Varför då ?
För att domaren ska kunna kontrollera vilket bett du har.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför då ?
Vore det inte bättre då m stickkontroller där tex överdomare eller ngn utsedd person följer ekipaget till transporten där man kan tränsa av i säkerhet?För att domaren ska kunna kontrollera vilket bett du har.
tex ”prestation så fort den är under grimma” osv håller jag inte med om alls . För mig är allmän hantering en vardaglig sak - inte arbete för hästen på något sätt alls .
Det är ju dock helt andra saker som bedöms i dessa klasser så jag känner inte att det är helt jämförbart . Samtidigt håller jag helt med dig om att dressyrhästarna inte heller behöver massor av framridning i sak. 30 min brukar funka väldigt väl om hästen är väl förberedd och trygg med sin uppgift och ryttare osv.
Vore det inte bättre då m stickkontroller där tex överdomare eller ngn utsedd person följer ekipaget till transporten där man kan tränsa av i säkerhet?
Att dra av tränset på banan känns ju sådär säkerhetsmässigt..
Stickprov kan väl inte ta mer tid än om alla ska visa?Det skulle ta mycket tid tror jag, samt att placeringarna kanske skulle behöva ändras i efterhand om någon blir diskad på grund av otillåtet bett. Jag har aldrig upplevt säkerhetsproblem när jag fått visa bettet, även om vi varit många ekipage uppställda.
Stickprov kan väl inte ta mer tid än om alla ska visa?
Jag tycker det verkar helt galet. Inte en chans att jag tar av huvudlaget mitt på banan på en stökig tävlingsplats med kanske nerviga hästar.
Och då föreslog jag att stickprov verkar lämpligare. Är det ett så stort problem med otillåten utrustning inom western att man måste kolla alla?Det brukar vara så att domaren vill se alla bett i en klass, då tar det lång tid att gå iväg enskilt med var och en.
Om du känner att du har en sådan häst att du inte kan ta av huvudlaget på tävlingsbanan så har du helt enkelt inte tränat tillräckligt mycket. Det är ett moment som kan förekomma i klassen. Hästen ska kunna stå lugnt den tid det tar att visa bettet för domaren. Med du menar jag här alltså den enskilde tävlingsdeltagaren, inte specifikt just @MiniLi .
Poängen är väl kanske att en tävlingsplats i (nästan) valfri westerngren sällan är stökig och hästarna sällan är nerviga, eftersom motsatsen uttryckligen eftersträvas. Det går med få undantag väldigt lugnt och kontrollerat till, och att visa bettet tar kanske 20-30 sekunder - ännu snabbare per ekipage om alla i klassen står uppställda på banan och domaren bara kan gå från häst till häst.Stickprov kan väl inte ta mer tid än om alla ska visa?
Jag tycker det verkar helt galet. Inte en chans att jag tar av huvudlaget mitt på banan på en stökig tävlingsplats med kanske nerviga hästar.
Vore det inte bättre då m stickkontroller där tex överdomare eller ngn utsedd person följer ekipaget till transporten där man kan tränsa av i säkerhet?
Att dra av tränset på banan känns ju sådär säkerhetsmässigt..
Men hur vanligt är det att ryttare har otillåtna bett i dressyren? Det är ju tränsbett eller Kandar som gäller. Tror inte det är speciellt förekommande och finns ju ingen anledning att ha ett sådant moment på en dressyrtävling? Snacka om waste of time....
Och då föreslog jag att stickprov verkar lämpligare. Är det ett så stort problem med otillåten utrustning inom western att man måste kolla alla?
Är det någon som föreslagit att man ska ha ett sådant moment på dressyrtävling?
Säkerhetsmässigt hade jag velat att kontrollen inte enbart satt i utrustningen, därav min önskan. Varje gång jag är på tävling ser jag bristande kontroll både från ryggen och från marken med träns samt hästar som inte kan stå still och slappna av. Jag tycker det känns obehagligt att behöva hålla koll på alla runt omkring faktiskt pga deras bristande kontroll som läget är nu och hade velat se en ändring på något vis.
Vilka tävlingar besöker du egentligen ? Jag har aldrig upplevt att jag måste ha koll på alla runtomkring ? Kan ju vara någon enstaka idiot bara.
Jag uppfattade det så, annars fattar jag inte vad det gjorde i den här tråden?Är det någon som föreslagit att man ska ha ett sådant moment på dressyrtävling?
Oj, inget jag upplevt på tävling. Tycker folk har bra koll på sina hästar.Säkerhetsmässigt hade jag velat att kontrollen inte enbart satt i utrustningen, därav min önskan. Varje gång jag är på tävling ser jag bristande kontroll både från ryggen och från marken med träns samt hästar som inte kan stå still och slappna av. Jag tycker det känns obehagligt att behöva hålla koll på alla runt omkring faktiskt pga deras bristande kontroll som läget är nu och hade velat se en ändring på något vis.
Samma som du bla men det vet du ju.
Ja det vet jag, det är därför jag frågar. Är det din egen osäkerhet angående din egen kontroll på din häst du syftar på eftersom du känner dig orolig över omgivningen? Eller hur menar du?
I vår sport förekommer det ju lösa hästar titt som tätt eftersom folk ramlar av i terrängen betydligt oftare än i någon annan gren. De är ju betydligt mer uppspelta än om någon enstaka häst kommer lös vid transporterna.
Eller vilka situationer upplever du som jobbiga?