Ta av tränset = ha hästen lös. Nej, det är inte tillåtet på dressyrtävlingar och det var inte jag som tog upp det. Någon tyckte att det vore en bra idé att införa det på dressyrtävlingar, men jag tycker det är en onödig grej.Varför tar du upp det här med att åka på tävling för att släppa lös hästen? Är det något man gör på dressyrtävlingar? Jag har aldrig hört talas om att man gör det på någon typ av hästtävling.
Du värmer upp relativt länge, hur kommer det sig? Är det därför du bara tävlar en klass per dag? Skriv gärna lite mer om hur du tänker kring det.
Det är flera som skrivit att hästarna skrittas vid hand först, vad gör ni då? Jag gör också det för in hand-klasser men då mkt kort och bara med några påminnelser om start, stopp, backa och vända (grundläggande saker som nästan alltid förekommer i mönster för klassen). Med en lite mer ovan häst promenerar jag också för att den ska få chans att se tävlingsplatsen samt för att påminna den om att lyssna på mig och följa. Jag gör samma manövrar som inför in hand-klass men kanske fler repetitioner om jag behöver för att få hästens fokus. Ibland även longering om det finns utrymme för det.
Jag rider inte fram länge relativt andra dressyrekipage. Tvärtom ganska normallänge relativt andra skulle jag tro. Varför? Jo, hästar är stora, de har därmed stora muskler och de håller bättre i längden om muskler och leder får tid på sig att värmas upp. 15-20 min skritt vid hand kör jag även med hemma. På en tävling ger det även hästen tillfälle att kolla sig omkring lite efter urlastning. Extra viktigt med skritt om man har åkt långt och hästen har stått stilla länge i transporten. Ett normalt ridpass för mig hemma är ungefär så länge som det blir på tävling (framridning+tävling+avtravning).
Varför jag bara rider en klass per dag: med yngre hästar räcker det enligt mig (och tydligen verkar de som sitter på SvRF också tycka att det är ett problem med flera klasser per dag eftersom de funderar på att ej tillåta det för yngre hästar). I högre klasser är det inte tillåtet att rida fler klasser per dag.