Tror det är någonting andra tjejer uppfostras till (dvs andra än tex jag). Jag är likadan som du men jag är uppfostrad sådan tror jag, mamma med. Mormor var feminist och mamma var feminist. Har inte ett organiserat ben i kroppen (inte min man heller).Inte många...
Är det något tjejer uppfostras till eller är det medfött undrar jag?
Jag känner mig otroligt okvinnlig eftersom jag aldrig planerat livet så, inte har särskilt mycket kontrollbehov och därför aldrig tar nån projektledarroll utan att jag ens reflekterar över det. Är nog därför jag har så svårt att förstå jämställdhet. Av någon anledning funkar inte jag i någon "typisk kvinnoroll" och det känns lite jobbigt ibland.
Tänker om jag är uppfostrad så eller bara är sån?
Jag var pojkflicka som liten och ingenting har ändrats efter jag fick barn. Jag är liksom ingen lejonmamma. Men jag älskar min dotter och vill gärna ha fler barn. Jag har ammat även om det inte var så länge. Ändå är jag nog mer som en klassisk pappa kan jag känna (utan att vara minsta könsförvirrad för den delen...).
Jag var iofs inte pojkflicka eller flickflicka, utan lite av varje som jag trivdes med.
Men jag har lätt att förstå jämställdhet fanns gott om böcker att läsa om det hemma och Kvinnovetenskaplig tidskrift. Det är mycket enkelt och väldigt elakt redan mot små bebisar att inte prata med pojkarna (2000 tal) för att försena deras språkutveckling och tvinga flickorna att äta själva innan de har finmotoriken för det. Att amma flickorna kortare och ge dem smäll på kinden om de drack för ivrigt (Italien 70-80-tal). Eller hindra flickor att krypa ned för lutande plan (USA 2000) och uppmuntra pojkar. Bara för att ta upp läskigheter som föräldrar i allmänhet har gjort och gör mot sina bebisar innan de ens fyllt 1.
(Alltså, jag hade koll på hur man överlever i ett hushåll, eftersom mamma inte heller gillade hushållsarbete, full koll (till skillnad från min man, som har full koll nu, jag lärde honom laga mat genom att visa om han frågade och äta allt han serverade. Nu lagar han maten hemma.). Men ingen krävde att det skulle göras med glädje.)
Senast ändrad: