Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Känsla och känsla. Jag tänkte nog egentligen främst på den traditionella aspekten av det, som har rätt långa anor, jul eller inte. Det förvånar mig att den har gått dig förbi.

Jo, jag har sett det på film. :D

Fast faktiskt inte riktigt begripit att det är så var och en gör. Eftersom jag inte vuxit upp med nubbe och inte heller i vänkretsen druckit det annat än vid väldigt sällsynta tillfällen.

Bjuds det tackar jag inte nej. :) Men det förekommer extremt sällan (kanske beroende på att jag inte riktigt har den sortens matbordsumgänge och ingen släkt?)

En konjak till kaffet är betydligt vanligare än snaps när jag äter finare middag (på typ konferens/möte/kurs).


Slut på utvikningen, i denna förunderliga tråd.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Slut på utvikningen, i denna förunderliga tråd.

Fast egentligen är väl inte tråden så förunderlig? Jag vet inte hur många tiotals (hundratals?) trådar där jag sett alkohol diskuteras och huruvida det är ok att dricka vin till maten om man har barn vid bordet och en del anser att det bara är bra för barnen att se alkohol drickas på ett vuxet och ansvarsfullt sätt medan andra anser att barn aldrig någonsin bör se en vuxen dricka alkohol och definitivt inte vara påverkad av alkohol. Och om man inte vill äta en fin middag utan alkohol, då anser vissa att man har alkoholproblem... Julbord eller inte julbord. Alkohol ÄR en het potatis att diskutera i Sverige, så är det bara.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Just det där att inte dricka minsta mängd alkohol någonsin när barn är med, nog är det ett rätt nytt påfund?

Jag hade aldrig hört talas om det tabut (eller vad man ska kalla det) före min bukedebut.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nej, inte jag heller. Och det verkar mest existera på Buke. Jag har inga barn själv men jag tror inte jag någonsin träffat någon IRL som inte kan dricka ett glas vin eller en flaska öl i sina barns närvaro.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Mitt tips till TS om det är en vit jul som önskas - res bort.


Hehe - och slipp allt julstök dessutom. Tycker det är utmärkt. Jag kan mycket väl förstå dem som sticker till Thailand över jul, eller bor på pensionat. Det vore jul guld...bli omhändertagen hela julen. :D




Allmänt:

Alltså, jag har inte läst in så mycket om själva alkoholens vara eller icke vara i tråden. Utan blir mest förvånad över att folk (obs vild generalisering) tydligen inte kan acceptera en förändring i sin julrutin? Eller det kanske är jag som tolkar in fel saker...

Jag dricker gärna nubbe, vin, och glögg. Men får jag det inte på julafton så vänds inte världen upp och ned direkt. Då dricker jag det på juldan. Eller inte alls.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Eller så är den här tråden tecken på att de faktiskt inte kan det? Att dricka något som innehåller alkohol jämställs ju med att bli full. Väldigt många verkar inte kunna dricka utan att bli det.

Sant! Dock har jag inte sett det sa IRL.

Just det där att inte dricka minsta mängd alkohol någonsin när barn är med, nog är det ett rätt nytt påfund?

Jag hade aldrig hört talas om det tabut (eller vad man ska kalla det) före min bukedebut.

Inte jag heller ... :cautious:

<snip>
Alltså, jag har inte läst in så mycket om själva alkoholens vara eller icke vara i tråden. Utan blir mest förvånad över att folk (obs vild generalisering) tydligen inte kan acceptera en förändring i sin julrutin? Eller det kanske är jag som tolkar in fel saker...

Jag dricker gärna nubbe, vin, och glögg. Men får jag det inte på julafton så vänds inte världen upp och ned direkt. Då dricker jag det på juldan. Eller inte alls.

Jag behover inte heller ha det pa Julafton, men skulle tycka att det var lika konstigt att vara utan ol och vin som att vara utan skinka/kalkon och sill pa Julafton. Jag har firat jul med bara fisk pa julbordet (och ingen sill) pa Katolskt vis och visst var det gott och gick bra ... men inte kandes det som en traditionsenlig jul. Lika lite som att inte ha ol och vin skulle kannas traditionsenligt. Vi har aldrig varit mycket for nubbe och har ju levt dar man inte dricker nubbe till maten sa lange att jag inte ens kan minnas om vi nagonsin haft det pa julafton.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

KL

Spännande att den här - i mina ögon enkla - frågeställnigen gett en så lång tråd.

för egen del dricker jag gärna vin. Tycker snaps är gott.

Men jag har faktiskt inget som helst minne av att det i min barndom funnits alkohol på julafton. Inte heller med min man och barnet dracks det alkohol till jul. Inte hos svärföräldrarna, inte hos de två familjer jag firade jul hos under tjugoåren och inte i den familj jag ska besöka imorgon.

