Hur lär man sin häst ligg ?!

Sv: Hur lär man sin häst ligg ?!

Står o sover- om man har gjort rätt.

Ja varför ska man rida dem? ridhästarna.
Varför ska man lägga den ner? Ge mig en anledning till varför!!För att man har problem med annat- troligen. Måste maktutöva, eller bara för att det är kul- att kunna?

Vadå om man gjort rätt? Vad är rätt? Alla hästar är olika, jag kan ju högt försäkra dig om att alla hästar inte står och sover vid inridning, även om människan anser att hon "gjort rätt". Eftersom vi egentligen inte har någon naturlig rätt att rida hästarna anser jag att det inte finns något som är rätt, bara våra idéer och tankar om att hästarna mår bra i våra händer-det är ju det som vi vill eftersträva

När blev en häst plötsligt en ridhäst? Menar du att det står i vår fulla rätt att rida dem för att de är "ridhästar"? alltså en konstruktion som lämpar sig för vårt nöje?

Jag har föresten inte nämnt varför man ska göra si och så. För det är väl egentligen en onödig fråga?

Min fråga kvarstår, jag är väldigt intresserad av hur man kan tycka att det är mer dominerande att lära sig häst ligg än att rida den?

Som jag har sagt innan så är alla som vill se mig och min häst träna hjärtligt välkomna hit och kolla.

Trickträning är också fysisk stimulans, får jag fråga av rent intresse hur många hästar du sett tränas live i trickträning?

Min häst blir svettig och trött när jag tränar tricks, eller räknas inte det till fysisk stimulans? Påstår du att min häst är otränad?

Jag använder nh och tricks som komplement till annan träning såsom AR, uteritt och träning vid hand, simma, hoppning, longering m.m

Tycker inte du att hästar ska tränas varierat?

Självklart blir hästarna påverkade av vad vi tycker är kul, personligen tycker jag det är jätteroligt att rida men jag få lätt prestationsångest och det känner han av, men givetvis slutar man inte rida pga av det man fortsätter att träna på att bli bättre.

Har jag sagt att man bara skulle träna tricks med sin häst? nej, och jag är väl medveten om att det inte skulle vart alls lika mycket hästar i världen men vad har det med hur roligt Hästarna tycker det är, människor rider för sin skull inte för hästarnas lycka.
Jag säger heller inte att alla hästar tycker det är tråkigt att bli ridna, för det tror jag inte och jag ser inte varför inte samma skulle gälla med trickträning.

Bara för att Ridhäst finns i en viss ras namn så betyder inte det att hästen bara kan användas till det.

Tror du ärligt talat att jag tricktränar min häst bara för att jag skulle ha problem med honom och vill utöva min makt mot honom?

Det är när man ser läggandet av hästen som en häftig grej som det kan bli fel. När man vill gå genvägar. Läggandet av hästen, anser jag, ska vara "kronan på verket" och resultatet av ett långsiktigt arbete och bara utföras av den som redan har skapat ett förtroende mellan sig och sin häst. Inte ett kul trick för att imponera på andra och som rycks ut från sitt sammanhang (utbildningsstegen).

Vill man lägga sin häst, anser jag. Bör man "gå långa vägen". Ta hjälp av en instruktör och läs på hela stegen från "buga till ligg". Öva öva öva och ha läggande som ett långsiktigt mål. Inte försöka sig på det med hjälp av några rader och tips via intenet.

Nej precis. Och därför är det väl ett utmärkt exempel just denna tråden där man helt enkelt bara vill lära sin häst att ligga. Eller fått för sig att som det marknadsförs hos nämnad NH snubbe på hemsidan - att "alla kommer häpna över er relation" :cool:

Nej precis. Och därför är det väl ett utmärkt exempel just denna tråden där man helt enkelt bara vill lära sin häst att ligga. Eller fått för sig att som det marknadsförs hos nämnad NH snubbe på hemsidan - att "alla kommer häpna över er relation" :cool:

Det finns nog många relationer häst-mänska emellan som man kan häpna över.

Idag körde jag pro-aktiv liggträning. Slog ett par snökedjor runt hästbenen, surrade fast i Range Rovern och drog.
Funkade bra, faktiskt. Bilen ligger där än.

Håller med dig till hundra procent..

dessutom blir inte liggandet i seg en så stor underkastelse, de blir bara ett trick i mängden, samma gäller med hundar som ska vänta på "var så god" eller att vänta med att gå ut genom dörren, de blir inte dominant utan bara en sak de vet att de måste göra för att få maten.

min häst tycker det är MYCKET roligare att träna trix än att ridas, det är en sak som är säker. Han lägger sig gärna på kommando, de är tom de tricket han gillar bäst. när han fått moroten lägger han sig och rullar lite granna för att sen resa sig upp och få lite klappar.
det är så tråkigt att bara se hur alla trackar ner på andra människor bara för de själva inte tycker de stämmer med sin bild av det hela.

Min sambo är hopptränare ochh ade aldrig sett en häst tricktränas när han träffade mig, han har heller aldrig sett en häst ha sådan vänskap som jag har med min häst. han tycker fortfarande det är helt otroligt att se mig jobba med min häst och berättar stolt fr alla på ridklubben.

måste tvärr säga att du axel, e rätt jobbig. sorry.

Håller med dig till hundra procent..

dessutom blir inte liggandet i seg en så stor underkastelse, de blir bara ett trick i mängden,

Fast jag såg bilder du hade lagt ut där du verkligen poserar som nåt slags machowannabee på din liggande häst. Då tänkte verkligen att du måste ha skumma behov:crazy:

Kan du förneka att lägga ner är den yttersta dominansen för en häst? En bestraffning mot en annan olydig häst. Har du någon gång i naturen i en hästflock sett en häst lägga ner en annan häst av någon som helst annan orsak?

Folk gör mycket tokigt med hundar och andra djur också, där dom inte begriper vad det betyder för hunden. Se bara Cesars program.....
Visst, dom dör inte av det, men varför i all världen hålla på?

Senast ändrad av en moderator:

Men vet du vad, jag tror att det är här det skiljer sig. Jag tycker att Ceasar gör ett jättebra jobb med hundar, själv programmet är väldigt amerikanskt men hans kommunikation med hundar tycker jag är väldigt bra och att han lär andra vad de ska titta på.

Det verkar som att ni här inne är rädda för ord som dominand och ledare mfl. varför?

Har du sett nån annan häst i hästflocken rida med sadel och träns på en annan häst?

Jag tycker nog att du ska studera hästens beteende lite mer. Hästar är flyktdjur men de är också flockdjur, alltså i flcoken finns en ledare, för att det ska vara balans i flocken. Hästar vill alltså leda eller ledas. i min häst kommunikation för att jag ska skapa balans i vår kommunikation så tar jag på mig ledarrollen. Om nu hästarna är villiga att ledas av en annan häst varför kan de då inte ledas av mig?
Hundar är också flockdjur och det är samma ledare eller bli ledd där. Om du inte ser skillnaden på sinnestillståndet hos hästen när ni vet var ni har varandra i en balans i kommunikationen som hästen förstår så kanske du skulle studera hästars beteende lite mera.

Kan du förneka att lägga ner är den yttersta dominansen för en häst? En bestraffning mot en annan olydig häst. Har du någon gång i naturen i en hästflock sett en häst lägga ner en annan häst av någon som helst annan orsak?

Vad tror du en "ridhäst" prioriterar som den största dominanshandlingen? Att någon sätter sig på denns rygg och ger tryck? Här kan väl liknas med hundar som går upp på varandras ryggar, alltså en väldigt stor dominanshandling i det läget - gäller även hästar.

Jag har då aldrig sett en annan häst "lägga sig" för en annan, om det inte är två bråkande hingstar och den andra går om omkull.
De är ju knappast som hundar att de lägger sig på rygg för den andra. En hund lägger ju sig på rygg för att visa strupen och visa sin mage, som förmodligen har en ljus pälsfärg - ett lugnande signalement till den andra, dominantare hunden.

Tittar man på vargflocken används detta för det lätt blir hierarkibråk i flocken. Att lägga sig på mage är ett snabbt sätt för vargen/hunden att visa sin underkastelse. Detta blir ju då ett rätt vanligt beteende i flocken.

Är fortfarande väldigt nyfiken hur ni kan tycka att ett läggande på kommando är orättvist och bara en ren dominanshandling mot hästen, när ni sedan rider på dem och anser att detta är ett rätt sätt att behandla en häst :grin:

tror att Flashlight menade de hundar som kommer in till Cesar, som han får fixa till och ta sig an för att folk gjort konstiga saker med dom ;)

okej då uppfattade jag nog fel, men isåfall är det ju bra:)

Men isåfall är ju frågan varför det är okej för ceasar att dominera en hund men inte för en hästmänniska att dominera en häst?:)

tror att Flashlight menade de hundar som kommer in till Cesar, som han får fixa till och ta sig an för att folk gjort konstiga saker med dom ;)

Precis :bow: rätt uppfattat!

Zahlo: Jag tror att kanske du behöver den där kursen;)

Visst, din häst är van vid dina konster nu men hur vet du av vad han uppfattade när du började kräva av honom att ligga:cool:

Cesar dominerar inte hundarna f ö, han ser till att de inser vem de ska lyssna på. Men han utför inte övningar "på skoj" som i hundens ögon är en kraftfull dominanshandling, där hunden kan missförstå.

Jag talar bara om att det är så i hästens ögon, det är så en häst använder lägga ner helt enkelt, där behöver du läsa på.:angel:

Flashlight:

Rider du inte "på skoj"?
Hur ser hästen på ridningen? Vet du det?

Precis :bow: rätt uppfattat!

Zahlo: Jag tror att kanske du behöver den där kursen;)

Visst, din häst är van vid dina konster nu men hur vet du av vad han uppfattade när du började kräva av honom att ligga:cool:

Cesar dominerar inte hundarna f ö, han ser till att de inser vem de ska lyssna på. Men han utför inte övningar "på skoj" som i hundens ögon är en kraftfull dominanshandling, där hunden kan missförstå.

Jag talar bara om att det är så i hästens ögon, det är så en häst använder lägga ner helt enkelt, där behöver du läsa på.:angel:

:rofl:
Men allvarligt du måste skoja, Ceasar intar ledarrollen alltså är han dominant i deras kommunikation. Jag vet mycket väl vad jag pratar om, men du verkar ju inte ha nån aning alls, läs på innan du skriver nåt så okunnigt.

Fö så är min häst väldigt lättlärd och arbetvillig och tyckte det var jättekul att lära sig tricks. btw så krävde jag inte att han skulle ligga , han la sig alldeles frivilligt när jag lärde honom kompliment.

Du måste verkligen vara rädd för ordet dominans. Och det där med på skoj, hur många lär inte hunden att sitta, ligga, rulla runt, de hundarna ser ju verkligen ut som plågade själar eller?

Men kan inte du berätta för mig, vad travhästarna, alla tävlingshästar och många andra hästar som används som redskap i människans framgång på tävlingar, va tycker de hästarna om det, du som ser det från hästens ögon så att säga:grin:

Djurs beteende är nog inte riktigt din starka sida låter det som.:rofl:

Ofta gör väl folk inte "konstiga saker" med sina hundar. Faktum är väl att de flesta inte gör någonting alls. Därför blir hundarnas hjärnorna oaktiverande och hundarna blir till "problem" för de okunniga människorna som är med i hans program ;).

För det första så korrigerar Cesar hundar som har blivit potentiellt farliga pga okunskap. Inte sällan brist på motion- bara lek o kärlek.
Han håller inte på o dribbla vidare med dem- bara därför att.

Om hunden/ hästen får motion samtidigt som vissa regler sätts- behöver man inte göra mer än att älska dem. Men det räcker kanske inte för en del.

Hunden är dessutom ett flockdjur som tillhör familjens flock- familjemedlem,- en som aldrig utesluts av flocken, medans hästens flock är i hagen.

Om hunden/ hästen får motion samtidigt som vissa regler sätts- behöver man inte göra mer än att älska dem. Men det räcker kanske inte för en del.

Vilka behov har en häst att uträtta i människans händer?
Tror du att en häst gillar ridning mer än trickträning eller annan hantering man gör med en häst?

Föresten kanske vissa känner att det här att älska sin häst just ingår i deras trickträning, det kan ge en annan kontakt och en annan inlevelse med hästen än om man sitter på dess rygg.

det ger en annan kontakt och en annan inlevelse med hästen än om man sitter på dess rygg.
Ja vad är det för kontakt som du söker.:confused: som du inte kan få av att rida o umgås med den?

Ska vi avla o försöka sälja trickhästar för 50´- som det kostar att föda upp dem menar du?
Hur många drar inte fördelen av att just köpa en fd travare för att den kostar lite eller inget? Fanns inget travspel- skulle det heller inte finnas såna att tillgå.

Ja han korrigerar, precis som man gör i NH, Men han är inte mindre dominant för det, han är ledaren, känner du inte igen att han säger att man måste vara" The pack leader".

men trickträning är också motion, så vad är problemet?

oavsett om hunden spenderar mer tid med mig än hästen så är jag där för att skapa balans mellan mig och hästen/hunden.

Varför har du så tävlings och försäljningsinriktad syn på det hela, vad använder du din häst till egentligen, när det handlar om tävling och pengar handlar det sällan om kärlek. Var glad att folk vill köpa söndertävlade travhästar och ge kärlek till istället för att slakta dem när människan har slitit ut dem.

Ja vad är det för kontakt som du söker.:confused: som du inte kan få av att rida o umgås med den?

Söker? Jag tränar från marken, och där kommer mer och mer förtroende och kontakt för varje gång! Väldigt spännande faktiskt. Man ger respekt, man får även tillbaka.

Umgås med den? Menar du att stå i stallet och gulla? Det gör vi det med!

Ska vi avla o försöka sälja trickhästar för 50´- som det kostar att föda upp dem menar du?

Här får du gärna specificera vad du menar?
Menar du att vi inte ska utäva trickträning och annan hästhantering, bortsett från ridningen bara för att det ger dåligt klirr i kassan? :grin:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25