Hur länge vågar man vänta?

Skillnaden är nog att jag vill ha riktig valfrihet för kvinnor. Och inte som idag, endast för män.
Nu svarade du nog inte på det jag skrev ovan till @MiniLi ?

Det du skriver skriver jag under på fullt!

Men jag vill också få välja om det passar mig och min sambo bäst att dammsuga ensamma eller tillsammans utan att per automatik bli klassad som bakåtsträvande och ojämställd!

Det här ÄR lite "kul" tycker jag....fortfarande (har nämnt det tidigare) - när det gäller bilen, motorerna, det tekniska i huset etc etc, .... är det allmänt sett "rätt ok" att mannen sköter det hela..... Då är det plötsligt en fråga om intresse, etc etc etc. INTE alls alltid, men i väldigt hög grad. Även bland "jämställda"...
Joo, fast det finns en liten poäng ändå. Hur mycket tekniskt finns det egentligen i ett hus att sköta? Mamma och jag bodde ihop i 18 år :) (såklart) och behövde aldrig göra någonting tekniskt i lägenheten. (Byta lampa är ju inte teknik.) iofs en hyresrätt. Det enda tekniska som händer i mitt och min mans hushåll är bilservice, däckbyte, möjligen byta lampa på bilen ett par gånger om året och det utförs av "någon annan", dvs bilfirma (jag kör dit). Ibland kan man skruva i en skruv för en tavla.

Men min man bygger dock våra datorer. Det ser jag lite som hans "intresse". När jag skaffade dator innan vi flyttade ihop så köpte jag en burk med en skärm och satte i sladdar o program i detta. Han köper allt i småbitar. Jag har liksom ingen lust att lära mig bygga en dator, men inte heller lust att envisas med att köpa en hel, så han skruvar ihop min. Även om det är väldigt könsoneutralt.

Men så länge det är ett "intresse" så är det inte ett "hushållsarbete" och man kan inte byta disk mot hobbies. Dvs om han gillar att meka med bilen så är det väl bara att göra då, men det är ju inte utbytbart mot diskning.

Folk måste ju få ha hobbies. Vissa kvinnor bara måste få tycka om att virka trots att det är feminint och vissa män bara måste få tycka om att meka trots att det är manligt. Så länge det motsatta också är ok och barnen lär sig båda och virkningen inte gör att man slipper diska den dagen.

(Min pappa är vansinnigt tekniskt ointresserad, han kan inte ens installera ett dataspel eller sätta ihop en IKEA hylla, (han kan hugga enstaka träd och ved så det kan jag med och jag har blivit bjuden på middag om ett dataspel ska installeras till lillebror eller när han "bodde själv" ett kort tag, åkt över med en kusin för att sätta ihop hans IKEA möbler.) så jag är begåvad med två helt otekniska föräldrar och kan inte ens laga en punktering på en cykel. Aldrig ens sett det göras.)

Senast ändrad:
Hur menar du nu? Hushållsjobbet och det mekaniska/tekniska jobbet med bil, elektriska saker etc, är väl lika värda i ett hem? Ändå är det oftast mannen som sköter bilens motor osv osv Inte alltid, men oftast, tippar jag.
Fast jag tycker inte att de är lika värda. Men det kan ju som sagt bero på att jag vuxit upp i ett hem där det inte fanns tekniska uppgifter och jobb med elektriska saker. Så jag har inte förstått vilka uppgifter det skulle kunna röra sig om. Om det inte är rena hobbies.

Typ mannen gör det tekniska. Ok, jag har ingen aning om vad det är han gör då.

(ok, låt säga att man bor i ett hus då, en gång vart tionde år måste det målas om. Men om mannen gör det så är det ju inte motsvarande att diska o handla varteviga dag i tio år.)

Trädgård är väl könsneutralt? förresten eller?

(Min farmor o co körde på landet det som jag trodde var klassiskt på 50-talet. Kvinnorna och barnen gör allt arbete, från matlagning till vedhuggning till vattenbärning o byta torrdass, männen läser tidningen.)

Senast ändrad:
Joo, fast det finns en liten poäng ändå. Hur mycket tekniskt finns det egentligen i ett hus att sköta? Mamma och jag bodde ihop i 18 år :) (såklart) och behövde aldrig göra någonting tekniskt i lägenheten. (Byta lampa är ju inte teknik.) iofs en hyresrätt. Det enda tekniska som händer i mitt och min mans hushåll är bilservice, däckbyte, möjligen byta lampa på bilen ett par gånger om året och det utförs av "någon annan", dvs bilfirma (jag kör dit). Ibland kan man skruva i en skruv för en tavla.

