Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kanske är barnens eget ansvar att arbeta med sitt obehagskänsla när föräldrarna druckit lite? .
Varför känner barnen obehag av det då? Är inte svaret på det ett större problem än alkoholen i sig?
Att Julen är barnens högtid och då dricker man inte, hur svårt kan det vara att hålla sig till några öl vid maten och så är det bra? Eventuellt något glas vin på kvällen men inte någon form av berusning?
Tycker att du ska stå på dig, min mamma har alltid haft som regel att Jul är INTE en tid för fyllekalas (eller något tillfälle oavsett om det är högtidligt eller ej), det är en tid för gemenskap och trygghet!
Och var vuxen människa bör ju kunna skapa detta utan alkohol i sig!
Tycker att folk dricker mer och mer, speciellt i sällskap av sina barn, det är hemskt och jag önskar att flera fick växa upp som jag har fått, med att sprit/alkohol är en sällskapsdryck och inget man dricker för att bli berusad!
Nej men du vet inte vilka barn som upplever det obehagligt och barnen berättar kanske inget heller just då. Varför utsätta barnen för det för att det finns något barn som inte skulle bry sig?
Det är intressant ur det perspektivet att en del människor väljer att inte umgås med fulla människor, medan de inte vill ge andra människor samma valmöjlighet.
Frågeställningen i sig är retorisk. Om barn känner obehag av att föräldrar dricker alkohol så är väl antagligen barnet utsatt på något vis. För "dricka alkohol" behöver väl inte vara synonymt med berusning? Eller? Jag vet inte när jag var berusad sist, men det innebär inte att jag inte druckit alkohol liksom.
Jag tycker att den dagen det är ni som bjuder in till jul så är det ni som bestämmer vad som ska gälla.
Det är intressant ur det perspektivet att en del människor väljer att inte umgås med fulla människor, medan de inte vill ge andra människor samma valmöjlighet.
Jag vet inte. Men jag har full förståelse för att barn reagerar på det. Och för mig räcker det utan tvekan.
Du är färgad av dina upplevelser som barn och kanske har din drickande förälder blivit förändrad i sitt beteende redan efter ett glas öl? Du kanske (omedvetet) satte denna förändring i samband med fortsatt drickande och ännu mer obehag och därför såg det mycket tydligare.Även om man inte tror det själv blir man alltid lite påverkad av alkohol. Det är den påverkan som barnen lägger märke till. Obehagligt blir det väl av att inte veta vad som skapar den förändringen, att inte förstå. För en 2-3 åring kan ju inte förstå det här med alkohol?
Nej men du vet inte vilka barn som upplever det obehagligt och barnen berättar kanske inget heller just då. Varför utsätta barnen för det för att det finns något barn som inte skulle bry sig?