Hur kul tycker era föräldrar att det är med barnbarn?

sidensvans

Trådstartare
Jag har själv inga barn, med båda brorsorna har. Och mina föräldrar tycker nog att det är ungefär betyg 2 på en skala 1-10. Kul i teorin, men inte i praktiken. Dom åker och hälsar på ibland, men kommer ofta när det är läggdags för barnen. Och barnen skickas till dagis, istället för att dom ska umgås med dom. Dom är även ute och reser massor, jag som inte har barn följer med ibland, men att dom ska ta med sig barnbarn finns nog inte i föreställningsvärlden.

Även brorsornas barns morföräldrar är ganska ointresserade. Ena mormor bor i en helt annan del av Sverige och hälsar på kanske 1 gång per år, och andra brorsans barns mormor har just valt att flytta till Spanien.

Så jag är lite nyfiken. Har jag konstiga släktingar, eller är det här ointresset för barnbarn vanligt?

Sv: Hur kul tycker era föräldrar att det är med barnbarn?

Jag har själv inga barn, med båda brorsorna har. Och mina föräldrar tycker nog att det är ungefär betyg 2 på en skala 1-10.

Samma hos mig.
Kul i teorin, men astråkigt när man måste passa dem. Så jag frågar dem i stort sett aldrig.
Däremot är farmor väldigt förtjust i barn - på riktigt - så hon umgås desto mer med sonen, trots att hon bor i ett annat land. Det är verkligen guld värt på alla sätt.

Dina släktingar är nog inte konstigare än andra.
Det är jätteolika, endel umgås massor med sina barnbarn andra inte.
Sen verkar det som om vissa tycker det finns nån sorts krav på att far/morföräldrar ska vara intresserade av barnvakteri i mängder.
Är man i arbetsför ålder och har barnbarn så är det rätt naturligt att man inte har massor av tid/ork att lägga på sina barnbarn.

Att välja bort saker man kanske drömt om - som att flytta till Spanien - för sina barnbarn skull tycker jag är rätt udda faktiskt.

Sen fattar jag inte detta med att barnen skickas till dagis istället för att umgås, vad menar du med det?

Sen fattar jag inte detta med att barnen skickas till dagis istället för att umgås, vad menar du med det?

Jag tycker bara att är man och hälsar på barn och barnbarn, så är det lite konstigt att lämna i väg barnbarnen på dagis, då är det väl bättre att farföräldrarna umgås med dom istället ...? Men dagis kanske är så obligatoriskt att dom måste iväg? Jag har inte så bra koll, har som sagt inte barn själv. Delvis p g a ointresserade föräldrar kanske ... :)

Både mor- och farföräldrar till vår dotter nästan slåss om att få ha henne :p Nu är hon enda barnbarnet än så länge på båda sidor och snart 2 år gammal så det kanske blir skillnad den dagen hon får syskon eller kusiner, vad vet jag :) Vet bara att nu umgås dom gärna med henne och dom kommer inte hem till oss för att hälsa på mig och min man utan det är bara dottern som existerar ;) Blir besvikna om dom råkar komma då hon sover eller så.

Men det är nog olika hur intresset för barnbarn är :)

Som alla säger, det är nog oerhört olika.

Mina föräldrar samt sambons mamma är helt tokiga i sina barnbarn och passar dem mer än gärna. Det är inte alls ovanligt att de frågar om de får komma förbi eller passa sonen en stund för "det var en vecka sedan de sågs". Sambons pappa är inte lika hysteriskt betagen även om han tycker det är väldigt roligt så verkar han inte intresserad av att vara barnvakt eller träffas varje vecka eller ens varje månad.

Jag förstår alla lika mycket. Jag är helt ointresserad av alla barn utom min egen son. Sen ligger väll barnbarn någonstans mellan "egna barn" och "vilket barn som helst".

Familjer är olika ja.

Det märks rätt tydligt när jag och sambon jämför min släkt med hans.

Mina föräldrar ÄLSKAR sitt barnbarn på två år, och hon tycker om dem lika mycket tillbaka. De träffas flera gånger i veckan och är ofta barnvakt också, dottern tycker det är så jäkla kul att gå hem till mormor och morfar och hjälpa dem med vardagssysslorna, bära in ved, ge kaninerna mat, ge katten godis, plinka på pianot osv.
Helst min pappa har flera gånger sagt att han är lite förvånad över hur himla KUL det är med barnbarn, han hade inte väntat sig det :)
Mamma nästan grät av glädje när dottern sa mommo för första gången :love:
Min mormor brukar också vara barnvakt då och då, och dottern älskar att vara där också :D

Sen har vi sambons familj som inte alls är på samma sätt :)
Sambon har mist sin mamma så det är bara pappan och brodern kvar, och pappan trivs bäst när han får vara själv och titta på trav. När vi berättade att vi skulle få barn berättade vi i samma veva att vi betäckt mitt sto. Det första han frågade var vilken hingst vi använt, det förklarar hans familjintresse rätt bra :p
Han har aldrig varit barnvakt och träffar sitt barnbarn som snabbast på en fika nån gång varannan månad.
Jag tror att om mamman varit kvar i livet hade det varit på ett helt annat sätt, hon var den som var lite mer familjär av sig.

Mina barn är enda barnen pa bada sidor.

Min mamma hade älskat att vara mormor och hade velat umgas mkt med sina barnbarn men hon dog tyvärr när äldsta barnet var 6 manader men dom manaderna kämpade hon mot sin sjukdom för att kunna umgas med sitt barnbarn.
Min pappa bryr sig egentligen men har väldigt svart att visa det. Nu bor han i Sverige och vi i Österrike sa det är saklart svart att umgas regelbundet. Men det hade varit roligt om han nagongang kunnat komma och hälsa pa oss (vi har bott här i snart 5 ar).
Min moster är barnens "extra" mormor pa samma sätt som hon var en extra mamma till mig och mina syskon var sma (pappa jobbade mkt borta sa hon hjälpte mamma), hon har inga egna barn. Hon bor ju ocksa i Sverige men jag tror att hade vi bott nära hade vi haft mkt hjälp av henne.

Barnens farmor ställer gärna upp när vi ber henne och tycker det är roligt, fast hon har mkt egna aktiviteter och inte sa mkt tid. Jag vill ända inte att hon passar barnen sa ofta och "lär" barnen massa "dumt" (vara asikter skiljer sig at i det mesta).
Farfar bor i samma hus som oss (fler hushallshus) och träffar barnen ofta och tycker det är roligt. Han är ganska osäker pa sin "roll" men passar gärna barnen gärna da och da men längre stunder och över natt skulle bli för mycket för honom.

Mormor tycker att det är roligt och passar gärna pojkarna om det behövs.
Morfar tycker att det är trevlig när dom kommer men minst lika trevligt när dom åker hem igen :D
Min moster tar dom gärna och då ffa 7 åringen. Den lille är 3.
Farmor har varit dagmamma och passar alltid vid behöv men där finns en hel drös barnbarn till och flickorna favoriseras trots att dom inte erkänner det :meh:

Måste vara väldigt tråkigt att känna att ens egna föräldrar inte är intresserade av barnbarnen!

Mina föräldrar väntar massor på att få barnbarn (det hänger på mig här...) och de har lovat att passa och hjälpa så mycket det går eftersom de själva varit med om att inte få någon hjälp alls, nånsin. De ska ha haft barnvakt ca 4 gånger under alla år med mig och min syster. Så de vill verkligen inte att vi ska ha det likadant med våra barn.

Fästmannens föräldrar är också väldigt intresserade, men det finns så många kusiner till mina framtida barn i deras hemstad, att jag har svårt att se hur de ska hinna passa alla barn (de har 6 egna barn och just nu fyra barnbarn).

10 för mormor och farmor, deras män 5 och 9 (för bonusbarnbarnet alltså, farmors man drar nog in 10 för sitt egna sedan). (10 för mormor betyder -hämtar på dagis 1-2 ggr i veckan och hänger gärna med oss på helger och vaktar någon helgkväll-natt, 10 för farmor betyder att hon ringer och lånar barnbarn ca 5 dgr i månaden och skickar kort däremellan. Hennes man passar mer än gärna hennes barnbarn om hon ska jobba ngn dag eller aktiverar dem i snickarboden om hon är hemma.)

Farfar 6 (jätteintresserad i teorin, hans fru får en 7, dvs de vakter jättegärna, om de har tid (även om det är 7 en lördagmorgon) och hans fru tar nog huvudansvaret då.)
Morfar 3 (Men han har egna barn :) )

Senast ändrad:

Mina föräldrar, speciellt min mamma, älskar barnbarn! Min två bröder har sammanlagt tre ungar sen innan, men hon tyckte nog det var extra kul att bli mormor :D
De engagerar sig enormt, och i juni åker jag och dottern till Mallorca med dom :)
(Maken drar på mc-semester, och jag och dottern får sol, och mormor får tid med tjejen. Win-win!)

Hade vi bott närmre varandra hade nog mamma varit här nästan varje dag. Och sen jag fick barn saknar jag att inte ha mamma lite närmre. Det är 10 mil mellan oss så vi ses ungefär varannan vecka.

Min mamma dog för snart 10 år sen så hon har aldrig träffat sina barnbarn. Men jag vet att hon gärna ville bli mormor.... Min pappa kunde inte bry sig mindre, passar dem aldrig eller kommer och hälsar på eller så.

Köper inte ens julklappar till dem utan det får jag göra och sen säga att de är från morfar. (Eller tomten :D )

Barnens farföräldrar bryr sig däremot jättemycket, ställer alltid upp och passar barnen med glädje! och köper ofta presenter till dem. Det betyder jättemycket nu när deras morfar är helt ointresserad.

Men, men, han är som han är, han är snäll ändå :)

Mina föräldrar umgås så mycket de kan med min brorsdotter. De träffas minst varje helg och gärna lite däremellan skulle jag tro.
De är ofta barnvakt och gillar att åka på typ babysim med henne. Då veckopendlar ändå min mamma i jobbet men hon tycks hitta tid för lillbusan :)
Tror dock att min svägerska är ganska bidragande till att de träffas ofta. Hon är mån om att de ska ses och åker ofta dit på fika och frågar ofta om de vill vara barnvakt. Krävs ju liksom att båda sidor bjuder in för att det ska bli så.

De flesta jag känner som har barnbarn verkar vilja umgås med dem så mycket som möjligt. Iallafall om de bor nära :)

Senast ändrad:

Mina föräldrar bor ca 6 mil från oss. Vi har två barn dvs deras barnbarn. Det är de enda barnbarnen de har än så länge. Dom vill väl träffas nån gång i veckan - varannan vecka. Åker inte vi dit på nån vecka kör dom hit. Men sällan de hittar på saker med barnen, föreslår att sova över eller nåt sånt. Men givetvis ställer dom upp som barnvakt om vi behöver (vilket är väldigt sällan).

Barnens farfar lever inte och brydde sig inte ett smack de åren han levde. Barnens farmor lever men har nog med sig och sitt. Bor i sin lilla lägenhet och lämnar in den. Miljoner av sjukdomar och åkommor gör att hon inte direkt visar nåt intresse för barnbarnen.

Måste bara tillägga att jag ser det verkligen inte som en skyldighet från far eller morföräldrar att passa barnbarnen men lite intresse någon gång hade varit roligt.

Min mamma tycker även hon att i teorin är det där med barnbarn helt underbart, när det kommer till verkligheten så är det rätt besvärligt och de visade inget som helst konstintresse de första fem åren... :crazy:
Men hon ställer upp som barnvakt när det verkligen behövs, men det är som sista utväg, hon föreslår gärna att grannen eller någon annan skulle kunna ta dem istället men när hon väl har dem fungerar det hyfsat, barnen lider inte och hon kör slut på sig själv och måste ständigt kolla så att det inte har hänt något om de är tysta. Jag är själv inte särskilt otrolig när en 11 åring och en 8 åring sitter tysta vid tvn men det kanske bara är jag... ;)

Svärmor vet jag faktiskt inte hur hon skulle ha varit om hon hade varit frisk, nu är hon så pass dement att jag snarast kan lämna min 11 åring där för att passa farmor en stund istället för att farmor passar barnen. ;) Hennes andra barnbarn som är stora nu älskar sin mormor så jag tror att hon har varit en bra mormor åt dem åtminstone.

Vi bor granne med barnets farmor och farfar och jag vill nog påstå att intresset är en 10a. Farfar träffar han för det mesta varje dag och umgås med, pratar mycket om farfar och traktorn:p Även farfars bror träffar han lika ofta, han tycker med att det är roligt och står på kontaktlistan som dagis har innan mina föräldrar:p
Farmor jobbar skift men träffas några gånger vecka, hon brukar dessutom ha honom några timmar här och där då.

Min pappa är nog också en 10 tillsammans med min bror, men de bor 20 mil bort men vi försöker ses så ofta vi kan. Min mamma är inte lika intresserad, mindre intresserad än vad hon själv vill erkänna. Men bor 40 mil bort så blir sporadiskt bara där, min syster bor på samma ställe och tycker typ att det är sött med bebisar.

Barnet ifråga är två år, första barnbarnet på min sida och tredje på min sambos sida, men där bor de två andra en bit bort.

Tror dock att min svägerska är ganska bidragande till att de träffas ofta. Hon är mån om att de ska ses och åker ofta dit på fika och frågar ofta om de vill vara barnvakt. Krävs ju liksom att båda sidor bjuder in för att det ska bli så.
[/QUOTE]

Detta är väldigt sant!

Så där är min familj och släkt också. Nu har inte jag några barn än, men min syster har. Överlag är min släkt väldigt mycket "man ska klara sig själv", sällan man får någon hjälp med nånting överhuvudtaget. När jag får barn tror jag att mamma säkert vill vara barnvakt ibland, men hon kommer aldrig erbjuda sig utan att jag frågar först.

Mina svärföräldrar är precis tvärtom. Dom hjälper oss så mycket att det nästan blir jobbigt :D Min svärfar ringer stup i kvarten och undrar om inte min hund behöver en promenad och svärmor kommer ofta förbi med matlådor och inredningstidningar.

Vi är helt enkelt olika :)

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 190
Senast: alazzi
·
Relationer Inte ofta nu för tiden som jag är på Buke, men nu behöver jag verkligen ha lite hjälp och ventilera lite här. I juli flyttade vi...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 817
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar