Hur lär man sin häst ligg ?!

Sv: Hur lär man sin häst ligg ?!

Jag har redovisat min åsikt, att den inte överensstämmer med din är jag fullt på det klara med, det får du nog leva med, att inte alla delar din åsikt. Att inte alla delar min har jag full koll på, så det behöver du inte oroa dig för att det blir gnälligt pga att alla inte tycker som jag.

hahaha jag bryr mig väl inte om att alla inte tycker som jag, jag har sagt att alla får väl tycka som de vill men allvarligt talat sluta gnälla, för vad är det egentligen som är problemet? Låt de som vill lära sina hästar att ligga göra det, om nu inte du vill det, gör inte det, det är ingen som har tvingat dig, men låt andra folk göra som de vill, hade vi pratat om djurplågeri så hade det vart en annan sak.
Det är redan gnälligt här för att personer som du som måste trycka ner alla som inte tycker likadant.

Ursäkta, men på vilket sätt anser du att det jag skriver här skulle hindra folk från att göra som de vill? du får förlåta mig, men detta är ett diskussionsforum och jag skriver precis de åsikter jag vill, liksom du gör det.

Jag har inte sagt att du hindrar folk att göra som du vill, jag har sagt att du gnäller på folk som vill träna sin häst på ett annat sätt än du själv.
På ett diskussionsforum ska man på ett lätt sätt kunna diskutera saker, inte gnälla på folk. Och om man vill lära sin häst att ligga eller inte hör väl knappast till tråden HUR man ska lära hästen att ligga, eller?

delvis KL då detta är till några andra oxå..

om jag gör en tråd åt er att skriva en massa skit om att lära sin häst ligga, kan ni låta denna tråd vara ifred då?

det är väldigt svårt att skriva om tips och sånt när ni kommenterar var och vartannat inlägg som att dethär med ligg är ren bullshit, det går lixom inte att hålla en flytande diskussion.. tråden är lixom förstörd nu..

gaaah så störd på alla onödiga inlägg.. visst alla får ha en egen åsikt.. men hälften av inläggen i denna tråd nu har ju för f*n inget att göra med trådens syfte.. så SNÄLLA, lägg av och gör en egen tråd!

Jag håller med fullt ut.

Om man har så ont av att andra gör saker med sina hästar som man själv inte gör med dem, kan man ju förslagsvis skapa en tråd där man diskuterar varför man ogillar dessa saker, och så kan de intresserade söka sig dit.

Det blir väldigt lågt i tak annars och man tappar lusten både att läsa och skriva. Det kan väl inte vara meningen på ett diskussionsforum?
Jag är inte här för att näbba med folk, jag är här för att läsa om hästar, avel, sjukdomar, hästmänskor, ridning m m och kanske få tips o knep som jag inte själv tänkt på. Inte för att driva dogmer eller vara PK.

Och till Axel och Elin5, som tydligen jagar i flock i många trådar - ni är sannerligen bra mycket drygare än Yes. Ut i stallet med dig, Axel, i stället för att sitta här och mästra slash fjäska i över 15 000 inlägg.

Ni har full frihet att tycka vad ni vill - men det har vi andra också.

Och vad beträffar dig och din häst, Zahlo - det är en ren och skär fröjd att se er.

Jag har inte sagt att du hindrar folk att göra som du vill, jag har sagt att du gnäller på folk som vill träna sin häst på ett annat sätt än du själv.
På ett diskussionsforum ska man på ett lätt sätt kunna diskutera saker, inte gnälla på folk. Och om man vill lära sin häst att ligga eller inte hör väl knappast till tråden HUR man ska lära hästen att ligga, eller?

KL

Intressant vinkling på det hela, senaste inläggen.

Detta är som sagt ett diskussions forum.
Vill jag starta trådar där jag bara får medhåll, räcker det nog inte med en tydligare rubrik i linje med "endast postiva svar". Det kräver nog snarare ngt annat än just ett diskussions forum.

annars kan ni ju vända på steken och fråga er, om det startas trådar som säger "Jag vill lära mig hur man rider rollkur", eller "jag anser att våld är passande för hästen ska lyda och det är det viktigaste", om ni själva skulle anse det ni predikar i denna tråden, att det då inte är okej med motsägande åsikter.

förhoppningsvis fungerar forumet som just ett diskussions forum, där folk dessutom får nya insikter, tankar och infalls perspektiv på saker som de endera inte tänkt på, eller inte visste ngt om, eller inte insåg - eller: så får de vatten på sin kvarn att de kan känna sig trygga i det de antog, men ändå ville vädra på forumet.

hitta ett annat format/typ av forum om ni bara vill ha medhåll i era trådar, utan infallsvinkel på olika aspekter runt det som efterfrågas/eftersträvas.

TS undrade hur man lär en häst att ligga på kommando.

Jag läste med intresse de svar som hade med TS fråga att göra - som faktiskt var anledningen till att jag överhuvudtaget gick in på denna tråd.
Jag skulle kunna definitivt tänka mig att lära en lämpad häst att ligga ner på kommando - jag ser inget ondskefullt eller plågsamt i det.

Men så börjar Buke-bjäbbet.
Jag är inte ett dugg intresserad av bjäbbarnas åsikter.
Jag är här för att jag är en hästmänska som vill lära mig mer om hästar.
Jag behöver inte någon som t.ex. Axel som ska "sålla" åt mig.
Jag har rösträtt, jag är myndig med råge och jag kan definitivt hantera och sköta om mina djur. Och det tror jag gäller de flesta andra här och IRL också.

Så varför detta olidliga mästrande?
Vadan detta predikande?
Är ni hästjesusar?
Vad är ert problem???

Om ni inte gillar ett ämne - läs inte tråden. Svårare än så är det inte.
Om ni absolut måste vädra er personliga hästfilosofi som tydligen är så otroligt überlegsen alla andras - varför inte göra det i en alldeles egen tråd?

Håller med!

Det är väl egentligen ett sådant trådinlägg såsom ex. "varför ska ni lära era hästar ligga ner, helt idiotiskt och onödigt osv..". Det är väl ett sånt inlägg som startar diskutionerna som inte har med ämnet att göra? som dessutom säger emot TS trådsvar helt.

Om man inte är intressead av "Hur lär man sin häst ligg ?!"
-varför ska man då gå in och läsa och svara?

Klart att folk får säga vad de vill. Men man har ju olika trådar för att dískutera olika saker. Inte för att några som är emot en viss typ av påståenden ska kunna slänga ut sitt mottycke på de som verkligen tar del av det? Sen måste det ju inte bli långa diskutioner heller. TS ville förmodligen ha svar på hur man lär sin häst ligga, har man inget troligt svar, Varför bry sig?

Senast ändrad:

Det är ett diskussionsforum och denna tråden handlar om hur man lär hästen att ligga ner, starta en egen tråd som handlar om et du vill framföra om det är så viktigt. Håll dig till ämnet lixom.

Men så som jag anser det och väldigt många andra så är både hästvåld och rollkur djurplågeri och det är inte det som det är frågan i i detta fallet. Tråden är inte till för att vi ska försvara hur vi tränar våra hästar, jag förstår inte hur svårt det ska vara att få folk att inse det?

Visste du att man faktiskt kan diskutera saker utan att vara två bråkande lag, man kan faktiskt alla vara på samma sida och diskutera vad som är så bra med just det du hålle på med, jag tror inte att det var någon här som ville att det skulle bli krig i denna tråden också som så många andra på tex Klassisk ridkonst forumet. Läs något på forumet som intresserar dig istället så tror jag att du skulle bli lite lyckligare också.

Jag är en praktisk mänska och min tid är begränsad. Som de flestas.
Jag gick in på just denna tråd för att jag tyckte att det var intressant att få veta hur andra gör när de lägger sina hästar på kommando.
Jag är inte intresserad av sånt bludder som kommer från t.ex. +15 000-inläggaren Axel.
Då kan hon skapa egna bluddertrådar om sin hästfilosofi så kan jag gå in på dem och delta där - om jag vill.
Det vill jag inte.
Jag ville lära mig mer om hur man får en häst att ligga på kommando.
Jag ville läsa om det ämne jag valt att gå in på.
Inte plöja mig fram genom tyckedravel och negativiteter.

Det verkar ju alltid vara samma typ av folk som sitter är negativa mot allt som inte är exakt som just dom vill. Vad är det för diskussionsfrihet?
Någon skriver t.ex. och ber om råd om något - och sen börjar messerschmittarna att vina i värsta drevet.

Pynkligt! Rent ut sagt pynkligt!

Nu har jag lagt nog med tid och energi på denna egentligen ack så oviktiga sak.

