Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag är nog för långt ifrån att tycka att just en traditionell jul är viktigt för att förstå problematiken. Det är absolut trevligt med en högtid att fira mitt i mörkret. Träffa familjen, äta gott och dela ut presenter är också kul. Men det kanske inte är så viktigt för mig att det är just jul vi firar.

Sen tror jag att många relationskriser som är kring jul handlar just om en låsning vid att julen skall ha vissa specifika delar och när man inte uppnår dem i den mån man vill så blir det kris och panik.

Absolut, om man har för vana att fira jul med olika personer varje år blir det förstås problematiskt om det är vissa saker man absolut vill ha med, eftersom varje familj har sina egna traditioner. Jag firar alltid med samma personer, min egen familj, och då är det ju inget större problem att vi alla har några saker vi gärna vill ha med, som är viktiga för oss. Relationskriser leder det absolut inte till, vi har ju samma vanor och samma saker vi tycker är viktiga. Sen finns det säkert andra familjer med andra traditioner, men det är ju inget problem.

Jag tycker det är trevligt, inte problematiskt, att ha några familjetraditioner. I vår familj vill vi t ex gärna ha en gran, men jag kan inte påstå att det orsakat familjekriser att försöka få tag på en sån runt jul. Det är ju en hyfsat vanlig tradition, som med de flesta jultraditioner man har.

Visst kan man strunta i alla traditioner, men jag kan tycka att livet blir lite tristare då, inte kris och panik, men lite tristare.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jovisst det är tradition (vilket förövrigt i sig är en form av låsning), men många firar nog både påsk och midsommar helt utan midsommarstång, fjädrar eller ris.

Det handlar trots allt bara om en dag, om man nu inte får sin julkomponent på julafton går det ju utmärkt att äta, dricka eller sniffa på den på juldagen eller dagen före julafton etc.

Fast poängen är ju att göra det just när det är julafton, eftersom det är en viktig sak för att göra julafton till en speciell dag. Annars blir det ju som att fira födelsedag, men äta tårta en annan dag.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag är uppvuxen i en trakt där det bor många kristna nykterister, och jag delar din erfarenhet. De ungdomar som inte har sett normal alkoholförtäring under sin uppväxt, har ju ingen aning om hur mycket kan dricka och hur försiktig man bör vara. Som tonåringar och upp i 20+, var de väldigt dåliga på att dricka lagom mycket, och blev påfallande ofta på tok för fulla.

I viss mån debuterade de också senare med alkohol, vilket ytterligare fördröjde inlärningen och innebar att de kunde vara närmare 30 och ändå helt ur stånd att dricka ett par öl på ett normalt vis. Det blir socialt pinsamt när annars skötsamma personer spyr på mattan gång efter annan.

Och min erfarenhet och även forskningen säger precis tvärtom. De människor som jag vet har vuxit upp med föräldrar och andra vuxna som drack omkring dem är de som aldrig kan dricka sansat. Jag har aldrig druckit hejdlöst och jag är uppvuxen i ett nyktert hem där det inte ens dracks en klass II öl eller ens cider ifrån vanliga mataffären. Inte ens som fjortonåring drack jag så mycket för mycket att jag inte kunde ta hand om mig själv eller låg och spydde och däckade någonstans. Man behöver knappast vara hjärnkirurg för att fatta att man får dricka gifter långsamt så att man märker hur kroppen reagerar på det hela och det tar ju inte mer än två gånger för att man sedan ska veta hur mycket man kan dricka för att bli salongsberusad. Problemet är snarare att många tycker att det är helt normalt att vara asbakfull hela söndagen. Att man spyr flera gånger när man kommer hem och att man inte minns vad man gjorde. Mina kompisar som vuxit upp med att "det togs en öl till maten" drack alltid så mycket att det alltid slutade med att någon (ofta jag) fick ta hand om dem. Enligt din definition så borde det ju vara tvärtom men det är det ju tyvärr inte. Mina barn som har vuxit upp utan alkohol blir inte heller askalas varenda fredag och lördag heller utan de vet hur mycket de kan dricka för att ha kul och vara lagom onyktra.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ha ha, ja det göra jag jämt :D om jag nu inte råkar fylla på helgen eftersom jag bor i en annan del av sverige än mina nära och kära. Inga konstigheter. I min familj buntar vi ofta ihop födelsedagar med för att det är enklare att fira alla på en gång än ha fyra separata tillfällen i exempelvis mars-april.

Uppenbarligen är jag inte normativ i den här frågan.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Du verkar ha blandat ihop mig med någon annan, jag har ännu inte skrivit något om alkohol tror jag.

Men eftersom du tog upp ämnet så finns den här texten på systembolaget.se

"På BRIS, Barnens rätt i samhället, märker man av en ökning av telefonsamtal redan i början av december och sedan är ökningen konstant över helgerna.

- Många av de barn som ringer till oss är oroliga över att det inte ska bli bra på julen. Paketen är inte det viktiga utan just att familjen ska ha det mysigt tillsammans, säger Karin Johansson, utredare på BRIS region väst." http://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Livsstil/Drommen-om-den-perfekta-julen/

Jag är uppväxt med föräldrar som inte har alkoholproblem utan dricker måttligt men min fd sambo hade föräldrar med alkoholproblem. Jul var en problematisk tid och vi firade aldrig julafton hos hans föräldrar då de tenderade att spåra ur.

För många barn med alkoholiserade föräldrar är just julen väldigt ångestfylld. Mycket för att det är en familjehögtid.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Och jag är uppvuxen i ett hem som drack normalt, dvs vin till maten lite då och då, nubbe till sillen på midsommar och på jul osv. Och jag kan har inte heller blivit snorfull som 14-åring. Jag har aldrig varit så full att jag inte kunde ta hand om mig själv.

Vi har inte stigmatiserat alkohol alls. De nu vuxna barnen dricker på ett normalt och sansat vis, precis som vi gjort under deras uppväxt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag har samma problem med min mans familj som du :(

Jag vet hur jobbigt det är, och det är en självklarhet att det ska vara alkoholfritt om du vill det. Det är ditt hem, du bestämmer :) Passar det inte behöver dom inte komma!
Sånt här är otroligt känsligt, för man kritiserar deras sätt att leva.

Ingen som har druckit får umgås med vårt barn, och det hade hans släkt jätte svårt att acceptera. Jag fick höra på omvägar att jag var skitlarvig och tramsig... :cautious: Men det sket jag blankt i och nu har dom fattat att jag inte kommer backa så dom sköter sig.

Stå på dig! Det är ditt (framtida) barn och det ska man skydda mot det man inte tycker är bra!
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Detta trots alla studier som visar att barn som har föräldrar som köper ut till dem också är de som dricker mest.

Fast en hake med de där siffrorna är ju att alkoholkonsumtionen är så hemskt snedfördelad. 20% av konsumenterna står för 80% av konsumtionen, och "eliten" bland de där 20%:en dricker en stor andel av de där 80%:en. Alkoholister dricker enorma mängder, helt enkelt. Dessutom går alkoholism lätt i arv.

Det visar ju även siffror över årlig medelkonsumtion av alkohol, när sådana publiceras. Medelkonsumtionen ligger absurt högt pga storkonsumenterna, medelvärdet säger i princip mer om dem än om oss andra.

Högst troligt ingår ju alkoholisternas barn i den grupp som får "smaka" på sprit hemma och som får utköpt till sig av sina föräldrar. Och hyfsat många av dem blir storkonsumenter.

Sen finns det en massa normalkonsumenter som har fått lite vin i föräldrahemmet ibland som unga, som har sett sina föräldrar dricka på civiliserade vis som barn, och som vuxna är de just normalkonsumenter. Utan nämnvärd dramatik på vägen.

Jag minns mängder av nykteristhem från min uppväxt. Rätt många av ungdomarna fortsatte på den helnyktra, utstakade vägen, medan många andra inte gjorde det. Och de behövde en inlärningsperiod i betydligt högre grad än tex jag själv.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Och jag tror på tesen att barn gör inte som vi säger utan som vi gör.

Visst, om du med din tes menar ihåliga förmaningar och att satta gränser utan någon som helst reson, så är jag beredd att hålla med. Jag pratar om öppen diskussion. Jag tror att man underskattar sina barn om man inte tror att öppen dialog med barnen faktiskt har effekt.

Sedan är det ju givetvis så att man som förälder ska stå för det man säger. Annars blir det ju tokigt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast det du skriver talar ju emot den forskning som t ex Statens Folkhälsoinstitut kommit fram till. Och den forskningen har ju knappast med någon Elit i alkoholkonsumtion att göra eller missvisande siffror. Forskningen med den visar ju kort och gott ganska klart att barn till föräldrar med strikta och klara regler gällande alkohol, har en senare debut, konsumerar mindre och därmed mindre sällan också utvecklar ett beroende. Till skillnad från ungdomar som bjuds på alkohol i hemmet.

Givetvis innebär inte det att det är alltid är antingen eller, svart eller vitt. Men vad jag har fått med mig är forskningen rätt klar och synsättet som du nämner ovan rätt förlegat i forskningssammanhang.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ja, det är lite märkligt tycker jag. Påminner mig mycket om att vissa envist hävdar att det bästa är att låta sina barn dricka lite hemma, eftersom man då avdramatiserar alkoholen. De minns alltid någon som inte fick dricka något hemma, eller inte fick alkohol utköpt av sina föräldrar, och de drack minsann mest av alla.

Detta trots alla studier som visar att barn som har föräldrar som köper ut till dem också är de som dricker mest.

Ja. De senaste föreläsningarna jag tagit del av, har det diskuterats rätt mycket kring detta.

Och enligt vad jag har tagit del av, är forskningen överens. Öppen diskussion, klara regler och att det faktiskt inte är en god idé att bjuda sina barn på alkohol för att på så vis själva introducera dem i alkoholen.

Och jag får sällan (aldrig, numer) belägg ifrån de som säger att man ska bjuda sina ungdomar och i och med det introducera sina barn och lära dem dricka måttligt. Effekten pekar motsatt enligt forskningen.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jaha, jag trodde att det företrädesvis var föräldrarnas måttliga drickande vi pratade om, i hemmet i barnens närvaro. Det ger ju också en fingervisning om lämpliga mängder och lämpliga sammanhang, som de unga kan tänkas ta till sig av. Min egen son, tex, lärde sig av detta att man inte ska dricka öl på fastande mage.

Sen är det givetvis inte främst av pedagogiska skäl man dricker vin till maten i hemmen, men det gäller ju för mycket annat också. Jag tror att det är ovanligt att hela familjelivet i förslagsvis 18-22 år är ett enda långt pedagogiskt arrangemang.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Märkligt att alla studier är så missvisande då. Alltid spännande när någons personliga erfarenheter ska förväntas tas emot som någon form av motbevis mot utförliga studier (lite som i tråden på Förälder där en användare envist argumenterar emot all forskning på föräldraledighet).

Diplomaten:

Öppen diskussion, klara regler och att det faktiskt inte är en god idé att bjuda sina barn på alkohol för att på så vis själva introducera dem i alkoholen.
Det tror jag också på :)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag har inte pratat om att bjuda barnen på alkohol - våra har fått dricka fin/öl till maten från det att de fyllde 18 samma regler som på krogen, dock har vi INTE köpt ut åt någon nånsin. Jag har inte motsagt mig en öppen diskussion, absolut inte. jag har också konfiskerat alkohol som ungarna gömt eftersom vi inte accepterat att de druckit innan de fyllt 18 (även om vi också vet att det skett, men det har inte blivit ngra repressalier i efterhand).
Däremot så tror jag att det är kontraproduktivt att aldrig dricka inför barnen, den dagen de upptäcker att föräldrarna visst dricker (om de gör det) så kommer det också vara helt förknippad med något man gör i lönndom - barnen gör som föräldrarna gör.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tror inte att Diplomaten menar att man ska dricka i smyg. Hon menar nog mer att om hon dricker gör hon det för att hon tycker att det är gott och vill, inte bara för att hon tror att det är pedagogiskt smart att göra det framför barnet/n.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Märkligt att alla studier är så missvisande då. Alltid spännande när någons personliga erfarenheter ska förväntas tas emot som någon form av motbevis mot utförliga studier (lite som i tråden på Förälder där en användare envist argumenterar emot all forskning på föräldraledighet).

Men de pratade ju om olika saker? Diplomaten om studier som handlar om föräldrar som bjuder sina barn på alkohol för att lära dem hantera den*, Petruska och cirkus om vilken bild barnen får av hanteringen av alkohol när de ser föräldrarna t ex dricka vin till maten. Om jag fattat rätt.

(* = gör folk det?? För mig låter det som en kliché från bedagade filmer där sonen spyr och pappan förnumstigt förklarar att så går det när man dricker för mycket).
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Däremot så tror jag att det är kontraproduktivt att aldrig dricka inför barnen, den dagen de upptäcker att föräldrarna visst dricker (om de gör det) så kommer det också vara helt förknippad med något man gör i lönndom - barnen gör som föräldrarna gör.

Fast barnen kan ju ändå veta att föräldrarna dricker alkohol trots att man inte gör det när de är med. Det är ju inget man gör i lönndom bara för att man inte dricker när barnen är närvarande. Menar du verkligen att du tror att bara för att man inte dricker med barnen närvarande så är det något man smyger med? Det är ju iallafall inte så att det har varit någon hemlighet för mina barn att jag har druckit ett par cider (eller vad det nu kunde vara) när jag skulle ut och dansa när de inte var hemma. Flaskan/flaskorna har ju stått i kylskåpet och självklart har barnen frågat vad det var och då har jag ju berättat det. Det är inget jag har hymlat med utan jag har varit ärlig mot mina barn. För mina barn har det iallafall varit så att de har alltid vetat att jag har druckit alkohol om jag har haft lust med det när jag skulle på fest eller ut och dansa. Exakt hur jag förklarade det minns jag faktiskt inte men det är inte så att det kom som en överraskning den dagen de fyllde arton att även jag drack alkohol då och då. Vi pratar ju med varandra även om sådana saker. Om mina barn har lärt sig av det att man kan dricka alkohol när man ska på fest om man vill det och att man inte dricker när det finns barn med ser jag inget fel med det. De har definitivt inte lärt sig att man smyger med alkoholen iallafall.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast då har du ju ändå lärt barnen en alkoholvana, nämligen att när det är fest och dans, då dricker man alkohol innan. Med andra ord, alkohol är en rusdryck och inte så mycket annat, inte något man dricker för att det är gott eller att olika drycker passar till olika tillfällen eller olika sorters mat. Alkohol för ruset och inte för smaken, så att säga.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast barnen kan ju ändå veta att föräldrarna dricker alkohol trots att man inte gör det när de är med. Det är ju inget man gör i lönndom bara för att man inte dricker när barnen är närvarande. Menar du verkligen att du tror att bara för att man inte dricker med barnen närvarande så är det något man smyger med? Det är ju iallafall inte så att det har varit någon hemlighet för mina barn att jag har druckit ett par cider (eller vad det nu kunde vara) när jag skulle ut och dansa när de inte var hemma. Flaskan/flaskorna har ju stått i kylskåpet och självklart har barnen frågat vad det var och då har jag ju berättat det. Det är inget jag har hymlat med utan jag har varit ärlig mot mina barn. För mina barn har det iallafall varit så att de har alltid vetat att jag har druckit alkohol om jag har haft lust med det när jag skulle på fest eller ut och dansa. Exakt hur jag förklarade det minns jag faktiskt inte men det är inte så att det kom som en överraskning den dagen de fyllde arton att även jag drack alkohol då och då. Vi pratar ju med varandra även om sådana saker. Om mina barn har lärt sig av det att man kan dricka alkohol när man ska på fest om man vill det och att man inte dricker när det finns barn med ser jag inget fel med det. De har definitivt inte lärt sig att man smyger med alkoholen iallafall.

Nej precis, jag smyger inte heller med det! Barnen vet vad det är eftersom jag ju köper det och det står i kylen, för dem är det inte konstigt alls. Det är en vuxendryck som jag valt att dricka när de inte är i närheten för att man inte dricker alkohol när barn är nära. Jag har förklarat varför jag inte vill dricka när de är nära också och för dem är det bra. De vet att det finns saker vuxna får göra men inte barn, något vuxna får dricka, men inte barn osv.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har nog skrivit fler trådar tidigare om min svärmor. Om att jag upplever att hon favoriserar mina barns kusin, det finns olika...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 536
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp