Att ifrågasätta krav är inte att märka ord. Det låter totalt främmande för mig att mina relationer ska regleras med krav och villkor. Det blir inte mindre krav för att du anser att jag märker ord. Jag antar att om du skriver krav, och nu även villkor, så är det just krav och villkor du menar.
Intressant! Det här är det bästa med Bukefalos. Jag minns fortfarande med värme Nubbe-diskussionen då min världsbild omdanades. Hade inte en aning om att det var DET folk höll på med.
Ja, det är krav/villkor jag ställer och i min värld har det alltid varit helt normalt att behöva göra det för att kunna umgås med vänner och familj samtidigt och ändå slippa skrikmatcher. Från den dagen jag blev nog medveten för att själv kunna fatta ett beslut om huruvida jag var troende eller inte så har det varit en viss balansgång. Jag älskar min familj, vill vara med dom så mycket som möjligt, men vill slippa onödigt bråk för att vi har olika åsikter om en Guds vara/icke-vara.
Det har färgat hela mitt liv att vara icke-troende i en starkt troende släkt. Jag har behövt hitta en väg där vi kan umgås på ett trevligt sätt utan att jag behöver kompromissa mitt "sanna jag". För mig är den vägen att jag är som jag är, mina vänner är som dom är, och det är väldigt enkelt att följa några enkla regler så att vi kan umgås friktionsfritt med min familj. Svär inte, undvik "flame-ämnen", låt folk vara som dom är.