Hur göra? Fodervärd eller inte?

Det går att rida bort tölten på mycket kort tid, strular man till det för hästen på sex månader så gör man det förmodligen även på en månad. Det tar för övrigt normalt sett betydligt längre tid för hästen att acklimatisera sig så är man osäker på om man passar ihop är det bättre att provrida fler gånger hos ägaren.

jo visst det vet jag också.

Som sagt skulle jag aldrig själv lämna någon häst på foder.

Jag bara tyckte att det kanske var lättare att få en häst på foder om man var intresserad av att köpa den.

Som jag sagt tidigare i tråden låter jag ingen annan rida min häst då jag inte vill att någon gör mitt jobb ogjort med henne.

har kommit på att denna diskussionen kanske inte ens ska hållas i denna tråden då den inte berör just det fall som tråden berör.
Kan vara så att jag uttryckt mig dåligt i mina tidigare inlägg och då ber jag om ursäkt för detta. :)

Sv: Hur göra? Fodervärd eller inte?

Hur gick det? Åkte Jonaz eller inte??

Hej Tim
Ännu en trevlig och underbar människa i denna "knäppa" islandsvärld :love:
Kram Suss :love:

...jag är nog snarare en knäpp människa i en underbar värld ;)

Kram själv!

Tim (som snart ska få det andra två-benta fölet, har tidernas foglossning och RIDABSTINENS :eek: )

Hm..Vanligtvis hade kanske många skickat hästen til fodervärd å det hade du ju kunnat göra om du hittar en bra å duktig ryttare, men ofta är dessa svåra att hitta då just dessa ryttare har sina egna hästar redan :smirk:

När jag läste vad Tim skrev om att du har speciellt samspel med din häst å att den är så känslig(å jag vet precis hur det är med såna hästar då jag har en själv ;) )så skulle jag låta den gå på lösdrift/helinackordering å betäckas.
Dock är jag inte för avel på hästar med dåligt lynne men det har väl inte din häst :)

Men hallå!Jag trodde denna tråd var "färsk" :mad: ;)

Ååh vad ironiskt livet är! Jonaz undrade vad han skulle göra med sina hästar under sabbatsåret från veterinärpluggandet. Själv undrar jag vad jag ska göra med mina (en ridhäst och en unghingst) medan jag pluggar till veterinär! :crazy:

Jag kom inte in i Sverige så i höstas åkte jag till Ungern istället (lär vara här i 3.5 år till). Jag velade in i det sista vad jag skulle göra med hästarna. Ett tag hade jag funderingar på att ta hit dem men har insett att skolan är alldeles för krävande för det.

Unghingsten kan ju alltid gå kvar hemma. Problemet är ridhästen. Jag har funderat på att sälja henne men vill helst inte. Jag har mestadels ridit in henne själv och vi har haft våra ups and downs. Tänkte dessutom göra ett tafatt försök att komma in i Sverige till hösten.

Hon är fyrgångare, ingen nybörjarhäst men inte heller problematisk så det är nog inte helt omöjigt att hitta en lämplig fodervärd. Tanken tilltalar mig dock inte riktigt. Har hört så många skräckhistorier och det känns inte kul att sitta i Ungern om nåt händer eller de ångrar sig. Funderar lite på att betäcka henne under dessa år istället men vet inte om det är så smart att dra på sig ytterligare en massa hästar när man är student (=inte jätterik) och befinner sig i ett annat land.

Beslutsångest alltså!!!!

Så om någon har några tankar om detta....

Jeg er litt mer tilbakeholden når det kommer til å sette en islandshest på fôr. Misforstå meg rett, men det er mye mer hos en islandshest som kan bli ødlagt enn hos en "stor brun" når det kommer til gangarter.

Jeg var og prøvered en hest ved navn Tinna, for kanskje å bli medrytter på den. Eieren, en voksen dame, hadde satt hestene sine ut på fôr når hun dro til NZ for å studere. Resultatet som kom hjem er en hest som stresser verre enn noe du kan tenke deg, det sier "klikk" og da skal hun bare løpe. I tillegg er hun steinhard i munnen.
Eieren har gitt henne opp -og- den andre hesten sin som er helt lik (men likevel var hun frekk nok til å forlange 800 kr. for hver måned for den hesten)..

Stresset og hard i munnen kan en stor brun bli også, men hvor artig er det å levere fra seg sin hest som har helt skilte gangarter og generelt bare bra gangarter, og få igjen en som har to gangarter - skritt og grisepass? :-s

om du säljer bäbisen så kan ju pengarna för henne betala för lösdriften till den andra hästen.

Vad kan föresten lösdrift i stora hagar kosta per månad med daglig tillsyn. JaG funderar nämligen på att köppa min ögonsten, men ska åka i väg i ett halvår efter sommaren.

Förövrigt har jag hand om en häst nu som fick exem när hon var hos en fodervärd som inte tog hand om henne ordentligt.. :(

SÅ det kan ju gå illa. Men du borde ändo ha någon som du litar på som kan åka ut nån gång i veckan och titta till din häst,, bara ifall att.

var själv fodervärd till min häst innan jag köpte honom.
då hade jag inte ridit på 20 år samt hade ringa erfarenhet av isisar.
hästen var psykiskt nedgången utan gångarter.
nu är han en mycket trevlig skogsmulle som jag inte vill vara utan.
att lämna honom på foder skulle vara svårt för mig.
det enda lösningen om jag skulle lämna honom på foder vore att han får stå kvar i stallet och rids av någon jag känner och litar på.
tycker att gå på en väl fungerande lösdrift låter som ett bra alternativ om man har råd.

Jag vet inte vad Jonaz gjorde, men jag kan berätta hur det gick för mig!

Jag hittade faktiskt en lämplig häst att ha på foder för senare köp, tyvärr fick hon eksem och då var jag inte så intresserad längre. :crazy: Det slutade med att jag väntade tills min lägenhet var såld (nåja till jag fått handpennigen iaf) och köpte då en 14-årig valack som är 5-gångare och inte helt lätt. :D Nu 3 mån senare känns det fortfarande som den perfekta hästen för mig! :love:

Hej Jonaz!

Åk till London och ha den svarta kvinnan på lösdrift. Treåringen är det svårare att råda dig om, kanske det är bäst att sälja henne?

En lite knepig femgångare skulle jag inte låna ut i första taget, inte som ridhäst.
Jag "lånade" mot bättre vetande ut min, aldrig mer. Hellre ställer jag av honom och låter honom bli fet och ur kondition. Han var trasig överallt utom i psyket och hade bara en enda gångart: grisepass.
Nu är han lagad och på rätt väg: men som "gamlingarna" säger: inte kul att ta rätt på efter andra!

Har hört att en annan svartbrun vallack numera är till salu igen, en av dina gamla favoriter. Han är i bra skick, tänkte att du ville höra hur han har det. Jag träffade honom för inte länge sedan och han mår bra.

Ha det gott i London!

Marita

Hej Jonaz!
Blev lite fundersam när jag läste ditt inlägg, stämmer det att du bott i Ramvik i Västernorrland under en period ganska nyligen.. Din historia kändes liksom bekant.
I så fall kan jag tala om att jag är stolt ägare till islandshästen Falki som tillsammans med ditt sto spöade alla andra på 4-Hs tävlingar. ;)

Om det nu är du som skriver förstår jag mycket väl att du inte vill sälja ditt fina sto.

Ha det gött!!
//Lena

Hej Jonaz!
Nu har du säkert redan tagit alla dina beslut och är kanske iväg också, men måste ändå säga att jag håller med "gamlingarna", hrm, jag är ju också 40+ men känner mig inte gammal...

Nåväl, jag hade hade lämnat ut en häst på foder som är min ögonsten och som jag har mitt eget speciella samspel med, komplicerad eller ej, men det blir ju ännu svårare om den är komplicerad. Det jag kan tänka mig är att låna ut en okomplicerad häst som inte är "min" på foder i mitt stall där jag har koll på både skötsel och ridning. Och det gäller även om hästen är till salu och ryttaren spekulant.

Det finns ju inte två ryttare som rider lika och inte två ekipage som har samma samspel, så myckjet kan förändras och jag har varit med om att hästar har blivit så störda efter endast 2 veckor att de krävt ett halvår-ett år att rehabilitera den! Så nej tack till att låna ut mina hästar utan att hålla järnkoll!

Bra lösdrift och ev betäckning låter bättre eller ta med dig hästen! Men passa på att åka, det blir bara svårare att dra iväg ju äldre man blir, binder sig med partner, hus, familj osv.

Lycka till!
Anette

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 120
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar