Hur lär man sin häst ligg ?!

Sv: Hur lär man sin häst ligg ?!

Jag tycker det är helt otroligt hur ni kan förneka att det är höjden av dominans att lägga ned ett flyktdjur på marken:confused:

Det som du anser är förklaringen missade jag. Och det beror på att jag inte ser på mina hästar som stora farliga djur som måste domineras (hemskt ord egentligen). Och jag förstår inte alls varför man i hela fridens dar skulle behöva ägna sig att lägga ned hästen för att få den lydig. Herregud!:eek:

har aldrig sagt att man ska lägga ner en häst för att få den lydig. därimot kan jag lägga ner morsans labrador när han blir för uppspelt eller inne i sin egen värld, bara som en påminnelse om att han ska lyssna. (precis som hundar gör på varandra, inget konstigt med det).

att lägga ner en häst i dominnans-syfte är en sak, att träna trick, där ligg ingår är en helt annan sak. dessa två kräver helt olika av dig som människa och lyckas man ha en relation till sin häst, där den lägger sig på kommando, ska man skatta sig lycklig tycker jag.

jag håller med dig om att tvinga ner sin häst är en extremt dominant handling (om inte den mest dominanta) men nu handlar tråden från början om att trickträna hästen.

jmf hundars "ligg", en rörelse den genomför på kammondo utan protest och att tvångslägga ner den. där har du skillanden. att jmf hund och häst i just den här frågan är väl båda rätt och fel, hästar är mat och hundar äter, de har olika instingter. men i frågan om att "knäcka" (eller hur ni nu vill säga) djuret är handlingen och dess betydelse exakt samma för båda djuren. ena fallet gör dom det frivilligt, andra fallet ofrivilligt.

Jag håller med att hästar är avlade o anpassade för olika typer av ridning och körning, trav och galopp osv. men kan du fortfarande inte tala om varför hästen tycker så mycket mer om det, än trickträning? Vad spelar det för roll för den tama hästen? HUr kan du veta vad ridhästen prioriterar som dominanta handlingar?

Behöver lära mig mer? Hästprataren, du kan väl tala om för mig hur hästen tänker!! Menar du här att bara för att hästen inte är avlad just för trickträning, så är detta en dum, otänkbar handling mot hästen?
Ta dig en titt på ett sådant ekipage som tränar trick-träning, så kanske du kan bedömma då, istället för att dra alla över en kant! Det är väl lite skillnad på när man som barn lärde hästen olika trick med godis och ricket i sig var roligt, än att man nu kanske vill nå en djupare relation med hjälp av trickträning. Funkar det för ekipaget så spelar det nog ingen roll va du och alla andra tycker, som har något emot just träningsmetoden.

De som utför rollkur verkar tycka det är en jättebra träningsmetod, den funkar ju. :/

Sen kan du inte jämföra hundaveln och hästaveln heller, för man har gått oerhört mycket längre fram i hundaveln! Och därmed förstört mycket av deras talspråk genom att forma om hundar så de ofta bli missförstådda o s v.

Håller med dig Mossalyckan, tror att folk kan diskutera sånt här i evigheter utan att komma någon vart! Man gör olika saker med hästarna! Vem avgör vad som är rätt och fel?

Senast ändrad av en moderator:

Ska man lära hästen underkastande rörelser såsom ligga o ridning ska man ha kunskap och i bästa fall professionell hjälp. Hur hästen sen ser på det tror jag många här inne kan man ju förmodligen fortsätta diskutera till dödagar ;)

exakt. det är det många påpekat här i tråden, att det är inte ngt som kreti och pleti ska hålla på med, för att det verkar roligt eller häftigt. Och kunskapsnivån på bukefalos är generellt rätt låg att döma av innehållet i hästhanteringstrådarna, minst sagt.

#151:
Dom kan hugga över nacken eller (vilket också ingår i hingstiga lekar) bita i frambenen på den andre, (så att den andre går ner på knä och sen välts omkull....)sen när den andre ligger så ställer dom sig med framknäna på den andras kropp till dess att den ligger still, då reser dom sej och släpper upp den. Jag har aldrig sett att den andre efter det har fortsatt uppstudsigheten.

Det har hänt tex när en annan valack verkligen attackerat den som är den starkare i flocken, och den inte tar tillsägelser om att lägga av...Eller mellan två hingstar (bröder) som hade gått ihop men som sen inte längre kunde göra det, där den ena plötlisgt ville ha mera att säga till om..

Det där är ju en beskrivning av hur hästar (hingstar) i regelrätta slagsmål försöker få omkull sin motståndare och inte riktigt det jag menade med att en häst "dominerar" en annan.

Men oavsett hur man använder olika begrepp, tror ni på fullt allvar att de som tränar trick behandlar sina hästar på liknande sätt?

#151:

Det där är ju en beskrivning av hur hästar (hingstar) i regelrätta slagsmål försöker få omkull sin motståndare och inte riktigt det jag menade med att en häst "dominerar" en annan.

Men oavsett hur man använder olika begrepp, tror ni på fullt allvar att de som tränar trick behandlar sina hästar på liknande sätt?

svar på första paragrafen:
och? det är ju för att det är den yttersta dominans handlingen, att lägga ner ett flyktdjur, som hingstarna gör detta.

svar på andra paragrafen:
självklart inte, men graden av dominans att få en häst att lägga sig ner, är densamma. Det säger dig ju hur gravt av ett dominans handlande detta är.

Det hela kommer väl sig av vilken anledning som man gör saker.

rider/ kör- gör man för att hästar inte får ströva fritt o är avlade för det.

Om vi ska börja diskutera varför rida dem överhuvudtaget så varför ska vi ha hästar. För att titta på dem? Hur många hästar kommer att födas då? Det ger dem ngt som de behöver för att må bra-motion o se annat än hagen.

Om hästar nu tycker att trick är roligare än att ridas- Zahlo, så vidhåller jag att det är mer människan som tycker att det är tråkigt. Fysisk motion av trick- du skojar:confused: ett flyktdjur- som är född att röra på sig- mycket.
Det finns människor som söker spänning, mer spänning o blir aldrig nöjda:cool: eller har stort bekräftelsebehov.

Ni kan svara med motfrågor hur mkt ni vill, men än har ingen kunnat svara på varför ni vill lägga ner hästen.

För mig är det solklart.:cool:

Avvaktar tills någon är ärlig.

Men allvarligt vad är det för fel på dig?

Jag har sagt det innan och jag säger det igen kom hit oh kolla när jag tränar, min häst blir mer trött av trickträning än av ett vanligt ridpass. Hur många har du sett träna trickträning live med hästar som exempelvis kan ungefär lika många tricks som min kan, hur många?

Du kan väl peka ut när jag ljugit för dig är du snäll,för såvitt jag vet så har jag vart fullständigt ärlig hela vägen.

Men om man nu kan rida, köra och tävla hästar kan man lika mycket trickträna hästen eller rida western eller tömköra hästen eller vad som helst, bara för att du inte vill trickträna din häst betyder inte det att ingen annan får det, skärp till dig.

Men om nu tricktränare har ett bekräftelsebehov, vad har du tävlingsryttare som måste snabbt träna upp sin häst med hjälptyglar,doping och barrering för att bli bäst på tävlingar?

Jag och min häst tränar för att vi tycker det är roligt- enbart för vår skull, ingen annans. Och vad vet du om vad jag tycker är roligt? Jag tycker det är fantastiskt roligt att rida och jag tycker det är precis lika roligt att träna vid hand, rida ut och trickträna m.m Så varför kan jag inte bara få kommunicera och umgås med min häst som jag vill utan att sånna som du ska lägga dig i hela tiden?

du kanske skulle börja ta det hela mindre personligt, med mindre snack om just DIG och DIN häst, och se till helheten.
med tanke på hur stor dominans aspekten ÄR på detta liggande, så krävs det som sagt mer än gemene mans allmäna kunskap och relation till sin häst. det är helt enkelt inte passande för gemene man, a la 14 år och undrar hur man lägger sin häst ner, att bara rakt av börja aspirera på detta.

förhoppningsvis kan du se den aspekten och hålla med? det är nämligen det som folk motsatt sig tråden igenom, inget annat.

