Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Hur skulle barnen få en mer sund inställning till alkohol om du tvingar dig att dricka mer än du vill, av någon outgrundlig anledning som har med barnens framtida attityder att göra? Det är liksom precis den egna viljan och självklarheten i ett individuellt beslut som är avgörande för om barnen kommer att klara att ta mogna beslut i framtiden, som de själva kan stå för.

Det, åtminstone jag, reagerade på var ett inlägg från din sida där alkohol på bordet på julafton tillsammans med barnen var otänkbart samtidigt som nyårsfesten, utan barn, hade alkohol på bordet som skulle finnas där för "drickande". Det tror jag förmedlar en osund inställning till alkohol. Vi tycker säkert olika i frågan, men jag deklarerar bara vad jag tycker....

Jag skuldbelägger inte någon - jag tror bara inte att det är speciellt framgångsrikt i syftet att förmedla ett sunt förhållningssätt till alkohol att göra på det viset. Inget annat.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det är väl lika mycket skuldbeläggande åt det andra hållet? Vi som dricker alkohol (om än ej till berusning) i barnens närvaro tar inte hänsyn till barnen eftersom barn mår dåligt av att föräldrarnas beteende förändras...

Självklart ska ingen dricka mer alkohol än hen vill bara för att barnen ska få en sund syn på alkohol. Barn lär sig inte bara av sina föräldrar utan av hela sin omgivning. Om de vuxna i barnens omgivning har en sund inställning till alkohol lär barnen antagligen ta efter det, även om föräldrarna skulle råka vara helnykterister.

Mina barns omgivning dricker inte alls. Hur ska de då lära sig gränserna med alkoholen?

Jag dricker gärna cider på nyår, men i år är jag inte sugen alls. Jag lär väl bli nykterist från och med nu, efter anklagelserna om att lära mina barn osunda alkoholvanor när jag dricker "bakom deras ryggar". För alternativet, att dricka mer vin till maten, är inget alternativ för mig.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Varför kan du tex inte dricka en cider med barnen närvarande om du skulle vilja ha en?

Hur skulle barnen fara illa av det?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Mina barns omgivning dricker inte alls. Hur ska de då lära sig gränserna med alkoholen?

Jag dricker gärna cider på nyår, men i år är jag inte sugen alls. Jag lär väl bli nykterist från och med nu, efter anklagelserna om att lära mina barn osunda alkoholvanor när jag dricker "bakom deras ryggar". För alternativet, att dricka mer vin till maten, är inget alternativ för mig.

Men det handlar inte om att skuldbelägga, det handlar inte om att dricka mer skulle vara ett alternativ till det lika dåliga alternativet 'dricka bakom ryggen', det handlar om att veta när det är lämpligt att dricka vad och i vilken mängd. Inget annat.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nej, jag provade faktiskt i somras, men det gick inte. Fattar inte grejen alls, snaps är ju äckligt och mat är godare med drycker som förhöjer smaker, inte dödar smaklökarna. Gott vin eller öl tillexempel dricker jag gärna till maten. Eller en välmatchad cocktail till en förrätt.

Men jag förstår liksom inte grejen shotta starksprit + äta mat. Jättekonstigt.

Första gången jag exponerades för starksprit + äta mat (och sjunga snapsvisor) var i studentsammanhang, på sittningar, och där var det ju verkligen "dricka för att bli berusad". När det gick upp för mig att det är DET en del människor gör på julafton blev jag rätt förvirrad.

Jul likamed mysa med familjen.
Jul intelikamed bli full med familjen.

Jag tror det är extremt ovanligt att fira jul i stil med en sittning i studentsammanhang. När man säger att man tar en snaps till sillen vid jul, så är det inte samma sak som när studenter "shottar" starksprit. Ungefär som att en cocktail innan maten inte är samma sak som när tonåringar dricker häxblandning.

Till jul tar man, som jag är van, en snaps. Dvs 4 cl. Det blir ingen full på. Vanligen fördelad på två skålar, en där mina föräldrar hälsar välkomna, och en där vi tackar för att det är trevligt att vara där. Ungefär i den stilen. Sjunger gör man mig veterligen bara om värden pluggat i uppsala, de sjunger jämnt. Annars utbringar man en skål.

Men menar du att du aldrig varit med om svensk snapskultur, där man till midsommar t ex dricker snaps och äter matjessill med färskpotatis? Inte blir full, utan just under ordnade former tillsammans med sill dricker op eller liknande? Det är ju en klassisk svensk kombination: ost, knäckebröd, gräddfil, gräslök, sill och potatis, och till det en snaps och ett glas öl.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Dricker man inte snaps för att bli full?

Men snaps? Med en liten visa till?
"Hej tomtegubbar slå i glasen och låt oss lustiga vara", vad betyder det om inte drick en shot och bli full?

Självklart inte, en iskall snaps till sill eller kräftor är ju jättegott! Man blir inte full på en normalstor snapsklunk, typ 2 cl.

Det är ju inte så att man hinkar i sig mängder bara för att man dricker snaps. Däremot går det förstås att bli full om man dricker för mycket, men så är det ju med allt alkoholhaltigt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Hur skulle barnen få en mer sund inställning till alkohol om du tvingar dig att dricka mer än du vill, av någon outgrundlig anledning som har med barnens framtida attityder att göra? Det är liksom precis den egna viljan och självklarheten i ett individuellt beslut som är avgörande för om barnen kommer att klara att ta mogna beslut i framtiden, som de själva kan stå för.

Det, åtminstone jag, reagerade på var ett inlägg från din sida där alkohol på bordet på julafton tillsammans med barnen var otänkbart samtidigt som nyårsfesten, utan barn, hade alkohol på bordet som skulle finnas där för "drickande". Det tror jag förmedlar en osund inställning till alkohol. Vi tycker säkert olika i frågan, men jag deklarerar bara vad jag tycker....

Jag skuldbelägger inte någon - jag tror bara inte att det är speciellt framgångsrikt i syftet att förmedla ett sunt förhållningssätt till alkohol att göra på det viset. Inget annat.

Om jag inte minns fel var det inlägget där jag skrev om hur min mamma och min ena syster reagerade när jag frågade varför det inte var någon alkohol på bordet på julafton. Min mamma anser att julen är barnens högtid och nyår de vuxnas. Det är inte min åsikt och jag dricker inte för att supa mig full varken på nyår eller en vardag mitt i veckan. Hade jag firat jul utan barn eller inte haft barn alls hade jag kunnat dricka min cider då om jag känt för det. För mig spelar dagen i sig ingen roll, bara inte inför barnen. Med andra ord dricker jag alkoholhaltigt antingen när barnen sover eller när de inte är hemma. Det innebär inte att jag ens blir påverkad för det tycker jag inte om, därav en halv cider. Dessutom är jag ensam med barnen och det är min skyldighet som förälder att hålla mig klar i knoppen ifall något händer.

De här alkoholvanorna har jag haft hela mitt vuxna liv. Jag gillar dock whiskey egentligen, eller gillade :yuck:, men varje gång jag försökt dricka det har jag blivit full eftersom jag inte märker något. Gränsen hittar jag inte, men jag har förstått (efter att ha varit full 5 gånger i livet) att eftersom jag endast kan dricka en halv cider på 4,5 så är whiskey något jag möjligtvis enbart bör lukta på.... så det får någon annan lära barnen dricka :D
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tror det är extremt ovanligt att fira jul i stil med en sittning i studentsammanhang. När man säger att man tar en snaps till sillen vid jul, så är det inte samma sak som när studenter "shottar" starksprit. Ungefär som att en cocktail innan maten inte är samma sak som när tonåringar dricker häxblandning.

Till jul tar man, som jag är van, en snaps. Dvs 4 cl. Det blir ingen full på. Vanligen fördelad på två skålar, en där mina föräldrar hälsar välkomna, och en där vi tackar för att det är trevligt att vara där. Ungefär i den stilen. Sjunger gör man mig veterligen bara om värden pluggat i uppsala, de sjunger jämnt. Annars utbringar man en skål.

Men menar du att du aldrig varit med om svensk snapskultur, där man till midsommar t ex dricker snaps och äter matjessill med färskpotatis? Inte blir full, utan just under ordnade former tillsammans med sill dricker op eller liknande? Det är ju en klassisk svensk kombination: ost, knäckebröd, gräddfil, gräslök, sill och potatis, och till det en snaps och ett glas öl.

Jag tycker det här är jätteintressant!
Och svaret är nej, jag har aldrig upplevt snapsen "på riktigt"! Givetvis så har vi haft all den traditionella maten vid högtiderna, men om vuxna drack alkohol till så var det lättöl/folköl eller möjligtvis ibland en starköl, till julen eventuellt vinglögg. Till påsken vin.

Jag är liksom helt frågande inför snapskulturen - I don't get it. Men nu börjar jag ju inse att det är för att jag har trott att en snaps = en sup, och att folk dricker snaps för att supa. Jätteäckligt att shotta en 6a snaps som jag provade i somras, men det är alltså inte alls så det ska gå till...

Det verkar ju som att de flesta härinne har kört den där 2cl-någonsorts-traditionell-ritual-grejen.

Hmm. Mycket intressant som sagt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tror det är extremt ovanligt att fira jul i stil med en sittning i studentsammanhang. När man säger att man tar en snaps till sillen vid jul, så är det inte samma sak som när studenter "shottar" starksprit. Ungefär som att en cocktail innan maten inte är samma sak som när tonåringar dricker häxblandning.

Till jul tar man, som jag är van, en snaps. Dvs 4 cl. Det blir ingen full på. Vanligen fördelad på två skålar, en där mina föräldrar hälsar välkomna, och en där vi tackar för att det är trevligt att vara där. Ungefär i den stilen. Sjunger gör man mig veterligen bara om värden pluggat i uppsala, de sjunger jämnt. Annars utbringar man en skål.

Men menar du att du aldrig varit med om svensk snapskultur, där man till midsommar t ex dricker snaps och äter matjessill med färskpotatis? Inte blir full, utan just under ordnade former tillsammans med sill dricker op eller liknande? Det är ju en klassisk svensk kombination: ost, knäckebröd, gräddfil, gräslök, sill och potatis, och till det en snaps och ett glas öl.

Jag vet att många dricker snaps på midsommar, men jag har själv aldrig varit i ett sammanhang där det gjorts, aldrig någonsin har någon snapsat i min närhet vare sig till midsommar, jul, nyår eller till kräftor.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ett 'normalt' whiskybruk är att smutta på ett glas. En flaska bör hålla flera år. Det är inte många normalkonsumenter som har råd att berusa sig på whisky.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nej, en sexa får jag inte i mig på en klunk, knappt en fyra en gång. Och snaps måste vara absolut iskall, minusgradig helst, annars smakar den vedervärdigt, tycker jag.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tycker det här är jätteintressant!
Och svaret är nej, jag har aldrig upplevt snapsen "på riktigt"! Givetvis så har vi haft all den traditionella maten vid högtiderna, men om vuxna drack alkohol till så var det lättöl/folköl eller möjligtvis ibland en starköl, till julen eventuellt vinglögg. Till påsken vin.

Jag är liksom helt frågande inför snapskulturen - I don't get it. Men nu börjar jag ju inse att det är för att jag har trott att en snaps = en sup, och att folk dricker snaps för att supa. Jätteäckligt att shotta en 6a snaps som jag provade i somras, men det är alltså inte alls så det ska gå till...

Men det verkar ju som att det inte alls är så för dom flesta här på Buke?

Druckit snaps har min man gjort med sina ungdomsvänner, det är det enda jag upplevt. Vin vet jag inte mycket om, inte skillnaden på rött vin och vitt vin förutom smaken och rött är surt, vitt vin går att dricka men bara om det är bubblor i :D Till påsk har jag aldrig varit med om alkohol ens. Och vi har sill på bordet som alla andra :) Och alkoholfri öl på sin höjd.

kl

En fråga jag funderat på. Mina barn vet att barn inte får dricka alkohol, men jag dricker ju alkoholfria varianter av öl också och då fick jag frågan av 12 åringen ifall han fick smaka lite för det finns ju ingen alkohol i. Jag sa nej eftersom man måste vara 18 för att få köpa även alkoholfri öl. Eftersom åldersgränsen ju är där så kändes det självklart att han inte fick först, men sedan funderade jag på varför han annars inte skulle få. Om man tänker att det kan inleda honom i en frestelse så har man ju osunt förhållningssätt till alkohol. Så... får barn under 18 år smaka alkoholfri öl? Är mitt klara och definitiva nej, som var första reaktionen ett bevis på osunt förhållningssätt?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag vet att många dricker snaps på midsommar, men jag har själv aldrig varit i ett sammanhang där det gjorts, aldrig någonsin har någon snapsat i min närhet vare sig till midsommar, jul, nyår eller till kräftor.

Jag vågar nog påstå att det måste vara väldigt ovanligt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ett 'normalt' whiskybruk är att smutta på ett glas. En flaska bör hålla flera år. Det är inte många normalkonsumenter som har råd att berusa sig på whisky.

Jag har aldrig ägt en whiskeyflaska ens utan blev bjuden och smuttade och tja, jag lär inte testa igen :p Faktum är att jag nog skulle :yuck: bara av lukten i dag.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ja, snapsdrickande är väldigt ritualiserat. Förmodligen för att det är lätt hänt att man blir berusad, eftersom det är starkt. Alltså är drickandet extremt kontrollerat, just för att kunna undvika fylla. Plus då att sprit är dyrbara saker, och inget man bara häller i sig tanklöst. Man fyller t ex inte på halvdruckna snapsglas normalt, utan bar när det är tomt, så att alla kan hålla koll exakt på hur mycket de druckit, man fyller vanligen inte heller på glaset själv på eget bevåg, man tar aldrig en klunk om inte alla andra dricker samtidigt, osv.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

kl

En fråga jag funderat på. Mina barn vet att barn inte får dricka alkohol, men jag dricker ju alkoholfria varianter av öl också och då fick jag frågan av 12 åringen ifall han fick smaka lite för det finns ju ingen alkohol i. Jag sa nej eftersom man måste vara 18 för att få köpa även alkoholfri öl. Eftersom åldersgränsen ju är där så kändes det självklart att han inte fick först, men sedan funderade jag på varför han annars inte skulle få. Om man tänker att det kan inleda honom i en frestelse så har man ju osunt förhållningssätt till alkohol. Så... får barn under 18 år smaka alkoholfri öl? Är mitt klara och definitiva nej, som var första reaktionen ett bevis på osunt förhållningssätt?

Skulle du köpa ett paket chokladcigaretter till dina barn?
Självklart är inte ditt nej ett osunt förhållningssätt. Öl är öl är öl är öl. Barn ska inte dricka öl. Inte heller vin. Oavsett volymprocent. Oavsett även om där inte finns någon volymprocent.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Smaka, visst, dricka nej. Så resonerar jag iaf.

Varför tänker du just så? Är det för att det heter öl eller vad beror det på?

Jag köpte en liten flaska alkoholfri vin härom dagen, fick samma fråga där nästan "får barn dricka sådant?", jag svarade nej där också, men insåg sedan att det inte ens gjordes en ålderskontroll på mig (handlar med självscanning och det görs ålderskontroll på alkoholfri öl). Det borde ju inte vara någon skillnad på alkoholfri öl och alkoholfri vin, eller är jag ute och reser?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Så... får barn under 18 år smaka alkoholfri öl? Är mitt klara och definitiva nej, som var första reaktionen ett bevis på osunt förhållningssätt?
Dom får ju dricka alkoholfri glögg, det är ju heller inte så stor skillnad om man ska tänka så O_o
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag vågar nog påstå att det måste vara väldigt ovanligt.

Fast det var inte bara min familj, vi var alltid ca 30 pers inklusive barnen på påsk, midsommar, nyår och kräftfest. 6-8 familjer med flera barn i varje. Jul var reserverad för "riktig släkt" och var lite mindre sammankomster.

Så det är inte bara jag som växt upp med det här, utan många av mina barndomsvänner.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har nog skrivit fler trådar tidigare om min svärmor. Om att jag upplever att hon favoriserar mina barns kusin, det finns olika...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 536
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp