Hur keliga är Sheltiesar?

Stinaelin

Trådstartare
Har varit och hälsar på potentiell mamma till potentiell valp nu i veckan. Hundarna var trevliga men lite reserverade, aktiva och pigga.
Sonen blev orolig att de inte ville kela med honom.

Så ni som har Sheltiesar; hur keliga är de?

Vi ska givetvis hälsa på igen, och då se till att få hälsa på hundarna inomhus. Misstänker att de är lugnare då.

Jag upplever att sheltie är riktigt gosiga med sina ägare - men rasen kan vara ganska reserverad med främmande människor :)

Att en sheltie inte vill hålla på att kela närgånget med en främmande människa ser jag inte som ett problem - men däremot ska dom inte vara skygga/rädda.

De flesta är jättekelna!
Men ska som sagt vara reserverade (ha ett svalt intresse) mot andra människor än den egna familjen. :)

Tack för svaren!

Det var vad jag sa till honom också, vi är ju främlingar för hunden och då är det ok att de inte är jättekeliga med oss.

Rädda var de inte, lugna och fina, nosade på oss, men sökte sig inte till oss.

Sonen är 12 år. Han vill ha en kompis att leka, träna och kela med.
Jag vill ha en träningskompis också, och alla vi i familjen vill alla ha en trevlig familjemedlem.

Det blir ju vad man gör det till. Mina vill helst krypa under skinnet på mig och folk de möter. Väldigt tillgivna och mysiga hundar och jag har alltid spenderat mycket tid på att bära, klappa och hålla på med dem så det blir naturligt. De flesta shelties är väldigt bra barnhundar och avgudar små barn men barnet ska ju ha respekt och förståelse för hunden. Som förälder måste du ju se till att barnets och hundens relation blir en bra sådan.

Bekantas hundar jag sett har mest legat för sig själva när jag varit hemma hos dom. Har inte sett dom varit särskilt keliga eller ha det där beroendet av närhet som tex min springer hade. Men det är väl olika antar jag.

Det blir ju vad man gör det till. Mina vill helst krypa under skinnet på mig och folk de möter. Väldigt tillgivna och mysiga hundar och jag har alltid spenderat mycket tid på att bära, klappa och hålla på med dem så det blir naturligt. De flesta shelties är väldigt bra barnhundar och avgudar små barn men barnet ska ju ha respekt och förståelse för hunden. Som förälder måste du ju se till att barnets och hundens relation blir en bra sådan.

Ja, respekt för de djur vi har är vi mycket noga med här hemma. Vi har dock en katt som verkligen inte vill ligga i knät och som på sin höjd accepterar klappar när hon har lust. Vi hade en gosig katt förut som låg i knä, i sängen och gosade. Nuvarande katt vill inte, vi accepterar det men saknar kelet!

Jag utgår från den jag hade och de jag har kommit i kontakt med, så har alla vart gosiga.

Däremot har de inte vart några säng eller soffhundar då deras päls gör att de lätt blir för varma då. En stund går bra, men sedan blir de för varma.

Jag utgår från den jag hade och de jag har kommit i kontakt med, så har alla vart gosiga.

Däremot har de inte vart några säng eller soffhundar då deras päls gör att de lätt blir för varma då. En stund går bra, men sedan blir de för varma.

Ja, de har ju endel päls...

Vi ska försöka komma hem till uppfödaren och se hur hunden beter sig inomhus, hon var ju lite fokuserad på agilitybanan nu liksom...

@Stinaelin det gör ni rätt i!
Det ska ju stämma så mycket som möjligt med vad man letar efter för hund. :)

Jag är ju partiskt då jag växte upp med en Sheltie som var en bra barnhund och definitivt full med bus och kel. :love:

Vi har en sheltievalp på 19 veckor som är ganska kelig, men framför allt väldigt framåt och kontaktsökande. Hans pappa som vi träffat två gånger är likadan, vill upp i knäet på alla och vara med hela tiden. Mamman var mer reserverad, kom och hälsade "artigt" men drog sig tillbaka sedan. Vår valp fullkomligt älskar barn och våra (sex och nio år) har jättekul med honom. Jag tror det beror mycket på individ och hur föräldrarna är.

Oj då det har inte mina fått veta ;) Jag ligger i kronisk fosterposition för att de ska prompt ligga under rumpan eller bakom ryggen :D det är nog individuellt.

Detta är ganska så standard hemma....
10665087_10152698366538554_6435413816249474405_n.jpg

1782082_10152210830763554_53351409_n.jpg

Jag tror inte någon kan garantera dig en kelen hund. Det är individuellt. Jag har som sagt väldigt gosiga hundar men den gamle mannen mina föräldrar har hemma är inte lika gosig. Tycker det är OK att bli klappad men nöjer sig med att sitta bredvid. Mina trycker sig envist mot dig om du slutar klappa och vill ligga nära nära. Det har nog inte så mycket med rasen att göra som individen. Och hur de hanteras som små hos både uppfödare och valpköpare.

@Belethien
Det kunde hände att man vaknade och var en levande sovkudde :love:
Men han var ett riktigt pälsmonster, låg helst på den kalla marmorgolvet på en handduk eller ute i en snödriva på vintern. :o
Däremot så satt/ låg han gärna i knät om man satt på golvet när man tittade på tv. Han fick inte lov att vara i soffan. :)
Knöt man skorna och satt i trappan kom han alltid uppkrypande och ville ha en kelstund. :love: Fy vad jag saknar honom!

Den Sheltie jag känner upplever jag som väldigt "neutral" mot andra människor och lite avvaktande/ointresserad utav främmande. Däremot är han en riktig mattegris och sitter gärna i knäet om han får. Riktig slickepelle ;)

Nu har jag själv ingen Sheltie men min stora hund är inte kontaktsökande öht emot andra människor. Dom han känner utnyttjar han mest som "kli kompis" men inte mer än så ;)

Min sheltie är väldigt kramgo och ligger gärna i knät och även annars nära, och på natten ligger han helt nära hela tiden, helst på kudden. När jag köpte honom tyckte uppfödaren att hanhundar generellt verkade lite keligare än tikarna, även om det inte var en vetenskaplig sanning förstås.

Min hund gillar annat folk och är som gladast när det är kalas och liknande, men han börjar inte klättra upp i knät på någon gäst. Däremot är det vanligt att han somnar i min famn på t ex en grillfest.

Han älskar att man stryker honom över pälsen och kan komma och "buffa" på händerna för att man ska klappa.

Jag tror inte man ska förvänta sig att de flesta shelties kastar sig runt halsen på folk som inte hör till familjen, men när jag tänker efter var min hunds mamma väldigt glad i främmande folk (tänker på mig själv) och tryckte sig emot en och ville bli klappad. Så kolla på föräldrarna/mamman, tänker jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 696
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 368
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 763
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025