Men min man bygger dock våra datorer. Det ser jag lite som hans "intresse". När jag skaffade dator innan vi flyttade ihop så köpte jag en burk med en skärm och satte i sladdar o program i detta. Han köper allt i småbitar. Jag har liksom ingen lust att lära mig bygga en dator, men inte heller lust att envisas med att köpa en hel, så han skruvar ihop min. Även om det är väldigt könsoneutralt.

Men så länge det är ett "intresse" så är det inte ett "hushållsarbete" och man kan inte byta disk mot hobbies. Dvs om han gillar att meka med bilen så är det väl bara att göra då, men det är ju inte utbytbart mot diskning.

Folk måste ju få ha hobbies. Vissa kvinnor bara måste få tycka om att virka trots att det är feminint och vissa män bara måste få tycka om att meka trots att det är manligt. Så länge det motsatta också är ok och barnen lär sig båda och virkningen inte gör att man slipper diska den dagen.

(Min pappa är vansinnigt tekniskt ointresserad, han kan inte ens installera ett dataspel eller sätta ihop en IKEA hylla, (han kan hugga enstaka träd och ved så det kan jag med och jag har blivit bjuden på middag om ett dataspel ska installeras till lillebror eller när han "bodde själv" ett kort tag, åkt över med en kusin för att sätta ihop hans IKEA möbler.) så jag är begåvad med två helt otekniska föräldrar och kan inte ens laga en punktering på en cykel. Aldrig ens sett det göras.)
Jag håller med. Jag tänkte inte längre än näsan räckte tidigare - och avsåg nog inte heller riktigt att man kan "kvitta" det dagliga ändlösa hushållsarbetet mot tillfälligt mekande med bilen osv. Det får mest ses som en reflektion över hur vissa saker i våra liv fortfarande är lite könsbundna - det är fortfarande fler män som mekar med bilen, rensar avloppen etc etc än kvinnor. Det är så hos oss t.ex. och det irriterar mig lite, samtidigt som jag inte har det minsta intresse av bilmekanik och hellre lämnar in bilen till en verkstad.....

Jag håller med. Jag tänkte inte längre än näsan räckte tidigare - och avsåg nog inte heller riktigt att man kan "kvitta" det dagliga ändlösa hushållsarbetet mot tillfälligt mekande med bilen osv. Det får mest ses som en reflektion över hur vissa saker i våra liv fortfarande är lite könsbundna - det är fortfarande fler män som mekar med bilen, rensar avloppen etc etc än kvinnor. Det är så hos oss t.ex. och det irriterar mig lite, samtidigt som jag inte har det minsta intresse av bilmekanik och hellre lämnar in bilen till en verkstad.....
Jo absolut, jag gillar att baka bröd och jag gillar att sy. Det är hobbies men väldigt feminina hobbies. Jag kan ju trösta mig med att surdeg är manligt konnoterat på söder och flera av min mans manliga vänner kan sy de med. (han kan inte sy.)

(Om jag bakar så tar jag det på hobbykontot inte hushållsarbetekontot. Om det inte är till typ ett knytkalas. Om vi ska ha bröd o kakor så blir det mitt problem om det är lagad mat och typ hemgjord aioli så är det hans. (ibland lagar han maten när jag har tjejmiddag :D det är awesome. Gengäldar med en efterrätt till hans polare då och då. Så jo vi arbetsfördelar ändå och är inte helt jämställda kanske pga det. Är osäker på hur vi hade fördelat om han vore tjej, tror liknande iofs.).

Men VARFÖR och HUR drar du slutsatsen att en annan människa- som du inte känner alls (ja vi sågs ju på Vreta för 10 år sen förstås...) har ett liv som är mindre jämställt än ditt eget på grund av att den här människan ser att man kan göra på olika sätt och ändå uppnå jämställdhet? Menar du verkligen på allvar att du anser att man per automatik är mindre jämställd för att man inte stereodammsuger, utan att man ganska ofta delar uppgifterna så att t ex den ena åker och handlar och den andra städar och så gör man tvärt om nästa gång? För mig känns det snarare oerhört trångsynt att inte över huvud taget kunna se att man kan nå samma mål på olika sätt, och jag kan faktiskt inte se hur du på något vis kan se och avgöra huruvida jag lever jämställt eller ej.

Jag vill helt enkelt veta varför du anser att jag lever ojämställt, eftersom jag inte själv anser det, och jag vill veta varför du är så övertygad om varför ditt sätt är bättre för jämställdheten. Jag ser bara två olika tillvägagångssätt som passar olika människor helt enkelt. Vad sägs om lite öppna sinnen och valfrihet?
Alltså jag vet inte ens vem du är, hade inte heller koll på att vi hade setts tidigare. Jag har upprepade gånger skrivit i mina inlägg att jag baserar det på vad som skrivits i den här tråden. Jag har aldrig sagt att du lever ojämställt på det sättet som du verkar ta åt dig.
Jag har upprepade gånger försökt förklara varför och hur jag menar, men du verkar liksom inte ta in det. Har även skrivit flera gånger att uppdelning inte automatiskt innebär mindre jämställdhet, jag har skrivit att jag ser det som en oerhörd riskfaktor som få kan hantera.
Du har beskrivit exempel på hur ni delar upp saker hemma och jag kan inte läsa in annat än att det ändå finns klassiska uppdelningar, mkt baserat på att familjelivet ska flyta på smidigt.
Jag har all förståelse för att man väljer att göra så, jag dömer inte och jag tror dig absolut när du skriver att ni tar gemensamt ansvar osv. Men i slutänden så håller jag helt enkelt inte med dig. Vi tycker olika.

Men jag vill också få välja om det passar mig och min sambo bäst att dammsuga ensamma eller tillsammans utan att per automatik bli klassad som bakåtsträvande och ojämställd!
Det är ingen som har klassat dig som bakåtsträvare eller jämställd. Du har uppenbarligen läst in kritik som inte finns.

Alltså, jag vet inte om jag bara är cynisk men jag har så svårt att tro på den där känslan av det nog är bättre än förr och för varje generation så blir det bättre....kvinnor blir fortfarande ihjälslagna i Sverige, kvinnor måste fortfarande skaffa silikonbröst (nej just det det är ju för sin egen skull) och objektifieras i media. Suck. Jag vet inte. När en sådan kvinnohatande man som Trump kan vinna i USA så känns det mer som medeltiden. Å andra sidan var ju women's marsch rätt fantastiskt.
Det är jättemycket bättre. Mormor och morfar skulle ha ett jämställt äktenskap bestämde de. Men det blev bara att han lagade kaffet på söndagarna. Och hon var ändå hemma i några år med barnen innan hon började jobba igen och lagade all maten osv. (morfar kom dock hem till mamma och mig när jag fyllde år varje år och städade och lagade mat (falukorv i ugn varje dag :) ) och förhörde läxor, när jag var liten och efter att mormor dött.) (btw förra inlägget -landet, det var farmor o co, inte mormor o co farmor var också feminist men hon tyckte kvinnor skulle göra allt hushållsarbete ändå.)

Mamma tänkte nog att hon skulle vara jämställd i hushållet, och tja det blev hon väl, Findus lagade maten och pappa bodde någon annanstans... så vi städade tillsammans mamma och jag, men inte i onödan :).

Hur mycket bättre insåg jag bara när lillebror nu 18, då 14 hade sagt -Va! bodde Badger inte varannan vecka när hon var liten, oj det var inte bra pappa! usch.

Det är jättemycket bättre. Mormor och morfar skulle ha ett jämställt äktenskap bestämde de. Men det blev bara att han lagade kaffet på söndagarna. Och hon var ändå hemma i några år med barnen innan hon började jobba igen och lagade all maten osv. (morfar kom dock hem till mamma och mig när jag fyllde år varje år och städade och lagade mat (falukorv i ugn varje dag :) ) och förhörde läxor, när jag var liten och efter att mormor dött.) (btw förra inlägget -landet, det var farmor o co, inte mormor o co farmor var också feminist men hon tyckte kvinnor skulle göra allt hushållsarbete ändå.)

Mamma tänkte nog att hon skulle vara jämställd i hushållet, och tja det blev hon väl, Findus lagade maten och pappa bodde någon annanstans... så vi städade tillsammans mamma och jag, men inte i onödan :).

Hur mycket bättre insåg jag bara när lillebror nu 18, då 14 hade sagt -Va! bodde Badger inte varannan vecka när hon var liten, oj det var inte bra pappa! usch.
Och fortfarande dör en kvinna i Sverige var tionde dag pga sitt kön. Men visst, förskola och aborträtt och p-piller är stora framsteg för kvinnor. Men förskola finns bara i Norden typ och aborträtten är på tillbakagång bl a i USA. Så fort man tror att nu så är åtminstone det fredat för kvinnor så vips kommer det nån och försöker ta bort och begränsa och kontrollera kvinnor - igen. I det här fallet en ond man med lustig frisyr.

Jamenvisst! Men - det är ändå lite intressant, tycker jag, att könen ändå tycks "välja olika" i väldigt hög grad.....
Fast det gör de ju inte, redan på förskolan så "hjälper" ju personalen till och visar barnen vad de ska välja. Och om de inte gör det så finns det allt några föräldrar i varje grupp som berättar för sina barn som för det vidare. Och de barnen får uppmuntran och så sprider sig beteendet i gruppen.

Räcker ju med att en flicka i rosa prinsessklänning får beröm varje dag för sina kläder för att alla flickor ska vilja ha det nästa vecka. Och det är ju jättesvårt till och med för feminister att lyckas bita sig i tungan och ignorera en tyckmycken liten flicka som ansträngt sig ;) med kläder det känns ju oartigt.

Vi får ju Instagram från skolan och lärarna är helt vettiga men.. när det står att syprojekt sprider sig som en löpeld i gruppen med bara flickor på bilden, så får jag oosökt en känsla av att de inte överansträngt sig för att uppmuntra pojkarna. Min man fick höra att A ju var det barn som kunde leka både flicklekar med flickorna och pojklekar med pojkarna och han tänkte tyvärr tyst att Jasåå har ni pojk och flicklekar här... räcker ju med att de kallar det det så barnen hör så är det kört sedan.

Fast jag förstår inte varför du - och många andra när jämställdhet diskuteras - blandar in intressen överhuvudtaget. Kvinnor påpekar hur skönt det är att slippa bilfixet för de är inte intresserade.

Jag kan garantera dig att det som gör att jag städar, diskar, tvättar m m inte har ett dyft med intresse att göra. Jag gör det för att jag måste. Om jag fick byta det mot att fixa med bilen några gånger om året hade jag gjort det imorgon. Eller snarare igår.

Räcker ju med att en flicka i rosa prinsessklänning får beröm varje dag för sina kläder för att alla flickor ska vilja ha det nästa vecka. Och det är ju jättesvårt till och med för feminister att lyckas bita sig i tungan och ignorera en tyckmycken liten flicka som ansträngt sig ;) med kläder det känns ju oartigt.

Det där med beröm är skitsvårt. Funderar på att sno karlns favoritkomplimang. Han säger "Oj! Vilka fina tänder du har!" till alla ungar han möter. :D

Och fortfarande dör en kvinna i Sverige var tionde dag pga sitt kön. Men visst, förskola och aborträtt och p-piller är stora framsteg för kvinnor. Men förskola finns bara i Norden typ och aborträtten är på tillbakagång bl a i USA. Så fort man tror att nu så är åtminstone det fredat för kvinnor så vips kommer det nån och försöker ta bort och begränsa och kontrollera kvinnor - igen. I det här fallet en ond man med lustig frisyr.
Ja fortfarande. Bättre och bra är olika ord.

Skillnaden är gigantisk, oändlig, fantastisk, oerhörd! från 1800-talet och från 50-talet. Men det är inte perfekt och 50-talet verkar leva sitt lilla liv i vissa delar av Sverige, det tar tid att ändra. Det tar såklart generationer! Pappa som fick mig på 70-talet är ju fortfarande samma person och har fortfarande ung tonåring, så inte ens en hel generation har gått och ändå har han ändrat sig, lite, trots att han var uppfostrad annorlunda.

Sedan ska ju alla 00-talets och 10-talets små Frostälskande duktiga prinsessor få barn om några år... med pojkar som är som pojkar är mest och som inte lärt sig läsa... (och därmed strukit en väg till att lära sig empati) och tycker att skola och högskolestudier är för flickor och mesar och drömmer om att bli röda bilar eller sniglar med superkrafter när de växer upp. Problemen finns ju snarare på pojksidan nu. Mer än tidigare!

Det går upp och ned och upp och ned och är ett elände. Och vi måste alltid akta oss för att allt ska komma tillbaka i ngt slags Trumpistisk SD smet med barnmorskor som själviskt vill njuta av små bebisar som andra fött på förlossningen och samtidigt förakta och straffa 14 åringar som är slampor. Där håller jag definitivt med dig! hu!

Jag har inte klassat dig som vare sig det ena eller det andra. Jag har bara skrivit vad jag tycker. Personangrepp försöker jag undvika.

Ja fortfarande. Bättre och bra är olika ord.

Skillnaden är gigantisk, oändlig, fantastisk, oerhörd! från 1800-talet och från 50-talet. Men det är inte perfekt och 50-talet verkar leva sitt lilla liv i vissa delar av Sverige, det tar tid att ändra. Det tar såklart generationer! Pappa som fick mig på 70-talet är ju fortfarande samma person och har fortfarande ung tonåring, så inte ens en hel generation har gått och ändå har han ändrat sig, lite, trots att han var uppfostrad annorlunda.

Sedan ska ju alla 00-talets och 10-talets små Frostälskande duktiga prinsessor få barn om några år... med pojkar som är som pojkar är mest och som inte lärt sig läsa... (och därmed strukit en väg till att lära sig empati) och tycker att skola och högskolestudier är för flickor och mesar och drömmer om att bli röda bilar eller sniglar med superkrafter när de växer upp. Problemen finns ju snarare på pojksidan nu. Mer än tidigare!

Det går upp och ned och upp och ned och är ett elände. Och vi måste alltid akta oss för att allt ska komma tillbaka i ngt slags Trumpistisk SD smet med barnmorskor som själviskt vill njuta av små bebisar som andra fött på förlossningen och samtidigt förakta och straffa 14 åringar som är slampor. Där håller jag definitivt med dig! hu!
Problemet är inte pojkarna utan att de ha all makt sedan och kvinnorna förtrycks. Jag gillar inte Disney men jag tycker prinsessor, rosa, rött, klänningar och massor med glitter är jättesnyggt! Så det får mina barn ha, för det symboliserar bra grejer, nämligen vård, empati, medkänsla och omsorg. Och det har vi alldeles för lite av.
Ja, jag vet inte. Patriarkatet är listigt. Jag hoppas ju såklart att det blir bättre för min dotter när hon växer upp men jag är synnerligen skeptisk.

Alltså jag vet inte ens vem du är, hade inte heller koll på att vi hade setts tidigare. Jag har upprepade gånger skrivit i mina inlägg att jag baserar det på vad som skrivits i den här tråden. Jag har aldrig sagt att du lever ojämställt på det sättet som du verkar ta åt dig.
Jag har upprepade gånger försökt förklara varför och hur jag menar, men du verkar liksom inte ta in det. Har även skrivit flera gånger att uppdelning inte automatiskt innebär mindre jämställdhet, jag har skrivit att jag ser det som en oerhörd riskfaktor som få kan hantera.
Du har beskrivit exempel på hur ni delar upp saker hemma och jag kan inte läsa in annat än att det ändå finns klassiska uppdelningar, mkt baserat på att familjelivet ska flyta på smidigt.
Jag har all förståelse för att man väljer att göra så, jag dömer inte och jag tror dig absolut när du skriver att ni tar gemensamt ansvar osv. Men i slutänden så håller jag helt enkelt inte med dig. Vi tycker olika.
Vad är det klassiska (och därmed ojämnställda) i att jag städar ena gången och han den andra, och att jag lägger barn tre kvällar i veckan och han fyra etc, etc, etc? Du läser fortfarande in saker jag aldrig skrivit! Jag skulle verkligen önska ett konkret svar!

Fast jag förstår inte varför du - och många andra när jämställdhet diskuteras - blandar in intressen överhuvudtaget. Kvinnor påpekar hur skönt det är att slippa bilfixet för de är inte intresserade.

Jag kan garantera dig att det som gör att jag städar, diskar, tvättar m m inte har ett dyft med intresse att göra. Jag gör det för att jag måste. Om jag fick byta det mot att fixa med bilen några gånger om året hade jag gjort det imorgon. Eller snarare igår.
Som jag svarade till @Badger så tänkte jag lite kort. Det har inget med jämställdhet att göra. Jag tar tillbaka den tanken! Om något alls så är det en reflektion över hur intressen är könsrelaterade i många fall. Och då tänker jag inte på hushållsarbetet som nån hobby (om man inte verkligen älskar att laga mat över allt annat t.ex. ) utan bilar/teknik/etc etc. Och nej, det har inte med jämställdhet att göra. Snarare, isåfall, med andra normer som är könsrelaterade. Men - I rest my case! Utan invändningar!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 543
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 980
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag tycker att det ofta pratas om kvinnors fertilitet, kvinnor ska inte vänta för länge med barn etc. Men varför pratar vi inte om män... 15 16 17
Svar
332
· Visningar
25 210
Senast: Tassetass
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
21 273
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka