Hur lär man sin häst ligg ?!

Sv: Hur lär man sin häst ligg ?!

Har du så lite erfarenhet och kunskap att du aldrig har sett och förstått NÄR en häst lägger en annan häst ner:confused: Det borde väl räcka som skäl för att inte göra det.

Att ridas och tillåta hantering är en sak, men det finns inte på samma sätt i hästens eget "språkbruk". Att lägga ner en häst har ett klart och tydligt budksap för hästen!

och här kommer någon med kunskap eller?? Eller ska man säga en ogenomtänkt åsikt?
- om en häst kliver upp på en annan hästs rygg då? genom ex en stegring, är inte det också en dominerande handling??

Så då kan vi rida våra hästar, hoppa dem, göra massa olika dressyrövningar som kräver stora krav från hästen. Detta ingår ju inte i deras språkbruk så då kan vi få göra hur vi vill! Så bra. Ridning - Ett snabbt sätt att kuva hästen, utan att den märker det :D

då är problemet löst eller?

:bow::bow: Ja varför detta behov av utsläppt hår på hästarna.....
Kanske alla som drömmer om den svarta hingsten och fotomodellkarriären:rofl::rofl:

Behov? Vad har detta med saken att göra?? Låter bara som en genomtänkt, dum kommentar som saknar grund

Att lägga en häst innebär totaldominans!! En häst lägger bara en annan häst om det är absolut totalt nödvändigt och då som en mycket kraftfull markering gentemot en usstudsig individ. "gör inte om det där"

Jasså, kan du förklara då varför jag och min häst har fått en bättre kontakt, genom att göra trickträning? Hästar berömmer väl sällan varandra när de utför en sådan sträng handling gentemot varandra? och varför lägger sig min häst bredvid mig i hagen när jag sätter mig ner i gräset? Hade han kopplat läggandet som en bestraffning hade han väl knappast vågat lägga sig självmant bredvid mig i hagen? Eller kan det bero på ett förbättrat förtroende?

Och alla här som pratar om hästar i naturligt tillstånd i flocken och bla bla bla. Man gör dessa för hästen kraftigt bestraffande åtgärder hela tiden och utan att hästen har en chans att fatta varför eftersom den inte har gjort något fel.:eek: stackars hästar.

Vad ÄR det för fel på folk???

Ja, stackars våra hästar! Vi som lägger ner så mycket tid med att få våra hästar, med förtroende att lägga sig ner. De borde väl då egentligen vara livrädda för oss nu då?!

Fel på folk, inklusive dig då? Bara för att inte andra gör eller tycker som du ska du inte ta och tvinga på folk att göra eller tycka som du! En åsikt får du ha, med påstå att vi utgör dominerande och bestraffande handlingar på våra hästar varje dag är som att kalla oss rena djurplågare där hästen inte gör annat än bestraffas dag ut och dag in.

Skaffa lite information istället för att påstå sånt som du inte har en aning om?

Rida sin häst är OK, den fattar ju ändå inte vad vi håller på med. Fortsätt att ha hundkamper, hundarna slåss ju för sig själv och förstår inte att vi är medbrottslingar till deras ack så sorgliga situation!

Senast ändrad:

Att lägga ned sitt djur är alltid en dominanshandling. Det borde inte ens behöva diskuteras. Och då undrar vän av ordning, varför har några människor ett behov att dominera sina hästar? Att träna diverse tricks är en sak och kan säkert upplevas skoj. Men vilket behov har man av att så totalt dominera sin häst att man måste lägga ned den? Flash nämner att hästar lägger ned varandra, men det är inget jag någonsin sett, till skillnad från hundar som lägger ned varandra i dominanssyfte. Hade faktiskt inte hört talas om att hästar kunde göra så mot varandra. Så därför blir min undran ännu större, varför vill man som människa lägga ned sin häst? Det är ju knappast något naturligt.

Som tidigare sagts, ska vi vara så naturliga som möjligt emot hästen är det väl lika bra att låta den vara helt och hållet?
Ordet naturligt är väl de hästen gör och lever i naturen, en häst blir inte riden naturligt heller. Ryggen är inte gjord för det, den är gjord för att bära upp innehållet under ryggraden. Men vi ska ändå upp på hästen. Det är inte naturligt för en häst att vara i våra händer så enkelt är det!

Vissa övningar inom hästvärlden är dominanta, vissa är underkastade men VARFÖR ska man lägga ner så himla mycket tid på att kommentera och störa sig på andras hantering av hästar när man själv utför onaturliga, "dominerande" handlingar såsom att rida hästen, att spänna fast sadlar, att sätta ett metallbett i munnen, att sätta på hjälptyglar..

Ni prioriterar att ifrågasätta sånt som ni stör er på att andra gör? Vad är det som är så himla finurligt i eran hästhantering.

Ni kan fråga "VARFÖR lägger ni hästarna ner på kommando?" och vi kan fråga "Varför ska ni få hästen att utföra en piruett eller omvänd galopp?"

Spelar det egentligen någon roll för hästen? Det är väl ändå upp till ryttaren att läsa sin egna häst och göra sånt som man ser att den inte tar skada/mår dåligt av.

och detta eviga tjat om dominans hit och dominans dit. Vad är det som gör eran hästhållning så oerhört odominerande? så felfritt? och så bra jämfört med oss, som vill att hästen ska lägga sig ner på kommando och med hjälp av ett visst förtroende!? En häst lägger sig inte ner om den känner sig otrygg i situationen eftersom detta kräver psykiskt förtroende för människan eller/och för omgivninge. En häst gör inga (onödiga?) piruetter om den inte fått en spark i sidan, som man sedan dragit ner på för att hästen ska lyda "minsta" vink.
Självklart anklagar jag ingen för att ha använt viss våld vid en inlärning men om man ska ta up varför man lär hästen ligga, varför inte isf göra en ordentlig jämförelse mellan det och all annan hästhantering?

Senast ändrad:

Men snälla du, kan du lugna ned dig och läsa vad som skrivs. Att lägga ned sitt djur är ju ändå höjden av dominans. Jag förstår inte hur du kan få det till något annat? Och varför har du det behovet att dominera din häst?
För övrigt så, ja, mina hästar kan faktiskt göra piruetter i det fria. Piruetter utförs dessutom inte genom att, som du säger, sparka hästen i sidan.... Jag använder inte våld när jag lär mina hästar något. Gör du det?

Men snälla du, kan du lugna ned dig och läsa vad som skrivs. Att lägga ned sitt djur är ju ändå höjden av dominans. Jag förstår inte hur du kan få det till något annat? Och varför har du det behovet att dominera din häst?
För övrigt så, ja, mina hästar kan faktiskt göra piruetter i det fria. Piruetter utförs dessutom inte genom att, som du säger, sparka hästen i sidan.... Jag använder inte våld när jag lär mina hästar något. Gör du det?

Jag är så lugn som man kan bli, sen om jag inte svarar så det passar dig är inte mitt problem.
Jag har inte behovet att att dominera min häst, jag vill med förtroende få min häst att utföra liggandet, Inte det minsta våld på den punkten!

Våld eller ett dominerande tryck?
Sen var det ett exempel, exempel på hur många här inne verkar se på oss, som djurplågare som inte gör annat än att dominera över våra djur och få dem att lägga sig ner hit och dit. Så säger du att piruetter inte görs si och så, ändå säger du att vi med vår dominans lägger hästarna ner, precis som om det är ett behov som vi har. Ligga är en undergivande rörelse, det är inga oklarigheter där, men vill du ha svar på varför vi lär våra hästar ligga så kan du läsa tidigare inlägg. Jag har som sagt inget våld i min trickträning, utan målet är att hästen själv ska klura ut hur den ska göra. När jag märker att min häst skulle ta skada eller tycka att de var så obehagligt att den inte vill utföra någonting, skulle jag aldrig tvinga på den det. Men det är samtidigt min roll som ledare att stärka hästens självförtroende och få den att känna sig trygg med mig, vare sig jag rider, kör, tricktränar eller står i stallet.

Men aldrig med våld, en svårinriden häst blir ju oftast inriden ändå, eller hur? Det är bara att man visar vem som bestämmer så blir ju allt frid och fröjd ;)

Senast ändrad:

och här kommer någon med kunskap eller?? Eller ska man säga en ogenomtänkt åsikt?
- om en häst kliver upp på en annan hästs rygg då? genom ex en stegring, är inte det också en dominerande handling??

Så då kan vi rida våra hästar, hoppa dem, göra massa olika dressyrövningar som kräver stora krav från hästen. Detta ingår ju inte i deras språkbruk så då kan vi få göra hur vi vill! Så bra. Ridning - Ett snabbt sätt att kuva hästen, utan att den märker det :D

då är problemet löst eller?

Ja om en häst kliver upp på en annan är det en dominanshandling, men inte i klass med att lägga ner - helt utan orsak....

Om vi ska ha hästarna som tamdjur öht så är det från början av skälet att vi har använt dem, då behövs en bra kommunikation mellan häst och människa.

Annars finns ingen anledning till att vi från början skaffade så stora "husdjur".

Att däremot som nåt slags "lek" utsätta dem för den skarpaste av alla tillrättavisningar, vad ger oss rätten till det anser du? Helt utan orsak, dessutom, helt obegripligt för hästen. För sina egna barnsliga behov av att dominera en stor stark varelse.

Du låter mycket ung, så jag har överseende med att du inte förstår, men att du (och andra) inte ens försöker förstå hur hästar fungerar - det är oförlåtligt..

Du får gärna kalla mig "du", jag behöver inte nias.
Dina svar verkar inte särskilt lugna för övrigt, i synnerhet då anklagar mig för att ha skrivit att du är en djurplågare. Var tycker du att jag skrivit det? Jag förstår heller inte ditt prat om piruetter kontra lägga ned sin häst på marken. Använder du våld i form av hårda skänkelslag när du rider?

Att lägga ned sitt djur är höjden av dominans. Punkt. Varför skulle det vara en kul grej? Man kan ju umgås med hästen på andra sätt utan att dominera den så totalt. Har du studerat olika djur och deras beteenden? Med tanke på att du tydligen anser att det inte alls är dominans att lägga ned djuret. Varför inte umgås med sin häst på ett sätt som är lite mer naturligt? Och för att förtydliga innan du blir arg så är detta inget anklagande av dig, jag påstår inte att du plågar din häst (jag känner dig för övrigt inte), utan detta är seriösa frågor. Givetvis är det en form av dominans att överhuvudtaget sätt sig på hästen och begära att den går med eftergift. Men den yttersta formen av dominans ju ändå att lägga ned hästen, och det är inget naturligt tillstånd för hästen. Det är knappast något som lilla Lisa och Lotta ska ägna sig åt hemma i hagen som en kul grej.
Jag tycker att man måste ha ett syfte med hanteringen av sin häst. Jag lär min häst skänkelvikning t.ex. för det har vi nytta av under den dagliga ridningen när man behöver ta sig runt hinder av olika slag. Jag har också lärt mina hästar att stå stilla utanför stallet, det är bra att kunna när tankspridda matte glömt något i stallet. Som exempel. Men när skulle man behöva lägga ned sin häst?

Ja om en häst kliver upp på en annan är det en dominanshandling, men inte i klass med att lägga ner - helt utan orsak....

Om vi ska ha hästarna som tamdjur öht så är det från början av skälet att vi har använt dem, då behövs en bra kommunikation mellan häst och människa.

Annars finns ingen anledning till att vi från början skaffade så stora "husdjur".

Att däremot som nåt slags "lek" utsätta dem för den skarpaste av alla tillrättavisningar, vad ger oss rätten till det anser du? Helt utan orsak, dessutom, helt obegripligt för hästen. För sina egna barnsliga behov av att dominera en stor stark varelse.

Du låter mycket ung, så jag har överseende med att du inte förstår, men att du (och andra) inte ens försöker förstå hur hästar fungerar - det är oförlåtligt..

Helt utan orsak? Men herregud, varför rider vi våra hästar då? Vilken orsak finns det med att tävla en häst? Vad vinner den av det? Är inte det bara ett annat sätt av dominans över hästen, att den ska göra det vi ber den om?

Det är ju inte som en hund som man kan slänga ner på rygg och sätta sig gränsla över och skälla och osv... utan detta lär man just som ett trick, en häst kan känna min sinnesstämning och eftersom jag väälidigt sällan behöver "tillrättavisa" min häst så borde väl läggandet inte vara en sådan förklaring för hästen som att jag ger den en skarp tillrättavisning?
Om nu hästen utför liggandet med en avslappning och ett förtroende, och om man nu berömmer hästen för ett visst beteende så skulle den väl fatta det som ett rätt beteende? det är väl därför det fungerar att lägga hästen ner?

bara så ni vet så lägger jag inte min häst ner hela dagarna, om ni nu går och tror det. självklart inte. Jag kan tex efter ett ridpass lägga min häst ner. Då tuggar han och slappnar av, ibland lägger han huvudet mot mig också och blundar. -precis som om hästen klarat av en ridövning och får beröm, den visar med sitt kroppsspråk att den förstår, är lugn och avslappnad.

jag försöker visst förstå hur hästen fungerar. Men anser du att det är snällare mot hästen att den får gå runt och utföra olika saker med ryttaren på ryggen än en ryttare som vill att hästen ska ligga på kommando.

Handlar inte allt bara om isåfall att få hästen att göra olika saker med hjälp av vår dominans?

För det första har jag inte sagt att DU anklagat mig för djurplågeri, utan att många inlägg i denna tråden har skrivit precis som att vi bara dominerar våra djur.. -djurplågeri? och NEJ, varför skulle jag banka min häst i sidorna för att göra skänkelvikning? jag menar bara att människor ger hästen ett dominant tryck som den får flytta sig för. det är väl också att styra hästen med negativa förstärkningar.

Jämförelse med piruetter och läggandet så är väl ingenting naturligt för hästen, det är någonting som den får utföra i människans tjänst. Jag lägger inte min häst ner i tid och otid heller som sagt. Jag vill med min trickträning göra min häst smidig, förbättra kontakten och helt enkelt göra annat, i förhållande till ridningen.

Varför kan inte vissa syften hålla? Det är väl väldigt individuellt vad man kan göra med en häst.
Vi har förmodligen olika åsikter om detta, men om jag lärt min häst att ligga på kommando så är det bara för att JAG vill skapa en bra kontakt, jag har inte fått ett enda tecken från min häst att han skulle tycka det är en obehaglig situation. och hästar talar ju alltid sanning.
Jag har däremot fått tugganden, sänkt huvud och en lugn andningsrytm och ett huvud liggandes i knäet.

Jag anklagar heller dig inte för att rida med våld, men jag vill heller inte bli anklagad över att jag dominerar min häst hit och dit, utan att man har sett mig o min pålle som ekipage. Då kanske man kan se utifrån kroppsspråket vad hästen tycker?

Senast ändrad:

Flash nämner att hästar lägger ned varandra, men det är inget jag någonsin sett, till skillnad från hundar som lägger ned varandra i dominanssyfte. Hade faktiskt inte hört talas om att hästar kunde göra så mot varandra. Så därför blir min undran ännu större, varför vill man som människa lägga ned sin häst? Det är ju knappast något naturligt.

Ja dom gör det, faktiskt, hingstar och valacker har jag sett göra det, när någon annan häst verkligen behöver sättas på plats, efter att ha fått flera tillsägelser men inte gett upp sina försök att sätta sej upp mot en mera ranghög.

Dom kan hugga över nacken eller (vilket också ingår i hingstiga lekar) bita i frambenen på den andre, (så att den andre går ner på knä och sen välts omkull....)sen när den andre ligger så ställer dom sig med framknäna på den andras kropp till dess att den ligger still, då reser dom sej och släpper upp den. Jag har aldrig sett att den andre efter det har fortsatt uppstudsigheten.

Det har hänt tex när en annan valack verkligen attackerat den som är den starkare i flocken, och den inte tar tillsägelser om att lägga av...Eller mellan två hingstar (bröder) som hade gått ihop men som sen inte längre kunde göra det, där den ena plötlisgt ville ha mera att säga till om..

Nyligen såg jag en valack göra så faktiskt då en annan valack vallade ett nytt sto i en beteshage, och ville ha henne för sig själv. Den äldre valacken sa ifrån flera gånger genom att driva undan den yngre, men när han inte gav sig så la den äldre ner honom helt enkelt och höll honom nertryckt en stund för att markera allvaret i sin tillsägelse.

Jag hört att ston kan göra så också, men inte sett det själv.

Hur lyckas man då göra denna skarpa, hårda och dominanta handling med hjälp av tryck och förtroende?

Skulle inte hästen kämpa emot till 1000 om det handlade om en viss fight (häst-människa)?

eller låter sig hästar automatiskt oss att göra en sådan dominanshandling helt utan strid?

Senast ändrad:

OK. Jag blev så förvånad eftersom jag aldrig sett hästar bete sig på det viset mot varandra.

Det är ju inte som en hund som man kan slänga ner på rygg och sätta sig gränsla över och skälla och osv...

Jag skulle aldrig i livet behandla mina hundar så! :eek:

Jag har inte anklagat dig för någonting. Men faktum kvarstår att det är den yttersta formen av dominans att lägga ned flyktdjuret hästen. Jag har plöjt igenom hela tråden och inte fått sett ett enda svar på varför man vill dominera sin häst så totalt. Kontakt med sin häst kan man ju skapa på så många mjukare sätt. ;) T.ex. bara genom att umgås med den.

Jag har inte anklagat dig för någonting. Men faktum kvarstår att det är den yttersta formen av dominans att lägga ned flyktdjuret hästen. Jag har plöjt igenom hela tråden och inte fått sett ett enda svar på varför man vill dominera sin häst så totalt. Kontakt med sin häst kan man ju skapa på så många mjukare sätt. ;) T.ex. bara genom att umgås med den.

:bow::bow: Ja eller hur? En bra kontakt med sin häst borde alla vilja ha, :bow:

Hur lyckas man då göra denna skarpa, hårda och dominanta handling med hjälp av tryck och förtroende?

Skulle inte hästen kämpa emot till 1000 om det handlade om en viss fight (häst-människa)?

eller låter sig hästar automatiskt oss att göra en sådan dominanshandling helt utan strid?

ja ofta - de är snälla djur som vill vara till lags och underkastar sig väldigt mycket.

Flashlight: vår lokala "NH" snubbe härikring, (den kände) berättar gärna en historia som är hans värsta upplevelse, då en hingst som han tränade som inte uppskattade honom alls, gav sig på honom och lade honom på backen, så som du beskriver ang. hingstarna. När inget annat hjälpte och fick gubben att sluta ifrågsätta hästen, tog den till detta. Även väldigt vanligt på hingstlösdrift, att de uppfostrar varandra via detta beteende.

Senast ändrad:

Men allvarligt, vem var det som kom in och började gnälla i denna tråden om något helt annat än att lära hästen ligga? Låt folk träna sina hästar som de vill istället.

Jag har väl ändå inte hållt undan nån fakta om varför jag tränar tricks med min häst det skrev jag innan, både jag och min häst tycker det är roligt och han har fått bättre styrka och balans och smidighet sen jag började. Jag har heller inga problem med att träna min häst på andra sett. jag tränar Ar, rider ut och galopperar, badar med min häst m.m

Jag tränar inte tricks för att bygga på min ledarroll utan jag gör det för att det är roligt och för att min häst också gör det, den som inte tror mig är så välkommen hit och se hur roligt han tycker det är.

och anledningen till att jag har mitt hår utsläppt och blir fotad i fin natur och det viktigaste och roligaste- att fota andra med utsläppt hår i vacker natur är för att jag är intresserad av foton. Min dröm är att bli hästfotograf och utsläppt hår i fin natur är ett tema under fotograferingen. varför man klär upp sig när man blir fotad är väl ingen större skillnad mo vad vilken ryttare som helst gör när de vill fota finbilder? vem vill inte ha fina bilder på sig och sin häst lixom?

Nu skrev ju du innan att du tyckte det var okej att lägga sin häst ner om man har bra kontakt med hästen och att man inte kan lära ut enligt standard manual, gäller det även ridning?

Jag har plöjt igenom hela tråden och inte fått sett ett enda svar på varför man vill dominera sin häst så totalt.
jasså?

att dominera sin häst är lika viktigt som att man dominerar sin (exempelvis) hund, annars kan dom bli riktigt farliga, både för sig själv, för oss och för sin omgivning. att träna lydnad med djuren är en förutsättning för att vi ska kunna ha dom i vår ägo. att rida eller att träna trick är bara olika benämningar på att träna sin hästs lydnad.
missade du den?
sen finns det olika grader av att visa sn dominans och vill någon verkligen visa sin dominans över hästen, så ska man INTE lägga ner hästen, för i den striden förlorar du alltid (om du inte använder rep och lägger ner hästen med våld, men då är vi inte inne på området trickträning och lydnad längre.)!

så visst kan "lägga-ner-rörelsen" göras utan att man behöver vara speciellt dominant över hästen. har du en bra grund i er relation, där era roller är klara och tydliga, och hästen lärt sig och förstår de olika delmomenten i liggandet, så är det precis så fint och lätt som det är på Zahlos film.
finns inte tendens till motstånd hos den hästen. männska ber om rörelse, häst utför. precis som vilken annan rörelse som helst.

och förresten.
det finns rörelser som är otroligt mycket mer dominanta att göra, tex lyfta på ett ben och be hästen lämna över sin hov i vår vård! en trebent häst blir fortare uppäten än en som ligger ner.....
tänk på det innan ni skriver nått mer om dominansnivån i de saker vi gör med våra hästar.

men vadå VILL dominera sin häst? Tror du att jag lägger min häst för att jag VILL dominera honom totalt? Är det verkligen centrumet i handlingen? NEJ det är det INTE! Jag vill inte lägga min häst med våld, utan jag ber honom lägga sig ner genom tryck osv. Han kan välja att spjälka emot men lägger sig och tuggar medan han får beröm och smek. Zahlo kan exempel gå iväg när hennes häst, snällt och lugnt ligger kvar. Hade han känt sig dominerad hade han väl tagit bästa chans att resa sig och sticka iväg från obehaget?

Klart att man kan få en relation med sin häst genom att umgås med den, men vill man fördjupa sig och vara kreativ och det viktigaste ha roligt kanske man vill göra annat också, såsom ex trickträning. Föresten skulle jag aldrig göra någonting om inte min häst var med på noterna, protesterade eller visade sig obekväm i någon situation.
Det finns andra saker som han är mer protesterande mot, som tex lyfta sina bakben.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama