Sv: Hur införa en "vit jul"?
Om jag haft en vän eller släkting som varit alkoholist så hade inte jag, hur mycket denne än velat att jag skulle, druckit något annat än alkoholfritt i dennes närhet. Det skulle inte falla mig in att själv sitta och sörpla vin och vara medveten om att vännen bredvid kan känna sig frestad,
Det är också intressant att så många anser att det bara inte är att bjuda alkiskarna i TS släkt. Det är ju fortfarande så att det är TS sambo som hon är osams med angående vit jul.
För min del är det helt enkelt så att om någon av min mans släktingar hade betett sig mot mig, som TS sambos morbror betett sig mot henne, så hade jag
tagit för givet att min man fortsättningsvis skulle hjälpa mig att skydda mig från honom.
Vilket är en annan fråga än den om en vit jul.
Att klampa in i en familj och börja ställa om traditionerna för alla, är ofta rätt svårt att genomföra och tenderar att göra att folk blir mer principfasta och rigida än de annars skulle ha blivit. Det medger ju TS själv, att det har blivit en principfråga av det.
För mig är det helt självklart att TS sambos morbror har ett eget ansvar både för sin nykterhet/onykterhet och för sitt uppförande. Eftersom han inte verkar ta det ansvaret i vare sig det ena eller det andra fallet, hade jag inte ställt upp på att fira jul med honom. När någon inte tar ansvar för sig själv, måste man ju skydda sig själv från den personen.
När det gäller din nykterhet för att nyktra alkoholister inte ska "frestas", säger jag samma sak: Var och en har ansvar för sig och sin egen nykterhet. Den typ av ansvarsövertagande som du vill göra i den situationen, ser jag som ett slags omyndigförklarande av den andra,
och som att du inte ser gränserna mellan din egen person och andra personer. Jag vill inte ha den sortens relationer.
TS verkar inte ha något emot sådana relationer, vilket det faktum att hon vill ändra på släktingens alkoholvanor visar. Det verkar ju dock inte funka särskilt bra hittills.
Grälet mellan TS och sambon, kan ju inte vi lösa. Jag vill det inte ens. Sitt förhållande får TS så klart reda ut själv. Vad vi kan göra är att erbjuda tolkningsvarianter och infallsvinklar.