Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan passar bäst här.
Jag har ett barn som är mellan 25 och 30 år som för ca ett år sedan blev diagnostiserad med Autism nivå 1. Barnet bor hemma, pluggar på universitetet och jobbar lite extra på ett ställe som har anknytning till det hen studerar.
Det som tidigare har märkts på barnet har varit den nedsatta sociala kompetensen. I övrigt har hen till synes inte haft några problem som inte vi, som inte har diagnosen, har kämpat med också. Alltså t ex. få arselet ur vagnen och plugga till prov, komma upp på morgonen, ringa samtal till folk man inte känner osv.
I grundskolan låg hen över en bra bit över medel utan att för den skull behöva lägga ner särskilt mycket engagemang i studierna. Gymnasiet tog hen sig igenom utan några större problem trots att programmet hen gick inte var rätt egentligen. Avslutade gymnasiet med bra betyg då också.
Barnet jobbade sedan något år innan hen började plugga på universitetet. Även vid dessa studier var det inga bekymmer att komma ut på andra sidan med bra betyg inom ett ämne hen är mycket intresserad av. Barnet har inte jobbat extra eller under sommaren under den här perioden. Senaste studieperioden (hen har alltså pluggat i 5 år nu ) har varit ett två-årigt program på master-nivå inom ett område hen är intresserad av att jobba inom efter examen (hen får alltså en yrkestitel som hen kan söka jobb på sas.)
Så var det så att hen begärde en utredning för att se om hen har autism då hen misstänkte det själv. Detta gjorde hen på eget bevåg och har inte behövt hjälp att boka tider osv. själv. Diagnosen blev autism nivå 1.
Efter diagnosen har hen jobbat lite (vi pratar två-tre halvtidspass i månaden i snitt) vid sidan om studierna (som har varit någon dag i veckan). I nuläget är det masteruppsatsen som gäller och hen har då haft hela vårterminen på sig men kommer inte att kunna lämna in i vår utan kommer få slutföra uppsatsen till senhösten istället.
Vi upplever att hen efter att hen fick sin diagnos tar den som en förevändning till att hen inte pluggar/skriver. Hen säger att hen blir stressad och blockerad av att hen känner press från oss föräldrar. Vi har inte sagt ett pip annat än om hen diskuterar sina problem med habiliteringen och om vi kan göra något för att hjälpa hen. Och hen tog sig ju igenom både grundskolan, gymnasiet och fyra års studier på universitetet, men det var innan diagnosen det.
När det gäller saker som hen tycker är kul (fritidsintresse) kan hen lägga ner både dygn och veckor i engagemang, så orken är det inte något fel på när det är något hen tycker är kul.
Jag vet själv att det är pest och pina att komma igång med plugg eller annat som inte är skitkul, men i något läge måste man ju liksom, oavsett om man har en diagnos eller inte.
Jag vet f...n inte vad jag ska ta mig till nu.
Hen ska vara med på ett evenemang sent i höst som hen ser mycket fram emot och som behöver en stor mängd förberedelse, planering och engagemang. Är det helt galet att tala om för hen att om hen inte är färdig med studierna så att hen kan ta ut examen i höst så får hen inte vara med på evenemanget? Blir det kontraproduktivt?
Hjälp mig, snälla! Jag blir galen snart!
Jag har ett barn som är mellan 25 och 30 år som för ca ett år sedan blev diagnostiserad med Autism nivå 1. Barnet bor hemma, pluggar på universitetet och jobbar lite extra på ett ställe som har anknytning till det hen studerar.
Det som tidigare har märkts på barnet har varit den nedsatta sociala kompetensen. I övrigt har hen till synes inte haft några problem som inte vi, som inte har diagnosen, har kämpat med också. Alltså t ex. få arselet ur vagnen och plugga till prov, komma upp på morgonen, ringa samtal till folk man inte känner osv.
I grundskolan låg hen över en bra bit över medel utan att för den skull behöva lägga ner särskilt mycket engagemang i studierna. Gymnasiet tog hen sig igenom utan några större problem trots att programmet hen gick inte var rätt egentligen. Avslutade gymnasiet med bra betyg då också.
Barnet jobbade sedan något år innan hen började plugga på universitetet. Även vid dessa studier var det inga bekymmer att komma ut på andra sidan med bra betyg inom ett ämne hen är mycket intresserad av. Barnet har inte jobbat extra eller under sommaren under den här perioden. Senaste studieperioden (hen har alltså pluggat i 5 år nu ) har varit ett två-årigt program på master-nivå inom ett område hen är intresserad av att jobba inom efter examen (hen får alltså en yrkestitel som hen kan söka jobb på sas.)
Så var det så att hen begärde en utredning för att se om hen har autism då hen misstänkte det själv. Detta gjorde hen på eget bevåg och har inte behövt hjälp att boka tider osv. själv. Diagnosen blev autism nivå 1.
Efter diagnosen har hen jobbat lite (vi pratar två-tre halvtidspass i månaden i snitt) vid sidan om studierna (som har varit någon dag i veckan). I nuläget är det masteruppsatsen som gäller och hen har då haft hela vårterminen på sig men kommer inte att kunna lämna in i vår utan kommer få slutföra uppsatsen till senhösten istället.
Vi upplever att hen efter att hen fick sin diagnos tar den som en förevändning till att hen inte pluggar/skriver. Hen säger att hen blir stressad och blockerad av att hen känner press från oss föräldrar. Vi har inte sagt ett pip annat än om hen diskuterar sina problem med habiliteringen och om vi kan göra något för att hjälpa hen. Och hen tog sig ju igenom både grundskolan, gymnasiet och fyra års studier på universitetet, men det var innan diagnosen det.
När det gäller saker som hen tycker är kul (fritidsintresse) kan hen lägga ner både dygn och veckor i engagemang, så orken är det inte något fel på när det är något hen tycker är kul.
Jag vet själv att det är pest och pina att komma igång med plugg eller annat som inte är skitkul, men i något läge måste man ju liksom, oavsett om man har en diagnos eller inte.
Jag vet f...n inte vad jag ska ta mig till nu.
Hen ska vara med på ett evenemang sent i höst som hen ser mycket fram emot och som behöver en stor mängd förberedelse, planering och engagemang. Är det helt galet att tala om för hen att om hen inte är färdig med studierna så att hen kan ta ut examen i höst så får hen inte vara med på evenemanget? Blir det kontraproduktivt?
Hjälp mig, snälla! Jag blir galen snart!