Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det låter inte särskilt trevligt :/. För att få nåt att jämföra med så har jag som anser mig vara en "normal" drickare inmundigat en stycken halvliters 3,5% julöl + en liten snaps till maten plus en liten burk 4,2% öl efter maten.

Nu har jag öppnat en cider. Den har inte med varken mat eller social samvaro att göra utan den dricker jag för att den smakar gott :-).

Jo, det är viktigt att visa ligger på ett ungefär för att få perspektiv. De som drack allra mest hos oss igår tror jag tog max en starköl till lunchen, en starköl till middagen, 2 små snapsar och en liten whisky att smutta på senare på kvällen.

För min del blev det alkoholfri öl till lunch(fanns ett bra sortiment eftersom vi hade ett par som behövde vara helnyktra) och en starköl och en snaps till middagen. På kvällen var jag inte sugen på något annat än te(och godis!).

Jag hoppas och tror att våra julfirande var mer representativa än de tragiska fylleslag man läser om, även om de sorgligt nog förekommer.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jo, det är viktigt att visa ligger på ett ungefär för att få perspektiv. De som drack allra mest hos oss igår tror jag tog max en starköl till lunchen, en starköl till middagen, 2 små snapsar och en liten whisky att smutta på senare på kvällen.

För min del blev det alkoholfri öl till lunch(fanns ett bra sortiment eftersom vi hade ett par som behövde vara helnyktra) och en starköl och en snaps till middagen. På kvällen var jag inte sugen på något annat än te(och godis!).

Jag hoppas och tror att våra julfirande var mer representativa än de tragiska fylleslag man läser om, även om de sorgligt nog förekommer.

Det där hade jag blivit rejält full på och antagligen däckat nånstans i ett hörn eller nåt :o:p

Vårt julfirande innehöll ingen sprit. Vi och mamma var hos min ena syster och jag hade tagit för givet att det inte serverades nån alkohol och så var det också. Jag frågade varför och min syster tappade hakan nästan av frågan och svarade samtidigt som mamma "det är ju barnens högtid, då dricker man inte". De trodde nog att jag ville ha nåt alkoholhaltigt, men jag kände i går att det hade varit så malplacerat med alkohol på julbordet.

Tänk vad olika det är. :)

Däremot dricks alkohol på nyåret i min familj. De som inte har barn alltså och de som kan lämna bort sina barn. Mina barn brukar vara hos min andra syster på nyår, hon dricker inget och hon bor i en stad där de ser raketerna bättre än här på landet där närmaste grannarna är /var bönder. Det är min syster som vill fira med mina barn sådär så hon har inga problem att då inte dricka något, hennes man brukar sura över det dock, men han brukar få ge sig. Han kan inte hantera alkohol riktigt, dricker oftast för mycket och blir väldigt väldigt otrevlig som full så tack vare mina barn har hon ju kraftigare argument mot alkoholfritt nyår. De har egna lägenheter så gillar han inte systemet så kan han supa hemma hos sig istället. Jag har inga problem att säga till honom- mina barn, mina regler och min systers önskan om att fira med barnen väger tyngre än hans alkoholargument (detta har varit "tradition" flera år innan de träffades dessutom).

Jag brukar dricka en cider på nyår, men i år har jag nog ingen lust att dricka annat än julmust.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Vilka är aggressiva, menar du?

Din kommentar där liknar förresten flera andra i tråden. Ni antyder lite subtilt att de som ser glögg, nubbe och öl som inslag på julbordet ungefär som skinka och sill nog har alkoholproblem. De reagerar negativt när de inte "får" dricka - så som alkoholister gör. Det är ett billigt debattknep.

Ungefär som "jag är inte rasist MEN" ???

Jag ser helt klart samma skenhelighet i denna debatt som i vilka andra diskussioner som helst...

Rör inte min sprit,
rör inte min kalle Anka
rör inte mina fyrverkerier
jag är inte rasist

osv...

NÄ är alla olika ??? Och har olika erfarenheter ??? Vilken nyhet !!! :banghead:
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men det är ju inte alkoholen i sig som är grejen, utan att man vill ha öl och nubbe till maten. Och de råkar nu en gång innehålla alkohol. Fanns det alkoholfria alternativ som smakade likadant skulle jag dricka dem. Du måste väl ändå hålla med om att julmust och julöl inte smakar likadant. Julmust är barndricka för mig, att servera det som måltidsdryck för vuxna känns för mig lite som att servera var och en en flaska välling till kvällsmat. Så det handlar inte så mycket om alkohol som att man slutar äta och göra en del saker när man blir vuxen. Och så såklart att man inte ser julen som en barnhögtid i första hand, utan som en familjehögtid.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men det är ju inte alkoholen i sig som är grejen, utan att man vill ha öl och nubbe till maten. Och de råkar nu en gång innehålla alkohol. Fanns det alkoholfria alternativ som smakade likadant skulle jag dricka dem. Du måste väl ändå hålla med om att julmust och julöl inte smakar likadant. Julmust är barndricka för mig, att servera det som måltidsdryck för vuxna känns för mig lite som att servera var och en en flaska välling till kvällsmat. Så det handlar inte så mycket om alkohol som att man slutar äta och göra en del saker när man blir vuxen. Och så såklart att man inte ser julen som en barnhögtid i första hand, utan som en familjehögtid.

Håller med. Det verkar liksom som att många likställer existensen av alkohol vid bordet med "drickande". Man "dricker" vid nyår och det är så hemligt att helst ska barnen hållas borta. Det antyder för mig att man blir rejält berusad, vilket är helt främmande för mig oavsett om alkoholen fanns vid middagen eller inte.

Igår delade vi en god belgisk "jul"-öl (75 cl på 2 personer), några tog ett par centiliter nubbe till sillen och någon tag ett eller två glas rött vin. Senare på kvällen tog jag och äldste sonen (och jo, han är 21) ett par centiliter whisky till lite nötter och choklad.

Det var inget drickande eller supande. De alkoholhaltiga dryckerna var en del av smakerna på julbordet, precis som sillen, skinkan och lammfiolen. Whiskyn - en ren smaknjutning.

Jag förstår fortfarande att de som är i TS situation eller liknande, där människor berusar sig, frivilligt, av sjukdom eller av taskigt omdöme - att man måste sätta upp tydliga regler. Precis som om någon varje jul späkade och åt 2kg julskinka - så hade man behövt sätta upp regler för vad som är max konsumtion av denna vara.

Men att man ska stigmatisera drycker som innehåller alkohol - bara för att det är möjligt att berusa sig på dem vid konsumtion i stora mängder - känns väldigt främmande.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Håller med. Det verkar liksom som att många likställer existensen av alkohol vid bordet med "drickande". Man "dricker" vid nyår och det är så hemligt att helst ska barnen hållas borta. Det antyder för mig att man blir rejält berusad, vilket är helt främmande för mig oavsett om alkoholen fanns vid middagen eller inte.

Tror du slog huvudet på spiken här!
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Håller med. Det verkar liksom som att många likställer existensen av alkohol vid bordet med "drickande". Man "dricker" vid nyår och det är så hemligt att helst ska barnen hållas borta. Det antyder för mig att man blir rejält berusad, vilket är helt främmande för mig oavsett om alkoholen fanns vid middagen eller inte.
<snip>

Yes! Precis sa uppfattar jag debatten ocksa och jag har aldrig varit pa fest dar det forekommit att folk varit sa fulla att barn inte kunnat vara narvarande. Inte sedan jag var tonaring i allafall (da det forekom att vi alla halde i oss allt for mycket innan man lart sig consequenserna av att dricka for mycket alkohol). Att man velat vara barnfri till vissa fester har inte berott pa att man da kan dricka mer sprit, utan helt enkelt att man velat ha ett rent vuxet socialt liv.

Har blev det ett glas glogg forst vid 4 snaret, sedan ett till vid 6 ... och ett glas vin till middagen runt 7 och ytterligare ett glas vin till julgodis frossning vid 10 tiden.:p
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jo om någon skulle vilja förbjuda mig att dricka alkohol i mitt eget hem när jag kan uppföra mig så skulle jag bli grinig.
Inte för att alkoholen i sig är viktig utan att någon ska bestämma över mig, dessutom i mitt eget hem när jag dessutom uppför mig enligt konstens alla regler precis som om jag druckit julmust.

VARFÖR ska det vara viktigt att jag inte ens får ta en öl eller två till maten när jag kan uppföra mig?

Blir man som din pappa så har man ju bevisat att man inte kan uppföra sig med sprit i kroppen.

Men kan man uppföra sig så skulle jag känna mig idiotförklarad iaf.




Det där hänger väl ihop med vem du identifierar dig med i TS första inlägg - med TS själv, med TS partner, eller med TS släktingar.

Jag kan ju ställa motsatt fråga, varför är det självklart är en förolämpning (att idiotförklara ngn) att göra någon form av inskränkning/förändring på julen? Jag ifrågasätter inte din känsla, jag bara känner inte samma sak själv.

Som sagt går jag+partner till min väninna på nyår, hon vill ha alkoholfritt, och tja - det gör faktiskt mig varken till eller ifrån. Min partner har jag bara kallt informerat. Tänkte aldrig tanken att han skulle kunna bli upprörd över det... Precis som när jag går hem till/bjuder hem en muslimska väninna som inte äter gris. Det gör heller varken till eller ifrån. I min värld. Jag bara anpassar mig. Men det kanske bara är jag.

Lager - som snapsat Hallands Fläder hejvilt under julaftonskvällen :d
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det där hänger väl ihop med vem du identifierar dig med i TS första inlägg - med TS själv, med TS partner, eller med TS släktingar.

Jag kan ju ställa motsatt fråga, varför är det självklart är en förolämpning (att idiotförklara ngn) att göra någon form av inskränkning/förändring på julen? Jag ifrågasätter inte din känsla, jag bara känner inte samma sak själv.

Som sagt går jag+partner till min väninna på nyår, hon vill ha alkoholfritt, och tja - det gör faktiskt mig varken till eller ifrån. Min partner har jag bara kallt informerat. Tänkte aldrig tanken att han skulle kunna bli upprörd över det... Precis som när jag går hem till/bjuder hem en muslimska väninna som inte äter gris. Det gör heller varken till eller ifrån. I min värld. Jag bara anpassar mig. Men det kanske bara är jag.

Lager - som snapsat Hallands Fläder hejvilt under julaftonskvällen :d

Jo jag tycker nog att det är en rejäl förolämpning att inte bli betrodd att kunna ta en öl eller två till maten om jag så vill, i mitt eget hus!
Så jag förstår absolut TS sambo som vill kunna dricka lite till sitt julfirande.

Igår var jag hos svärföräldrarna och firade jul med deras familj, alla drack julmust och det bekommer mig inte ett dugg det gick bra det med.
Jag lever i stort sett som nykterist och dricker alkohol kanske 3-4 ggr/år så alkoholens vara eller icke vara är ganska ovidkommande för min del.

Men som sagt i mitt eget hem ska ingen annan komma och bestämma över mig, framförallt inte när jag inte missköter mig.
Skulle jag däremot börja missbruka vad det nu kan vara hoppas jag att mina nära och kära försöker hjälpa mig att ta mig ur det.
Men jag ser det INTE som att missbruka alkohol om man tar ngn öl.

Men kan man inte bete sig som folk med eller utan sprit i kroppen är man inte välkommen här.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Kl


Jag erkänner, att vara salongsberusad är rätt trevligt skall erkännas. Att vara full är däremot inte kul, och något jag därför inte blir.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Trist att det var saker som inte fungerade i år men å andra sidan har du ju nu bra argument för din sak inför nästa år.

Efter årets julafton så var min sambo rejält trött och förbannad på sin morbror och sa att till framtiden, då vi firar gemensam jul i vårt eget hem, så har vi bara följande alternativ:

1. Helnykter jul för alla. Dricker morbrodern ändå blir han utslängd med hänvisning till att vi klart och tydligt vill ha alkoholfri jul.

2. Så får morbrodern inte komma (det här alternativet är dock det sista, eftersom vi umgås med honom så gott som dagligen och han dessutom bor på släktgården (han äger den dock inte)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Efter årets julafton så var min sambo rejält trött och förbannad på sin morbror och sa att till framtiden, då vi firar gemensam jul i vårt eget hem, så har vi bara följande alternativ:

1. Helnykter jul för alla. Dricker morbrodern ändå blir han utslängd med hänvisning till att vi klart och tydligt vill ha alkoholfri jul.

2. Så får morbrodern inte komma (det här alternativet är dock det sista, eftersom vi umgås med honom så gott som dagligen och han dessutom bor på släktgården (han äger den dock inte)

Det låter vettigt.
Går det att resonera med morbrodern? Vad säger han själv om sitt drickande? Ibland kan det vara effektfull att han faktiskt får välja och ta ansvar för sitt val.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tycker att det låter förnuftigt. Om jag vore som ni så skulle jag nog nämna saken för släkten redan nu; inte som något slags öråd men helt apropå om det här årets julfirande ändå kommer på tal. "Det är trist att Onkel Styrbjörn inte kan hantera sitt drickande, vi känner redan nu att det är bäst att köra alkoholfria jular framöver så att han kan vara med utan att vi behöver vara med om det som hände igen."
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det där hade jag blivit rejält full på och antagligen däckat nånstans i ett hörn eller nåt :o:p

Det hade jag också om jag druckit det i ett svep. :p Nu var den som drack mest en vuxen karl på 90 kg, första ölen dracks som sagt vid lunchen klockan två och den lilla whiskyn togs vid niotiden på kvällen. ;)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jo jag tycker nog att det är en rejäl förolämpning att inte bli betrodd att kunna ta en öl eller två till maten om jag så vill, i mitt eget hus!
Så jag förstår absolut TS sambo som vill kunna dricka lite till sitt julfirande.


Igår var jag hos svärföräldrarna och firade jul med deras familj, alla drack julmust och det bekommer mig inte ett dugg det gick bra det med.
Jag lever i stort sett som nykterist och dricker alkohol kanske 3-4 ggr/år så alkoholens vara eller icke vara är ganska ovidkommande för min del.

Men som sagt i mitt eget hem ska ingen annan komma och bestämma över mig, framförallt inte när jag inte missköter mig.
Skulle jag däremot börja missbruka vad det nu kan vara hoppas jag att mina nära och kära försöker hjälpa mig att ta mig ur det.
Men jag ser det INTE som att missbruka alkohol om man tar ngn öl.

Men kan man inte bete sig som folk med eller utan sprit i kroppen är man inte välkommen här.


Fast det (det fetade) var lite vad jag menade med att det beror på Vem du identifierar dig med i TS första inlägg. Identifierar jag mig med sambon och känner harm över orättvisa krav, med TS och känner frustration över en obehaglig social situation, eller med släktingarna och känner (eventuell) ilska över att de inte får äta/dricka på samma sätt som de alltid gjort...

Generellt håller jag till stor del med dig, jag förväntar mig att mina gäster accepterar det som jag bjuder på, och mina regler - på samma sätt som jag accepterar hur de vill ha det hemma hos sig.

Därför hade jag (som identifierar mig med den mörka massan "inbjuden släkt") inte brytt mig om ifall TS ville ha en vit jul. Det är inget som jag ser som någon inskränkning. Jag förstår också hur svårt det är att ha en eller två släktingar som beter sig illa, och jag hade nog inte klarat att kräva av dessa två att just de skulle skippa snapsen när alla andra dricker, alternativt vägrat bjuda in dem. Jag tyckte TS förslag på en vit jul var rimligt.

Men TS sambo tyckte ju då inte det verkar det som, och inte heller ett helt gäng bukefalister. Så ja, vi får väl se hur det utvecklas hemma hos TS.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Håller med. I våran familj som senaste åren varit spridd över större delen av världen och även med alla på plats i sverige är det ganska stora avstånd så har julafton varit i princip enda dagen på hela året vi setts samlat allihopa. Det firar vi med en riktigt god champagne innan släkten ankommer, sedervanlig julöl/nubbe till maten med släkten och ofta en god whisky till spelet på kvällen när vi bara är familjen igen. Ingen blir berusad, möjligen blir mormor lite pratglad och vimsig efter 1 nubbe eller max 2.

Jag uppskattar gott vin, god champagne och god whisky.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Håller med. I våran familj som senaste åren varit spridd över större delen av världen och även med alla på plats i sverige är det ganska stora avstånd så har julafton varit i princip enda dagen på hela året vi setts samlat allihopa. Det firar vi med en riktigt god champagne innan släkten ankommer, sedervanlig julöl/nubbe till maten med släkten och ofta en god whisky till spelet på kvällen när vi bara är familjen igen. Ingen blir berusad, möjligen blir mormor lite pratglad och vimsig efter 1 nubbe eller max 2.

Jag uppskattar gott vin, god champagne och god whisky.
Typ kl
Bara en reflektion.

Jag kan kanske tycka, att i en sån här familj, finns inte någons som helst anledning till den vita jul TS önskar sig, det är den typ till sinnesstämning ändå. Sunt förhållningssätt, om man nu någonsin kan ha något sunt i begreppet bruk av droger, men men. Denna beskrivning är fjärran från den TS upplever. Därför är frågan relevant att ställa egentligen; kan denna familj med ett sunt bruk och mått av alkohol under en familjehögtid som denna, ha modet, styrkan och nöjet av varandra utan alkoholen alls inblandad? Är svaret 'ja för fan, varför skulle vi inte?' så tror jag inga problem finns ens under ytan i denna familj som är relaterade till alkohol och socialt umgänge. Är svaret 'varför skulle vi?' - så är det mer av en negativ inställning som antyder til problem. Det är DÅ i händelse av det senare svaret, familjen skulle vara i behov av en vit jul. Eller tre.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Efter årets julafton så var min sambo rejält trött och förbannad på sin morbror och sa att till framtiden, då vi firar gemensam jul i vårt eget hem, så har vi bara följande alternativ:

1. Helnykter jul för alla. Dricker morbrodern ändå blir han utslängd med hänvisning till att vi klart och tydligt vill ha alkoholfri jul.

2. Så får morbrodern inte komma (det här alternativet är dock det sista, eftersom vi umgås med honom så gott som dagligen och han dessutom bor på släktgården (han äger den dock inte)

Vore intressant att veta vem som faktiskt äger gården om morbrodern bor där och var bor ni om ni träffar honom nästan dagligen?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Är svaret 'varför skulle vi?' - så är det mer av en negativ inställning som antyder til problem. Det är DÅ i händelse av det senare svaret, familjen skulle vara i behov av en vit jul. Eller tre.

I min förfallna familj skulle du få svaret "varför skulle vi?". Det svaret skulle du även få om du föreslog en jul utan grönkål eller en jul utan hyacinter. Av någon anledning verkar det bara vara när man vill ha sin nubbe, som det problematiseras att man inte vill avstå.

Jag vill inte ha tre jular utan grönkål heller.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har nog skrivit fler trådar tidigare om min svärmor. Om att jag upplever att hon favoriserar mina barns kusin, det finns olika...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 536
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp