Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Återkommande verkar frågan vara: Varför är det så viktigt att dricka alkhol?

Och för mig och flera andra blir den frågan ungefär likartad med: Varför är det så viktigt att äta sill? Varför är det så viktigt att ha fårfiol på julbordet? Varför är det så viktigt med massa julgodis? Varför är det så viktigt att äta kött?

Det finns två saker jag avstår vid jul trots att jag gärna skulle haft det. Ingen ål på julbordet av miljöskäl och ingen julgran efter att jag fått åka till akuten en juldag med uppsvällt ansikte.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast det är väl ganska självklart att traditionerna förändras när nya familjesamansättningar bildas.

Ja, men beroende på upplägget i sin helhet, så är det ju inte självklart att de som råkar äga bostaden riktigt kan sätta "regler" för gästerna. Om man tex hjälps åt med arrangemangen, så bestämmer man väl också tillsammans vad man ska äta och dricka.

Dessutom är TS och sambon inte överens. Sambon står ut med alkohol i sitt eget hem.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tror att det inte är så så viktigt med en vit jul för de som inte har alkoholproblem bland de som de ämnar fira jul med.

De allrs flesta firar jul med glögg, öl och nubbe UTAN fylla och stök.

Däremot för de som varit med om problem med alkohol har en mindre förstående inställning till de som vill dricka utan att för den sakens skull ha problem.

Återkommande verkar frågan vara: Varför är det så viktigt att dricka alkhol?

För mig personligen så är julen den högtid där jag HELST skulle vilja dricka. God glögg och en riktigt fin julöl:d förhöjer julmaten på ett sätt som alkoholfria drycker helt enkelt inte kan. Jag har tillexempel lagrat blossa12 som är den godaste glöggen någonsin. Och ölmässigt ska vi inte ens tala om...
Tro mig, jag har försökt hitta bra alkoholfria alternativ.

Jag kommer dock vara nykter, som de flesta jular eftersom jag är den enda som kan köra.
Jag är mycket ofta nykter på fester och högtider och har oftast precis lika kul utan alkohol.

Men på julafton är det faktiskt lite trist. Men inte värre än att jag är för snål för taxi och för bekväm för tvinga mig själv,spårvagnsrädda hunden och körkortslösa familjemedlemmar att släpa på alla klappar på kollektivtrafiken.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Och jag har precis samma erfarenhet med skillnaden att det var min pappa som fick insulinkänning. DET var jobbigt, då kunde det handla om riktiga personlighetsförändringar. Dessutom var jag redan som ganska liten tvungen att ta ansvar för att få i pappa druvsocker om jag var den enda som var hemma när han blev dålig.

Däremot kan jag inte minnas ett enda tillfälle då jag tyckt det varit obehagligt att det druckits alkohol. Vid en absolut majoritet av tillfällena handlade det ju möjligtvis om att folk blev gladare och lite stimmigare om det var större sällskap. Några gånger kanske någon person blev lite väl berusad men det handlade fortfarande om rund under fötterna snarare än askalas och som barn tyckte vi nog mest att den personen var fånig, inte otäck.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Och jag har precis samma erfarenhet med skillnaden att det var min pappa som fick insulinkänning. DET var jobbigt, då kunde det handla om riktiga personlighetsförändringar. Dessutom var jag redan som ganska liten tvungen att ta ansvar för att få i pappa druvsocker om jag var den enda som var hemma när han blev dålig.

När de drack lite mer än ett glas, blev de ju ofta lite mer liberala ifråga om läggdags för barnen! Bara en sån sak!

Intressant med din upplevelse av din pappas sjukdom. Min pappa har ett handikapp som jag också tog ansvar för i kritiska situationer redan i två, treårsåldern. Det innebär dock inte personlighetsförändringar, så jag minns det inte negativt, men jag minns ansvaret. Och inser som vuxen att det är helt "fel" med sådant ansvar, fast det enda rätta i situationen.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Och ingen vet ju egentligen VEM som tycker det är jobbigt. Det kan vara ett barn, eller en vuxen, strunt samma egentligen, såren kan finnas där och göra väldigt ont....
För den som är "känslig" så ser man om en person druckit bara ett enda glas, och obehaget kryper fram.

Hur många är ni när ni firar jul egentligen? Ser man på en del svar verkar det vara som att det skulle florera en massa människor i periferin som man knappt känner. Hos oss är det närmaste familjen och där vet man ju hur det ligger till.

Ett enda glas, om det är lättare dricka, bör man inte kunna se på ngn som inte är fjortisfull. Kan lova att det finns de som INTE druckit som många tror dricker, det har nog hänt flera av oss som väljer alkoholfritt av och till, att folk inte alls märker ngn skillnad mot de som dricker alkohol.

Fast med det resonemanget bör man aldrig dricka alkohol när andra personer är närvarande. Hur ska man veta vilka som känner olust över att man tar ett glas vin?

Poäng. Och det gäller ju året om!

Sen försvarar jag inte fylla, men att ta en öl och någon snaps är för mig inte fylla.
Mår man dåligt och tycker det är obehagligt att någon tar en öl till maten kanske man ska jobba med sig själv istället för det låter i mina öron inte riktigt normalt.

Nej, det låter ffa besvärligt. Kanske läge att se över umgängeskretsen?
Jag har också haft sådana som druckit för mkt runt mig, även som liten, och när en sådan person drack om än lite, så var det obehagligt. Eftersom man visste hur det kunde gå. Om däremot någon som aldrig blev för full eller konstig drack så reagerade jag inte över det. Problemet sitter ju hos personen, inte alkohol per automatik.


Varför är det inte ett alternativ att inte bjuda personer som beter sig illa? Jag bjuder inte hem folk som inte kan bete sig hem till mig. Det har ingenting med alkohol att göra. Kan man inte bete sig har man inte här att göra.

/../ Kan inte han erkänna det verkar det högst osannolikt att han öht ska kunna förstå varför du vill ha en vit jul. Jag tycker du verkar gå in i det hela från fel vinkel. Han måste förstå bakgrunden till varför du inte vill ha ett fylleslag på julafton.

Håller helt med. Den där morbrodern hade jag inte velat ha i mitt hem öht.. Jag ser det inte som att en person är skitbra och sedan vidrig på fyllan, jag ser det som att det till en viss del ligger latent. Under uppväxten har jag sett flera bekanta någon enstaka gång vara smått berusade och ingen av dem har blivit dräggig och jävlats med djuren etc.


----------------------

TS: Jag tycker det är en svår fråga. Jag har inga barn men skulle också vilja skydda dem mot berusade otrevliga människor. Det är givetvis svårt att diskutera det hypotetiskt, men att prata om otrevliga X och Y kan man göra redan innan. För det låter ju inte som att det är en höjdare att fira med dem redan utan barn..? Vit jul är givetvis ett alternativ. Bjuda mindre del av familjen, typ de närmaste, är en annan. Att inte ha festandet hos er utan på annat håll, så att ni/du kan gå om det blir för stökigt, är en tredje. Jag hade försökt att inte låsa mig vid ett svartvitt tänk utan ha det mer på en "det här funkar inte för mig pga det här o det här, hur löser vi det". Vad säger mannen om det här beteendet av släktingen?? Inte ok, jag hade varit vansinnig. Kanske lättare att prata mer om det efter julen nu, se hur det gått och vad som inte funkar för dig.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Mina erfarenheter av kombon alkohol och julafton rymmer vissa jular av fri sprit, fylleslag, svingande nävar, sönderslagna väggar/dörrar, blåljus och tröstande inte lika fulla vuxna.

Jag fattade tidigt skillnaden mellan bruk och missbruk av alkohol. Och nu säger jag inte att mina erfarenheter för att få den insikten är eftersträvansvärda, men jag tror att om man inte får se ansvarsfullt bruk av alkohol, finns det bara två växlar, allt eller inget.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Kanske ska tillägga att jag aldrig druckit en droppe alkohol på julafton, men det stör mig inte att andra tar någon snaps eller julöl om det är med måtta. För egen del gillar jag varken starkglögg, öl eller snaps så jag väntar med min skumpa till nyår :d Haha.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

*kl*

Barn ser direkt när en förälder beter sig annorlunda, vilket sker rätt snabbt vid liten mängd alkohol, och en del barn upplever det i SIG som obehagligt, utan att ha vetskap om fulla föräldrar...

Tyvärr förekom alkohol när mina barn var mindre och jag har i efterhand fått höra att de tyckte det var obehagligt:(, gissa om det skapade ångest!

Var gränsen går, eller vem som upplever obehaget vet man inte i förväg.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Alkohol har aldrig någonsin präglat våra julaftnar, någonsin. Inte för att det är förbjudet på något sätt, mer att det inte varit så viktigt. Julafton är en lugn, mysig och familjär tillställning så alkohol i mängder som sätter spår känns både onödigt och vansinnigt
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag vet verkligen inte!

Jag har inga som helst problem med alkohol på julafton eller alkohol överhuvudtaget, men många verkar ju uppenbarligen ha fastnat i just den frågan.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nej, vi fick väl aldrig reda på hur TS sambo reagerade på morbrors "skojande". Tyckte han morbror gick för långt, eller tyckte han också att det bara var på skoj? Förstod han att TS tog illa vid sig eller tyckte han att TS var överkänslig?

Synen på alkohol till fest och vad som är lagom och tolererbart skiljer sig enormt mycket. Om en berusad (manlig) gäst raglar in i vitrinskåpet och hela den ärvda servisen går åt fanders finns det de som tycker det är festens höjdpunkt och en rolig historia att berätta i flera år efteråt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nej, vi fick väl aldrig reda på hur TS sambo reagerade på morbrors "skojande". Tyckte han morbror gick för långt, eller tyckte han också att det bara var på skoj? Förstod han att TS tog illa vid sig eller tyckte han att TS var överkänslig?

Synen på alkohol till fest och vad som är lagom och tolererbart skiljer sig enormt mycket. Om en berusad (manlig) gäst raglar in i vitrinskåpet och hela den ärvda servisen går åt fanders finns det de som tycker det är festens höjdpunkt och en rolig historia att berätta i flera år efteråt.

Det är väl skitsamma vad ts sambo tycker. TS tyckte det var otrevligt. Det borde räcka.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

För vem? Om sambon tycker att TS överdriver eller liknande är det upplagt för en massa tjafs så fort familjen ska samlas.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tycker liksom ts att det för barnen ska vara en vit jul. Även om jag själv tycker det är trevligt med en julöl till maten :)

Vilka argument använder du när du diskuterar detta med din sambo? Har du pratat med honom om den fulle morbrodern?

I sitt eget hem ska man få ha sina egna regler tycker jag, om det handlar om alkohol eller någonting helt annat.

Sedan är det viktigt att tänka på att runt högtider händer det mycket olyckor, därför är det bra om minst en förälder är nykter.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det är intressant ur det perspektivet att en del människor väljer att inte umgås med fulla människor, medan de inte vill ge andra människor samma valmöjlighet.

Hur menar du då? Jag tvingar inte på någon att umgås med fulla människor. Här är ingen full på julafton. Jag tvingar heller inte hit någon varken på julafton eller någon annan gång. Att vi dricker alkoholhaltiga drycker betyder inte att vi dricker oss fulla.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det handlar ju inte om människor som inte kan ge 17 i att supa sig full. Det handlar ju faktiskt om att barn känner av när föräldrarna druckit en öl och tagit en nubbe. För det GÖR man som barn, även om föräldrarna inte är fulla eller knappt (i deras egna ögon...) är påverkade, så märker man en viss förändring när man är barn.

Jag har inga minnen alls kring min släkts alkoholvanor. Det enda jag kommer ihåg från när jag var liten och högtider är att det var slappare med regler, men så var det oavsett om det dracks alkohol eller inte. Man fick vara uppe längre på kvällarna, äta glass och godis tills man storknade osv.

Det är så himla trist att det ska utmålas som att alla barn mår dåligt av att deras föräldrar dricker alkohol. Det finns liksom inga nyanser alls.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

<snip> Men ju mer alkohol överdramatiseras, desto större är nog risken att barnen får bilden av att det är obehagligt.

<snip> men jag tror att om man inte får se ansvarsfullt bruk av alkohol, finns det bara två växlar, allt eller inget.

Jag haller med!
Precis som med det mesta har i varlden tror jag att det viktigaste for barnen ar att foraldrarna och de narmaste runt om visar HUR man umgas med alkohol. Att det finns satt att hantera alkohol som inte innebar att man ar berusad och inte heller att man totalt avstar. Den gyllene medelvagen alltsa.

/hastflicka som garna tar ett glas vin aven nar hon sitter sjalv pa kvallen, just for att det smakar bra/
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Och när de vuxna inte kan det? Nu skrev ju TS bara om sin svärmor och en morbror, som har klara problem. Men om resten av familjen, inklusive sambon, tycker att till fest ska det drickas rejält och det är inte hela världen om det blir väl bra för någon?

Klart det finns en gråzon mellan att vara spik nykter och att missbruka. Men den innefattat allt mellan ökad pratsamhet till att de flesta blir rejält berusade.

För mig är det oförståeligt hur fylla ursäktar en massa dumheter, inklusive kläcka ur sig riktigt sårande yttranden och att förstöra saker. Men så är jag också en tråkig helnykterist som varit nykter på fest i drygt femtio år.

Det är inte roligt. De första 10 åren gick väl an, men sen tröttnade jag mer och mer. Stanna hemma är sällan ett alternativ. Ingen som blir salongsberusad ++ tycker att de är tröttsamma, utan ser det som det är jag som är högfärdig.

Tidigare i tråden har det framhållits att man kan dricka alkohol untan att vilja bli full. Det stämmer. Men det finns många som dricker, framför allt på fest, för att bli lite lagom berusade. Bara det att vad som är lagom förskjuts för varje glas...
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast jag ar en gammal tant och har aldrig varit med om en Jul dar nagon i salskapet blivit berusad ... varesig som barn, med min ex eller min nuvarande man's familj. Att kunna hantera alkohol ar inte en utopi ... de allra flesta Svenskar kan nog gora det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har nog skrivit fler trådar tidigare om min svärmor. Om att jag upplever att hon favoriserar mina barns kusin, det finns olika...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 536
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp