägger sin häst ner, att bara rakt av börja aspirera på detta.
förhoppningsvis kan du se den aspekten och hålla med? det är nämligen det som folk motsatt sig tråden igenom, inget annat.
Tycker man trots allt har ett ansvar när man skriver här på forumet, för att inte marknadsföra eller uppmuntra saker som är avancerade grejer, till kreti och pleti. det är det jag vänder mig emot i tråden, och detta har jag upprepat gång efter gång.
skilj på DIG och DITT och se helhetsperspektivet, så hamnar du förhoppningsvis lite mer sansat och rätt.
Men eftersom det är trickträning som jag håller på med och ni säger att man inte bör utöva det så bör ju det även gälla mig, eller är jag ett undantag. Jag hänvisar till mig och de jag känner för att det är den erfarenheter jag har. sen så förstår jag poängen du ha i ditt sista inlägg här, jag tycker inte heller att det är passande med folk som är " hej-tjohej -jag-är-14-jag-vill-lära-min-häst-att-ligga" det är är därför jag hänvisar till en tränare som ser vad som händer med kommunikationen. Men det är ju på samma sätt som det är i vanlig ridning. Folk rider lite "Hashi-bashi" hemma och de uppmanar jag också att hitta en tränare.
Man kan inte dömma ner alla bara för att vissa inte kan det på rätt sätt.
Jag har tolkat de sista sidorna som att trickträning är skit och det enda som räknas är att rida (för det är hästar framavlada för...). Tycker faktiskt inte att man ska uppmuntra ridning eller körning eller nåt överhuvudtaget med tanke på vad "kreti och pleti" kan få för sig att göra....
Vem avgör när någon annan är kapabel att ta till sig information. Man kan gott påpeka att övningar osv ska göra under tränases överinseende men att däifrån gå till att förbjuda att vissa fenomen diskuteras för att det finns risk att folk utför övningen fel - då kan vi lägga ner forumet helt och hållet tycker jag.
Flashlight, du vet väl att det mest farliga en häst kan råka ut för är att bli utjagad från flocken, eftersom detta innebär livsfara för den ensamma hästen?
Jag har aldrig sätt hästar som lägger varandra ner på det sätt som du beskriver - däremot har jag sett hästar som jagat ut en annan från flocken, speciellt hingstar som jagar bort andra unghingstar från flocken när de blivit en viss ålder, för att undvika ex. inavel i flocken.