Hur göra? Fodervärd eller inte?

Håller med "de gamla rävarna" ;)
Självklart ska du åka!
Du kommer ångra dig annars.
Betäck henne och låt henne gå i lösdrift i stoora hagar och må gott.
Själv skulle jag ALDRIG lämna ut på foder, speciellt inte ett lite komplicerat 5:gångs sto..

Lycka till!
Ella

:bow: :bow: Håller fullständigt med!
Har själv ett 6 årigt 5-gångssto. Skulle aldrig lämna ut henne på foder! Risken finns att det blir pannkaka av hästen och då har det jobb och pengar man själv lagt ner kastats i sjön.

Sen rätta mig om jag har fel Båbbe. Ville inte du ha en okomplicerad häst att rida? Du ville ha en som inte sprang på eller?

Lånar knappen, så detta är inte riktat till dig utan i största allmänhet.

Läser man inläggen så får man snabbt för sig att ingen annan kan rida hästen, så är det ju inte.

Skillnaden dock är att, ha hästen under en längre tid jämfört med att rida en häst då och då.

Samtidigt vill jag skriva detta, ingen absolut ingen är felfri. Alla gör sina misstag i ridning och detta sätter spår i hästen, dock är det skillnad att göra dessa fel själv än att låta andra göra det åt en. :D

Så för att man söker en foderhäst, och flera skriver kanske saker som kan uppfattas som negativt innebär inte att man är en dålig ryttare. Däremot är skillnaden på ryttarna väldigt stor, en mindre erfaren ryttare kan faktiskt få fram mer av en häst än vad en erfren kanske kan. Det handlar också om kemi. Ston är allmänt knepiga på många plan, ofta tar det lång tid att lära känna dessa, men när man väl nått målet har man en kompis som går genom eld och vatten för en. :love:

Även jag som är fodervärds spekulant, råder dig att ställa av hästen/arna på stor lösdrift i flock under tiden du tar ditt livs chans och åka!

Även om man rider som en gud, även om man tränar för en "gud", så är det i grund och botten den dagliga hanteringen och miljön som formar hästen. Känner du att ingen annan kan ge dina pållar det du kan ge, och det du ÖNSKAR att annan ska kunna ge, så finns inget annat alternativ än längre tids flockliv!
Och, även där du lämnar dina pållar till detta flockliv - är det minst lika viktigt att du vet att du har hamnat på rätt ställe med pållarna. Bara för att det är flockliv och lösdrift som erbjuds, så ska du vara minst lika noga med att det är ett bra ställe du lämnar hästarna till! Du ska kunna resa iväg och känna dig trygg i att dina pållar verkligen har det så bra som du vill att de ska ha!

lycka till!

Klart att jag lyssnar på er gamlingar ;-) Men även på andra förstås. Jag är överväldigad av responsen. Känns att jag vill ha henne gående i flock. Även om jag hittar en bra människa kommer jag aldrig hitta någon som gör precis som jag tycker att man ska. Därmed inte sagt att jag gör allt bäst, men jag gör efter det JAG tror är bra. Skulle nog kännas jobbigt i magen. Skickar jag henne på flockliv skulle jag kunna åka med gott samvete, för jag vill ju verkligen åka (och få jobbet!!).

Naturligtvis är det inte så att ingen annan skulle kunna rida henne, men hon är ändå lite komplicerad med stakra passanlag. Och jag har inte ridit jättemycket på sistone heller. Dessutom har hon en isländsk vilja (även om islänningarna nog inte skulle tycka att det var särskilt märkvärdigt). Man får inte vara rädd om man ska rida henne. Hon är ju min svarta kvinna, och jag vill verkligen inte att hon ska förstöras!

3-åringen är jag fortfarnade kluven över. Min tanke är att vara borta i ett år. Då är hon 4,5 år när jag kommer hem och kan börja med henne. Lite sent, men det funkar. Men om jag märker att jag trivs bra i London och med att tjäna lite pengar kanske jag stannar där mer än ett år. Det kan nog lätt bli två år, och då står jag med en häst som borde blivit inriden för ett tag sedan. Kanske är det läge att sälje henne nu, trots att det skulle vara med sorg i hjärtat då jag verkligen skulle vilja rida in henne och se vad det blir av henne. Ekonomiskt tjänar jag bättre på att sälja efter att ha ridit in, men dröjer det ett par år blir det ju en större förlustaffär för mig. Spara utgifter nu framöver när jag inte riktigt vet hur det blir är kanske klokt det också. Hon är ju tänkt att säljas, men inte riktigt än var ju tanken...

Som sagts här ovan är detta min chans att åka iväg, och jag hoppas verkligen att jag inte bangar och stannar hemma. Dessutom hoppas jag att BA förstår hur bra jag skulle vara för dem :cool: Jag tackar och bockar för alla tips och råd jag fått. Nu ska jag bara känna i hjärtat hur jag vill ha det. Svårast blir det nog med 3-åringen.

/Jonaz, the confused one...

Angående tre-åringen: Betäck henne om du inte snabbt kan placera henne till OK pris hos en utvald köpare DU väljer! Absolut smartast.

Det gör inget om ett sto som fått dels belasta kroppen och dels mogna psysiskt med att få ett föl rids in lite senare. Och fölet gör ju att du täcker lite ekonomiskt "bortfall". Duger min Hýreygur (som borde passa härstammningsmässigt och ger chans på lättsålt färgföl) så kan jag sponsra det ;)

Lycka till :love:

Tim

Jag har ytterligare ett förslag men det kanske är lite långsökt. Om du jobbar 1 år och vill stanna kvar 1 år till så kan du ju ta över hästarna till England. Det kan ju vara värt att forska i hur mycket det skulle kosta och hur besvärlig resan skulle vara. Ett annat alternativ är ju att du kämpar på lite till och sen jobbar som veterinär i England. Ett tredje alternativ som du kanske inte gillar är att sälja 3-åringen. Då har du ju dessutom mer pengar. Har du sen kvar stoet kan du ju få fler föl.

Duger min Hýreygur (som borde passa härstammningsmässigt och ger chans på lättsålt färgföl) så kan jag sponsra det
Vad du är gullig.
Jag blev alldeles varm över denna generositet.
Det är så härligt när en människa vill någon annan väl, även om dena andra inte är jag.
Godhet är alltid rätt.

Tim jag är överväldigad!! :bow:

Du känner mig inte ens. Vet inte riktigt vad jag ska säga...

/Jonaz

Visste inte riktigt vem jag skulle svara så jag tog en knapp i högen... :D

"inte helt okomplicerad att rida" kan ju betyda väldigt mycket. En del såna hästar (som kanske tex har problem med skritten) kan funka alldeles utmärkt ihop med mig. Efter att ha läst lite mer dels här och dels på PM om Jonaz häst så tror jag dock inte att hon tillhör den kategorin. Låter alldeles för svårt för mig!

Vänner som känner mig väl har också gett mig vissa råd baserade på kännedom om hennes stam. Även de råden gäller att INTE rida just den typen av häst. ;)

Anledningen att jag tror så mycket på de tränarna är att jag har sett vad de fått ryttare på min nivå att utföra och själv upplevt mycket stora förändringar i min ridning efter bara en helgkurs...

Jo, Båbbe - LYSSNA på oss. En känslig femgångshäst kräver stor talang och väldigt lång "öppen" erfarenhet att förvalta. Det spelar ingen roll om ryttaren så rider för Gud Fader själv om han/hon inte har en EGEN erfarenhet och kroppskännedom som bygger på en ödmjuk inställning som BARA oändligt många svåra femgångsprojekt kan lära en.

Att hitta en sådan ryttare som DESSUTOM passar ihop med just den här hästen kan man försöka med om man måste sälja.

Det här tolkar jag som att en ryttare utan "EGEN" erfarenhet av "oändligt många svåra" 5-gångshästar inte ens kan köpa en 5-gångshäst. Då är det liksom väldigt svårt att få erfarenhet... :crazy: Hur hade du tänkt dig att man skulle börja då? :confused:

Det var visst någon som undrade vad jag har för erfarenhet också. Jag har ridit sedan jag var barn med vissa avbrott, totalt ungefär 15 år varav 2,5 som medryttare på olika islandshästar. Även gått en del helgkurser och liknande på hyrd häst samt ridit en termin på islandshästridskola.

Duger min Hýreygur (som borde passa härstammningsmässigt och ger chans på lättsålt färgföl) så kan jag sponsra det
Vad du är gullig.
Jag blev alldeles varm över denna generositet.
Det är så härligt när en människa vill någon annan väl, även om dena andra inte är jag.
Godhet är alltid rätt.

Åh! Kan bara hålla med! Blir alldeles tårögd! Vilken snyft historia detta blir! Funderar själv på ett sabbats halvår, då jag ångrar den inriktning som jag valt till hösten, men jag ska stanna hemma och bara njuta av mina pållar! Hinner ju knappt vara här nu förtiden, går så himla bra just nu med de små lurvtussarna!
Lycka till Jonas!

Vilket flott erbjudande :D. Ja nu fick väl du Jonaz något att fundera över ;)

Både Djurjouren och jag har varsin unghäst efter Hýreygur och jag tror jag talar för oss båda när jag säger vi är mer än nöjda med våra flotta pållar :love:.

Det här tolkar jag som att en ryttare utan "EGEN" erfarenhet av "oändligt många svåra" 5-gångshästar inte ens kan köpa en 5-gångshäst.
Jo, köpa en egen det kan man göra.
Men inte låna någon annans.
För då så får man själv stå för antingen den värdeminskning som blir på hästen eller använda några år av ridning för att få till det igen.
Det drabbar ju ingen annan.
Och hästen, den lider ju inte av trasslet.
Det är det bara ryttaren som gör.

Det här tolkar jag som att en ryttare utan "EGEN" erfarenhet av "oändligt många svåra" 5-gångshästar inte ens kan köpa en 5-gångshäst.
Jo, köpa en egen det kan man göra.
Men inte låna någon annans.

Exakt ;)

Man lånar inte sin Ferrari till någon med færskt kørkort, men det ær ju fritt før vem som helst att køpa dem :cool:

Tim (mellom pasienter i Norge)

Klart att du får köpa en egen! Fast därmed inte sagt att det är en dans på rosor.
Har själv gjort vad många säkert anser fruktansvärt korkat. Jag har köpt en knappt inriden 5-gångare, med MYCKET egen vilja (nu snackar vi inte den typen av vilja som islänningar menar, utan just EGEN vilja)
Jag är mycket väl medveten om att jag kommer att behöva hjälp framöver med bla gångarter, men det är jag villig att ta. För tillfället tränar vi mest skritt, trav och galoppfattningar blandat med hederligt dressyrarbete och lufsa-i-skogen-mysa-å-ha-skoj.
Jag blev upp över öronen förälskad i min pålle, så det var inget att diskutera, det blev han och ingen annan.
Den stora fördelen är att han kunde tölta rent trots att han i eg. mening inte är tränad. Eftersom det bara är jag som rider honom kan jag lägga tid och energi på att få oss samspelta , något jag tror man får offra med fler ryttare på hästen.
Jag hade aldrig lämnat ut honom på foder, nackdelen är att han är vallack, så jag har heller inte alternativet att betäcka honom...

Det var ju bra det! Leta foderhäst planerar jag att ägna mig åt ungefär till november. Har jag inte hittat någon då så köper jag egen istället. ;) Och egentligen vore det allra bästa om jag hittade en häst jag kunde få ha på foder tills dess för att sedan få köpa hästen.

Hoppas du hittar någon bra häst att ha på foder.

Angående det här med femgångshästar så måste jag hålla med ovanstående.
Har en själv som är lite lustig att rida. Efter 2-års hårt arbete sitter nu tölten där och hon testar inte mig varannan dag. Men att komma hit var hårt arbete och jag lånar inte ut henne till någon då jag är rädd att allt jobb jag lagt ner ska vara som ogjort.

Men att hitta en femgångshäst på foder för senare köp kan ju vara en annan sak.
För då ska hästen ändå byta ägare sen. Om nu detta inlägg verkar förvirrat så ber jag om ursäkt direkt då jag är väldigt trött när detta skrivs.

Mvh

Vala´s matte

Men att hitta en femgångshäst på foder för senare köp kan ju vara en annan sak.
För då ska hästen ändå byta ägare sen.

Øh?

Nej!

Om nu inte foderværden vill køpa hæsten MEN har ridit bort tølten, hur lætt ær det då att sælja den till någon annan ;) ?

Hmm...som sagt...tänkte inte riktigt klart.

Du har ju helt rätt i att det inte är nån särskilt klok idé.

Eftersom jag när jag läste mitt inlägg insåg bristerna i det.
Jag menar om man provrider en häst och är intresserad av den men vill ha den på foder någon månad först för att vara säker kan det vara en annan sak.

Inte för att jag själv någonsin skulle göra så om jag skulle sälja någon svår häst. Inte om jag skulle sälja någon häst i och för sig. Skulle inte låna ut någon häst på foder över huvudtaget.

Men jag vet en tjej som fick ha sin häst på foder några månader innan hon köpte den.

Hoppas inte detta inlägg är lika förvirrat som jag tycker själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 120
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