Sv: Hur införa en "vit jul"?
Alla föräldrar får ju göra det som dem anser känns bäst för dem. Jag lägger ingen värdering i det. Däremot fastnade jag på att det hålls sådant fokus på att det ligger något viktigt i att avdramatisera alkohol och införa måttligt drickande med grunden att det är viktigt att barnen får se sina föräldrar just dricka måttligt. Att om barnen inte upplever detta, så blir det svårt att veta hur man ska bete sig tillsammans med alkohol. Medan jag anser att fokuset ligger på öppen dialog med sina barn och nära kontakt. Inte att ett barn måste uppleva måttligt drickande för att själva kunna hantera det.
Givetvis är det en stor skillnad på bruk och missbruk. Det är väl ganska tydligt.
Jag undrar hur många svenskar som är helnykterister? Får se om jag hittar en siffra. För alkohol är ju faktiskt, varesej man vill det eller inte, en väldigt "normal" företeelse i vårt samhälle. Det är svårt att undvika människor, platser, tillställningar där alkohol förekommer, eftersom det är så invävt i vår kultur. DÄRFÖR tror jag det kan vara viktigt att unga "lär sig" hantera alkohol, lär sig se på alkohol på ett odramatiskt sätt och även hitta njutningen av t.ex. rätt vin till en viss maträtt. Istället för att se på alkohol som ett medel att supa sig asfulla och/eller fly en jobbig verklighet.
Jag är själv barn till en alkoholiserad pappa (som dog av sin skrumplever) och även min mamma var alkoholist under en tid. Själv drack jag i stort sett noll alkohol före 30 års ålder, och det var inte av någon avskräckt anledning (min barndom var normal, pappa blev alkoholist när jag var ungefär 14). Jag vet faktiskt inte VAD som gör att människor missbrukar alkohol, kanske en gen hos somliga som gör dem mer sannolika att fastna i missbruksbeteenden; alkohol, mat, droger, annat.....
Idag, när jag hör talas om ungdomar (ofta yngre än 15) som dricker sig fulla, handlar det alltid om öl och sprit typ vodka, utblandad med läsk. Dvs man dricker för att bli redigt kanonfull, inte för att man tycker det är gott med vin till sin mat. Jag vet inte om de två hänger ihop, dvs om man fått smaka ett gott vin till rätt måltid hemma, är man mer benägen att halsa vodka och Fanta tills man spyr ute på stan?
PS! Med det menar jag inte att man medvetet nödvändigtvis behöver bestämma sig för att NU ska lilla Lisa få lära sig dricka vin! Som ett steg i utbildningsplanen sas..... DS.