Hur lär man sin häst ligg ?!

Sv: Hur lär man sin häst ligg ?!

Axel - rättelse på dina påståenden ang. tuggning:
- att den förstår ngt när den tuggar är dravel. Énligt studier och beteende vetenskap så tuggar hästen för att den är endera rent underkastad - eller , den mer subtila tuggningen som kan ses hos vuxna hästar - osäker och försöker smälta situationen. Att den försöker förstå situationen och uttrycker det genom att tugga är fortfarande en underkastelse tendens. En STOR skillnad mellan att förstå något! Den processar !
Ok. Jag har aldrig varit med om det. Jag är tydlig i mitt "språk" med dem.:cool:

Ikväll skulle jag rida ut den stora o jag hade tagit ut henne, men sprang runt för att leta en morot o sen en hovkrats i stallet.

Då ser jag att hästen har börjat gå iväg själv:confused: :rofl:inte så bråttom som när jag är med o tack för det. Hann ikapp henne o tog i svansen o sa- stanna.
Gick hem igen då jag är så dålig på att klättra upp utan stege på "Lillstumpan";)
Jag blev så paff o hon som tycker att det är så kul att ridas ut ansåg väl- Äh Jag går!
Jag är nog en skitdålig "ledare", men de gillar mig. Det är mitt mål.

jasså?

missade du den?
sen finns det olika grader av att visa sn dominans och vill någon verkligen visa sin dominans över hästen, så ska man INTE lägga ner hästen, för i den striden förlorar du alltid (om du inte använder rep och lägger ner hästen med våld, men då är vi inte inne på området trickträning och lydnad längre.)!

så visst kan "lägga-ner-rörelsen" göras utan att man behöver vara speciellt dominant över hästen. har du en bra grund i er relation, där era roller är klara och tydliga, och hästen lärt sig och förstår de olika delmomenten i liggandet, så är det precis så fint och lätt som det är på Zahlos film.
finns inte tendens till motstånd hos den hästen. männska ber om rörelse, häst utför. precis som vilken annan rörelse som helst.

och förresten.
det finns rörelser som är otroligt mycket mer dominanta att göra, tex lyfta på ett ben och be hästen lämna över sin hov i vår vård! en trebent häst blir fortare uppäten än en som ligger ner.....
tänk på det innan ni skriver nått mer om dominansnivån i de saker vi gör med våra hästar.

Jag tycker det är helt otroligt hur ni kan förneka att det är höjden av dominans att lägga ned ett flyktdjur på marken:confused:

Det som du anser är förklaringen missade jag. Och det beror på att jag inte ser på mina hästar som stora farliga djur som måste domineras (hemskt ord egentligen). Och jag förstår inte alls varför man i hela fridens dar skulle behöva ägna sig att lägga ned hästen för att få den lydig. Herregud!:eek:

men vadå VILL dominera sin häst? Tror du att jag lägger min häst för att jag VILL dominera honom totalt? Är det verkligen centrumet i handlingen? NEJ det är det INTE! Jag vill inte lägga min häst med våld, utan jag ber honom lägga sig ner genom tryck osv. Han kan välja att spjälka emot men lägger sig och tuggar medan han får beröm och smek. Zahlo kan exempel gå iväg när hennes häst, snällt och lugnt ligger kvar. Hade han känt sig dominerad hade han väl tagit bästa chans att resa sig och sticka iväg från obehaget?

Klart att man kan få en relation med sin häst genom att umgås med den, men vill man fördjupa sig och vara kreativ och det viktigaste ha roligt kanske man vill göra annat också, såsom ex trickträning. Föresten skulle jag aldrig göra någonting om inte min häst var med på noterna, protesterade eller visade sig obekväm i någon situation.
Det finns andra saker som han är mer protesterande mot, som tex lyfta sina bakben.

När du lägger ned din häst så dominerar du den vare sig du vill eller inte.

Ursäkta mig, men vadå pudeltränar? Varför måste du ha en sån förlöjligande attityd bara för att du har emot andras sätt att aktivera/träna sina hästar?
Man kan väl vara resonlig och inte kläcka ur sig en massa spydiga kommentarer och jämförelser? :confused:

Ja det är pudeldressyr ni vill hålla på med när det gäller hästarna, anser jag.
DU tycker det är lek och gulligt men hur upplever en häst det? Det har du inte en aning om. Är det inte lite viktigt vad du ger hästen för signaler på hästens eget språk, (trodde jag ni som gillar nh var inne på:angel:)

Nej uppenbarligen inte. Vi kommer nog inte längre i diskussionen.

Kom igen om 10 år så har du nog insett lite mer (om du fortfarande håller på med hästar) och precis som vi andra som varit med lite längre kommer du att inse att du hade en hel del virriga åsikter i din ungdom:laugh: Du kommer förhoppningsvis att kunna lyfta fötterna på hästen och veta hur man vinner en hästs förtroende utan att börja "leka" dominanslekar som DU tycker är jätteskojiga.

Om tuggningen är ett sätt för hästarna att smälta situationen kan väl det vara en förstående gest?
Sen så är jag 18 år och vill lära mig mer. Jag påstår inte att jag kan allt, för det kan jag inte. Att min häst tuggar samtidigt som han ger andra lugnande signaler såsom ett läggande huvud och halvslutna öron ger ett positivt intryck. Det kan väl likväl vara att hästen tuggar för att den vill bli accepterad o accepterar mig som en ledare, han ber att få vara tillsammans med mig och därav får tryggheten av att vara en i flocken.
.

Men varför ska den behöva smälta eller processa en sån grej som att komma till dig i hagen eller stå brevid dig?! :confused: Det är ju inte normalt, att de ska behöva processa en sån grej och känna osäkerhet inför sådant. Du beskriver att din häst tuggar för allt runtikring hanteringen. Det är inte ett beteende en trygg häst uppvisar.
Läs på lite som sagt så lär du dig mer. Tyvärr kommer du att upptäcka att du missförstått tuggningen.

Då är väl även dressyr, hoppning osv en slags pudelträning! man dominerar hästen att utföra saker i människans tjänst. Det är väl samma som din jämförelse, att be en familjemedlem göra olika piruetter, galoppombyten genom tryck och tygeltag i munnen..

Jag tränar fortfarande inte för andras vinning, utan för eget bruk. Sen är väl tricken vad man får på köpet efter ett stärkt förtroende o en mer smidig och balanserad häst.

Jag har heller inget mer att säga i diskutionen!

mors! :)

Senast ändrad:

Nej inte samma ur hästens eget sätt att "tala".

Och du borde kanske snarare än tricks få förtroendet att hästen håller upp benen.....Det är det ju viss nytta med, om man säger så.

Men som sagt, vi ses om några år:angel:

Ser ut som att tråden behöver stängas?

Senast ändrad av en moderator:

Jaså, ur vems perspektiv då? Hur mycket kan DU om hästars beteende och vad olika saker betyder för en häst? Tar ni reda på det innan ni pudeltränar?

Det är som att nån i din familj tex ber dej ställa dej på knä och kyssa dens fötter och krypa och underkasta dej och tala om att du är underdånig, för att den personen ska vara nöjd och berömma dej översvallande och älska dej. :cool:

De flesta hästar är så vänliga och inställda att vara till lags att dom gör det, men vissa kanske slår ner dej i liggande istället:cool:
Kombinerar man detta med alla hingstförhärligande romantiker på detta forum så kan det snart hända en riktig olycka:(

Men det struntar jag faktiskt ärligt i, det som jag engagerar mej i är att det är fel mot hästarna.:mad:
HAHA men nu får du väl ändå ta och ge dig, man hör ju hur okunnig du är, förklara för mig vad hästen tycker är skillnaden med att trickträna sin häst och att rida den, kom igen nu Hästviskaren, berätta va dem säger:rofl:

Min häst tycker mycket mycket bättre om att träna tricks än att ridas och jag tror att många andra hästar skulle tycka det framför att tränas med slitane händer med bett i munnen och sporrar som sparkas in i magen och piskor som slår.

Att träna tricks och NH är lika mycket träning som att rida ellerköra sin häst, och det är precis lika mycket att dominera sin häst. Va tror du hästen säger om alla dessa bett,sporra och sadlar som inte passar, ja hästen måste säkert gilla det mycket bättre än att träna tricks:rofl:
Så ta och ge dig nu va, alla får göra som de vill och inget av de är mer pudeldressyr än de andra.

Hur kan ni tycka att man dominerar mer över hästen genom att göra trick?

Många här inne verkar tycka att det är "fel mot hästarna" att lära den ligg.
Men är ridningen då ett korrekt sätt att behandla en häst? Att vi verkligen måste, med bett, sporrar, spön och skänkar syra en häst runt i en paddock och låta den utföra alla möjliga slags bedrifter. Vad vinner hästen på det? Spelar det någon som helst roll för ett djur hur man dominerar det?

Hur ser och tänker hästarna till ridningen, om man koncentrerar sig på de dominanta aspekterna
Är det man kan granska i en vild hästflock?

Jag håller med er om att man är dominerande mot sin häst när man lägger dem, men sen har jag aldrig sett någon som lägger sin häst på kommando, så jag vill heller inte påstå att jag vet hur den hästen är och beter sig gentemot sin ryttare.

men jag förstår faktiskt inte riktigt hur ni kan säga att det är fel att lära sin häst ligga ner när ni sedan försvarar att ni sitter sitter på deras ryggar och ger dominerande tryck och ryck som hästen så tvunget måste utföra :confused:

Att träna tricks och NH är lika mycket träning som att rida ellerköra sin häst
Nä det är psykisk stimulans eller stress beroende av hur det utförs. Även det här är från "Det stora landet på andra sidan havet".

Där har man heller inget begrepp som det verkar att hunden/ hästen måste rastas- få motion.
Brukshundar/ bruks-ridhästar behöver även fysisk stimulans- mer än att bara lägga sig platt:grin:

Våra djur brukar bli påverkade av hur kul VI tycker att saker är.
Om hästen inte tycker att det är kul att bli riden- beror det nog mer på ägaren.

chi........hur många hästar tror du att det skulle finnas om de inte kördes/ reds o även tävlades? Brukades!
Vi skulle heller inte ha så många bra hästkliniker om det inte vore för spelarna. Jag tackar travet för det:bow: På både gott o ont.

Senast ändrad:

men jag förstår faktiskt inte riktigt hur ni kan säga att det är fel att lära sin häst ligga ner när ni sedan försvarar att ni sitter sitter på deras ryggar och ger dominerande tryck och ryck som hästen så tvunget måste utföra :confused:

Är det ditt sätt att rida, "tryck och ryck"?
Var studerar du vildhästar någonstans? Är din häst en vildhäst?

Brukshundar/ bruks-ridhästar behöver även fysisk stimulans- mer än att bara lägga sig platt:grin:
.

Jamen! Har vi sagt att vi inte rider/kör eller på något annat sätt motionerar hästarna och stimulerar dom fysiskt?!

Herregud.

Är det ditt sätt att rida, "tryck och ryck"?
Var studerar du vildhästar någonstans? Är din häst en vildhäst?

Trycket är väl det som används hela tiden? Rycket är eller en "fin" beröring i tygel och hästens mun. Ja, hur uppfattar hästen våran ridning egentligen?
Ett dominerande tryck? Du ger ett tryck på hästen, den ger efter och får beröm! Den lär sig att lyda eftersom det är det minst energikrävande. Men vad tycker hästen?

Sen var min fråga om man kunde granska i en vild hästflock hur hästar ställer sig till ridningen egentligen eftersom en del här inne påstår att den inte skulle ha några som helst åsikter jämfört med att vi lägger våra hästar på kommando. Då några påstår att detta är fullt naurligt för hästarna att göra i flock, liksom hos hundar och andra rovdjur.

Vad säger oftast en häst vid inridning, när vi börjar kliva upp på deras ryggar?

Jag försvarar inte läggandet på något sätt, jag tycker att det är en dominant handling, liksom många handlingar i hästmannaskapet. Men jag förstår inte hur ni tänker och jag försöker få ett svar till varför detta skulle vara så förnedrande för en häst jämfört med ridning eller dyl.

När du lägger ned din häst så dominerar du den vare sig du vill eller inte.

Har du ett bra svar på vad hästen skulle ha för annorlunda syn på liggandet liksom ridningen?

Har du ett bra svar på vad hästen skulle ha för annorlunda syn på liggandet liksom ridningen?

det har nämnts och utrönats ungefär femtielva gånger i tråden.
just att lägga ner ett flyktdjur är den starkaste dominanshandlingen du kan hitta på.

det har nämnts och utrönats ungefär femtielva gånger i tråden.
just att lägga ner ett flyktdjur är den starkaste dominanshandlingen du kan hitta på.

Ja, det har jag läst! Inga oklarigheter på den punkten. Jag har fortfarande inte fått en förklaring varför detta skulle vara värre för hästen än att man sitter och rider den, med hjälp av just dominerande tryck.

Men du, eller någon annan, kanske kan svara på hur hästen då ställer sig ridningen? Hur kan man veta hästens tankar och dominansnivån på den?
Ponera en häst som ska ridas in - hur reagerar den när ryttaren ska upp på ryggen?

Eftersom detta, liksom läggning av hästen knappast ligger i deras natur, hur kan man veta hästens underkastelse och din dominans när du sitter på denns rygg och ger tryck därifrån? - bara för att ridningen inte ingår i deras språk som någon i tidigare inlägg sa.. Hur kan man då veta? :confused:

Jag tror faktiskt att Trickträning (inkl ligg) kan vara en mkt bra träning för både häst och människa om det görs på ett långsiktigt och seriöst sätt.

Hästar ligger i hagen och låter en i flocken vakta. Känner hästen förtroende för "sin människa" borde han även kunna känna sig trygg när hon vaktar.

Det är heller inte så behagligt för en häst att lastas i en transport- även här tas hans flyktmöjligheter bort- t om mer effektivt är när han ligger. Han blir helt instängd- när han ligger kan han gå upp. En vildhäst skulle aldrig gå in i en grotta.

Det är när man ser läggandet av hästen som en häftig grej som det kan bli fel. När man vill gå genvägar. Läggandet av hästen, anser jag, ska vara "kronan på verket" och resultatet av ett långsiktigt arbete och bara utföras av den som redan har skapat ett förtroende mellan sig och sin häst. Inte ett kul trick för att imponera på andra och som rycks ut från sitt sammanhang (utbildningsstegen).

Vill man lägga sin häst, anser jag. Bör man "gå långa vägen". Ta hjälp av en instruktör och läs på hela stegen från "buga till ligg". Öva öva öva och ha läggande som ett långsiktigt mål. Inte försöka sig på det med hjälp av några rader och tips via intenet.

Ponera en häst som ska ridas in - hur reagerar den när ryttaren ska upp på ryggen?
Står o sover- om man har gjort rätt.

Ja varför ska man rida dem? ridhästarna.
Varför ska man lägga den ner? Ge mig en anledning till varför!!För att man har problem med annat- troligen. Måste maktutöva, eller bara för att det är kul- att kunna?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25