Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle han må dåligt och tycka det är obehagligt att fira vit jul, menar du?
Jag tolkade TS på ett annat vis också. Att hennes sambo inte kan tänka sig en vit jul, ens när han blivit pappa, för sina barns skull. Det är ju han som då är problemet egentligen. Det är ju lite svårlösligt, känner jag, när man blir så osams över det.Jag förstår att du kände en lättnad när din pappa dog - det tror jag alla skulle göra. Jag också.
Jag pratar iofs inte specifikt om TS för poängen är just det där jag skrev: hur man ser generellt på den här frågan beror på i vilket sällskap man firar jul. I vissa sällskap är det odramatiskt med alkohol, i andra inte.
Och vad gäller TS så tycker jag som jag skrev tidigare: det är ju bara en (morbrodern), möjligen två (mamman) som är problemet. Att de två - varav den ena, mamman, verkar kunna uppföra sig trots att hon dricker för mycket - skulle styra ett helt sällskap, det tycker jag inte är rätt. Morbrodern hade inte varit välkommen hos mig pga hur han redan uppfört sig, oavsett om han uppfört sig på det viset på fyllan eller nykter.
Jag tycker att den dagen det är ni som bjuder in till jul så är det ni som bestämmer vad som ska gälla.
Fast TS och sambon är ju inte överens.
Skulle han må dåligt och tycka det är obehagligt att fira vit jul, menar du?
Jag håller med dig.
Jag är van vid - och trygg i - att var och en svarar för sig själv och ansvarar för sig själv, i våra relationer. Det här skuldbeläggandet kring den som vill ha sin öl och nubbe till sin julsill, är oerhört främmande för mig.
Liksom det är främmande för mig att jag genom att dricka eller inte dricka, skulle ta ansvaret för andras nykterhet eller onykterhet. Det kan jag inte göra.
Det enda den sortens relaterande kan skapa, enligt min entydiga erfarenhet och övertygelse, är relationer som präglas av skuldbeläggande, besvikelser och dåligt samvete. Så vill jag inte ha det. (Nubben blir då en bisak, i sammanhanget.)
.
Fler frågor?
Mår man dåligt och tycker det är obehagligt att någon tar en öl till maten kanske man ska jobba med sig själv istället för det låter i mina öron inte riktigt normalt.
Och jag skulle vilja säga precis samma sak fast:
Har man så svårt att avstå en öl till maten kanske man ska jobba med sig själv istället för det låter i mina öron inte riktigt normalt.