Hur lär man sin häst ligg ?!

Sv: Hur lär man sin häst ligg ?!

kan vi inte görasåhär.. alla som tycker det är fachinerande att man får sin häst att ligga så skriver i denna tråden.. sen får alla andra som bara pratar en massa onödigt som inte alls har med ämnet att göra, skapa en egen tråd, om hur hemskt det är att man lär sin häst att ligga

och nu måste jag själv säga, att jag är väldigt fashinerad över de som får sin häst att ligga, utan spön,rep,våld.. utan med tillit till sin häst :bow: nu hoppas jag själv kunna lära min pålle det nån dag.. men jag känner att vårat band mellan oss måste bli starkare innan det.. men vi tränar på

sen fattar inte jag varför man måste stå och ropa över varför man inte får lära sin häst ligga.. då det finns djur i var och vartannat hem som blir misshandlade.. lägg ner tid på att prata om dom istället som påriktigt misshandlar sitt djur

(och JA, fritt fram att hacka på mej.. det här inlägget står jag för och som vi alla har våra åsikter så är detta min)

kan vi sluta trådkapa denna tråd och bara ägna oss till ämnet ;)

Senast ändrad:

Du gör ju så mkt annat med din- umgås tydligen väldigt mkt.
Samt klickertränar.

Han gillar ju dig- det syns skillnad.

Att lära folk som inte har den kontakten att få sina att ligga ner blir så fel.

Det ska dessutom inte läras ut med ngn standardmanual.

kan vi inte görasåhär.. alla som tycker det är fachinerande att man får sin häst att ligga så skriver i denna tråden.. sen får alla andra som bara pratar en massa onödigt som inte alls har med ämnet att göra, skapa en egen tråd, om hur hemskt det är att man lär sin häst att ligga

och nu måste jag själv säga, att jag är väldigt fashinerad över de som får sin häst att ligga, utan spön,rep,våld.. utan med tillit till sin häst :bow: nu hoppas jag själv kunna lära min pålle det nån dag.. men jag känner att vårat band mellan oss måste bli starkare innan det.. men vi tränar på

sen fattar inte jag varför man måste stå och ropa över varför man inte får lära sin häst ligga.. då det finns djur i var och vartannat hem som blir misshandlade.. lägg ner tid på att prata om dom istället som påriktigt misshandlar sitt djur

(och JA, fritt fram att hacka på mej.. det här inlägget står jag för och som vi alla har våra åsikter så är detta min)

kan vi sluta trådkapa denna tråd och bara ägna oss till ämnet ;)

:bow::bow:

Men ni har ju redan fått bra svar tidigt i tråden (+ litteraturhänvisning).

Man skriver: Börja med att lära hästen buga- fortsätt sen med bergsgeten först när man kan de övningarna bra kan man börja tänka på att lägga hästen.

Annat vore som att fråga om hur man ska få hästen i piaff innan man kan rida en volt på ett riktigt sätt.

Annat vore som att fråga om hur man ska få hästen i piaff innan man kan rida en volt på ett riktigt sätt
. :rofl:

Fast det finns en ridstil där folk tror att man kan lära sig piaff innan man ens kan galoppera- den ska vi ha:banana:.

Sen visar det sig att den egentliga utbildningstrappan ej ser ut så, men en del "tränare" kör så- för att folk vill göra det allra svåraste via ngn genväg:mad:

Jovisst umgås ju jag med min häst och liggandet är bara en del av den träningen jag gör, men jag tränar inte klicker, jag tränar utan godis och jag tränar med negativ förstärkning, jag ger mycket beröm när han gör rätt men jag förstärker om han inte gör rätt.

Nej visst ska man inte försöka lära nån som inte har känsla för det eller ens kommit nånvart med annan träning innan det, men man kan ju inte allt från början, man måste ju få träna för att bli duktigare, så är det ju med allt:) Det är därför ligga inte är en av de första tricksen man lär in;)

får du verkligen lära ridskolehäst trick? Det tror jag de flesta ridskolechefer inte uppskattar.
(jag är positiv till trickträning överlag men just med ridskolehästar är jag restriktiv).

*kl*

om ni inte är dominanta över era hästar, vad är ni då?
alla VET att hästar följer sin ledare och man alltid ska sträva efter att att vara sin hästs ledare, och då blir man per automatik dominant. det dominanat djuret i förhållandet.

alltså dominerar du ditt djur.

:grin:

dominans
dominans, ledande (dominerande) ställning, övervikt i fråga om mängd eller betydelse, i zoologin social överlägsenhet som yttrar sig i hög placering på rangskalan inom en grupp djur.
klipp och klistra från NE.

dominans
dominans, ledande (dominerande) ställning, övervikt i fråga om mängd eller betydelse, i zoologin social överlägsenhet som yttrar sig i hög placering på rangskalan inom en grupp djur.
Vi är fortfarande MÄNNISKA- en annan art. Dessutom kan vi tolkas som rovdjur, men inte för tamhästar som har vuxit upp med vänliga människor.

Hästar tyr sig automatiskt till en människa som är trygg o har naturlig pondus- med tiden- får tilltro.
-Den här människan vill jag vara med. Den skyddar, matar, tar med mig ut på roliga saker som ger mig stort självförtroende. Den gör mig trygg o jag kan lita på den i alla situationer.
Den överger mig inte när jag blir osäker.

De vill inte vara med wannabee- ledare. De som försöker att maskera sin okunskap o rädsla via att drilla HÄSTEN.
Den behöver inte det, utan det är människan som måste lära sig hästen.
Det sker inte på en vecka eller några år- med en häst. Utan många många år av erfarenheter- för att hamna på rätt kurs.
Vissa människor har DET- andra kommer aldrig att få det genuint.

Läste t o m igår att Monty R. sa så.

Jag har sett karlar som aldrig har hållit i en häst o inte har haft en susning om vad en häst kan göra:rofl:
Men det blir så odramatiskt. Hästen känner lugnet o bara går med snällt, fast den är ett monster med andra;) Folk ser då ut såhär:confused::confused: o undrar hur det kan komma sig.

Inte sällan tar då andra till hårdhandskarna för att den sen ska uppföra sig likadant.

hästen vill inte vara med en osäker som inte sällan tar varje liten sak som om att hästen vill vara dum- när den i själva verket bara vill titta lite eller klia sig.
Om varje ny hästägare köpte en häst som passar deras egen mentalitet skulle de flesta hästarna må gott- utan NH

Senast ändrad:

Om jag skriver det såhär i stället:

Jag vill ingenstans i mitt förhållande "bossa runt" min häst, utan jag eftersträvar det du skriver: kamratskap.
Och nu kan inte min häst prata men om hon kunde det och bad mig att lägga mig ner så skulle jag göra det, ifall jag litade på henne så pass mycket så att jag skulle lägga över all kontroll på att hålla utkik efter ev. faror på henne.

Det är DET jag eftersträvar, det perfekta förtroendet.

Eftersom när hästen ligger ner helt platt så är den extremt utsatt för faror eftersom den inte skulle hinna upp i tid om t.ex. vargarna kom, och nu finns det iofs inga vargar kring stallet, men instinkterna hos hästen finns ju kvar. Men litar den på mig så tror den att det inte finns några faror och den lägger sig ner.

Återigen en illustration på människans ego. MÄNNISKAN får en kick av att tycka att "hästen litar på mig så mycket". vad ÄR det i den mänskliga naturen som alltid eftersträvar sånthär? Jag förstår det inte, för mig är det beklämmande.

Låt hästen slippa en massa cirkustrix för att "bevisa sin tillit" till människan. Sådan tillit finns det betydligt mer naturliga sätt för den att uttrycka.

Läste just på ngn NH-tränares hemsida-folk kommer att förundras över er kontakt. Det är väl det som det handlar om -egot.

Inte ett svar till Mackan men på citatet i Mackans inlägg.

Talar inte hästarna med er? Mina hästar (och hundar) talar hela tiden - bara man lyssnar.
De kanske inte direkt ber mig lägga mig platt på marken. Men de förmedlar en massa information, hur de mår, om nåt är kul, om de vill ha mat, om de gillar ditt sällskap, om det är tråkigt, om de är rädda eller om de tycker du är orättvis. Och de är t o m smarta nog att, inte bara förstå vårt kroppsspråk, utan även vårt talade språk.

Talar inte hästarna med er? Mina hästar (och hundar) talar hela tiden - bara man lyssnar.
De kanske inte direkt ber mig lägga mig platt på marken. Men de förmedlar en massa information, hur de mår, om nåt är kul, om de vill ha mat, om de gillar ditt sällskap, om det är tråkigt, om de är rädda eller om de tycker du är orättvis. Och de är t o m smarta nog att, inte bara förstå vårt kroppsspråk, utan även vårt talade språk.

absolut -exakt. det är därför jag inte anser mig i något som helst behov av att bevisa min hästs tillit för mig genom såna övningar. Eller bevisa min hästs tillit för mig för ngn annan människa för den delen, genom såna övningar.

KL
är det ingen som tänkt på vad just att lägga sig ner och resa sig upp, innebär för ett så stort djur? det är en ansträngning, och ett väldigt stort djur som sagt. och som sagt återigen - hästen lägger sig ner naturligt när den själv finner det naturligt att göra så, aldrig i onödan annars.

Inte ett svar till Mackan men på citatet i Mackans inlägg.

Så klokt och sant:bow:

Håller även med axel o mackan:D

Jovisst talar hästen till en på det sättet, ingen tvekan om saken. och självklart är det jobbigt för hästen att lägga sig ner, men sen när har vi människor slutat göra något för att det är jobbigt för hästen, det är jobbigt för oss människor att motionera också precis samma som för hästen, så egentligen om det är så jobbigt för hästar att träna så kanske vi skulle sluta rida på dem, köra dem eller träna dem, bara låta dem äta gräs som de är gjorda för?

Jovisst talar hästen till en på det sättet, ingen tvekan om saken. och självklart är det jobbigt för hästen att lägga sig ner, men sen när har vi människor slutat göra något för att det är jobbigt för hästen, det är jobbigt för oss människor att motionera också precis samma som för hästen, så egentligen om det är så jobbigt för hästar att träna så kanske vi skulle sluta rida på dem, köra dem eller träna dem, bara låta dem äta gräs som de är gjorda för?

Nej det tycker jag inte är nödvändigt, däremot ser jag inte alls syftet med att ha den att lägga sig ner på kommando av de orsaker jag redan kommenterat.

Men jag ser inte syftet med att tävla med hästar, ska jag hävda att alla ska sluta med det också då?

Och vad är poängen med det, varför ska allt vara så gnälligt hela tiden bara för att alla inte gör som du tycker? Kan inte bara de som vill träna NH och tricks få göra det utan att man ska bli nertrackad för det man trivs med? Jag förstår inte ditt problem, vad är det du gnäller över?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama