Sv: Hur kul tycker era föräldrar att det är med barnbarn?
Ja, du har givetvis rätt.
Men om föräldrar inte verkar vilja/vill träffa sina barnbarn så är det ju bara så. Det finns ingen skyldighet till det, ingen plikt. Men de kan ju heller inte räkna med någon relation då. De lär inte få något tillbaka när de inget ger om man säger så.
Goda relationer bygger ju ofta på lite "plikt". Jag ställer upp på vänner när de är i knipa av plikt och ansvarskänsla, inte för att jag kanske just då får ut så mycket av det. Jag ställer även upp i fall mina föräldrar plötsligt behöver det, av någon anledningen. De ställer också upp för mig och lånar kanske ut pengar, inte för att de vill utan för att de känner lite plikt att stötta och underlätta.
För mig är inte det någonting märkligt. Det är mer en fråga om att ge och ta. Personer som inte ger kan heller inte ta, enligt min matematik.
Ja, du har givetvis rätt.
Men om föräldrar inte verkar vilja/vill träffa sina barnbarn så är det ju bara så. Det finns ingen skyldighet till det, ingen plikt. Men de kan ju heller inte räkna med någon relation då. De lär inte få något tillbaka när de inget ger om man säger så.