Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja, jag skulle nog tycka att ni var rätt låsta överhuvudtaget om ni har så många måsten på jul (eller vid andra tillfällen).
Nja, jag skulle nog tycka att ni var rätt låsta överhuvudtaget om ni har så många måsten på jul (eller vid andra tillfällen).
Jovisst det är tradition (vilket förövrigt i sig är en form av låsning), men många firar nog både påsk och midsommar helt utan midsommarstång, fjädrar eller ris.
Det handlar trots allt bara om en dag, om man nu inte får sin julkomponent på julafton går det ju utmärkt att äta, dricka eller sniffa på den på juldagen eller dagen före julafton etc.
I min förfallna familj skulle du få svaret "varför skulle vi?". Det svaret skulle du även få om du föreslog en jul utan grönkål eller en jul utan hyacinter. Av någon anledning verkar det bara vara när man vill ha sin nubbe, som det problematiseras att man inte vill avstå.
Jag vill inte ha tre jular utan grönkål heller.
Menar du med det att ett barn som inte ser människor dricka alkohol, därmed i regel endast har två växlar gällande alkohol. Allt eller inget?
Jag är uppvuxen i en trakt där det bor många kristna nykterister, och jag delar din erfarenhet. De ungdomar som inte har sett normal alkoholförtäring under sin uppväxt, har ju ingen aning om hur mycket kan dricka och hur försiktig man bör vara. Som tonåringar och upp i 20+, var de väldigt dåliga på att dricka lagom mycket, och blev påfallande ofta på tok för fulla.
I viss mån debuterade de också senare med alkohol, vilket ytterligare fördröjde inlärningen och innebar att de kunde vara närmare 30 och ändå helt ur stånd att dricka ett par öl på ett normalt vis. Det blir socialt pinsamt när annars skötsamma personer spyr på mattan gång efter annan.
Det skulle kännas mycket konstigt för mig personligen att försätta min dotter i drickande situationer just för att hon skulle lära sig måttlighet.
Ja, det är lite märkligt tycker jag. Påminner mig mycket om att vissa envist hävdar att det bästa är att låta sina barn dricka lite hemma, eftersom man då avdramatiserar alkoholen. De minns alltid någon som inte fick dricka något hemma, eller inte fick alkohol utköpt av sina föräldrar, och de drack minsann mest av alla.Jag är snarare rätt trött på att det diskuteras om att man som förälder måste visa sina barn hur man dricker måttligt