Sv: Hur införa en "vit jul"?
Och ingen vet ju egentligen VEM som tycker det är jobbigt. Det kan vara ett barn, eller en vuxen, strunt samma egentligen, såren kan finnas där och göra väldigt ont....
För den som är "känslig" så ser man om en person druckit bara ett enda glas, och obehaget kryper fram.
Hur många är ni när ni firar jul egentligen? Ser man på en del svar verkar det vara som att det skulle florera en massa människor i periferin som man knappt känner. Hos oss är det närmaste familjen och där vet man ju hur det ligger till.
Ett enda glas, om det är lättare dricka, bör man inte kunna se på ngn som inte är fjortisfull. Kan lova att det finns de som INTE druckit som många tror dricker, det har nog hänt flera av oss som väljer alkoholfritt av och till, att folk inte alls märker ngn skillnad mot de som dricker alkohol.
Fast med det resonemanget bör man aldrig dricka alkohol när andra personer är närvarande. Hur ska man veta vilka som känner olust över att man tar ett glas vin?
Poäng. Och det gäller ju året om!
Sen försvarar jag inte fylla, men att ta en öl och någon snaps är för mig inte fylla.
Mår man dåligt och tycker det är obehagligt att någon tar en öl till maten kanske man ska jobba med sig själv istället för det låter i mina öron inte riktigt normalt.
Nej, det låter ffa besvärligt. Kanske läge att se över umgängeskretsen?
Jag har också haft sådana som druckit för mkt runt mig, även som liten, och när en sådan person drack om än lite, så var det obehagligt. Eftersom man visste hur det kunde gå. Om däremot någon som aldrig blev för full eller konstig drack så reagerade jag inte över det. Problemet sitter ju hos personen, inte alkohol per automatik.
Varför är det inte ett alternativ att inte bjuda personer som beter sig illa? Jag bjuder inte hem folk som inte kan bete sig hem till mig. Det har ingenting med alkohol att göra. Kan man inte bete sig har man inte här att göra.
/../ Kan inte han erkänna det verkar det högst osannolikt att han öht ska kunna förstå varför du vill ha en vit jul. Jag tycker du verkar gå in i det hela från fel vinkel. Han måste förstå bakgrunden till varför du inte vill ha ett fylleslag på julafton.
Håller helt med. Den där morbrodern hade jag inte velat ha i mitt hem öht.. Jag ser det inte som att en person är skitbra och sedan vidrig på fyllan, jag ser det som att det till en viss del ligger latent. Under uppväxten har jag sett flera bekanta någon enstaka gång vara smått berusade och ingen av dem har blivit dräggig och jävlats med djuren etc.
----------------------
TS: Jag tycker det är en svår fråga. Jag har inga barn men skulle också vilja skydda dem mot berusade otrevliga människor. Det är givetvis svårt att diskutera det hypotetiskt, men att prata om otrevliga X och Y kan man göra redan innan. För det låter ju inte som att det är en höjdare att fira med dem redan utan barn..? Vit jul är givetvis ett alternativ. Bjuda mindre del av familjen, typ de närmaste, är en annan. Att inte ha festandet hos er utan på annat håll, så att ni/du kan gå om det blir för stökigt, är en tredje. Jag hade försökt att inte låsa mig vid ett svartvitt tänk utan ha det mer på en "det här funkar inte för mig pga det här o det här, hur löser vi det". Vad säger mannen om det här beteendet av släktingen?? Inte ok, jag hade varit vansinnig. Kanske lättare att prata mer om det efter julen nu, se hur det gått och vad som inte funkar för dig.