Den här tråden har utvecklats till fler frågor än bara hur man ska lägga sin häst ned. Men jag börjar med det iaf:
Antingen kan man precis som ngn skrev lägga grimskaftet över höger sida av hästen, stå på vänster sida och ev med lyft vänster framben dra i grymskaftet tills hästen ger efter och sjunker. Så fort hästen visar med en liten rörelse att den är på väg att sänka sig (inte nödvändigtvis ligga) måste man lätta!! Och det är det som är konsten med alla dessa trick, att ge hästen en signal så att hästen reagerar i "rätt riktning" och ge efter. Och sedan helt enkelt låta det ta tid. Göra tricks med hästen och mata den med godis är inte samma sak!!! Att ge efter i rätt tid är det som är konsten. Sen är det även bra att ge komandot för att ligga när hästen lägger sig i hagen lr liknande.
Detta med att hästarna sen lägger sig när man rider, är inget problem om hästen har en riktig uppfostran. Lägger sig hästen när den inte fått komandot ska den också få en tillsägelse. Det betyder inte att hästen slutar lägga sig på komando bara för att den blir bestraffad för det när den gör det i fel situation. Som ex: Vi vill att hästen ska kunna svänga vänster när vi tar i vänster tygel, om hästen då svänger höger när vi ger vänsterkomando måste man ju säga ifrån. Men inte slutar hästen svänga höger på högerkomando för det. Ridning är ju ett samspel kontrollerat av ryttaren, och dessa tricks är för hästen sama sak som skänkelvikning eller galoppfattning.
Att få hästen att ligga är inget plågeri. Det är en dominant handling, ja, men allt vi gör med hästen är dominanta handlingar. Är hästen i en handling dominant är människan inte längre ledaren och då har man ett problem.
Hästar är flockdjur, de vill ha ett "sammhälle med struktur".
Såg en häst som gick från hysterisk till lugn på en kvart när den nya ägaren tog ett spö och förklarade för hästen att den skulle gå bredvid henne, inte framför. Visst, våld säger en del. Men ingen som var där kan säga att hästen inte mådde bättre efteråt.
Nu blev det massor...

Så varför detta olidliga mästrande?
Vadan detta predikande?
Ni får det att låta som detta är en tråd om- Hur får jag min häst att trava?

Det handlar bara om en ren dominans-överkurs alt. att man inte kan ge hästen ngn form av motion av ngn anledning.

Ingen har fortfarande kunnat vara ärlig om varför den ska utföra just detta.

Är det så att bara för att den tidigare var bufflig, så måste den gå extra exercis- för att man ska vara på den säkra sidan att man är LEDARE- hatar det ordet- hitlertakter.

Man behöver inte begära än mer bara för att man har problem med ngt.

Om man tittar på alla bilder som dessutom fotats i vacker natur o med fina långa klänningar, det långa håret utsläppt( praktiskt:rofl:) så undrar jag vad man har för eget behov:confused:

Vi kan skapa en tråd om- Hur rider jag HF?

Det är heller inget som gemene man ska ge sig på. -Do NOT try this at home!!!

Senast ändrad:

Det är ett diskussionsforum och denna tråden handlar om hur man lär hästen att ligga ner, starta en egen tråd som handlar om et du vill framföra om det är så viktigt. Håll dig till ämnet lixom.

Men så som jag anser det och väldigt många andra så är både hästvåld och rollkur djurplågeri och det är inte det som det är frågan i i detta fallet. Tråden är inte till för att vi ska försvara hur vi tränar våra hästar, jag förstår inte hur svårt det ska vara att få folk att inse det?

Visste du att man faktiskt kan diskutera saker utan att vara två bråkande lag, man kan faktiskt alla vara på samma sida och diskutera vad som är så bra med just det du hålle på med, jag tror inte att det var någon här som ville att det skulle bli krig i denna tråden också som så många andra på tex Klassisk ridkonst forumet. Läs något på forumet som intresserar dig istället så tror jag att du skulle bli lite lyckligare också.

enligt vad jag kan se är det du som valt att starta ett "krig" runt det hela genom att störa dig på att alla inte håller med om att det är vettigt att träna hästar att ligga ner eller stegra sig eller vad det nu är, på kommando. själv har jag bara framfört de åsikterna, och du har valt att börja nysta i de.

Ni får det att låta som detta är en tråd om- Hur får jag min häst att trava?

Det handlar bara om en ren dominans-överkurs alt. att man inte kan ge hästen ngn form av motion av ngn anledning.

Ingen har fortfarande kunnat vara ärlig om varför den ska utföra just detta.

Om man tittar på alla bilder som dessutom fotats i vacker natur o med fina långa klänningar, det långa håret utsläppt( praktiskt:rofl:) så undrar jag vad man har för eget behov:confused:

och DU får det att låta som om allt vi gör är att lägga hästarna ner hela dagarna! Skaffa lite information istället för att påstå att våra hästar blir mer dominerande än andras? Menar du att du har en mer, odominerande position till dina hästar för att du bara rider dem och sen låter de "vara" häst?

Varför ska du rida din häst? Varför ska man hopptävla?
Är inte det egentliga svaret att "hästen tycker det är roligt"? Annars skulle jag väl påstå att det endast är för eget bruk?

Jag vill lära min häst ligga för att jag vill kunna göra annat än bara ridningen. Jag är positiv till trickträningen för att de ger mig och min häst en annan typ av kontakt än om jag sitter uppe på ryggen.

Om ligga då är en så dominerande handling, vad är då ridningen? Eftersom du verkar ha väldigt mycket kött på benen om detta.. kan du då inte förklara hur man ska göra för att en häst ska leva så icke dominerande som möjligt, samt förklara varför just din hästhållning är så kamratskaplig med hästar jämfört med våra??

Om man inte tycker att ridningen räcker kan man rykta den, massera, klia den promenera eller skaffa en till. Sånt som den mår bra av- DÅ får man tillit.
Det jag vänder mig emot- är att ni får det att låta som att det är fullt normalt att träna hästar att lägga sig o att vem som helst ska syssla med sånt.

:bow::bow: Ja varför detta behov av utsläppt hår på hästarna.....
Kanske alla som drömmer om den svarta hingsten och fotomodellkarriären:rofl::rofl:

Och den evigt trogna hästen som lyder ens minsta vink. Tonårsdrömmar skulle jag säga i många fall, (fast alla är sannerligen inte tonåringar:angel:)

Ungefär som dom där filmerna på klassiska forumet som alla blir så hänförda av för att det är SÅ hästvänlig ridning, eftersom man rider i motljus i högt gult gräs och med fladdrande ljust hår:angel:

Ja och sen är det kanske ofta folk som drömmer om en totallydande häst eftersom dom har stora problem i vardagshanteringen.......suck! Verkligheten kontra drömmen:angel: Men du har andra påpekat så bra redan.

Att lägga en häst innebär totaldominans!! En häst lägger bara en annan häst om det är absolut totalt nödvändigt och då som en mycket kraftfull markering gentemot en usstudsig individ. "gör inte om det där"

Och alla här som pratar om hästar i naturligt tillstånd i flocken och bla bla bla. Man gör dessa för hästen kraftigt bestraffande åtgärder hela tiden och utan att hästen har en chans att fatta varför eftersom den inte har gjort något fel.:eek: stackars hästar.

Vad ÄR det för fel på folk???

Om ligga då är en så dominerande handling, vad är då ridningen?

Har du så lite erfarenhet och kunskap att du aldrig har sett och förstått NÄR en häst lägger en annan häst ner:confused: Det borde väl räcka som skäl för att inte göra det.

Att ridas och tillåta hantering är en sak, men det finns inte på samma sätt i hästens eget "språkbruk". Att lägga ner en häst har ett klart och tydligt budksap för hästen!

Så om jag bara borstar min häst och sen rider den och lägger ner all trickträning, skulle allt bli annorlunda då till det bättre? Du har ingen aning om hur jag och min häst har det. Du påstår iprincip att jag dominerar oerhört över min häst genom att lägga honom ner, alltså en ren dominanshandling.

Allt är inte bara svart och vitt. Du kan inte påstå att alla folk som klarar av att få hästen att lägga sig på kommando har en alldeles för hög dominansgrad över sin häst! och att hästen inte mår bra av det :confused:

Eftersom alla hästar är olika så kanske du inte ska dra dem över en kant och tala om vad/hur hästarna mår genom våra (mkt olika) handlingar.

Kanske att vi får det att låta så normalt för att du får det att låta fruktansvärt onormalt, dominerande och dumt?
och vem som helst kan inte lära sin häst ligga bara sådär, på en dag. Det kräver mycket relation och kontakt till att få hästen att utföra detta. Det finns ingen enkel väg genom. Om man inte säger våld, men det är väl konstaterat att det finns inom alla hästverksamma sidor.

Och VAD har hennes klädsel och långa hår med det hela att göra?
Nu tror jag att du bjäbbar emot bara för att det börjar saknas ord.

Låt "oss" (Vi alla verkar vara på tydligt olika sidor angående att lära hästen ligg) lära hästen att ligga ner om VI VILL, för det kanske tillfredställer oss?

Och dethär att om det ens är naturligt för hästen, så säger jag såhär:

Galopppiruetter "v.s" Ligg - Vad gör hästen mest, vad är naturligast för den?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama