Hur hade ni gjort?

Smurfoff

Trådstartare
Har en mamma som avskyr att jag bor hemma.. Har varit i Turkiet mycket och jobbat med hästar och kommit tillbaka. Är arbetslös. Studerar nu på distans får runt 6500 i månaden. Då kursen ej är på heltid. Hon vill jag ska betala hemma. Min lillebror som är 21 studerar och betalar inte ett öre hemma. Men jag ska göra det. Jag är 23 så jag förstår henne men tycker han också ska betala för sig.

Ju mer jag är hemma ju mer ovälkommen känner jag mig.. Vill bara härifrån. Men hur gör man om man inte har pengar, jobb, lägenhet ? Var tar man vägen? Har också funderat på att bara dra till något annat land och hitta mig ett nytt liv och slippa tänka på var man ska bo..Har sökt jobb sen jag tog studenten och har inte fått ett enda i Sverige....Men utomlands busenkelt...


Men sen har jag min hund hemma... Hon har pass osv men är svårt att vara i ett nytt land och hitta jobb om man har hund med sig, hästjobb går bra ju men inget man tjänar pengar på...
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Men betala lite hemma då?
Fast jag håller nog med om att om du ska betala så ska faktiskt han också betala, där tycker jag inte du ska vika dig.

Eller skaffa dig en liten lägenhet någontstans så länge? Man kan klara sig rätt länge på 6500 om man inte har massa dyra fasta utgifter.

Bor du i en stad eller i nån håla?

Ska man skaffa sig ett nytt liv utomlands behöver man oftast ändå ett startkapital. Gör som "alla" andra och dra iväg till Norge i ett halvår och sen dra iväg någonannanstans eller skaffa dig lägenhet i någon stad du vill bo i?
 
Sv: Hur hade ni gjort?

bor ute på landet just nu, sover på soffan medans min bror har eget rum, och tagit MIN gamla säng som min mamma gav honom när jag var utomlands.. Jo jag hjälper till hemma med att betala mat ibland. Studerar bara tills januari. Ska ev. börja ny utbilning då på heltid på 1 år.. då ska ja försöka flytta.. Nu bor min kille också här tillfälligt, då han är på turistvisa som min mamma gick med på. men hon visar inte alls att han är välkommen och vägrar prata med honom.. så vi trivs inte alls här.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Betalar din pojkvän nåt för att bo hos din mamma? Annars förstår jag att hon är lite tjurig, om ni båda bor gratis.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Börja plugga on campus istället, många lite mindre studentstäder erbjuder bostadsgaranti till studenter. Och med fullt studiemedel borde du klara dig bra.

Eller flytta norrut. Just nu söker skid- och turistanläggningarna säsongsarbertare inom allt möjligt, att ha jobba utomlands är helt klart en merit. Och många av dessa arbetsgivare erbjuder personalboende så bostadbristen är inget du behöver oroa dig över.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

jag skulle nog försöka att betala för mig på nåt sätt.
Kan det vara så att det beror på att din kille bor där också som gör att din mamma tycker att du (ni) ska betala lite för att bo där och att din bror inte behöver göra det?
Låter som att din mamma är ensamstående, så jag förstår henne för det kan inte vara lätt att ensam försörja 4 vuxna i så fall.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Jag betalar en del av maten. Såklart vi inte ska bo och äta gratis. Men hon kunde ju varit trevligare. Är inte kul för oss att vara här. Jag letar lite jobb utomlands men är svårt nu på vintern.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Som senior förstår jag din mamma helt o fullt!
Jag är bit över 40 år och har låg inkomst i månaden efter skatt. Jag klarar mitt boende, min bil och min två ponnyer. Det är inte att man äter dyr mat ofta men jag har helt ok levnads standard och det är inga utsvävningar direkt på min inkomst. Klart att du skall betala hemma och jag utgår i från att din kille betalar för sig.

Varför inte söka ett student boende? Eller en "etta" som hyreslägenhet? Så rår du om dig själv. Du måste förstå din mamma också.
Med vänlig hälsning Pudlan
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Det är inte så att din mamma tycker att det är riktigt jobbigt att få det att gå runt och att det är därför hon blir anti, vilket gör att du känner dig ovälkommen?

Jag menar, du har pojkvän och hund hemma och betalar en del av maten - men det går ju åt betydligt mer förbrukningsvaror än mat, och när du menar en del av maten - menar du då ALLT som du, pojkvän och hund stoppar i er eller bidrar du bara med en slant till matkassan? För är man van att vara t.ex två vuxna (din mor och din bror) så blir det en stor skillnad ekonomiskt att vara fyra st. Så jag tycker väl inte att det är jättekonstigt att hon vill att du ska betala, om du plötsligt flyttat hem igen och utgifterna ökat - då ser hon ju bara din inflytt som bidragande orsak eftersom din bror redan var inräknad i den utgifterna hon hade tidigare.

Bara lite spekulering.

Du får 6500:- i månaden, det kommer man åtminstone en bit på. Kan du inte hyra ett rum hos din mamma i stället då om du inte hittar något annat? Betala en hyra varje månad för ett rum som du själv styr över, där du kan sova i en säng i stället för en soffa. Då kanske det inte blir lika avig stämning heller eftersom du betalar hyra. Det blir en helt annan situation.

För övrigt kan jag tillägga att 2 års skillnad ofta är rätt stor skillnad i föräldrars ögon. Det skiljer 1,5 år mellan mig och min bror - han bor hemma och lägger alla pengar på chips och godis, jag bor i egen lägenhet och betalar allting själv. Skulle jag flytta hem skulle jag säkert få betala för mig även om min bror slipper, för att han sedan tidigare redan är inräknad i utgifterna men jag har redan "tagit mig därifrån".
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Kan inte hyra ett rum då där inte finns något rum över... Då det är litet hus. Vi sover på soffan. Jag vill verkligen flytta. Men har kollat lägenhet på blocket där man måste ha jobb osv, och betala flera hyror i förväg.. sen är hyrorna HÖGA... över 4000... Hur hittar man studentbostäder?? Min utbildning tar slut i januari.. och ska ev börja plugga igen... Sen är min kille här på turistvisum... Känns inte shyyst jag drar iväg och jobbar nu... Då han endast kommer va här i tre månader..
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Lägg ut en annons om att du önskar hyra ett rum hos någon annan. Att hyra ett rum hos sin mamma som redan verkar anti situationen som den är nu så lär det inte fungera då heller.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Eftersom jag sitter i ungefär samma situation som dig. Har tidigare varit projektanställd och jag sökte ett par Högskolekurser för att ha något att göra. Så nu bor jag och mina flyttkartonger i mitt gamla flickrum hos mina föräldrarna tills vi vet vart nästa destination är :p

Jag får samma summa med pengar som dig och jag betalar för mig hemma. Utöver "hyran" så betalar jag även för min häst (hyra,mat) och jag äger även en egen bil.
6500 kr är ganska så mycket pengar om man bor hemma. Sen tycker faktiskt jag att din mamma är väldigt snäll om hon låter dig och din pojkvän bo hos henne även om hon tydligen inte har plats för er eftersom hon låter er sova på soffan.

Prata med din mamma och förklara hur du känner. Hon kanske tycker att det blev jobbigt nu när huset blev överfullt och det inte är lika lätt att få egen tid som innan du flyttade hem.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Sen är min kille här på turistvisum... Känns inte shyyst jag drar iväg och jobbar nu... Då han endast kommer va här i tre månader..

Känns det sjystare att din mamma försörjer dig? Det är få som har råd att ta ledigt på halvtid i 3 månader.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Alltså, till viss del förstår jag dig och till viss del förstår jag din mamma, faktiskt. Jag har väl ungefär samma sits, frånsett att mina föräldrar inte tycker att det är jobbigt att ha mig drällande hemma. I juni blev jag klar med min utbildning, jag har pluggat i min hemstad och för att komma undan med lite kostnader bestämde jag och mina föräldrar tillsammans när jag sökte utbildningen att jag skulle bo kvar hemma gratis, mamma och pappa betalade min gamla ponny som jag/vi inte kunde göra oss av med (och som även min minderåriga syster red då), jag betalade den andra samt bilen/telefon/bredband/kläder. Jag trodde i min enfald när jag sökte att det skulle bli relativt lätt att få jobb efteråt, de lovade oss i princip jobb eftersom "det skulle bli så stora pensionsavgångar".

Så blev det inte. Jag har jobbat i sommar, för en minimilön, jag hade alltså inte ens klarat en lägenhetshyra på den lönen eftersom jobbet låg helt ute i bushen där jag verkligen var tvungen att ha bil för att ta mig dit (plus att jag jobbade kvällar + helger, inte en buss som kunde passa på de tiderna), och bensin kostar. Nu pluggar jag på distans och söker jobb allt vad jag orkar, men har inte fått napp. Jag har bara en häst kvar, där jag står för alla kostnader, och betalar drygt en tusenlapp till föräldrarna/månad, men that´s it, det är det jag kan betala.

Jag är 24, och jag vill självklart ha något eget, jag vill inte leva som en parasit på mina föräldrar (just därför känns det bra att faktiskt betala någonting, även om det inte är mycket), och då jobbar ändå båda mina föräldrar heltid och pappa har en ganska hög lön. Om du betalade något hemma kanske din mamma skulle bli på lite bättre humör, en tusenlapp borde du ha råd med? Och din kille borde självfallet också betala, du ska inte behöva betala för honom, det ska han göra själv. Jag förstår om din mamma blir irriterad över att ha en främmande människa boende i sitt hem som inte betalar. Samtidigt som jag förstår att du tycker att det är orättvist om din bror inte behöver betala något alls, det gör inte min bror heller fast att han har haft en fast (hög!) inkomst i tre år. Tyvärr är det ganska svårt för mig att påpeka det när jag själv inte kan betala några astronomiska summor.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Jag förstår din mamma. Du flyttar in med din pojkvän plus hund på obestämd tid, trots att det är ont om utrymme. Du betalar mat ibland trots att ni är två personer och en hund. Sen tycker du att det är konstigt att man betalar hyra? Jag tycker du ska vara oerhört tacksam för att ni överhuvudtaget får bo hos din mamma! Ang din bror och vad han gör och inte gör är det mellan din mamma och honom. Du vet kanske inte vad dem har kommit överens om.

Jag hade ALDRIG fått flytta in hos mina föräldrar på de villkoren. De kanske hade sagt ja om jag hade varit själv och om det hade varit under en kortare period och då hade jag självklart betalt hyra.
Men med pojkvän och hund? ALDRIG! Det trots att mina föräldrar bor i ett hus med gott om utrymme. Har man en gång flyttat så står man på egna ben.
Klarar du av att fixa jobb utomlands ser jag inte varför det skulle vara omöjligt här! Bostad är rätt lätt fixat, du kan bo inneboende, då brukar man komma undan ganska billigt. I andra hand funkar också. Kolla Blocket! Är ni dessutom två så kan ni ju dela på alla kostnader = allt blir billigare!

Sen är min kille här på turistvisum... Känns inte shyyst jag drar iväg och jobbar nu... Då han endast kommer va här i tre månader..

Det här argumentet får mig att tappa hakan! :crazy: Du anser att det inte känns schysst att jobba för att din kille ska vara här i TRE månader? En vecka, ok, men TRE månader?! Herregud! Han är väl inte ett barn? En vuxen människa reder sig själv, om du är iväg och jobbar på dagarna får väl han sysselsätta sig själv. Ni sitter inte ihop!

Tänk till lite, om du hade varit din mamma, hur hade du resonerat kring detta?
 
Sv: Hur hade ni gjort?

I sak håller jag med dig, men jag tror TS syftade på att flytta iväg och arbeta på annan ort. Att det inte skulle vara schysst mot killen. Dock kan jag tycka att han isf kunde följa med... Jobb måste nog vara prio ett!

Jag förstår absolut att man överallt i Sverige inte klarar sig "själv" på 6.500:- i månaden. När jag bodde inneboende fick jag betala 4.000:- i månaden och då blir det rätt tight med 2.500:- kvar, då får man nog snåla rätt rejält! Dock borde man ju åtminstone kunna plugga på heltid och få hela CSN.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Jag förstår faktiskt din mamma helt och fullt och jag är mycket tveksam till om jag hade låtit något av mina barn flytta hem på de premisserna som du beskriver. Det låter som att du tycker att det är självklart att du ska kunna flytta hem till mamma när det passar dig och dessutom ta med dig pojkvän och hund. Det tycker inte jag är okej alls. Ens föräldrar ska inte vara ett ställe där man kan mellanlanda utan att betala för sig och det oavsett hur gott ställt föräldrarna har eller inte har eller om syskon betalar för sig eller inte. Har man flyttat hemifrån så har man det och då får man faktiskt vara så vuxen att man inser att man betalar för sig iallafall. Iallafall jag prioriterar annorlunda nu mot vad jag gjorde när mina barn bodde hemma och skulle de flytta hem igen och kräva att jag stod för allt utom att "jag hjälper till hemma med att betala mat ibland" så hade ju jag fått prioritera om igen och det kanske jag inte vill alls. Här http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Mat/ kan du se vad som är skäligt att betala i mat/person och månad och om du gör det för er båda, köper allt till hunden själv + sköter tvätt och städning i hemmet så kanske din mamma tycker att det är okej att du inte betalar någon regelrätt hyra. Det hade jag tyckt iallafall.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Min kille har inte direkt några pengar.. Han har betalat allt för mig när jag bodde hos han i Turkiet. Nu är han här som turist. Och det gick min mamma med på , om vi hjälpte till att betala maten. Hunden har bott hos mamma hela tiden, men jag betalar hennes mat. Hunden är inget problem. Är mer att hon inte visar att vi är välkomna. Vill inte prata med min kille för hon vägrar prata engelska, tycker han ska prata svenska?? Är första gången han är i Sverige han pratar engelska!! Jag tänkte mer om jag hitta ett hästjobb tillfälligt då boende brukar ingå då kan vi bo där..
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Hade jag varit du hade jag funderat på att köpa en hund till, det verkar vara läge.

I övrigt, antingen börja plugga på helfart, eller hitta ett jobb.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 010
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 087
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp