Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nja, jag skulle nog tycka att ni var rätt låsta överhuvudtaget om ni har så många måsten på jul (eller vid andra tillfällen).
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nja, jag skulle nog tycka att ni var rätt låsta överhuvudtaget om ni har så många måsten på jul (eller vid andra tillfällen).

Fast det antyder ju i så fall annan problematik än just missbruk och relationskriser?

Själv tänker jag mest att ett antal saker gör att det är jul. Tar man bort dem, är det inte jul. Vilket iofs inte vore ett problem (nästan tvärtom).
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag är nog för långt ifrån att tycka att just en traditionell jul är viktigt för att förstå problematiken. Det är absolut trevligt med en högtid att fira mitt i mörkret. Träffa familjen, äta gott och dela ut presenter är också kul. Men det kanske inte är så viktigt för mig att det är just jul vi firar.

Sen tror jag att många relationskriser som är kring jul handlar just om en låsning vid att julen skall ha vissa specifika delar och när man inte uppnår dem i den mån man vill så blir det kris och panik.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag ser inget problem. Många av mina vuxna år, har jag inte firat jul. Jag är inte alls särskilt traditionellt lagd, men om vi nu ska fira jul, så tycker jag att det är rimligt att de saker vi associerar med jul också ingår. Annars blir det en annan sällskapslek, som vi då med fördel kan kalla för något annat, typ. Ungefär som att jag tycker att ett Fiaspel är bättre än ett Monopolspel, om vi ska spela Fia.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nja, jag skulle nog tycka att ni var rätt låsta överhuvudtaget om ni har så många måsten på jul (eller vid andra tillfällen).

Fast det är väl lite själva grejen med traditioner? Att man förknippar vissa saker till ett visst tillfälle. Traditioner i sig ger trygghet.

Det kan ju te sig knäppt att jag jagade runt apoteken här i Göteborg för att få tag i ostlöpe så att jag kunde göra farmors stekost och jublade när jag lyckades få tag i sista flaskan på ett av apoteken. Men för mig är stekosten en viktig beståndsdel på julbordet. Fuck nubbe, jag behöver stekost för att julen ska bli perfekt.

Varför midsommarstång på midsommar? Varför fjädrar i björkriset till påsk? Det är tradition. Det handlar om igenkänning, social samhörighet, trygghet.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tycker det är självklart att man diskuterar om saker som någon i relationen känner som viktiga. Att bolla känns som minst halva poängen med att ha en partner, enligt min mening. Att måla fan på väggen behövs ju inte, fast att inte lyfta olika frågeställningar för att det ännu inte är "aktuellt", känns riktigt trist. Skönt för er att diskussionen kom upp och faktiskt lett framåt för er båda. Nu får ni lite tid att vrida och vända på era tankar - vilket sannolikt känns tryggt för dig med tanke på att det verkar vara viktigt för dig med en jul utan alkohol.

Jag känner mig inte bekväm med alkohol kring barnen. Det bottnar givetvis i en massa egna upplevelser. Men, det har ju färgat mig och i och med det dricker jag inte alkohol i min dotterns närhet. För mig är det liksom ingen uppoffring eller ett tankesätt att jag just därför är en bättre/sämre förälder. Därmed dricks det heller inte alkohol i vår familj tillsammans med barnen. Blir ju liksom så helt naturligt. Har vi tillställningar hemma serveras det inte alkohol - och det är heller ingen som ifrågasätter det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nja, jag skulle nog tycka att ni var rätt låsta överhuvudtaget om ni har så många måsten på jul (eller vid andra tillfällen).

Är grönkål, julöl och hyacinter många måsten? Snarare är det väl en väldigt modest lista, de flesta som firar jul torde ha en längre lista. Gran, julpynt, julklappar... Att några saker måste ingå för att det ska bli jul är väl inte så konstigt, så är det med alla högtider.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jo men att det är just samma saker är ju lite av en låsning. Jag menar om det ett år saknas grönkål eller hyacinter eller julöl så kanske det kan vara jul ändå.

Men som sagt jag firar oftast hos andra (dvs familjen), jag äter inte kött och jag dricker inte alkohol så min jul är hyggligt variabel. Det är trevligt med en gran men det är inget måste, jag gillar hyacintdoft men jag överlever utan.

Att ta bort en eller flera komponenter av det man anser vara en tradition är ju fullt möjligt. Om det är en eller flera komponenter som måste vara med så anser jag det vara lite av en låsning.

Det är ju inte något nedvärderande, det gör bara att det är svårare att umgås med andra vid dessa tillfällen speciellt om dessa personer har en specifik komponent som de måste ha med.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jovisst det är tradition (vilket förövrigt i sig är en form av låsning), men många firar nog både påsk och midsommar helt utan midsommarstång, fjädrar eller ris.

Det handlar trots allt bara om en dag, om man nu inte får sin julkomponent på julafton går det ju utmärkt att äta, dricka eller sniffa på den på juldagen eller dagen före julafton etc.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jovisst det är tradition (vilket förövrigt i sig är en form av låsning), men många firar nog både påsk och midsommar helt utan midsommarstång, fjädrar eller ris.

Det handlar trots allt bara om en dag, om man nu inte får sin julkomponent på julafton går det ju utmärkt att äta, dricka eller sniffa på den på juldagen eller dagen före julafton etc.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, är det okej att dricka sig full alla andra dagar förutom julafton? I min värld är det inte okej att dricka sig full överhuvudtaget om man har ansvar över barn. Däremot är det helt okej att dricka en öl, snaps och en liten whisky som man inte blir full av, oavsett om det är julafton eller någon annan dag man vill fira lite extra.

Jag förstår att det är vidrigt att växa upp med föräldrar som inte kan hantera alkohol, men jag tror inte att det gör någon som helst skillnad för de barn som är utsatta att jag är nykter just på julafton?

Självklart blir det jul oavsett om man ändrar traditioner, första julen efter att min pappa dog åkte vi till Kanarieöarna eftersom jul var pappas högtid framför andra, han älskade julen, lagade, bakade och var jultomte. Han var den som pysslade och grejade hemma och skapade julen så därför behövde vi bryta helt och hållet första året för att ta oss igenom julen utan att bryta ihop. Åren efter har vi varit kvar i Sverige och firat hemma hos antingen min mamma, min gudmor eller som nu sista åren hemma hos oss. Vi har förändrat och har skapat oss nya traditioner men det finns många referenser till min pappa. Tex Irish coffe på kvällen som han alltid refererade till som sin julklapp, då när allt var ätit, alla julklappar utdelade och vi bara satt och myste i soffan så drack han sin julklapp.
Men att bestämt hävda att alla måste vara nyktra på julafton för då lider inga barn känns väldigt naivt, de barn som har en jobbig uppväxt pga alkohol så tror jag nog inte att deras föräldrar tar tills sig en vit jul hur som helst...
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

I min förfallna familj skulle du få svaret "varför skulle vi?". Det svaret skulle du även få om du föreslog en jul utan grönkål eller en jul utan hyacinter. Av någon anledning verkar det bara vara när man vill ha sin nubbe, som det problematiseras att man inte vill avstå.

Jag vill inte ha tre jular utan grönkål heller.

Tja, en hyacintfri jul skulle tex kunna vara en rimlighet den dagen en av dina familjemedlemmar blir allergiker och mår så vansinnigt dåligt av dina hyacinter att er familjs traditionsbundna julfirande måste ske på ett delat vis. Själv får jag en vansinnig migränliknande huvudvärk av dessa vackra traditionsbyndna blomster. För du är väl inte en så hänsynslös människa att du skiter fullständigt i hur din familj mår och propsar på att hyacinter ska stå framme, av ren princip bara för att DU inte har problem med hyacinterna? (och ja, det var du som tog exemplet hyacinter. Ett bra val av alternativt fokus i diskussionen, eftersom både sprit och en doftande hyacint är något som påverkar omgivningen. Grönkålen var ett sämre skott för att komma från dig)

Som jag tidigare sagt så tror inte jag att principiellt avståndstagande från sprit funkar, snarare tvärtom. Ser man inte sansat bruk av sprit så finns bara två växlar, allt eller inget. Men jag tycker nog att det är ett mått på styrka att som familj ha modet att kunna avstå spriten om någon i familjen mår dåligt av att den finns serverad. Att alla är lagspelare och ser om en har problem med spriten och är villiga att göra en kollektiv uppoffring av familjens uppenbarligen grovt inrotade traditioner att dricka den där nubben till sillen, och ÄNDÅ kan fira jul.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Menar du med det att ett barn som inte ser människor dricka alkohol, därmed i regel endast har två växlar gällande alkohol. Allt eller inget?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Menar du med det att ett barn som inte ser människor dricka alkohol, därmed i regel endast har två växlar gällande alkohol. Allt eller inget?

Jag har naturligtvis inga belägg för att säga att det är så, men ja jag har den upplevelsen att måttlighet måste finnas med i ett barns upplevelseperspektiv annars tenderar det att bli allt eller inget. Och när det gäller sprit har jag av flera erfarenheten att om inget är det rådande idealet under uppväxten, är den egna debuten eller senare bruket en tendens åt det volymfyllda hållet - en växel bara.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tror att det är en seglivad myt faktiskt. Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men genom den forskning och erfarenhet jag själv tagit del av, så handlar hanterandet av alkohol mindre sällan om att se eller uppleva människor som just dricker alkohol. Utan snarare om diskussionen kring droger i allmänhet med sina barn. Det innefattar ju det mesta här i livet som jag ser det.

Det skulle kännas mycket konstigt för mig personligen att försätta min dotter i drickande situationer just för att hon skulle lära sig måttlighet. Det pratar vi ju istället om när den tiden vankas, just eftersom jag valt att inte dricka tillsammans med barn.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag är uppvuxen i en trakt där det bor många kristna nykterister, och jag delar din erfarenhet. De ungdomar som inte har sett normal alkoholförtäring under sin uppväxt, har ju ingen aning om hur mycket kan dricka och hur försiktig man bör vara. Som tonåringar och upp i 20+, var de väldigt dåliga på att dricka lagom mycket, och blev påfallande ofta på tok för fulla.

I viss mån debuterade de också senare med alkohol, vilket ytterligare fördröjde inlärningen och innebar att de kunde vara närmare 30 och ändå helt ur stånd att dricka ett par öl på ett normalt vis. Det blir socialt pinsamt när annars skötsamma personer spyr på mattan gång efter annan.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag är uppvuxen i en trakt där det bor många kristna nykterister, och jag delar din erfarenhet. De ungdomar som inte har sett normal alkoholförtäring under sin uppväxt, har ju ingen aning om hur mycket kan dricka och hur försiktig man bör vara. Som tonåringar och upp i 20+, var de väldigt dåliga på att dricka lagom mycket, och blev påfallande ofta på tok för fulla.

I viss mån debuterade de också senare med alkohol, vilket ytterligare fördröjde inlärningen och innebar att de kunde vara närmare 30 och ändå helt ur stånd att dricka ett par öl på ett normalt vis. Det blir socialt pinsamt när annars skötsamma personer spyr på mattan gång efter annan.

Fast diskussionen blir ju så svart och vit om man drar paralleller med att man måste vara kristen nykterist för att man väljer att inte dricka i närheten av sina barn. Jag är varken kristen eller nykterist.

Under flertalet föreläsningar och kontakter med personer inom ämnet, så är de flesta överens om att det just är en seglivad myt; att man måste visa sina barn drickande i måttlighet för att konsumtionen ska vara just måttlig. Det är diskussionen kring ämnet som istället lägger en god grund kring alkohol och andra droger i allmänhet. Alltså, att föra en öppen kommunikation om ämnet med sina barn. Det kan man ju absolut göra utan att själv behöva vara delaktig i drickandet - eller användande av t ex tobak.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det skulle kännas mycket konstigt för mig personligen att försätta min dotter i drickande situationer just för att hon skulle lära sig måttlighet.

Just det där tycker jag är så vansinnigt löjligt och i viss mån svenskt så jag vet inte ens om det går att argumentera emot någon som lever i den föreställningen att det skulle vara någon skillnad för någon annan än sig själv på om jag dricker ett glas öl eller ett glas julmust till julmiddagen och inbillar sig att det försätter någon annan än sig själv, i ett principiellt val.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fel ordval av mig. Beklagar.

Jag förstår att det låter som en värdering, med det ordvalet. Det är dock inte det jag är ute efter. Min föreställning är den att jag som förälder inte behöver att visa min dotter måttligt drickande - att jag inte behöver dricka alls, för att hon i vuxen ålder ska kunna dricka måttligt. Utan att grunden, oavsett om man som förälder dricker eller inte i närheten av sina barn, just för diskussion kring ämnet.

Jag är snarare rätt trött på att det diskuteras om att man som förälder måste visa sina barn hur man dricker måttligt. Jag har aldrig fått några belägg på detta av dem som ihärdigt poängterar att det är så. Däremot har jag genom föreläsningar, erfarenheter och kontakt med personer inom ämnet, fått belägg för att det är just diskussionen och öppenheten kring frågeställningarna som lägger en stor grund för framtida förhållningssätt. Så är det även inom andra ämnen givetvis, inte bara alkoholen. Om man som förälder har uppfattningen att det inte ens ska yppas om t ex alkoholbruk, är det klart att det kan tänkas locka mer än att ge en öppen diskussion. Likaväl som att "bara för att man som förälder visar måttlighet" inte innebär att ens barn dricker måttligt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Kravmärkta ungdomar dövar sin ångest oavhängigt om dom sett sina föräldrar salongsberusade eller ej.

"-Min granne/lärare/brevbärare etc etc var frikyrklig nykterist och hans dotter drack mycket mer än alla andra".
Konstig nog så brukar man bara minnas en sådan person - fast när man pratar om det låter det som de var fler. De fyra klasskompisarna som utvecklat drog/alkoholproblem i vuxen ålder som kom från medelklassfamiljer nämns aldrig.

Hur förklarar man alla frikyrkliga ungdomar som inte dricker?

Vad som saknas - precis som Diplomaten skriver - i dessa sammanhang är samtalen OM alkohol - inte måttligt drickande.
vad gäller alkohol så har vi en lång djupgående statistik i Sverige. Bara att gå in på CAN om man vill fördjupa sig.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag är snarare rätt trött på att det diskuteras om att man som förälder måste visa sina barn hur man dricker måttligt
Ja, det är lite märkligt tycker jag. Påminner mig mycket om att vissa envist hävdar att det bästa är att låta sina barn dricka lite hemma, eftersom man då avdramatiserar alkoholen. De minns alltid någon som inte fick dricka något hemma, eller inte fick alkohol utköpt av sina föräldrar, och de drack minsann mest av alla.

Detta trots alla studier som visar att barn som har föräldrar som köper ut till dem också är de som dricker mest.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har nog skrivit fler trådar tidigare om min svärmor. Om att jag upplever att hon favoriserar mina barns kusin, det finns olika...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 536
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp