Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

KL

Spännande att den här - i mina ögon enkla - frågeställnigen gett en så lång tråd.

för egen del dricker jag gärna vin. Tycker snaps är gott.

Men jag har faktiskt inget som helst minne av att det i min barndom funnits alkohol på julafton. Inte heller med min man och barnet dracks det alkohol till jul. Inte hos svärföräldrarna, inte hos de två familjer jag firade jul hos under tjugoåren och inte i den familj jag ska besöka imorgon.

Sammantaget en hel massa familjer som jag firat jul med. Ingen av dem har haft alkohol på bordet vid jul. För mig känns julmat och vin/nubbe som en väldigt underlig kombo :)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Att kunna hantera alkohol ar inte en utopi ... de allra flesta Svenskar kan nog gora det.

Eller så är den här tråden tecken på att de faktiskt inte kan det? Att dricka något som innehåller alkohol jämställs ju med att bli full. Väldigt många verkar inte kunna dricka utan att bli det.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Många verkar lite lätt aggressiva av att inte få dricka också här i tråden. Även om de inte blir fulla, enligt de själva.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Eller så är den här tråden tecken på att de faktiskt inte kan det? Att dricka något som innehåller alkohol jämställs ju med att bli full. Väldigt många verkar inte kunna dricka utan att bli det.

I så fall visar ju tråden också en oerhörd skiktning i befolkningen, som hänger ihop med om man kan eller inte kan hantera alkohol. Eftersom så många har erfarenheten att det snart sagt aldrig fungerar när man serverar alkohol, medan vi är några som har erfarenheten att det i princip alltid fungerar när man gör det (och att det absolut alltid fungerar i så snäva sällskap som man firar jul i, de flesta har väl inte öppet hus på jul och 150 gäster).

Den här skiktningen fungerar i så fall tvärs genom alla andra sociala skiktningar i samhället. Är inte det liiiite underligt? (Även om den ärftliga komponenenten i missbruk kan förklara lite av det.)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Vilka är aggressiva, menar du?

Din kommentar där liknar förresten flera andra i tråden. Ni antyder lite subtilt att de som ser glögg, nubbe och öl som inslag på julbordet ungefär som skinka och sill nog har alkoholproblem. De reagerar negativt när de inte "får" dricka - så som alkoholister gör. Det är ett billigt debattknep.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

För mig känns julmat och vin/nubbe som en väldigt underlig kombo :)

Du äter inte sill? Jag menar, sill, öl och nubbe kan väl inte vara en udda kombination? (Att sill och rödvin är det, är jag däremot införstådd med.)

På midsommar och påsk är ju sill också vanligt. Dricker du inte öl och nubbe till då heller?

(Jag tycker att nubben är det som gör att det alls går att äta den tunga julmaten, utöver sillen, då.)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag dricker själv inte nubbe, det smakar för vidrigt och jag skulle för lätt bli full av det - men att sill och nubbe är en svensk klassiker vid de tillfällen du nämner måste väl ändå vara ostridigt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Kl

Och vad är det som säger att förbudet mot alkoholförtäring under julen kommer att efterlevas? Tänk om alla övriga gäster sitter och späker sig med äcklig alkoholfri glögg och morbroder ändå dyker upp apfull på festen! Det måste väl vara bättre att ta tag i det egentliga problemet, morbrodern, än att kollektivbestraffa hela släkten?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Missförstår jag , men menar du och mandalaki att bara för att jag anser att barn känner när föräldrarna druckit lite och att jag inte tycker att barn och alkohol här i hop så har jag alkoholproblem?

Det är ju en lite kul tanke det där, då jag överhuvudtaget inte gillar känslan av alkohol i kroppen, vilket gör att jag bara dricker det där glaset baileys eller en halv 4,5 cider för annars känner jag av det där svaga alkoholpirret i kroppen. INTE mysigt, tycker jag och dricker inte så att jag ens når dit.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

delvis knapplån


Mm. Fast någonstans. Är det kollektivbestraffning att inte få dricka nubbe till julmaten? Om inte annat så pågår det ju en kort liten tråd med förslag på matalternativ, det verkar ju inte riktigt lika omskakande. Om TS önskat servera vegetariskt julbord - hade det varit ok?

Är jag gäst hemma hos någon så accepterar jag den mat/dryck som erbjuds där. Jag tar inte med mig hjortfilé på knytkalas hos en vegan. Min kommande nyårsmiddag sker hemma hos en väninna som är nykterist - inte kräver jag då att absolut dricka champange vid tolvslaget... även om jag faktiskt uppskattat det.

Är det verkligen viktigt för mig att få min sill och nubbe precis på julafton så anordnar jag väl själv julmiddag, eller går hem till någon som tycker samma sak som jag? Enkelt och smidigt.

TS och sambon får enas om hur de ska göra. Sedan kan jag inte se varför släkten ska kunna kräva ditten och datten? Kan bara tänka mig vad som skulle hända om jag ringde min moster (aka julansvarig 2013) och informerade henne om hur hon ska ordna julen, och att hon inte får lov att ta bort X eller Y för då minsann ...?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag svarar även om det inte var riktat till mig.

Jag tror inte att de tror att Du är alkoholist, däremot har du en lite onyansierad syn på alkohol. Det är lite antingen eller. Och det är ju inte så konstigt om du är uppvuxen i en alkoholistfamilj.

Jag har upplevt min mamma lite småfull i min uppväxt och jag tyckte aldrig det var obehagligt med detta. Däremot tyckte jag fyllon på spårvagnen var obehagliga. Och jag tror de flesta, även de som dricker själva, tycker det är lite pinsamt med de som inte kan hantera alkohol. Jag skulle tex aldrig bli full på en familjesammankomst även om jag skulle dricka lite grand. Fylla hör ungdomen till tycker jag, när jag var student hände det att jag drack lite för mycket. Men det var aldrig obehagligt. Jag antar att de jag var ute och festade med var vettiga människor som inte blev farliga för att de drack lite för mycket.

Hoppas du förstår hur vi resonerar!
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Du svarar ju själv på din fråga. Sambon och TS är inte överens. Och ja, jag tror många skulle bli lite besvikna om det införts ett vegetariskt julbord. Folk har en tendens att bli upprörda när man ändrar invanda traditioner.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det är väl min släkt som inte direkt har några fasta traditioner kanske, så jag kan inte riktigt förstå intensiteten i en del inlägg.

Det enda som är sig likt varje år här är julborden på restaurang.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Du äter inte sill? Jag menar, sill, öl och nubbe kan väl inte vara en udda kombination? (Att sill och rödvin är det, är jag däremot införstådd med.)

På midsommar och påsk är ju sill också vanligt. Dricker du inte öl och nubbe till då heller?

(Jag tycker att nubben är det som gör att det alls går att äta den tunga julmaten, utöver sillen, då.)

Kanske är jag det enda kända exemplaret :D

men jag har faktiskt ingen speciell känsla för nubben till sillen. Sill är VÄLDIGT gott. Men jag har inget behov av nubbe till. Nubbe dricker man när något hojtar till - oavsett vad man spetsat på gaffeln för ögonblicket. Nubben dricker jag heller inte utan att det skålas.

Kanske är det där jag missat? Att jag inte sett till att ha just sillen beredd när det hojtas om nubben? :o ;) Men så dricker jag nubbe kanske en gång vart annat år eller så. Öl är inte så vanligt i min diabetikervardag.

Sill äts med en god potatis och kanske ett utsökt knäckebröd.

Jag skulle gärna dricka nubbe ofta, ofta eftersom jag är så vanvettigt förtjust i spritsmaken! Däremot avskyr jag att bli berusad och det sker i mitt fall direkt vid den andra nubben :)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag skulle inte vilja vara helt utan alkohol på julen eftersom för mig hör det till. När ska man annars dricka glögg? Inte heller skulle jag vara speciellt sugen på ett vegetariskt julbord eftersom mina höjdpunkter är den gravade laxen, köttbullarna och skinkan – vad blir kvar då liksom? Ett par potatisar och lite mimosasallad? Jag äter väldigt mycket vegetarisk mat men inte på julafton. Skulle nog vara tveksam till att tacka ja om jag blev bjuden till ett vegetariskt julbord på just julafton.

Om någon bjuder in en till sitt hem på julen och säger att ”förresten, det blir en vit middag”, då får man väl själv bestämma huruvida man vill gå eller inte. Däremot om firandet är i mitt hem, då vill jag nog bestämma själv och jag dricker glögg innan maten och tar mig gärna ett glas vin senare på kvällen. Nubbe dricker jag inte men bara för att jag helt enkelt inte tycker om ren sprit.

TS, om morbrodern verkligen är alkoholiserad gäller inga regler i världen. Resten av er kanske kommer att sitta där med er julmust men jag kan slå mig i backen på att morbrodern ser till att han har tillräckligt ändå – innan, under och efter – även om det innebär flaskan måste gömmas.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Kl


Ingen vit jul här, vi laddar med god mat och gott vin, öl och troligen en nubbe eller två.
Jag har inga dåliga minnen av alkohol som barn, däremot av många långa glada middagar oavsett vad som dracks.
Har aldrig sett mina föräldrar berusade. Jul är inte fylla för mig, utan glatt umgänge. Visst kan vi ha trevligt även utan alkohol, men det är en del av matupplevelsen jag inte vill missa.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

men jag har faktiskt ingen speciell känsla för nubben till sillen.

Känsla och känsla. Jag tänkte nog egentligen främst på den traditionella aspekten av det, som har rätt långa anor, jul eller inte. Det förvånar mig att den har gått dig förbi.

Jag dricker alltså nubbe vid ungefär påsk, jul och midsommar. Samma flaska räcker i flera år. Om jag tar mig en sillsmörgås till lunch (vilket jag ganska ofta gör på sommaren), dricker jag inte öl och nubbe till. (Tycker inte att nubbe till lunchen fungerar till vardags ens på semestern, även om det vore gott.)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Missförstår jag , men menar du och mandalaki att bara för att jag anser att barn känner när föräldrarna druckit lite och att jag inte tycker att barn och alkohol här i hop så har jag alkoholproblem?

Nej, men ditt resonemang bidrar ju till att skapa intrycket av att den där skiktningen finns. Även om du kan hantera alkohol (i den mån du ens gillar det så pass mycket att det blir aktuellt att hantera det), så beskriver du ju situationer där vuxna inte har kunnat hantera det. Och det är på sådant du grundar dina uppfattningar, som jag förstår det. (Sen fattar jag till fullo att alkoholiserade föräldrar kan få vem som helst att bli starkt negativ till alla former av alkohol.)

Jag är överhuvudtaget skeptisk till att påstå att andra har alkoholproblem. Ett problem är väl något man själv upplever som problematiskt, inte något som andra bestämmer att man har. Däremot står det ju envar fritt att tycka att någon annan dricker för mycket.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har nog skrivit fler trådar tidigare om min svärmor. Om att jag upplever att hon favoriserar mina barns kusin, det finns olika...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 536
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp