Sv: Hur göra? Fodervärd eller inte?
Hej Jonaz!
Nu har du säkert redan tagit alla dina beslut och är kanske iväg också, men måste ändå säga att jag håller med "gamlingarna", hrm, jag är ju också 40+ men känner mig inte gammal...
Nåväl, jag hade hade lämnat ut en häst på foder som är min ögonsten och som jag har mitt eget speciella samspel med, komplicerad eller ej, men det blir ju ännu svårare om den är komplicerad. Det jag kan tänka mig är att låna ut en okomplicerad häst som inte är "min" på foder i mitt stall där jag har koll på både skötsel och ridning. Och det gäller även om hästen är till salu och ryttaren spekulant.
Det finns ju inte två ryttare som rider lika och inte två ekipage som har samma samspel, så myckjet kan förändras och jag har varit med om att hästar har blivit så störda efter endast 2 veckor att de krävt ett halvår-ett år att rehabilitera den! Så nej tack till att låna ut mina hästar utan att hålla järnkoll!
Bra lösdrift och ev betäckning låter bättre eller ta med dig hästen! Men passa på att åka, det blir bara svårare att dra iväg ju äldre man blir, binder sig med partner, hus, familj osv.
Lycka till!
Anette