Tycker man trots allt har ett ansvar när man skriver här på forumet, för att inte marknadsföra eller uppmuntra saker som är avancerade grejer, till kreti och pleti. det är det jag vänder mig emot i tråden, och detta har jag upprepat gång efter gång.

skilj på DIG och DITT och se helhetsperspektivet, så hamnar du förhoppningsvis lite mer sansat och rätt.

#151:

Ja och varför gör dom det tror du då:angel:

Att jaga bort en häst är dominans (som vissa gör i sk join-up :cool:) Det är bestraffning för att någon inte inordnar sej i flocken, och starkt som dominans om hästen verkligen måste jagas långt från flocken som en markering att den ska bort tills den inordnar sej.

Men om den hästen ändå inte finner sej utan kommer tillbaka och trotsar, (vilket oftast är mest valacker eller i naturen yngre hingstar som gör) DÅ tar den mer ranghöga till detta, den lägger ner den "olydiga" och markerar på så sätt att nu är det NOG. :mad: Det är det man tar till som är starkast. Den yttersta dominansen med andra ord. Om de är jämnstarka blir det då ev ett slagsmål som kanske leder till att den ena får ner den andre. eller att en drivs bort för gott.

MEN det behöver inte alls ske i stor aggression- Jag har sett hur tex min riktigt ranghöga valack la ner en uppstudsig nykommen häst, med till synes stort lugn och målmedvetenhet, nästan som i förbigående:cool: för att den andra var på honom och ville bråka och driva undan de andra och ställde till oreda. Han sa ifrån genom att jaga den andra en bit bort men när den återkom gång på gång så reste han sej till slut, högg den över nacken och tryckte ner den och ställde sig över den en ganska lång stund (kändes det som:cool:) innan han lugnt släppte upp den och gick därifrån.

Andra gånger har det förekommit aggressivitet före ja, bla mellan två hingstar. Men det behöver det inte alls göra, inte på det sättet. Men dominant är det, och bestraffning är det - ändå-

Det låter som om flera här behöver studera lite hästflockar innan ni börjar härja med era hästar:angel:

Men eftersom det är trickträning som jag håller på med och ni säger att man inte bör utöva det så bör ju det även gälla mig, eller är jag ett undantag. Jag hänvisar till mig och de jag känner för att det är den erfarenheter jag har. sen så förstår jag poängen du ha i ditt sista inlägg här, jag tycker inte heller att det är passande med folk som är " hej-tjohej -jag-är-14-jag-vill-lära-min-häst-att-ligga" det är är därför jag hänvisar till en tränare som ser vad som händer med kommunikationen. Men det är ju på samma sätt som det är i vanlig ridning. Folk rider lite "Hashi-bashi" hemma och de uppmanar jag också att hitta en tränare.

Man kan inte dömma ner alla bara för att vissa inte kan det på rätt sätt.

krävs det som sagt mer än gemene mans allmäna kunskap och relation till sin häst. det är helt enkelt inte passande för gemene man, a la 14 år och undrar hur man lägger sin häst ner, att bara rakt av börja aspirera på detta.

Jag håller fullt med dig! Det är ju sånna problem vi ofta har i hästverksamheten, Okunskap! Som tex en ung ryttare, wannabe duktig som ex ska få hästen att "gå på tygel". Dra och såga i munnen tills hästen kröker på nacken, "snyggt" och inkorrekt, det är väl ett utmärkt exempel på "Jag är 14 år och min häst kan gå på tygel".
Samma sak gäller väl med ligga, sen är det nog svårt att få hästen att ligga, om man inte har denna relationen, om det nu inte sker med våld som jag är säker på att många gör, även vid olika tricks och andra ridövningar.

Jag har sett min kompis som kan lägga sin häst på kommando. Ser inget som helst dominant i det. Hon petar med spöt i marken och hästen kryper ihop med benen och lägger sig. Han rullar sig alltid innan han sedan reser sig igen. Jag ser inget dominant i det utan efter tillexempel ett hårt ridpass brukar hästen alltid få en stund att rulla sig i paddocken, i många fall behöver hon inte be honom utan han lägger sig snällt och rullar sig och reser sig sedan igen.

Flashlight, du vet väl att det mest farliga en häst kan råka ut för är att bli utjagad från flocken, eftersom detta innebär livsfara för den ensamma hästen?

Jag har aldrig sätt hästar som lägger varandra ner på det sätt som du beskriver - däremot har jag sett hästar som jagat ut en annan från flocken, speciellt hingstar som jagar bort andra unghingstar från flocken när de blivit en viss ålder, för att undvika ex. inavel i flocken.

Någon annan som har noterat detta beteende i en hästflock?

du kanske skulle börja ta det hela mindre personligt, med mindre snack om just DIG och DIN häst, och se till helheten.
med tanke på hur stor dominans aspekten ÄR på detta liggande, så krävs det som sagt mer än gemene mans allmäna kunskap och relation till sin häst. det är helt enkelt inte passande för gemene man, a la 14 år och undrar hur man lägger sin häst ner, att bara rakt av börja aspirera på detta.

förhoppningsvis kan du se den aspekten och hålla med? det är nämligen det som folk motsatt sig tråden igenom, inget annat.

Tycker man trots allt har ett ansvar när man skriver här på forumet, för att inte marknadsföra eller uppmuntra saker som är avancerade grejer, till kreti och pleti. det är det jag vänder mig emot i tråden, och detta har jag upprepat gång efter gång.

skilj på DIG och DITT och se helhetsperspektivet, så hamnar du förhoppningsvis lite mer sansat och rätt.

Jag har tolkat de sista sidorna som att trickträning är skit och det enda som räknas är att rida (för det är hästar framavlada för...). Tycker faktiskt inte att man ska uppmuntra ridning eller körning eller nåt överhuvudtaget med tanke på vad "kreti och pleti" kan få för sig att göra....

Vem avgör när någon annan är kapabel att ta till sig information. Man kan gott påpeka att övningar osv ska göra under tränases överinseende men att däifrån gå till att förbjuda att vissa fenomen diskuteras för att det finns risk att folk utför övningen fel - då kan vi lägga ner forumet helt och hållet tycker jag.

Men eftersom det är trickträning som jag håller på med och ni säger att man inte bör utöva det så bör ju det även gälla mig, eller är jag ett undantag. Jag hänvisar till mig och de jag känner för att det är den erfarenheter jag har. sen så förstår jag poängen du ha i ditt sista inlägg här, jag tycker inte heller att det är passande med folk som är " hej-tjohej -jag-är-14-jag-vill-lära-min-häst-att-ligga" det är är därför jag hänvisar till en tränare som ser vad som händer med kommunikationen. Men det är ju på samma sätt som det är i vanlig ridning. Folk rider lite "Hashi-bashi" hemma och de uppmanar jag också att hitta en tränare.

Man kan inte dömma ner alla bara för att vissa inte kan det på rätt sätt.

Om du är erfaren och anlitar tränare osv, så är du ju ett undantag. Det skulle jag definitivt vilja hävda. Och samma sak gäller ju med andra trådar om ditten och datten - jag svarar samma sak där om jag anser att det är hantering av hästar som inte är något man bara ska ge sig på utan att fatta vad man gör eller vad man ger sig in på , om det så är ridning, hantering, lastning eller vad det vara må.

så att du känner dig neddömd får tyvärr stå för dig själv. Jag har inte tolkat det som du personligen blivit dömd alls.

Jag har tolkat de sista sidorna som att trickträning är skit och det enda som räknas är att rida (för det är hästar framavlada för...). Tycker faktiskt inte att man ska uppmuntra ridning eller körning eller nåt överhuvudtaget med tanke på vad "kreti och pleti" kan få för sig att göra....

Vem avgör när någon annan är kapabel att ta till sig information. Man kan gott påpeka att övningar osv ska göra under tränases överinseende men att däifrån gå till att förbjuda att vissa fenomen diskuteras för att det finns risk att folk utför övningen fel - då kan vi lägga ner forumet helt och hållet tycker jag.

ja personligen har jag inte en enda gång gjort en jämförelse med ridning i denna tråden, däremot har jag påpekat att just att lägga hästen ner är den starkaste dominans handling du kan hitta på med en häst i princip. så precis som jag svarat Zahlo, så nej, oavsett om det är ridning eller körning så uppmuntrar jag inte kreativa ideer eller okunniga ideer runt det, till någon, utan då skriver jag i tråden vad jag anser och vad man bör tänka på, för att få trådskaparen eller någon annan att tänka till och kanske se en bredare bild än de trodde de gjorde från början.

jag eller hur - låt oss inte förbjuda att vissa fenomen diskuteras, liksom vi inte förbjuder kritik mot fenomenet i någon tråd alls, för gör vi det så kan som sagt diskussions forumet läggas ner, om det inte får finnas några motsägande åsikter i någon ämnestråd alls!

Flashlight, du vet väl att det mest farliga en häst kan råka ut för är att bli utjagad från flocken, eftersom detta innebär livsfara för den ensamma hästen?

Jag har aldrig sätt hästar som lägger varandra ner på det sätt som du beskriver - däremot har jag sett hästar som jagat ut en annan från flocken, speciellt hingstar som jagar bort andra unghingstar från flocken när de blivit en viss ålder, för att undvika ex. inavel i flocken.

Snälla du läser du inte? Jag skrev ju just det:confused: Det är när en häst inte finner sej i att jagas bort, avvisas, på olika sätt. som den starkare tar till det som är den yttersta dominansen - att lägga ner. Du har inte sett det, alltså finns det inte, eler vad:rofl: Nej du har inte har sett det, kanske för att du inte sett så många hstflockar:confused: Eller just för att det är så ovanligt, eftersom det är en så stark markering, de allra flesta hästar backar undan innan det blir läge. LÄS igen!

Och om du då inser att det är mer dominant än jaga bort, vilket du kanske nu börjar förstå, vad tycker du då om att lägga ner sin häst:cool:

Ja men då kan jag ju ta och fråga hästexperten:

När tricktränarna lägger sina hästar med hjälp av kommando, så är det en exakt jämföring med som att en annan häst skulle med en sådan våld, välta en häst upp och ner i en flock p.g.a en frustrerad dominans?

Kan du med din stora erfarenhet svara på detta är väl svaret på hela diskutionen given :grin:

å andra sidan har jag hört flera uppgifter om att han använder bla elhalsband när han tränar hundarna.. :crazy:

Jag tror inte vi kommer längre. Du har tyvärr sett för lite för att förstå.

Det här har inte med storlek på hagar att göra:rofl: Det har med rang och dominans att göra om en häst sätter sej upp mot en annan.

Det jag säger är att ni ganska unga (gissar jag) och oerfarna personer, har inte klart för er vad det är ni gör ur en hästs perspektiv.

Ni har inte ens sett elller hört talas om att en häst i vissa lägen lägger ner en annan häst:crazy:

Men att en häst inte är obekväm med att folk gör det vet ni:angel:

Jag undrar också fortfarande vilka konstiga behov man har för att lägga ner en häst:cool: Ja man har väl varit så rädd, s å som axel skrev, troligen. Hävdar sej.

En hund lever med människan inomhus. Det kan vara praktiskt att lära en hund vissa saker, som att lägga sej på kommando, sitta på kommande, hämta saker, osv osv, Det har vi användning av när vi umgås med hunden.

Hästar är stora djur och vi umgås med dem på ett annat sätt, de bor tex iinte i våra hushåll. Vi har dem för helt andra syften. Ja, om man inte vill känna sej macho med att man får en stor häst att lägga sej eller buga osv, för att känna makten eller vad det nu är:confused:

Vill en häst leka har den kompisar i hagen, som vet vad som är skoj och inte:angel:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25