Sammantaget en hel massa familjer som jag firat jul med. Ingen av dem har haft alkohol på bordet vid jul. För mig känns julmat och vin/nubbe som en väldigt underlig kombo :)

Äter ni sill då? För det är ju till sillen man snapsar, sill och akvavit är en utmärkt kombination. Akvavit och köttbullar däremot låter inget vidare. Äter vi sill tar vi ofta en snaps till, jul eller inte jul, just för att det är så gott ihop. Och då känns det ju lite trist att skippa snapsen just på julen, allrahelst om man ansträngt sig extra med egeninlagd sill etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Äter ni sill då? För det är ju till sillen man snapsar, sill och akvavit är en utmärkt kombination. Akvavit och köttbullar däremot låter inget vidare. Äter vi sill tar vi ofta en snaps till, jul eller inte jul, just för att det är så gott ihop. Och då känns det ju lite trist att skippa snapsen just på julen, allrahelst om man ansträngt sig extra med egeninlagd sill etc.

Akvavit, är inte det danskt?:)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Akvavit, snaps, brännvin - kärt barn har många namn ;). Men det är "från" Skandinavien. Finns dokumenterat redan på 1500-talet :).
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Har inte läst svaren i denna tråd när jag skriver detta, men vad jag kan säga efter att ha läst din trådstart är att om jag hade varit i din situation så hade jag funderat både en och två gånger på att skaffa barn med någon som man ens skulle behöva ha en sådan här diskussion med.
Vad är det för en människa som väljer fylla före sina egna barn ? :mad:


Julen är i första hand barnens högtid, och en tid för att umgås med familj och vänner, och har aldrig förstått varför människor dricker på julen :o .
Som du själv skrev - en snaps och en öl till maten kanske för de som tvunget vill, men där går gränsen.

Men visst, vill man supa sig redlös till julen, varsågod, men fylla och barn hör inte ihop, och tycker rent ut sagt det är vanvård när barn skall behöva vistas bland fulla föräldrar .
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

*kl*

Känner att jag måste inflika att jag växte upp i ett hem där alkohol förtärdes i min närvaro. Jag har aldrig känt obehag inför hur mina föräldrar blev eftersom de naturligtvis inte var stupfulla. Jag fick smaka innan jag var 20 hemma (men över 16) och alkohol har aldrig varit något mystiskt eller spännande för mig.

Det som gjorde julmiddagarna otrevliga var två av min släktingars passiv-aggressiva beteende mot varandra och det allmänna jultjafset (nej, jag saknar INTE min mors årliga utskällning strax efter lunch på julafton). Att några av mina släktingar inte vet hur mycket de bör dricka var inte ett problem när jag var yngre, de drack inte mycket då och numera om de inte beter sig som folk åker de ut.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag svarar även om det inte var riktat till mig.

Jag tror inte att de tror att Du är alkoholist, däremot har du en lite onyansierad syn på alkohol. Det är lite antingen eller. Och det är ju inte så konstigt om du är uppvuxen i en alkoholistfamilj.

Jag har upplevt min mamma lite småfull i min uppväxt och jag tyckte aldrig det var obehagligt med detta. Däremot tyckte jag fyllon på spårvagnen var obehagliga. Och jag tror de flesta, även de som dricker själva, tycker det är lite pinsamt med de som inte kan hantera alkohol. Jag skulle tex aldrig bli full på en familjesammankomst även om jag skulle dricka lite grand. Fylla hör ungdomen till tycker jag, när jag var student hände det att jag drack lite för mycket. Men det var aldrig obehagligt. Jag antar att de jag var ute och festade med var vettiga människor som inte blev farliga för att de drack lite för mycket.

Hoppas du förstår hur vi resonerar!

Oj vilket snällt svar! :)

Det dricks inte alls i min närhet, i stort sett. Det är till och med så att mamma och jag köper alkoholfria öl trots att både hon och jag kunnat köpa andra, speciellt mamma som inga barn har hemma längre, vi är ju vuxna alla nu.

Mamma drack inget till jul när vi bodde med pappa heller, för han stod för drickande för varenda kotte i byn typ. Det började med öl, blev full och somnade och så tillbringade vi resten av julen i tysthet med mat, klappar och tv. Fick absolut inte leka eller så för vaknade han, vilket hände ibland, så blev det våldsamt. Efter några år blev det inte öl utan starksprit och då somnade han inte utan det var bråk och gap istället. I bästa fall, i värsta fall stod han som så många gånger, och slog på min mamma så att hon till sist fick springa och gömma sig i källaren bakom skorstenen. Vid andra tillfällen (inte jul) blev vi utslängda från huset och fick skynda därifrån, med ingenstans att bo. När han nyktrat till dagen efter fick vi komma hem igen.

Ja, detta har påverkat min syn på alkohol, det förstår jag också, så klart. Men det har nog också gjort att jag inte ser något problem att fira högtider eller liknande UTAN alkohol. Jag tycker inte att sillen är godare med nubbe till (midsommar och påsk är precis lika alkoholfri) eller glögg med alkohol är viktigare än den utan. I mina ögon blir inte julen en bättre upplevelse med alkohol, då upplevelsen inte sitter i det vi äter och dricker. För mig alltså.

Det jag reagerade och reagerar på är resonemanget att man inte skulle vilja ha ett julfirande utan alkohol alls. Att den är SÅ viktig för ens jul. Om jag hade haft en partner (tack gode Gud att jag inte har det, det verkar ju bara vara problem och sorg med sånna) så kan jag med bestämdhet säga att om han eller hon inte velat ha sill eller julskinka eller vad som helst på julbordet i vår familj, så hade jag kunnat strunta i det. Det hade inte blivit en diskussion ens, för mig. Jag klarar mig utan det, för det är jul även utan sill, julskinka, revben eller vad det nu är. Hade han eller hon däremot krävt alkoholhaltiga drycker nu när mina barn bor hemma så hade jag inte ställt upp på det. Hur jag hade ställt mig till det om mina barn inte bott hemma, det kan jag inte svara på nu för jag vet inte hur framtiden ser ut och hur jag resonerar om 10 år. Eftersom jag antagligen inte har någon partner ens så lär jag inte behöva fundera på frågan ens. :D

Att TS sambo så tydligt har svårt för att acceptera en vit jul när de får barn tycker jag snarare att han har alkoholproblem än att jag har snedvriden syn på alkoholförtäring. För ÄR det verkligen hela världen i det stora hela? Är det verkligen så viktig att man tillåter sig bli oväns med sin älskade? Jul är ju så mycket mer än alkohol! Tycker jag alltså. :)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Akvavit, snaps, brännvin - kärt barn har många namn ;). Men det är "från" Skandinavien. Finns dokumenterat redan på 1500-talet :).

Jaha, jag har inte så bra koll på annat än att det finns absolut vodka (visst hade den ett blått och rött skepp på flaskan?), vitt vin, rött vin, cider och några olika likörer :D Ja och whisky och så har jag hört talas om konjak också, men det har jag aldrig smakat :D
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nej, skeppet är Explorer :D konjak häller man i mat, tequila intar man inte utan använder som lösningsmedel (vilket det smakar som, blandat med finkel iofs), gin gravar man lax med, rom hamnar i cheescaken och grappa häller man ut direkt :p
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

jaaaa, så heter det. Finns det kvar? Sist jag såg det var många år sedan, som barn.

Jag har nån Smirnoff i kylen som min syster gav mig, men jag vet inte ens vad det är :o Hon gav också mig en Xider, en sån med glitter i, men när jag kollade datumet så är den bäst före april i år så den står ju kvar i kylen .... tills jag kommer i håg att hälla ut den.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Smirre går att dricka, det är helt ok vodka. Har iofs dåliga vibbar av den, det är inte bra att jaga ner Lakka hjortronlikör med 50%-ig Smirnoff. Jaja, det var när man var ung och gick på internat (lantbruksskola).
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Att TS sambo så tydligt har svårt för att acceptera en vit jul när de får barn tycker jag snarare att han har alkoholproblem än att jag har snedvriden syn på alkoholförtäring. För ÄR det verkligen hela världen i det stora hela? Är det verkligen så viktig att man tillåter sig bli oväns med sin älskade? Jul är ju så mycket mer än alkohol! Tycker jag alltså. :)

Jag tycker nog det är lika snedvridet att kräva en vit jul av folk som kan uppföra sig trots att de tagit en öl eller två som att det är snedvridet att inte kunna vara utan alkohol O_o

För mig personligen spelar det ingen roll alls om det serveras alkohol eller ej, själv dricker jag alkohol kanske 3-4 ggr/år och inte nödvändigtvis på julen.

Men att i stort sett idiotförklara mig om jag skulle vilja ha en öl eller två när jag faktiskt kan uppföra mig utan de minsta problem då blir jag grinig.
Tror att det är det som många reagerar på i tråden också...
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Grappa är ju namnet på en restaurang :D Jag har för mig jag smakat rom och cola, eller förlåt, cola med rom, men det är många år sedan och det var bara äckligt. Nån jäkel hällde en skvätt i min cola i tron att jag inte skulle märka nåt... :D Det andra har jag inte smakat och vet knappt vad det är nästan. Grappa har jag inte ens hört talas om!
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tycker nog det är lika snedvridet att kräva en vit jul av folk som kan uppföra sig trots att de tagit en öl eller två som att det är snedvridet att inte kunna vara utan alkohol O_o

För mig personligen spelar det ingen roll alls om det serveras alkohol eller ej, själv dricker jag alkohol kanske 3-4 ggr/år och inte nödvändigtvis på julen.

Men att i stort sett idiotförklara mig om jag skulle vilja ha en öl eller två när jag faktiskt kan uppföra mig utan de minsta problem då blir jag grinig.
Tror att det är det som många reagerar på i tråden också...

Men det är väl ingen som idiotförklarar dig? Om din partner skulle vilja ha en alkoholfri jul, skulle du bli lika grinig då? Är alkoholen på julafton så pass viktig för dig?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har nog skrivit fler trådar tidigare om min svärmor. Om att jag upplever att hon favoriserar mina barns kusin, det finns olika...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 536
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp