Hur lär man sin häst ligg ?!

Sv: Hur lär man sin häst ligg ?!

men vadå VILL dominera sin häst? Tror du att jag lägger min häst för att jag VILL dominera honom totalt? Är det verkligen centrumet i handlingen? NEJ det är det INTE! Jag vill inte lägga min häst med våld, utan jag ber honom lägga sig ner genom tryck osv. Han kan välja att spjälka emot men lägger sig och tuggar medan han får beröm och smek. Zahlo kan exempel gå iväg när hennes häst, snällt och lugnt ligger kvar. Hade han känt sig dominerad hade han väl tagit bästa chans att resa sig och sticka iväg från obehaget?

Att hästen tuggar är också ett tecken på underkastelse. Fölungar gör så för att visa sin underlägsenhet mot andra flockindivider.

att hästen ligger kvar är inte ett dugg bevis på tilllit. Den underkastar sig helt enkelt. Att de sen kan lära sig att det inte är något farligt betvivlar jag inte för en sekund. Det är fortfarande en extremt stark dominans handling. Och NH sidorna som skryter om att "alla kommer att beundra er relation" borde gå och hänga sig, för de bidrar till sånt här, dvs att folk inte fattar vad de håller på med.

hästar lägger sig ner som sista utväg som flyktdjur om något blir så skrämmande att den inte kan hantera situationen, då ingen annan väg ut finns. Den ger upp.

därför och av de anledningar (dominans) som många påpekat i tråden, är det ett väldigt starkt redskap för underkastelse och dominans.

tycker ni på allvar att det är något att därför rekommendera rakt av i trådar på ett internet forum till kreti och pleti? det tycker inte jag. Precis som jag inte tycker det är något konstigt på ett DISKUSSIONS forum, att trådar om paddar under sadlar, hjälptyglar och frågor a' la "ja e 14 år å jag vill lära min häst stegra för de vore kul", är något där det är särskilt konstigt eller opassande, att flera röster gör sig hörda, och att delade perspektiv på det hela finns utifrån erfarenheter och kunskap från skilda håll.

tips: skriv om era ligg träningstips och återgå till tråden och sluta tjafsa, precis som ni påstår att de som säger ngt annat, gör. :idea: så kan ni ju bara ignorera det ni inte vill diskutera eller höra! :idea:

Senast ändrad:

Det är väl liite skillnad på vanlig tuggning och föltuggning eller? Min häst ligger ju inte precis och föltuggar på marken! När jag har hoppat ex en CR med min häst. Då klappar jag om honom och han tuggar, en ren underkastelse? Eftersom tuggandet är vanligt så måste alla hästar vara underlägsna sina dominerande ägare då!

Men innan du påstår att våra hästar lägger sig av ren underkastelse och för att de har gett upp bla bla bla kanske du ska åka och kolla på oss istället för att iprincip anklaga oss att utföra dessa dominerande handlingar och totalt övermanna våra hästar?
Hästspråket är stort och kanske är lite svårt att veta hur våra hästar reagerar utifrån våra meingar?

Så dessa NH-nissar som säger att folk kommer beundras av en relation är kanske för att folk ska motiveras? eller drar du alla NH-utövare över samma kant och tror att vi gör sånt här för att andra ska gilla det?
jag skiter iaf i hur folk ser på vår relation. Jag jobbar på den för våran skull och inte för någon annans!

Senast ändrad:

ja ofta - de är snälla djur som vill vara till lags och underkastar sig väldigt mycket.

Ja okej! Då har min häst tydligen mer problem med att lyfta sina bakben än att ligga på kommando! För bakbenet kan man inte hålla uppe en lång stund utan att han blir osäker och drar bort det. Vi jobbar på det men det går sakta! :/

En vuxen häst som- FÖLtuggar:eek:

Där ringer varningsklockorna.:mad:
Fråga vilken hästexpert som helst- Nafayette eller Martha här, har haft hand om flera 100-tals hästar.
Den ska inte tugga för annat än en annan HÄST.

Sjukt!

En häst som ej vill lyfta bak har inte sällan ryggproblematik.

Ja okej! Då har min häst tydligen mer problem med att lyfta sina bakben än att ligga på kommando! För bakbenet kan man inte hålla uppe en lång stund utan att han blir osäker och drar bort det. Vi jobbar på det men det går sakta! :/

Ja du, där bekräftar du bara att det är hanteringsproblem i vardagen som skapar behoven av att dominera hästen med trix och konster..:crazy:

Att lyfta benen för att en människa vill är inte att domineras, utan där handlar det om förtroende, hästar är rädda om benen, flyktdjur som de är.

Hästen har förtroende för människan och låter den lyfta benen. Man uppnår inte förtroende med dominansövningar, det är där ni har fattat totalt fel.:(
Det handlar om hela människans attityd och utstrålning och det kan man inte uppnå genom trix och försök att dominera.
Strunta du i sånt och träna istället din häst lugnt och stilla på att lyfta bakbenen, beröm och sätt ner och utöka tiden du håller foten uppe.
Lugn och konsekvens i vardagshanteringen kommer att ge dej en mycket bättre relation till hästen än pudelkonster.

Den kan ju också ha ont i bakdelen/bakbenen om den inte vill hålla hovarna uppe. Är det att få upp foten eller hålla den uppe som är problemet. En häst som har ont kan lyfta (för att den är välupppfostrad och vill göra rätt) men vill sätta ner direkt. En häst som är felhanterad vill inte att någon de inte litar på tar på benen = är svårt att alls få lyfta foten. Ohanterade unghästar kan sånt vara svårt med, de skyddar sina ben, sin flyktmöjlighet. Det är en instinkt.

En vuxen häst som- FÖLtuggar:eek:

Där ringer varningsklockorna.:mad:
Fråga vilken hästexpert som helst- Nafayette eller Martha här, har haft hand om flera 100-tals hästar.
Den ska inte tugga för annat än en annan HÄST.

Sjukt!

En häst som ej vill lyfta bak har inte sällan ryggproblematik.

Nej, och han föltuggar inte.

Ja jag förmodade att det var p g a ngt sådant.

Men... om hästen lägger sig ner kan hovis ha den i knät när han sitter.;)
Om man nu ha ngn hovis:confused: Det brukar ingå verka-självkurser i detta..

Men så som jag anser det och väldigt många andra så är både hästvåld och rollkur djurplågeri och det är inte det som det är frågan i i detta fallet.

Jaså, ur vems perspektiv då? Hur mycket kan DU om hästars beteende och vad olika saker betyder för en häst? Tar ni reda på det innan ni pudeltränar?

Det är som att nån i din familj tex ber dej ställa dej på knä och kyssa dens fötter och krypa och underkasta dej och tala om att du är underdånig, för att den personen ska vara nöjd och berömma dej översvallande och älska dej. :cool:

De flesta hästar är så vänliga och inställda att vara till lags att dom gör det, men vissa kanske slår ner dej i liggande istället:cool:
Kombinerar man detta med alla hingstförhärligande romantiker på detta forum så kan det snart hända en riktig olycka:(

Men det struntar jag faktiskt ärligt i, det som jag engagerar mej i är att det är fel mot hästarna.:mad:

Då borde väl egentligen hästen tappa förtroendet mer och mer efter varje gång han får utföra ligga? Har aldrig märkt någon försämring dock förbättringar!

Vad gör den då?
Allt från att tugga lite- till att tugga frenetiskt är ett nervöst betéende, om den är vuxen o inte har megatandproblem eller ett bett som hänger för långt ner..

Oj, då har jag nog världens nervösaste häst! och när vi lyfter fötter, då tuggar han o slickar runt munnen. Han står avspänd och blundar i stallet, men måste ju då va oerhört nervös. Allt vi gör - han får beröm - han tuggar - nervöst beteende?

Har du ngn källa på att varje tuggning är av nervöst beteende?

Senast ändrad:

vad bevisar detta menar du?
Hästar vaktar sina bakben för de vill ha dem fria att kunna sparka ut om det behövs - flyktdjur. Många tror att hästen står och avlastar ett bakben när den vilar för att den vill vila benet - är ej den primära orsaken utan det är att den har benet lyft och förberett för en spark om ngt rovdjur överaskar den.

föltugg - annat tugg - vad är skillnaden -förklara gärna.

Axel - rättelse på dina påståenden ang. tuggning:
- att den förstår ngt när den tuggar är dravel. Énligt studier och beteende vetenskap så tuggar hästen för att den är endera rent underkastad - eller , den mer subtila tuggningen som kan ses hos vuxna hästar - osäker och försöker smälta situationen. Att den försöker förstå situationen och uttrycker det genom att tugga är fortfarande en underkastelse tendens. En STOR skillnad mellan att förstå något! Den processar !

du har helt fått det om bakfoten: den har inget förtroende för att den ligger. Den LÄR sig -för den får beröm och den LÄR sig att det inte är farligt. Betyder inte att den för den skull har förtroende, så som ordets rätta bemärkelse borde vara!

du har tydligen svalt det mesta NH dravel det går att komma över. Läs lite studier och beteende vetenskap på häst istället så lär du dig ngt vesäntligt det lovar jag.

Senast ändrad:

En snabb föltuggning med tillbakadragna läppar är väl egentligen en stor skillnad till små, lätta tugganden med munnen?

Så då måste det väl vara så att min häst är världens mest nervösaste som tuggar för mig och när vi gör någonting.
Hur det än är isåfall så kan jag ju bara utgå ifrån hästens humör och det som jag ser. Han kommer till mig i full galopp i hagen, kommer fram och ställer sig och blir klappad - och tuggar.

Och du vet inte vilka erfarenheter jag har av Nh och så vidare så du behöver inte påstå ngt heller. Jag utgår ifrån min egna häst och hur han beter sig. Därav får jag veta om jag handlar rätt/fel/rättvist/orättvist.

Jag lär min häst ligga, jag iaktar och handlar utifrån det!
Kalla mig gärna dominerande, onödig Nh-nisse men att dominera hästen är väl knappast något nytt inom hästverksamhet.

Jag ser inte min trickträning som dominering utan som en lek. Ni kan väl ta er en titt innan ni säger något? eller ska man fortfarande dra alla över samma kant? Jag är ingen som påstår att alla ska förundas av min o min hästs relation!
Jag är heller ingen som säger att min hästhantering är felfri men om ni väljer att kommentera att jag lägger min häst så kan jag ju säga att det inte är för någon annans skull iaf!

Senast ändrad:

Nervös är ditt ord. Jag skulle beskriva din hästs ständiga tuggande i alla de situationer du beskriver, som osäker och processande - försöker få koll på situationen och smälta läget.

sånt uppvisar inte tryggare hästar nej.

källor finns det gott om, bara att sätta sig in och börja läsa. Istället för att bli på defensiven och börja hålla försvarstal - skapa dig din egen uppfattning och utökade kunskap genom att läsa på. Det behövs utifrån det jag läser här.

Nervös är ditt ord. Jag skulle beskriva din hästs ständiga tuggande i alla de situationer du beskriver, som osäker och processande - försöker få koll på situationen och smälta läget.

sånt uppvisar inte tryggare hästar nej.

källor finns det gott om, bara att sätta sig in och börja läsa. Istället för att bli på defensiven och börja hålla försvarstal - skapa dig din egen uppfattning och utökade kunskap genom att läsa på. Det behövs utifrån det jag läser här.

Jag är inte med alls på att hålla något försvarstal, utan för att konstatera att hästen har ett stort språk och att det gäller att läsa sin egen häst eftersom alla är olika. Sen så kan väl en häst i fångenskap visa olika typer av beteenden eller försvagade beteenden i jämförelse med en vild häst. Min häst tuggar, visar då underkastelse, samtidigt som en del saker klarnar för oss.

Jag har en åsikt, jag har inte sagt någonting om hur hästar är i allmänhet.
Eftersom ni gick in i tråden och kommenterade att det är onödigt och fel med att lära hästen ligga så säger jag att det inte är det eftersom att jag inte uppfattat det så med min häst. Sen som sagt så är jag inte mycket för hur andra gör med sina hästar i övrigt.

Jag vill som sagt ha roligt med min häst, därför utövar jag inte bara ridning utan olika trick så att hjärnan får aktiveras samt att få en rolig relation med hästen.

Vad är det jag exakt behöver läsa på om? hästens beteende - jo visst, finns väääldigt mycket att lära! Tycker inte du? -Intressant är det ju också!

Senast ändrad:

Jag är inte med alls på att hålla något försvarstal, utan för att konstatera att hästen har ett stort språk och att det gäller att läsa sin egen häst eftersom alla är olika. Sen så kan väl en häst i fångenskap visa olika typer av beteenden eller försvagade beteenden i jämförelse med en vild häst.

Vad är det jag exakt behöver läsa på om? hästens beteende - jo visst, finns väääldigt mycket att lära! Tycker inte du? -Intressant är det ju också!

Jag pratar inte om vildhästar :cool: utan hästar under människans impakt. Bara att läsa på och skaffa sig mer kunskap som sagt.

eftersom du är övertygad om att du vet vad tuggandet illustrerar, och jag säger att det finns material att läsa på från, som bevisar att du fått det om bakfoten, så vore det kanske en ide, om du är intresserad. Men tydligen är du inte det, så då är det bara att lycka till och fortgå enligt din egen bana. Inget fel med det, om du inte vill pracka på folk felaktigheter och påståenden som inte är grundade i sanning vill säga. Läs på som sagt, så behöver du heller inte irritera dig på att jag säger emot dig, för mitt ord är inte lagen, däremot finns det som sagt många källor att ta in som styrker min kunskap i ämnet, och som du verkar ha missat, vilket dina uttalanden illustrerar. som sagt - lycka till, vad du än väljer att göra! :laugh:

jasså?

det finns rörelser som är otroligt mycket mer dominanta att göra, tex lyfta på ett ben och be hästen lämna över sin hov i vår vård! en trebent häst blir fortare uppäten än en som ligger ner.....
tänk på det innan ni skriver nått mer om dominansnivån i de saker vi gör med våra hästar.

Säger som du själv: Jasså?

Jag utgår från hur en häst själv visar den yttersta formen av dominans. Men det kanske inte räknas :grin: Bara ni själva är nöjda och glada:confused:

Om tuggningen är ett sätt för hästarna att smälta situationen kan väl det vara en förstående gest?
Sen så är jag 18 år och vill lära mig mer. Jag påstår inte att jag kan allt, för det kan jag inte. Att min häst tuggar samtidigt som han ger andra lugnande signaler såsom ett läggande huvud och halvslutna öron ger ett positivt intryck. Det kan väl likväl vara att hästen tuggar för att den vill bli accepterad o accepterar mig som en ledare, han ber att få vara tillsammans med mig och därav får tryggheten av att vara en i flocken.

Sen som har sagts så lär sig hästarna vad som är farligt och inte.

Jag kan utgå ifrån min egen häst, han som följer mig och ibland knivas med mig, han är 4 år. Trickträningen, tror jag, har blivit en rolig bit för både honom och mig då han försöker klura ut och försöka dig på mer saker. Gäller inte bara liggandet!

Sen så behöver man ju heller inte gå på folk om att ett läggande blir, för hästen, en obehaglig, dominant ställning eftersom man kanske måste själv se ett sådant ekipage, inte det lättaste att se från ett forum.
Även om så inte är fallet har jag iaf uppfattat det så.

Senast ändrad:

Jaså, ur vems perspektiv då? Hur mycket kan DU om hästars beteende och vad olika saker betyder för en häst? Tar ni reda på det innan ni pudeltränar?

Det är som att nån i din familj tex ber dej ställa dej på knä och kyssa dens fötter och krypa och underkasta dej och tala om att du är underdånig, för att den personen ska vara nöjd och berömma dej översvallande och älska dej. :cool:

Ursäkta mig, men vadå pudeltränar? Varför måste du ha en sån förlöjligande attityd bara för att du har emot andras sätt att aktivera/träna sina hästar?
Man kan väl vara resonlig och inte kläcka ur sig en massa spydiga kommentarer och jämförelser? :confused:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama