Hur kul tycker era föräldrar att det är med barnbarn?

Sv: Hur kul tycker era föräldrar att det är med barnbarn?

Jag tycker bara att är man och hälsar på barn och barnbarn, så är det lite konstigt att lämna i väg barnbarnen på dagis, då är det väl bättre att farföräldrarna umgås med dom istället ...? Men dagis kanske är så obligatoriskt att dom måste iväg? Jag har inte så bra koll, har som sagt inte barn själv. Delvis p g a ointresserade föräldrar kanske ... :)

Jag är sådan hemsk förälder som lämnar barnen på förskolan när mamma hälsar på. De träffas två timmar innan fsk och 7-8 timmar efter fsk. De sex timmar barnen är borta brukar vi försöka fixa här hemma. Det finns alltid massor att göra och komma ikapp. Putsa fönster, sy gardiner, göra en del ärenden osv. Ofta kommer hon ned när barnen fyller år så vi gör tårtor osv.

Jag tycker hon hinner träffa dem ändå. Sen är de ju även hemma lördag och söndag.

Jävligt kul hoppas jag med tanke på att mamma tjatat sedan jag var liten.

Håller med som en tidigare skrev.....min mamma är nog också en sådan där som gillar barnbarn i teorin, men i praktiken är det jobbigt. :meh:Min mamma & hennes man hjälper oss väldigt sällan. Känns inte som att barnbarn är så prioriterat. Vilket är en besvikelse för mig!:(

Jag hade gärna haft föräldrar som velat sitta barnvakt någon gång, som prioriterat att komma & hälsa på sina barnbarn oftare. Men tyvärr!

Mina svärföräldrar är guld värda!:D Dom tycker verkligen om sina barnbarn & är aldrig omöjlig att t.ex. sitta barnvakt (om det skulle behövas någon gång) eller på annat sätt ställa upp. Mina barn kommer ha många fina minnen av dom när dom blir stora!:)

Senast ändrad:

Varför är det obligatoriskt att mor/farföräldrar skall vilja passa sina barnbarn jämt. Man kan väl älska dem utan att vilja ställa upp som barnvakt i alla lägen. Jobbar man heltid kan man ju vilja ha litet tid för sig själv också.

Jag tänker som så att man kan nog se hur ens egna föräldrar var mot en om de kommer bli engagerade mor/farföräldrar eller ej. Min mor var inte så intresserad, min svärmor var hemma med sambon till han var 7 år. Kanske inte så konstigt vem utav dem som är mest intresserad av sitt barnbarn.

(svärmor kom f.ö. hit på eget bevåg och ville träffa sonen typ direkt efter jag skrev inlägget:p)

Jeffries1: Nej, det är det inte. Men jag som hade en väldigt nära relation med mina farföräldrar ser verkligen det positiva utav att låta min son få en bra relation med sina, vilket inte kan göras utan att de spenderar tid ihop

Min mamma behandlar barnbarnen som guldklimpar:D Hon har dem ofta hos sig och kommer ut och umgås mm. Svärmor är också väldigt förtjust i dem men umgås inte lika ofta och passar dem i regel aldrig (vi har inte heller bett om det;) ) Svärfar är det ungefär samma med, han tycker mycket om dem men träffar dem ganska sporadiskt.

Jag har inga egna barnbarn än utan lånar sambons lite ;) Både jag och sambon älskar att vara barnvakt och nästan slåss om vem som ska göra vad :p Visserligen begränsas jag av sjukdomen jag släpar på och jag är fullkomligt slut efter en halv dag ihop med henne men gud vad underbart det är :love: Att få följa ännu en liten människa är helt fantastiskt :love:

Jag längtar verkligen till den dagen jag får egna barnbarn och hoppas att jag då får möjlighet att träffa dem ofta ofta.

Varför är det obligatoriskt att mor/farföräldrar skall vilja passa sina barnbarn jämt. Man kan väl älska dem utan att vilja ställa upp som barnvakt i alla lägen. Jobbar man heltid kan man ju vilja ha litet tid för sig själv också.

Älska någon utan att vilja umgås med denna någon? Nja, det låter inte så trovärdigt. Jag har aldrig träffat någon förälder som krävt att mor/farföräldrar ska ställa upp jämt. Däremot någon gång kan ju vara trevligt - inte minst för att barn och släktingar ska kunna bygga en egen relation med varandra. Hur ska det annars gå till?

Mina svärföräldrar älskar sina barnbarn!

Dom är helt underbara. Sitter alltid barnvakt när vi behöver, och ringer ofta själva och vill ha hem någon av dom till sig. Händer i princip en gång i veckan. Hämtar gärna lillan på dagis och behöver jag passning om jag är själv hemma och ska till stallet så ställer dom alltid upp.

Dom har nog sagt nej en eller två gånger bara för att dom verkligen inte kunnat passa dom och då har dom fått dåligt samvete för det utan anledning. Kan man inte så kan man ju inte.

Så mina svärföräldrar vill gärna vara med sina barnbarn.

Min mamma får inte träffa mina barn men hon är typ likadan som mina svärföräldrar. Hade vi pratat med varandra så hade jag alltid haft en barnvakt när jag behövt och hon hade gärna haft dom bara för att få träffa dom.
Men nu är hon psykiskt ostabil så hon får inte träffa dom.

Min pappa är ingen barnperson. Han träffar dom gärna över en fika men att sitta barnvakt? Det skulle väl vara om han är sista människan kvar på planeten och är tvungen att hjälpa mig.
Han tycker om sina barnbarn så det är inte det.
Men skulle inte våga lämna dom hos honom heller för den delen. Han är ganska så sträng och bestämd av sig. Typ en major i militären.. Så dom hade nog blivit rädda för honom. Jag var iaf det när jag var liten. Inte rädd så, men har väldigt stor respekt för honom om man säger så..

Mina föräldrar är helt fantastiska :love:

De hittar på massor med barnen, barnen åker dit och sover över, reser (både i och utanför sverige) skämmer bort dom till max. De bor hos dem i princip hela sommaren. Mina föräldrar har pool och grannarna har jämnåriga barn och de är bästa kompisar.

Jag tänker som så att man kan nog se hur ens egna föräldrar var mot en om de kommer bli engagerade mor/farföräldrar eller ej. Min mor var inte så intresserad, min svärmor var hemma med sambon till han var 7 år. Kanske inte så konstigt vem utav dem som är mest intresserad av sitt barnbarn.

(svärmor kom f.ö. hit på eget bevåg och ville träffa sonen typ direkt efter jag skrev inlägget:p)

Jeffries1: Nej, det är det inte. Men jag som hade en väldigt nära relation med mina farföräldrar ser verkligen det positiva utav att låta min son få en bra relation med sina, vilket inte kan göras utan att de spenderar tid ihop

Hm jag undrar om det helt är så. Jag hade en teori om att man kunde se det på sin egen mormor och andra släktingar. Mina ställde upp rejält för mamma när jag var liten. Så hon ser väl det som självklart. (likadant med min svärmor, hon hade full support från sin svärmor när barnen var små)

Senast ändrad:

Min bror är den enda som har barn men min pappa (barnets farfar) är mer engagerad i barnet än vad han någonsin har varit med oss. Han fick en tavla av mamma i julklapp med texten "Om jag vetat att barnbarn varit så roliga så hade jag skaffat dom först" :D Både pappa och mamma passar mer än gärna barnet om min bror ska iväg. De tycker det är enklare med barnbarn eftersom de slipper det största ansvaret och har inte barnbarnet hos sig hela tiden.

Barnets mormor passar också gärna. Medans barnets morfar inte är lika intresserad.

Skulle jag och sambon få barn så skulle svärmor och svärfar tycka det var kul och passa dom i den mån de kan. Nu jobbar båda två väldigt mycket så det är förståligt om de inte hinner så mycket. Svärmor jobbar dessutom på BB :)

Senast ändrad:

Dotterns mormor o morfar älskar att ha henne hos sig!
Så en helg i månaden (fre-sön) är hon hos dom!
De skulle nog vilja ha henne oftare, så ja de älskar att ha henne där! ;)
De har bara ett barnbarn o hon är så väldans lätt att ha att göra med, dessutom är mormor o mordar fortfarande rätt unga o pigga :)

Farmor bor för långt bort för spontanresor men känner jag henne rätt så skulle hon gärna ha dottern ofta!

Farfar harvi sämre kontakt med tyvärr, han hälsar aldrig på spontant o det hela är lite ansträngt...

Måste tillägga att i vårt fall handlar det inte om att passa eller hjälpa till, hon är där för att de vill umgås ;)

Behöver vi ngn som passar ett par timmar bara så har vi bästa vännerna aka grannarna :)

Min pappa har fem barnbarn, min bror har fyra jag har en dotter, min brors två yngsta barn har han ihop med en kvinna som min pappa accepterar och den yngsta av de två dregglar han över och jag har talat om för henne att hon ska akta sig och inte visa sig lättklädd inför sin farfar!

Min dotter skiter han fullständigt i eftersom han anser att han inte har någon dotter och då blir ju logiken att han inte har någon dotterdotter!:yuck:

Det tycker jag är sympatiskt!

Just det att umgås för att umgås.

Int umgås för att vara barnvakter.

Mina föräldrar var alltid där för barnbarnen - pappa var ju bonusmorfar/farfar till mammas 8 utöver mina 2.
Alla har matat flasklamm, plockat vinbär o svamp, åkt traktor och häng med.

Svärmor o svärfar bor lite långt bort men har också när hälsan tillät ställt upp i vardagen.

Nu har jag inga egna barn, och har inte tänkt skaffa på länge heller, men jag kan ju berätta hur jag själv har upplevt min relation till mor- och farföräldrar. Jag har haft alla fyra geografiskt nära hela livet, fem km till mormor och morfar och sju-åtta till farmor och farfar. Jag är första barnbarnet på båda sidor, följd av mina bröder som är två respektive sex år yngre än mig. Första kusinerna kom på båda sidor när jag var sju. Förhållandena har alltså varit snarlika på båda sidorna, ändå är det stor skillnad i hur mycket jag har träffat dem.

Jag är i princip uppväxt hemma hos mormor och morfar, det är som ett andra hem, och följden av det har också blivit att jag har en fin kontakt med mammas syskon och mina kusiner på den sidan, åtminstone mina mostrar. Kontakten med pappas släkt är inte alls lika bra, och mina kusiner på den sidan känner jag knappt. Farfar är absolut ingen barnmänniska, har aldrig varit och kommer aldrig att bli, och farmor yrkesarbetade fram till jag var tonåring, medan mormor var hemmafru och morfar egenföretagare som kunde ta barn med sig på "jobbet" som en kul grej. Mormor och morfar hade relativt nyligen haft småbarn själva när jag föddes, och hade hemmaboende, minderåriga barn samtidigt som vi var små.

Däremot har jag/vi en betydligt bättre relation till farfar idag än vad vi hade som små. Jag som är äldst är 24, och yngsta kusinen har fyllt fjorton, och nu när vi är i princip vuxna allihop kan han prata med oss på ett helt annat sätt än när vi var små. Den relationen jag har till mormor och morfar kan det aldrig liknas vid, men jag är också medveten om att den relationen är unik och att det är få som har fått förmånen att stå sina morföräldrar så nära. Men det går trots allt att få en hyfsad relation som vuxen, även om relationen kanske inte var så bra medan barnen var små. Alla kan inte vara barnmänniskor, och jag som känner igen mig ganska mycket i farfar har nog lättare att acceptera att han tyckte så än någon som absolut inte vill förstå att det kan vara jobbigt med småbarn om man har varit ifrån det länge.

Älska någon utan att vilja umgås med denna någon? Nja, det låter inte så trovärdigt. Jag har aldrig träffat någon förälder som krävt att mor/farföräldrar ska ställa upp jämt. Däremot någon gång kan ju vara trevligt - inte minst för att barn och släktingar ska kunna bygga en egen relation med varandra. Hur ska det annars gå till?

Jag sa inte att man inte skulle umgås :o. Det är däremot väldigt svårt att tolka hur mycket man skall umgås med barnbarnen för att föräldrarna skall vara nöjda. Jag menar bara att vardagen kan vara ganska jobbig för mor/farföräldrar utan att man skall ha krav på sig att ställa upp i ur och skur för annars så tycker man inte om sina barnbarn. Det är väl inte likställt att man älskar sina barnbarn mer bara för att man alltid är barnvakt? Självklart så vill man väl träffa barnbarnen, men kanske inte alltid. Det känns som många här är litet missnöjda med sina föräldrar för att de inte ställer upp tillräckligt mycket.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 190
Senast: alazzi
·
Relationer Inte ofta nu för tiden som jag är på Buke, men nu behöver jag verkligen ha lite hjälp och ventilera lite här. I juli flyttade vi...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 817
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar