Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Alla barn tycker inte att det är obehagligt om föräldrarna tar en öl och en nubbe. Men ju mer alkohol överdramatiseras, desto större är nog risken att barnen får bilden av att det är obehagligt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nej men du vet inte vilka barn som upplever det obehagligt och barnen berättar kanske inget heller just då. Varför utsätta barnen för det för att det finns något barn som inte skulle bry sig?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det är intressant ur det perspektivet att en del människor väljer att inte umgås med fulla människor, medan de inte vill ge andra människor samma valmöjlighet.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Varför känner barnen obehag av det då? Är inte svaret på det ett större problem än alkoholen i sig?

Jag är inte rätt person att fråga det. Jag har upplevt alkoholism som färgat mina känslor betydligt mer än vad det hade gjort om min pappa bara hade druckit lite. Det finns barn i "normala" hem (eller hur jag ska uttrycka det, hem där man dricker normalt men i barns sällskap) som kan svara på varför de inte gillar föräldrarnas förändring.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Att Julen är barnens högtid och då dricker man inte, hur svårt kan det vara att hålla sig till några öl vid maten och så är det bra? Eventuellt något glas vin på kvällen men inte någon form av berusning? :)

Tycker att du ska stå på dig, min mamma har alltid haft som regel att Jul är INTE en tid för fyllekalas (eller något tillfälle oavsett om det är högtidligt eller ej), det är en tid för gemenskap och trygghet! :love:

Och var vuxen människa bör ju kunna skapa detta utan alkohol i sig! :)

Tycker att folk dricker mer och mer, speciellt i sällskap av sina barn, det är hemskt och jag önskar att flera fick växa upp som jag har fått, med att sprit/alkohol är en sällskapsdryck och inget man dricker för att bli berusad!
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Frågeställningen i sig är retorisk. Om barn känner obehag av att föräldrar dricker alkohol så är väl antagligen barnet utsatt på något vis. För "dricka alkohol" behöver väl inte vara synonymt med berusning? Eller? Jag vet inte när jag var berusad sist, men det innebär inte att jag inte druckit alkohol liksom.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Att Julen är barnens högtid och då dricker man inte, hur svårt kan det vara att hålla sig till några öl vid maten och så är det bra? Eventuellt något glas vin på kvällen men inte någon form av berusning? :)

Tycker att du ska stå på dig, min mamma har alltid haft som regel att Jul är INTE en tid för fyllekalas (eller något tillfälle oavsett om det är högtidligt eller ej), det är en tid för gemenskap och trygghet! :love:

Och var vuxen människa bör ju kunna skapa detta utan alkohol i sig! :)

Tycker att folk dricker mer och mer, speciellt i sällskap av sina barn, det är hemskt och jag önskar att flera fick växa upp som jag har fått, med att sprit/alkohol är en sällskapsdryck och inget man dricker för att bli berusad!

Har du sett reklamen på tv om svenskars alkoholvanor, tror det sägs att svenskarna dricker 30 % mindre. Det är en reklam för systembolaget. Tycker att den är hemsk, känns fel att göra reklam för sprit inför högtiderna.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nej men du vet inte vilka barn som upplever det obehagligt och barnen berättar kanske inget heller just då. Varför utsätta barnen för det för att det finns något barn som inte skulle bry sig?

För de flesta är det nog så att de känner dem de firar jul med, man känner både föräldrar och barn och ffa känner föräldrarna sina barn. I sällskap där ingen har större problem med glögg och julöl än den har med skinka och brysselkål verkar det synd att skapa bilder hos barnen av att vuxna som dricker alkohol är något som de måste uppleva som obehagligt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det är intressant ur det perspektivet att en del människor väljer att inte umgås med fulla människor, medan de inte vill ge andra människor samma valmöjlighet.

Nu förstår jag verkligen inte hur du menar?

Jag väljer att inte umgås med påverkade människor, och jag visar full respekt åt påverkade människor att välja bort mitt umgänge också. Vart får fyllon inte samma valmöjlighet?

Däremot kan man inte kräva att få umgås med vissa människor! Jag kan inte kräva att få komma nykter till en fyllefest, och fyllon kan inte kräva att få fyllefesta hemma hos mig.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast med några öl till maten och kanske ett glas vin sen är det väl knappast en vit jul?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Frågeställningen i sig är retorisk. Om barn känner obehag av att föräldrar dricker alkohol så är väl antagligen barnet utsatt på något vis. För "dricka alkohol" behöver väl inte vara synonymt med berusning? Eller? Jag vet inte när jag var berusad sist, men det innebär inte att jag inte druckit alkohol liksom.

Även om man inte tror det själv blir man alltid lite påverkad av alkohol. Det är den påverkan som barnen lägger märke till. Obehagligt blir det väl av att inte veta vad som skapar den förändringen, att inte förstå. För en 2-3 åring kan ju inte förstå det här med alkohol?

Mina barn är inte utsatta på några som helst vis. Om vi bortser från alkisarna på stationen när de väntat på något tåg så har de aldrig upplevt varken fulla människor eller människor som tagit en öl, aldrig någonsin. Däremot tror jag att de vill att jag jag ska vara jag, alltid. Inte lukta alkohol, inte vara lite extra glad och fnissig pga något jag druckit. Glad och fnisssig är jag många gånger ändå, men då är det i alla fall inte pga en drogpåverkan.

Jag vet inte. Men jag har full förståelse för att barn reagerar på det. Och för mig räcker det utan tvekan.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast lättöl aka Julöl och ett glas vin på kvällen är inget man blir berusad av öht! :)
Jag menade mer att vi absolut inte dricker något starkare i form av shots eller liknande.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tycker att den dagen det är ni som bjuder in till jul så är det ni som bestämmer vad som ska gälla.

Delvis KL

Här kanske en del av frågeställningen finns också?

Det verkar ju som att släkten förutsätter att julen ska firas i just det huset, på den här gården, eller?
Att de liksom bjuder in sig själva, för att det "ska vara så"?

Om TS och hennes sambo bosätter sig i huset och själva bjuder in släkten till julfirande kan de såklart bestämma vd som ska serveras och vilka som ska få komma, och då kanske de lättare kan komma överens sinsemellan om vad som ska gälla?

Om släkten bjuder in sig själva till det julfirande de alltid har haft och tycker att de har rätt till trots att det är TS och hennes sambo som bor där så är ju problemet kanske lite större än vad som ska drickas, hur mycket och av vem?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det är intressant ur det perspektivet att en del människor väljer att inte umgås med fulla människor, medan de inte vill ge andra människor samma valmöjlighet.

Då frågar jag dig det jag skrev mer generellt förut: är det verkligen helt obekant att man kan dricka utan att bli full?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag vet inte. Men jag har full förståelse för att barn reagerar på det. Och för mig räcker det utan tvekan.

Om jag ska bara gå efter hur jag resonerar, så är det mina barns väl och ve som går i första rummet oavsett vad. Att upprepat använda något, i detta fall alkohol på ett sånt sätt som gör att jag blir för barnen negativt påverkad finns inte på min världskarta som förälder. Då avstår jag självklart det där glaset vin. Jag menar att det är inte alltid alkoholen som är problemet, utan föräldern i sig, och dennes val att faktiskt utsätta barnet för det valet det innebär om det påverkar barnet negativt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nje, jag skulle inte bli sur om jag blev hembjuden till någon på vit jul däremot så skulle jag bli sur om någon krävde att jag skulle fira vit jul hemma hos mig (och denna någon var ditbjuden)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tror att det inte är så så viktigt med en vit jul för de som inte har alkoholproblem bland de som de ämnar fira jul med.

De allrs flesta firar jul med glögg, öl och nubbe UTAN fylla och stök.

Däremot för de som varit med om problem med alkohol har en mindre förstående inställning till de som vill dricka utan att för den sakens skull ha problem.

Återkommande verkar frågan vara: Varför är det så viktigt att dricka alkhol?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Till TS
Jag tror att du gör klokt i att ta den här diskussionen ordentligt innan du flyttar in på gården och/eller skaffar barn ihop med din sambo. Annars kommer ni garanterat bråka om detta varenda jul och minst en av er kommer ha jul med ångest. För det kommer inte ändra sig av sig själv, utan är ni oeniga nu kommer ni vara det om tio år också om ni inte pratar om saken.

Sen har jag några funderingar:
- När ni flyttar till gården och bildar familj, då är det NI som är familj. VAD säger att ni måste fortsätta fira jul med hans familj? Kan ni inte skapa er egna traditioner? VILL ni inte skapa er egna traditioner?¨
- Måste det vara så svartvitt? Måste det vara 100% "vit jul" eller ett smärre fylleslag? Kan det inte vara så att man kan acceptera julöl och EN nubbe till maten och sätta gränsen där istället?
Jag kan på något sätt förstå din sambos reaktion när han är van vid att fira jul med ganska mycket alkohol och du vill bannlysa det helt. Det finns ju faktiskt mellanting som inte skadar någon.
- Jag hade ALDRIG accepterat att fira jul ihop med en släkting som inte kan respektera vare sig dina gränser eller hålla sitt drickande på en rimlig nivå. VARFÖR går du med på detta???

Även om man inte tror det själv blir man alltid lite påverkad av alkohol. Det är den påverkan som barnen lägger märke till. Obehagligt blir det väl av att inte veta vad som skapar den förändringen, att inte förstå. För en 2-3 åring kan ju inte förstå det här med alkohol?
Du är färgad av dina upplevelser som barn och kanske har din drickande förälder blivit förändrad i sitt beteende redan efter ett glas öl? Du kanske (omedvetet) satte denna förändring i samband med fortsatt drickande och ännu mer obehag och därför såg det mycket tydligare.

MEN de flesta människor blir inte mer påverkade av en öl eller ett glas vin än att det kan vara samma skillnad som om de är på gott eller dåligt humör. Och om barnen aldrig har varit med om ens salongsberusade föräldrar så har de liksom inget att känna obehag inför.
(min mammas släkt firade midsomrarna ihop och nog blev de berusade framåt natten, men inte nödvändigtvis så att vi barn tyckte att det var obehaglig. För vi hade inga obehagliga referenser, eftersom de inte drack till vardags.)

Vi dricker då och då en öl eller cider till maten, 4,5%, för att det är gott. Varken jag eller maken blir märkbart påverkade av det. Det enda är att vi inte kör bil efteråt.
Det finns ingen anledning för oss att avstå från detta bara för att det är julafton, eftersom det inte är någon som blir negativt påverkad av det.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nej men du vet inte vilka barn som upplever det obehagligt och barnen berättar kanske inget heller just då. Varför utsätta barnen för det för att det finns något barn som inte skulle bry sig?

Helt ärligt. Jag har betydligt sämre erfarenheter av att min mamma har migrän ibland, än av att hon ofta dricker vin till maten.

Om hon luktade alkohol eller curry, kunde jag inte bry mig mindre om när jag var liten. Jag har inte ens något minne av att hon luktade vin, trots att hon måste ha gjort det rätt ofta. Det var trevliga tillfällen med god mat och ofta gäster, jag minns det enbart positivt.

Vid migrän, däremot, blev hon introvert och dyster och orkade inte med mig. Det var väldigt otrevligt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har nog skrivit fler trådar tidigare om min svärmor. Om att jag upplever att hon favoriserar mina barns kusin, det finns olika...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 536
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp