Hur lär man sin häst ligg ?!

Sv: Hur lär man sin häst ligg ?!

Här får du gärna specificera vad du menar?
Menar du att vi inte ska utäva trickträning och annan hästhantering, bortsett från ridningen bara för att det ger dåligt klirr i kassan? :grin:

:bow: kunde inte sagt det bättre själv

Axel:

Vad ger dig rätten att kalla ridningen okej, och trickträning inte?
Menar du att vi har naturlig rätt att rida hästen ö h t? och all annan verksam hästhållning som människan kommer på, är bara en massa onödiga, dominerande handlingar mot hästen?

Senast ändrad av en moderator:

Ja. Antingen har man Pondus eller inte. Den kan oxå komma med kunskap.
Om man inte har det får man börja låtsas som man har det- NH. Vilket hästar ser igenom. Eller så lär man sig den långa vägen- av egna o andras erfarenheter o träffar många individer. Genuint hästmannaskap/ kunskap eller horsemanship- för att det låter coolare.

hästar ser som regel skillnad o känner även testosterondoften från män- vilket GÖR skillnad i många fall.

Axel:

Vad ger dig rätten att kalla ridningen okej, och trickträning inte?
Menar du att vi har naturlig rätt att rida hästen ö h t? och all annan verksam hästhållning som människan kommer på, är bara en massa onödiga, dominerande handlingar mot hästen?
Trickträning- ja, men inte att lägga ner flyktdjuret. Det ska vara på lika villkor- båda har roligt o inte utföras av Kreti o Pleti.

Horsemaship och Natural horsemanship- whats the difference? jag gör ingen skillnad på det. att lära sig av andras och egna erfarenheter samt täffa många olika individer är jättebra, det försöker jag verkligen göra.

Men vadå, ska man bara få träna tricks där hästen är dominant? eller ska du förbjuda buga och kompliment som inte är dominanta rörelser?

Trickträning- ja, men inte att lägga ner flyktdjuret. Det ska vara på lika villkor- båda har roligt o inte utföras av Kreti o Pleti.

vadå lägga ner flyktdjuret? Tror du på fullast allvar att de som kan få sin häst att ligga slänger hästen upp och ner med bara händer? :D
Sen är det väl isf minst en lika dominant handling att rida på ett flyktdjur?

Båda har roligt ja - Det har jag läst att hästarna som kan utföra ligg på kommando i denna tråden, faktiskt har roligt med i trickträningen!
Jag håller fullt med dig om att detta inte ska göras av vem som helst, hur som helst, det gäller ju alla olika hästövningar.

Det hela kommer väl sig av vilken anledning som man gör saker.

rider/ kör- gör man för att hästar inte får ströva fritt o är avlade för det.

Om vi ska börja diskutera varför rida dem överhuvudtaget så varför ska vi ha hästar. För att titta på dem? Hur många hästar kommer att födas då? Det ger dem ngt som de behöver för att må bra-motion o se annat än hagen.

Om hästar nu tycker att trick är roligare än att ridas- Zahlo, så vidhåller jag att det är mer människan som tycker att det är tråkigt. Fysisk motion av trick- du skojar:confused: ett flyktdjur- som är född att röra på sig- mycket.
Det finns människor som söker spänning, mer spänning o blir aldrig nöjda:cool: eller har stort bekräftelsebehov.

Ni kan svara med motfrågor hur mkt ni vill, men än har ingen kunnat svara på varför ni vill lägga ner hästen.

För mig är det solklart.:cool:

Avvaktar tills någon är ärlig.

Vi har väl inte häst och rider för att det råkar finnas hästar framavlade för ridning och för att det inte finns stora marker att släppa dem lösa på? Allt är för vårt eget höga nöjes skull och om nån tillgodoser hästens rörelsebehov men hellre tricktränar med den än rider så är det väl lika mkt värt som den som rider sin häst för att motionera den (och sen ofta stänger in den i en pyttehage).

Och nej axel jag har varken tid eller lust att läsa igenom alla 12 sidor.

Menar du att man rider för att hästar inte får ströva fritt? - Skulle man inte rida eller använda hästen i människans tjänst skulle det inte funnit en massa överflöd av hästar som strövade fritt ;)

Varför skulle ridningen vara rätt och trickträningen fel i det sammanhang att hästar används fastän de inte är till för det? Sen är flyktdjuret fött att röra på sig ja, men inte fött till att hoppa över hinder, göra piruetter eller gå på tygeln.
Och sen hur mycket? - så mkt att vi behöver sätta skor på deras fötter så att inte hovarna ska slitas ut o så de blir ömma?
Vad är egentligen rätt och fel mot hästen? -intressant fråga!
Tror du att en ordinär ridhäst mår bättre än en vildhäst?

Vill du ha ett ärligt svar eller vill du ha ett svar som matchar dina förväntningar och egna tankebanor?

Jag vill också ha ett ärligt svar! Om varför ridningen skulle vara så mycket bättre och rättvisare mot hästen än trick-träning!

Även om du ser liggandet som ett sätt att dominera, och utöva makt över sin häst så betyder väl inte det att alla tänker i samma bana som dig och har detta som tankesätt i sin träning?
-Precis som du säger, allt beror väl på vilket mål man har och med vilka anledningar man gör saker ;)

Trickträning utövar man väl också för att inte hästar ska ströva fritt ;) - eller har ridningen ensamrätt på hästen?

Ja idag är det i första hand för vårt nöje. Men om inte hästen från början varit ett nyttodjur som människan använt för att ta sig fram och bruka jorden, och även i krig, så hade vi idag troligen inte ens använt hästarna alls, utan de hade väl gått kvar i skogarna.

En period i den svenska historien då hästarna försvann från försvaret och från jordbruket och bilarna ersatte dem som transportmedel, så minskade antaltet hästar drastiskt i Sverige. "Nöjeshästar" fanns väldigt få av.

Sen har intresset ökat igen, sen 50-60-talet nån gång. Numera rider kreti och pleti. Folk som inte behöver hästen för sitt dagliga liv som de allra flesta av oss. Dom blir nöjeshusdjur och då uppstår såna här märkliga fenomen.

Lära hästarna små tricks har väl de flesta av oss gjort, inte minst som barn. Det är skojigt, precis som ni säger. Man lär hundarna tricks, ja till och med katter och kaniner:) Barn experimenterar.
På den nivån är det också rätt oskyldigt, visst kan djuren tycka det är roligt,eftersom det oftast är belöningar inblandade:d:angel: Förhoppningsvis håller nån vuxen koll på djurets välbefinnande så det inte går över styr.

Men sen kommer dom här "lekarna":crazy: Som hittats på för att rädda människor,oftast ovana vid hästar, ska våga hantera sina stora djur.
Folk som optimistiskt skaffat häst för att de inte förstår att de kanske behövde mer erfarenhet först, att hästar inte är små pudlar utan stora starka djur som har en egen vilja och synpunkter:eek:

Och sen dessa uppvisningar där människor med machobehov och som kanske har varit rädda, njuter av att lägga ner sin stora häst och t o m ställla sig på den eller sätta sej på den när den ligger, för att posera och visa sin dominans över ett stort djur (jämför poserande lejontämjare :angel: )

Det är rätt sjukt tycker jag, och om man dessutom då tänker på hur nedläggande används av en häst själv så blir det ännu sjukare och onödigare.
Varför liksom?

Nä, vi kommer nog ingen vart i diskussion med er som tycker att det är så kul att lägga ner hästar, några av er växer väl upp och kommer på andra tankar,
och inser att det inte är så stor kick som ni trodde.....några kanske funderar ett varv till efter denna tråd. Man kan ju hoppas. :idea:

Jag vill också ha ett ärligt svar! Om varför ridningen skulle vara så mycket bättre och rättvisare mot hästen än trick-träning!

Även om du ser liggandet som ett sätt att dominera, och utöva makt över sin häst så betyder väl inte det att alla tänker i samma bana som dig och har detta som tankesätt i sin träning?
-Precis som du säger, allt beror väl på vilket mål man har och med vilka anledningar man gör saker ;)

Här får du ett svar.
Vare sig du vill förstå eller ej så finns ridningen i dagens hästar (liksom körning i vissa raser) sen många många generationer, det finns genetiskt i hästarna, så att vissa är tex födda hoppare, (vilket man förstår när man haft en sån häst tex) vissa är avlade för trav, man har format dem genetiskt så att det finns precis som hundraser formats för olika ändamål.
OM man tar en ren vildhästras så är den inte särskilt lämpad för användning alls idag jämfört med våra tamhästar.

För vildhästrasen vore ridning ett stort övergrepp ja. De har det inte genetiskt, sen generationer. Men inte lika stort som att lägga ner en häst. Det språket tror jag är samma, det är inte något vi har avlat in i hästarna att stå ut med, nämligen:angel:

Man har ju inte avlat bort hästens eget språkbruk, vad olika saker betyder för en häst. Det är något helt annat. Hästar idag har samma språk som en vildhäst. Att lägga ner en annan häst har samma betydelse är jag helt övertygad om - för en vildhäst.

Det går inte att jämföra som ni gör, ni tar inte med alla förutsättningar. Läs på om hästar, skaffa mer erfarenhet av olika häsar och av hästar tillsammans i flockar och deras beteende!

Här får du ett svar.
Vare sig du vill förstå eller ej så finns ridningen i dagens hästar (liksom körning i vissa raser) sen många många generationer, det finns genetiskt i hästarna, så att vissa är tex födda hoppare, (vilket man förstår när man haft en sån häst tex) vissa är avlade för trav, man har format dem genetiskt så att det finns precis som hundraser formats för olika ändamål.
OM man tar en ren vildhästras så är den inte särskilt lämpad för användning alls idag jämfört med våra tamhästar.

Att när en häst föds vet den att den förmodligen kommer bli en framtida rid- eller körhäst? Är det fortfarande rätt mot hästar?
Sen vet jag fortfarande inte hur Du kan påstå att hästen inte tar ridningen som en dominerande handling, bara för att hästar i det vilda, i det naturliga hästspråket inte rider på varandra. Vi avlar på hästar och hundar, för att ha dem till olika "behov" och förutsättningar, betyder detta "naturligt" för djuren? Varför skulle det vara en annan slags konst att rida som att trickträna? Vet du verkligen hur en häst tänker på den punkten?

- Eller har jag missuppfattat dig helt här?

För vildhästrasen vore ridning ett stort övergrepp ja. De har det inte genetiskt, sen generationer. Men inte lika stort som att lägga ner en häst. Det språket tror jag är samma, det är inte något vi har avlat in i hästarna att stå ut med, nämligen:angel:

Även om en häst kroppsligt lämpar sig för ridningen så förstår den väl fortfarande inte varför vi ska upp på dess rygg? Om språket är dessamma borde väl det liknas med ett rovdjur som hoppar upp på en hästs rygg - Många hästar blir ju rädda när en människa kliver upp.

Det går inte att jämföra som ni gör, ni tar inte med alla förutsättningar. Läs på om hästar, skaffa mer erfarenhet av olika häsar och av hästar tillsammans i flockar och deras beteende!

Nej det går inte att jämföra eftersom vi inte vet hur hästarna tänker vid ridningen. En ren dominanshandling eller som ett jobb i vardagen som blir förtjänat av fina muskler, morötter och rykt :D

Jag har som sagt aldrig sett en häst lägga sig för en annan häst i en flock! :confused: Skulle det vara en aggresiv häst som välter omkull hästar förstår jag. Föl har jag sett visar sin stora underkastelse genom mycket föltugg och ett ihopdragande av kroppen.

KL
Ni som har lyckats lära era hästar ligg. Hur lär man sedan hästen att "cykla" i luften? Jag har en konvalescent som skall igång, och får bara skritta i 10 veckor. Så för att hästen inte skall tappa mer i muskler, tänkte jag lära den att "cykla". Jag är inte den som är den, utan jag kan tänka mig att slänga mig ned i halmen och "cykla" bredvid hästen så kör vi ett motionspass ihop. Men hur tusan lär man den? :confused:

Dessutom är det ju himla användbart om man kan lära hästen "ligg!" så man slipper använda pallen när man skall upp i sadeln. :banana:

Jag har som sagt aldrig sett en häst lägga sig för en annan häst i en flock! :confused: Skulle det vara en aggresiv häst som välter omkull hästar förstår jag. Föl har jag sett visar sin stora underkastelse genom mycket föltugg och ett ihopdragande av kroppen.

Men LÄS då tråden istället för att upprepa en fråga som redan besvarats flera gånger!
en häst lägger ner en annan häst när det yttersta behovet av att dominera den, har nått sin kulmen. Det är det ultimata beteendet för att dominera, och oerhört starkt på ett flyktdjur.
att man sällan ser det, säger precis just detta. att det är ett oerhört starkt dominans redskap som bara används av djuret själv i yttersta fall!

suschmeister: :rofl:

Men LÄS då tråden istället för att upprepa en fråga som redan besvarats flera gånger!
en häst lägger ner en annan häst när det yttersta behovet av att dominera den, har nått sin kulmen. Det är det ultimata beteendet för att dominera, och oerhört starkt på ett flyktdjur.
att man sällan ser det, säger precis just detta. att det är ett oerhört starkt dominans redskap som bara används av djuret själv i yttersta fall!

Som har besvarats av vilka då? Anti-tricktränings människor som tror sig veta vad hästarna ser i att bli liggande på kommando och som kan försvara att ridningen är ett rätt sätt för en häst att bli behandlad?
Hur tar hästen egentligen på den skillnaden?

Eller är det så enkelt att vi har en naturlig rätt att rida hästen, men att inte utföra andra övningar?

Att hästar skulle se den dominansen hos människor som tricktränar och inte se den hos de som rider på hästarna! Sen så har jag sagt att det är underkastande för en häst att ligga, men jag tror sällan att de skulle lägga sig pladask för en människa på så vaga träningsfössök som en människa kan utföra utan någon som helst kontakt och relation till sin häst och inte heller utan strid!

Ska man lära hästen underkastande rörelser såsom ligga o ridning ska man ha kunskap och i bästa fall professionell hjälp. Hur hästen sen ser på det tror jag många här inne kan man ju förmodligen fortsätta diskutera till dödagar ;)

Även om en häst kroppsligt lämpar sig för ridningen så förstår den väl fortfarande inte varför vi ska upp på dess rygg? Om språket är dessamma borde väl det liknas med ett rovdjur som hoppar upp på en hästs rygg - Många hästar blir ju rädda när en människa kliver upp.

Jag svarar inte på allt utan väljer det här citatet för att visa vad jag menar. Här visar DU att du har en del att lära. Det handlar inte om de kroppsliga förutsättningarna enbart, det handlar lika mycket om psyksika förutsättningar att vara förberedd på det som den är avlad för. Ha du aldrig mött hästar som är framavlade för ett visst syfte så kan du inte förstå.
Hästarna är avlade för vissa syften, att ridas eller köras, finns en genetisk
förberedelse för som vi människor skapat.

Du förstår inte hela resomanget, du har förvillats av dessa läror som predikas bla på buke om rovdjur bla bla.

Du behgöver lära dej mer, tänka mer självständigt och se helheten när det gäller vårt tamdjur hästen och dess historia i vår tjänst samt hur deras språk ser ut, som vi inte avlat bort eftersom det inte finns någon anledning. :idea:

Jag har som sagt aldrig sett en häst lägga sig för en annan häst i en flock! :confused: Skulle det vara en aggresiv häst som välter omkull hästar förstår jag.

Nej och det är därför bla jag säger att du inte har kunskap nog att veta vad du pratar om. :idea: Du vet inte ens hur en häst uppfattar det du förespråkar som roliga tricks.

Det är därför du ska lära dej mera. Som jag skrev är det ett yttersta tecken på dominans, att verkligen kraftfullt markera simn dominans, i bestraffande syfte. Att du inte har sett det, att det är ovanligt, beror på att i de flesta flockar uppstår inte en situation där en häst anser det nödvädnigt. Det ÄR ovanligt. Eftersom det är en mycket stark markering som sällan behövs hästar emellan. De allra flesta hästar fattar vinken från dem som står över dem mycket tidigare.

Måste ni gå på varandra så mycket och försöka mäta vad som är rätt och fel?

Varför inte bara acceptera varandras träningsmetoder och göra det man själv tycker fungererar på sin egen häst. Jag är helt övertygad om att era hästar säkert lever ett ypperligt bra liv även om den andra kan ligga på kommando och den andra inte. Det finns väl fler saker som värderas i hästverksamheten, som är viktigare att diskutera. Såsom jag har läst i tråden verkar det som att ni inte har kommit någon vart sen start.

Hästar är inte till för att vara i människans händer, så enkelt är det. Det är väl bättre att se till så alla nuvarande hästar mår bra och att inga utsätts för några viktigare händelser såsom rodeo och tripping-game i USA, eller uppgjorda, olagliga hästslagsmål i Thaiwan?

KL
Ni som har lyckats lära era hästar ligg. Hur lär man sedan hästen att "cykla" i luften? Jag har en konvalescent som skall igång, och får bara skritta i 10 veckor. Så för att hästen inte skall tappa mer i muskler, tänkte jag lära den att "cykla". Jag är inte den som är den, utan jag kan tänka mig att slänga mig ned i halmen och "cykla" bredvid hästen så kör vi ett motionspass ihop. Men hur tusan lär man den? :confused:

Dessutom är det ju himla användbart om man kan lära hästen "ligg!" så man slipper använda pallen när man skall upp i sadeln. :banana:

Jsmen du är så himla positiv och praktiskt:banana::rofl:
Du ska se att det dyker upp nån film här med cyklande häst, och nån som åker enhjuling dessutom:banana: På en hov:bump:

Och självklart måste de göra som kamelerna, så man kommer upp, att aldrig nån har fattat det förrut:eek: SMART sush:banana:

Jag undrar, har du själv sett någon häst "dominera" en annan häst genom att tvinga den att lägga sig ned? Hur gör den rent praktiskt?

Jag har sett hästar visa dominans på alla möjliga sätt, inklusive att säga till liggande hästar att resa sig, men aldrig att någon häst "lägger" en annan. Hundar och katter, ja, men inte hästar.

Kul tråd för övrigt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25