Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Smirre går att dricka, det är helt ok vodka. Har iofs dåliga vibbar av den, det är inte bra att jaga ner Lakka hjortronlikör med 50%-ig Smirnoff. Jaja, det var när man var ung och gick på internat (lantbruksskola).

Vad har man det till? Jag frågade henne, min syster alltså, men hon svarade bara svävande "Tja, man dricker den lite hur man vill".

Jag har varit full 5 gånger i mitt liv, 2 gånger som 19 åring, en när jag var 20, en när jag var 21 (dagen innan mitt eget bröllop...pinsamt) och senast när jag var 25. Alla gånger utom en på whiskey, som jag då tyckte om men inte märkte när det slog till. Har inte druckit det sedan dess, mår illa av lukten numer har jag märkt :o
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men det är väl ingen som idiotförklarar dig? Om din partner skulle vilja ha en alkoholfri jul, skulle du bli lika grinig då? Är alkoholen på julafton så pass viktig för dig?

Jo om någon skulle vilja förbjuda mig att dricka alkohol i mitt eget hem när jag kan uppföra mig så skulle jag bli grinig.
Inte för att alkoholen i sig är viktig utan att någon ska bestämma över mig, dessutom i mitt eget hem när jag dessutom uppför mig enligt konstens alla regler precis som om jag druckit julmust.

VARFÖR ska det vara viktigt att jag inte ens får ta en öl eller två till maten när jag kan uppföra mig?

Blir man som din pappa så har man ju bevisat att man inte kan uppföra sig med sprit i kroppen.

Men kan man uppföra sig så skulle jag känna mig idiotförklarad iaf.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men det är väl ingen som idiotförklarar dig? Om din partner skulle vilja ha en alkoholfri jul, skulle du bli lika grinig då? Är alkoholen på julafton så pass viktig för dig?

Den här diskussionen är ju exakt likadan härinne varje år. Trodde jag skulle kunna hålla mig från att svara i år, men...

Jag tycker pulkaskurk förklarar det jättebra. Det handlar INTE om att alkoholen är så viktig. Det handlar om att andra människor tror att man inte kan uppföra sig om man konsumerar moderata mängder alkohol (jag fattar inte, vem kan svara på frågan som vem-det-nu-var ställde: Tror ni inte att man kan dricka alkohol utan att bli berusad?). Jag skulle inte vilja bli misstrodd av min familj eller nära vänner på det viset! Jag kan absolut jämställa diskussionen med att någon i familjen prompt vill ha ett vegetariskt julbord av etiska skäl.

Vi dricker alkohol här flera dagar i veckan. Ofta nån vardagskväll, ibland till maten. Nästan alltid på fredag och lördag. Det handlar i regel om 1-2 öl eller dito vinglas. Ingen av oss blir berusade av det.

Om mina barn märker av det eller inte låter jag vara osagt, men att de skulle må dåligt av det - nej.

Mina barn (åtminstone det äldsta som är 14) har garanterat sett mig berusad nån gång. Med berusad menar jag att jag själv är påverkad och medveten om att det märks. Jag menar inte att jag raglar eller kräks.

Jag har FULL förståelse för vuxna som växt upp eller på annat sätt levt med missbrukare, och deras syn på alkohol. Jag VET att massor av barn far illa på jul och andra högtider, för att folk i deras närhet inte kan hantera alkohol. Men att gå från det till att övertyga "vanligt folk" om att man ska avstå från alkohol på julen för barnens skull (för det är deras högtid? Säger vem??) skapar bara en konstig stämning.

Jag vill inte behöva få dålig stämning för att jag dricker starköl och nubbe till min julmat, på grund av att barn i andra familjer mår dåligt av att deras anhöriga inte KAN HANTERA alkohol.

Jag är helt övertygad om att avdramatisering av alkohol i många hänseenden leder till en smartare konsumtion.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

I mina ögon blir inte julen en bättre upplevelse med alkohol, då upplevelsen inte sitter i det vi äter och dricker. För mig alltså.

Här kan det ju också skilja en del. För mig är smakupplevelserna en STOR del av julen. Det är då, och bara då, som jag äter hemlagad julgröt. Eftersom vi inte kommer att äta frukost tillsammans imorgon utan träffas först i kyrkan och sedan äta lunch så fick jag och min sambo med oss lite gröt som mamma lagat. Förra året, då vi firade själva gjorde vi gröt efter samma recept för att ha till frukost. Något som också MÅSTE finnas är kavelbulle från ett visst ställe, så det har vi också ett paket hemma. :o

Det där med öl och snaps till julbordet är alltså bara en av smakupplevelserna som hör julen till. Visst blir det jul även utan Fazers gröna kulor, men det är en liten nyans på paletten som saknas...

Nu är jag också den typen av person som anser att en stor del av upplevelsen med att resa till olika länder och uppleva olika kulturer består i att äta lokal mat och få nya smakupplevelser. Lukt, smak, mat och dryck är helt enkelt viktigt överlag för mig.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jaha, jag har inte så bra koll på annat än att det finns absolut vodka (visst hade den ett blått och rött skepp på flaskan?), vitt vin, rött vin, cider och några olika likörer :D Ja och whisky och så har jag hört talas om konjak också, men det har jag aldrig smakat :D

Snaps är kryddat brännvin. Vodka är samma sak som brännvin, fast okryddat då. Akvavit är en särskild sorts kryddad snaps, som passar särskilt bra till just sill. Det finns många andra sorters snaps också, Hallands fläder smakar t ex fläder, och Årsta brännvin pomerans och citrus, osv.

Vanligt brännvin eller vodka smakar väldigt annorlunda än kryddat brännvin, även om det är gott att snapsa på riktigt iskall vodka också. Snaps ska öht drickas iskall, helst minusgradig.

Blir nyfiken - om mat och dryck inte är viktig för julstämningen för din del, vad skiljer julen från en födelsedag eller annat familjekalas? För mig är det nog mat och dryck som gör julen i första hand, jag kunde tänka mig jul utan julgran, klappar eller julsånger, men inte utan julmat och juldryck.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Snaps är kryddat brännvin. Vodka är samma sak som brännvin, fast okryddat då. Akvavit är en särskild sorts kryddad snaps, som passar särskilt bra till just sill. Det finns många andra sorters snaps också, Hallands fläder smakar t ex fläder, och Årsta brännvin pomerans och citrus, osv.

Vanligt brännvin eller vodka smakar väldigt annorlunda än kryddat brännvin, även om det är gott att snapsa på riktigt iskall vodka också. Snaps ska öht drickas iskall, helst minusgradig.

Blir nyfiken - om mat och dryck inte är viktig för julstämningen för din del, vad skiljer julen från en födelsedag eller annat familjekalas? För mig är det nog mat och dryck som gör julen i första hand, jag kunde tänka mig jul utan julgran, klappar eller julsånger, men inte utan julmat och juldryck.
Aha! Värsta spritundervisningen :D

Det är allt det andra, givetvis mat också, men den är inte det viktigaste alls. Men ljus, musik, stämningen, väntan, filmerna på tv, barnens längtan, mina barn, min familj (några timmar sedan räcker det ...). Gran har jag haft två gånger sedan jag flyttade hemifrån när jag var 17 år, den får inte riktigt plats här. Visst är det något visst med julskinkan och sillen. Revbenen var förr min favorit men pga en bettställning som utvecklades under 2007 så att jag inte kan bita ihop mina tänder mer än den bakersta så kan jag alltså inte bita av som man ska och har inte ätit tunna revben sedan dess. Det är lite trist då det var min favorit på julbordet, men det går det också. Senapssill är den enda sill jag äter och det äter jag med andra ord 3 gånger om året. Om vi tar bort allt annat är det ju inte jul, men julmaten är ju som vilken mat som helst. Som äggen tex. Men en jul utan julmusik, ljus, advent, glitter, glädje osv är ingen jul. En jul med spagetti och köttfärssås kan ju fortfarande vara jul.

Men en sak. Mamma bjuder på stek på annandagen. Stek med sås, potatis och rödkål. Det är ju jul också, dansk julmat, en tradition från farmor och pappa som var danska. Men hon hade lika gärna kunnat servera den den 3 söndagen i juli. :)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Julafton har hittills gått sådär... :meh:

Morbrodern började julafton med att svepa en halv flaska whisky på egen hand, och var därför minst sagt överförfriskad vid jullunchen. Efter ett antal snapsflaskor och julöl sluddrade han mest, och han däckade lagom till Kalle Anka. Den här gången var det flera som höjde på ögonbrynen och tyckte att det var ett olämpligt beteende, men det hindrade dem inte från att fortsätta skåla och dricka snaps tillsammans med honom.

Ja, vi får väl se... Får låta det gå en tid och så får jag prata med min sambo om hur han uppfattar det hela. Min sambo reagerade faktiskt också en aning idag, och försökte se till att morbrodern inte hamnade ensam med våra hundar. (Morbrodern har hittills idag lockat med sig hundarna till ett rum själv och stängt dörren bakom sig flera gånger, vilket gör att jag måste ha råkoll hela tiden på var hundarna befinner sig så att jag kan avbryta. Morbrodern har passat på att försökt mata dem med snus och knäckpapper, så vitt jag själv har sett i alla fall... :meh: )

Alla andra har faktiskt betett sig riktigt trevligt, så det är positivt. :)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det låter inte särskilt trevligt :/. För att få nåt att jämföra med så har jag som anser mig vara en "normal" drickare inmundigat en stycken halvliters 3,5% julöl + en liten snaps till maten plus en liten burk 4,2% öl efter maten.

Nu har jag öppnat en cider. Den har inte med varken mat eller social samvaro att göra utan den dricker jag för att den smakar gott :-).
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Morbrodern låter rätt alkoholiserad. Måste du fira jul med honom? Han lär ju dricka sig packad även på en vit jul, på medhavd dricka.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Tror du verkligen att en person med det alkoholbeteendet skulle lyda dig om du införde alkoholfritt julfirande?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Tror du verkligen att en person med det alkoholbeteendet skulle lyda dig om du införde alkoholfritt julfirande?

Precis vad jag tankte. Det spelar nog ingen roll vad du vill eller kraver om man beter sig sa ... Han lar nog dricka lika friskt i alla handelser.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men det handlar ju inte bara om att barn ska slippa fulla människor. Det handlar inte om alkoholisters barn. Det handlar ju inte om människor som inte kan ge 17 i att supa sig full. Det handlar ju faktiskt om att barn känner av när föräldrarna druckit en öl och tagit en nubbe. För det GÖR man som barn, även om föräldrarna inte är fulla eller knappt (i deras egna ögon...) är påverkade, så märker man en viss förändring när man är barn. Det handlar om att barn inte borde få uppleva sina föräldrars förändring, för den är svår att förstå när man är liten.

Fast jag tror nog den där känslan oftast gäller just barn till alkoholister eller åtminstone vuxna som super sig fulla nu och då i barnens sällskap. Jag har aldrig under uppväxten märkt när föräldrarna har druckit en öl och tagit en nubbe. Däremot kan jag föreställa mig att om detta varje gång hade resulterat i ytterligare 2-3-4-8 öl och/eller 2-3-5 nubbar till; DÅ hade jag förmodligen "känt av" förändringen redan vid första ölen och nubben.

Föräldrar som bara dricker lite blir liksom inget problem i personlighetsförändring för sina barn. Möjligen att vi kunde märka att de vuxna var lite fnissigare och skojiga, men det var nog efter mer än bara en öl och en nubbe. Och mina föräldrar (främst min mor) kunde vara skojig, fnissig och larva sig även en vardagkväll helt utan alkohol.

Jag tror däremot att föräldrar som vid flera tillfällen under barnens uppväxt dricker sig FULLA; blir sluddriga, fåniga, vingliga, arga eller somnar tungt i soffan - barnen till sådana föräldrar tror jag får skarpa tentakler kopplade till just vuxnas alkoholbruk. Hur mycket som beror på verklig objektiv märkbar personlighetsförändring och hur mycket som beror på oroskänslor för att man känner sprit/öl- doft eller oro för att man SER alkoholflaskan på bordet är svårt att säga. Men det spelar mindre roll; de barnens oro och obehag är ju verkligt och välbefogat.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tror du måste lösa problemet med morbrodern innan du fördjupar relationen med pojkvännen. Ett sätt att komma undan är att inte överta familjegården utan flytta till en annan gård (om det är ekonomiskt möjligt?). Jag säger inte det för att vara elak utanför att jag mer än en gång här på buke läst om problem som kan uppstå för nya ägare som tar över familjegårdar. Och då har det ändå rört sig om ganska oskyldiga saker såsom svampplockning och parkerade bilar på tomten. Risken om ni övertar gården är att ni får den alkoholiserade morbrodern på köpet vare sig ni vill det eller inte.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Grannen hade en bekant som köpte en ponny från Irland. När grannens bekant druckit en lättöl till maten blev ponnyn livrädd för honom :(
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast nu drar du väl på stora växlar? Man kan knappast välja sin partners släktingar, och definitivt inte låta dem ha makt över sina livsval!
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast nu drar du väl på stora växlar? Man kan knappast välja sin partners släktingar, och definitivt inte låta dem ha makt över sina livsval!

Självklart inte! Men TS och sambon bör ha en gemensam strategi för hur de ska hantera problemet.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Morbrodern kommer nog som sagt inte acceptera/klara en vit jul oavsett innan han tar tag i sina alkoholproblem. Det är sorgligt, men fördelen där är att det är lätt att sätta ner foten och säga att man faktiskt inte vill ha fulla personer på sitt julfirande. Är du nykter får du vara med, annars är du inte välkommen.

Att andra i familjen fortsätter att snapsa med honom trots att de tycker att beteendet är olämpligt kan mycket väl handla om att de inte vågar ta konfrontationen själva - alkohol verkar onekligen vara ett känsligt ämne i denna släkt.

Om jag vore du skulle jag diskutera detta först med sambon för att hålla enad front och sedan med övrig släkt, helst i god tid innan jul. Det borde inte vara svårt att få gehör för grundtanken att man inte vill ha överförfriskade personer på julfirandet, i synnerhet inte om det kommer att finnas barn med framöver. Då finns det två vägar att gå. Antingen så går det bra att ta en julöl till maten om man tycker det är viktigt men om det visar sig att det inte fungerar så finns det bara ett alternativ, och det är helt alkoholfri jul. I båda fallen så är fulla människor inte välkomna oavsett släktskap, även om ni oerhört gärna firar med dem om de kommer nyktra.

Trist att det var saker som inte fungerade i år men å andra sidan har du ju nu bra argument för din sak inför nästa år.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har nog skrivit fler trådar tidigare om min svärmor. Om att jag upplever att hon favoriserar mina barns kusin, det finns olika...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 536
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp