Hur hade ni gjort?

Sv: Hur hade ni gjort?

Men om han betalade allt för dig när du var hos honom så får väl du betala för honom här. Det ska ju inte din mamma behöva göra. Det är väl inga som helst problem att ge din mamma 4000 kr/månad för mat och dylikt och sen ser ni till att sköta hushållet istället för att betala hyra. Du får ju ut 6500 kr så du har ju ändå pengar över.
Att din mamma inte vill prata engelska är ju helt upp till henne. Du kan ju inte tvinga henne till det också.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Jag ska börja plugga på heltid ev i januari eller så blir det augusti beror på när ja kommer in.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Varför kan du inte flytta nånstans och jobba pga din pojkvän? Han får väl haka på?

Antingen säger du till din mamma att du drar om högst ett par månader - och fortsätter att bara betala maten (det är nog bättre att du sparar de där pengarna så att du nästa gång inte behöver bo på din stackars mammas soffa än att du i ett par månader betalar ett par tusen till).

Eller så pratar du med henne angående hur hon känner för att ni bor där en längre tid - och då börjar du betala för dig ordentligt.

Och ja, det är trist när ens förälder (trots att de kan) inte vill prata engelska med ens partner. Du är dock inte riktigt i position att vara besviken på din mamma just nu - hon verkar ju själv minst sagt missnöjd med er boendesituation och det kan jag faktiskt fullt förstå. Säkerligen blir er relation bättre när du kan stå mer på egna ben, det brukar bli så i alla fall.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Jag pluggar distans nu och om jag får jobb nu så kommer killen flytta med! Jag mår hemskt dåligt av att låta min mamma försörja mig! Jag förstår henne mer och mer.. Så fort jag börjar plugga heltid kommer jag flytta om de så blir inneboende..
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Jag förstår inte varför du tar med dig din pojkvän hit om du har dåligt med pengar och han inte kan betala för sig. Då blir det ju din mamma som får stå för alla kostnader och det måste du ju väl ändå begripit innan ni åkte? Tycker det är under allt kritik att två vuxna väljer att göra så.

Tycker du ska vara oerhört tacksam att din mamma överhuvudtaget tog emot er! Att hon inte är nöjd med situationen är inte det minsta konstigt. Att hon inte vill prata engelska är ingenting du kan begära. Du kan faktiskt inte begära någonting av din mamma. Snarare vara glad för att hon ställer upp.

Om jag hade varit du hade jag verkligen börjat leta jobb med ljus och lykta. Även bostad. Har du 6500 så kan du säkert hyra ett rum för 4000 och så får resten gå till räkningar och mat. Din kille får väl hjälpa till ekonomiskt under den tiden han är här eller så får han helt enkelt åka hem. Det är inte svårare än så. Man kan inte begära att ens föräldrar ställer upp som hotell när man inte får ihop det själv. Det är ett privilegium.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Jag pluggar distans nu och om jag får jobb nu så kommer killen flytta med! Jag mår hemskt dåligt av att låta min mamma försörja mig! Jag förstår henne mer och mer.. Så fort jag börjar plugga heltid kommer jag flytta om de så blir inneboende..

Väldigt mycket om, men, kanske, ska bara, så fort...

Du kanske ska börja plugga heltid i JANUARI, det är rätt lång tid kvar. Eller t o m AUGUSTI. Din pojkvän ska vara här TRE MÅNADER.

Du har ett stort problem NU. Anledningen till att din mamma inte är så trevlig är högst troligen för att hon inte tycker att situationen är särskilt rolig. Börja betala 3-4 tusen (du har ju faktiskt en inkomst) så blir åtminstone den ekonomiska situationen för henne lättare. Och börja planera din och din pojkväns flytt NU. Inte sen när x, y och z har slagit in. Din pojkvän kan ju följa med till säsongsjobbet, som någon annan tipsade om så drar ju skidanläggningarna igång snart. Bättre det än att snylta på din mammas soffa och mat.

Vet du i vilken stad din utbildning kommer vara?

Om din pojkvän kan få ett turistvisum i Norge (t o m ett arbetsvisum kanske?) så kan ni ju dra dit tillsammans redan nu.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Men om man ska till Norge måste man ha en hel del pengar i förväg till hyra.. Ska fixa mitt cv i veckan och åka ut till arbetsgivare och lämna ut. Känner att allt går i kras snart..
 
Sv: Hur hade ni gjort?

jag tänker att du kunde ju vart i värre sitsar än vad du är nu, tänk om hon slänger ut er vad gör du då? det går och hitta boende, du får ta det du får för dina pengar, jag lovar sätt ut annonser och leta! har själv blivit utkastad hemifrån och klarade mig på mindre än vad du har. plus att du kan ju söka bostads bidrag om du nu studerar och ska leta boende och det är för dyrt...

kämpa!
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Känner mig riktigt jävla värdelös o hatar att bo hemma och inte kunna ta hand om mig själv. Är snart 23 och aldrig haft någon direkt jobb mer än hästjobben i Turkiet. Vill jobba som personlig assistent och har sökt massvis men får inte ens svar. Ska lämna cv i veckan till ett företag som ibland tog emot timanställda vid behov. Utbildningen är assistent utbildning på 1 år och det kan vara en bra grund. Behöver gå i skolan känner jag och träffa nya vänner. Då jag är väldigt ensam.. Mycket därför jag ville ha hit killen från Turkiet. Och mamma gick me på de för hon vet jag mår dåligt. Egentligen beter jag mig som en jävla idiot som bara klagar och gnäller.. Det är nog inte många ensamstående mammor som försörjer sina barn på 21 och 23 år!!
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Du ska inte känna dig värdelös utan gör något åt din situation istället :) Börja med att ge din mamma matpengar på riktigt. Som du såg i länken jag gav dig så är det normalt att äta för ca 2000 kr/person som vuxen så börja med att ge henne 4000 kr och ta hand om hemmet som betalning för hyran. Då slipper du känna att du kräver så mycket av henne och om inte gör rätt för er helt och hållet så iallafall visar du din goda vilja. 2500 kr får ju ses som en riktigt bra fickpeng och mer pengar än så kan du ju inte behöva ha att lägga på mobil, kläder och nöjen.

I annat fall får du helt enkelt leta reda på en billig lägenhet och söka bostadsbidrag och sedan får du klarar dig på det du har. Det går det också även om det självklart är knapert. Alla som studerar har det knapert. Min dotter önskar sig presentkort på studentlitteratur både till jul och till födelsedagar så att hon någon gång istället kan få lägga sina pengar på roligare saker. Hon delar en etta med en kompis för att kunna spara så mycket som möjligt och hon jobbar hela somrarna för att få ihop till lite guldkant i tillvaron. Tidigare hyrde hon enbart ett rum för 3500 kr/månad och nu betalar hon 2700 kr/månad+el i lägenhetshyra istället och då kan hon äta även de månaderna när det är mycket nya böcker som ska köpas in. Man får helt enkelt göra det man kan för att få det till att gå ihop när man har dåligt med pengar. Jag har pluggat när jag har varit ensamstående med två barn och det har gått det också. Visst får man dra ner på kläder och nöjen till ett minimum men det går.

Det låter nästan som att du är deprimerad så svart som du ser på tillvaron. Är du det? Kanske behöver du gå till läkaren och kolla upp det? Är man deprimerad så är det ju inte så lätt att ta tag i sitt liv utan då behöver man hjälp.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Försöker hitta hästjobb nu då min kille också kan jobba då och de brukar ingå mat och boende. Har satt in annons och svarat på massor men utan resultat. Jo jag har depressioner som går upp och ner men har aldrig haft någon att prata med. Prata med en kurator i 9an som jag berätta allt för som lova hon hade tystnadsplikt men hon berätta för alla lärare som fråga mig hela tiden hur jag mådde då dem hört både de ena och andra. Då försvann min tillit för kurator
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Men vänd dig till vården istället. Gå till din vårdcentral så att du får hjälp med dina depressioner. Det är inte alls bra att gå med obehandlade depressioner. På vårdcentralen har de iallafall tystnadsplikt. Det lovar jag. Bevisligen är det inte ovanligt att just skolkuratorer inte kan hålla tyst. Du är inte den första jag har hört om som har råkat ut för det. Jag rekommenderar aldrig unga att gå till skolkuratorn längre utan får jag veta om någon som behöver sådan hjälp så ser jag till att hen får riktig hjälp ifrån vården istället. Det är liksom inte bra att blanda ihop sådant med skolan.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Prata med en kurator i 9an som jag berätta allt för som lova hon hade tystnadsplikt men hon berätta för alla lärare som fråga mig hela tiden hur jag mådde då dem hört både de ena och andra. Då försvann min tillit för kurator

Har precis samma erfarenhet. Men det är nog som TinyWiny skriver, att det finns andra kuratorer som är bättre att vända sig till. Jag tror det kan vara bra för dig att ha någon att prata med. Att vara arbetslös, bo hemma hos mamma och behöva försörja en pojkvän kan tära på de flesta och att vara deprimerad utöver det gör ju det hela förstås ännu värre.

Glöm dock inte att du faktiskt har stora möjligheter att påverka hur ditt liv ser ut! Hur har det gått? Har du pratat med din mamma om att bidra ekonomiskt? Om dina planer för framtiden? Har du lämnat CV:t till företaget som du skulle göra i veckan?

Är din pojkvän också hästkunnig? Annars tror jag att det kanske kunde vara bättre att skaffa ett säsongsjobb på en skidort t ex, än ett hästjobb, eftersom din pojkvän då också lättare kan få ett jobb så slipper du försörja båda.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Jag har fått några svar från hästjobb med skaplig lön med boende och mat. Ja min kille är hästkunnig. Dock börjar studierna gå dåligt och fick ej godkänt på min senaste tenta. Ska göra om den igen. Men kommer ju inte kunna ta CSN igen om jag inte klarar kursen men är så trött.. Och kursen var mycket svårare än jag trodde och det är svårt med distans...
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Det är ju bra att du hittat jobb som kan ge något, hästbranschen är ju inte heller helt lätt vad jag förstått. Bäst vore ju om även din pojkvän kan få ett kortare jobb, och att även han kan bo där.

Såg din andra tråd om kursen, och jag säger som någon annan skrev där: ring till csn och hör vad som är bäst för dig med tanke på nästa gång du vill söka lån. Kanske är det att hoppa av kursen, och börja jobba istället om du har hittat ett jobb du kan börja på på en gång. Distanskurser passar inte alla, och vad jag förstår så vill du också hitta vänner och då passar ju en campusförlagd utbildning bättre. Då kan du hitta pluggkompisar så går studierna lite lättare också. Därför tänker jag att det kanske är bättre på lång sikt att du jobbar ett tag, och därmed löser den akuta situationen med mamma och pojkvän och kan tjäna in lite pengar (som sagt, pojkvännen borde också skaffa ett jobb!). Om du går klart kursen men inte klarar några poäng kommer du få svårt att få studiemedel nästa gång du söker. Kanske kan du satsa på att klara tillräckligt med delkurser även om du inte klarar hela?

Tänk också på att alla pengar du lånar måste du också betala tillbaka när du slutar plugga, oavsett hur stor lön du har då. Det är lätt att låna, men skulden byggs upp snabbt så använd studiemedlet till något du verkligen tror kommer att kunna ge dig ett jobb och inte som finansiering utan tanke bakom.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

min pojkvän är ifrån turkiet så han ska inte stanna här. han är bara på turistvisum.. så han ska ej skaffa jobb osv här nu. då han åker hem i januari.. men ska verkligen ta tag i mitt liv ordentligt.. när han åkt hem kommer jag hitta eget boende eller bli inneboende. då jag inte har råd att betala allt för honom nu.. har bett han ringa sin familj och skicka pengar till honom så de ska han göra imorgon.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Som det ser ut nu åker vi till Tyskland nästa vecka.. Och stannar tills han åker.. Ev kommer jag stanna längre. Får mat och boende och fickpengar. Vi kommer missa jul osv men det struntar jag i just nu... Känns bättre vi åker härifrån
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 010
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 087
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp