Hur gör ni nu när det är kallt....

Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Men när man är ute och går tar det ju en stund innan man får upp värmen. Som i en bil, det tar en stund innan den blir varm. I slutänden borde det bli +/- 0.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Hunden ska inte behöva "hjälp" för att tåla vårt klimat. Det är ett jäkal fjolleri det där. Låt hunden vara hund på riktigt istället. Snart har vi inga riktiga hundar kvar utan bara porslinsdockor eller sjuka avarter.

Och de raser som ska vara tunnpälsade är inte lämpade att vistas här. Det är knappast så att araber köper ett gäng huskys och kräver att de ska tåla öknen. Köp hund efter rådande förhållanden istället för att krångla till det med kläder. Folk får ju helt fel syn av vad för djur en hund är.

Då har jag en fråga till dig. Nu e jag i och för sig inte en hund MEN var ska jag bor. Jag tycker inte om vintern få då dryser jag bara och jag hara värmen på sommaren???
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

MEN då kan man ju prata om att förmänskliga hunden med alla dessa som sätter på dom KLÄDER.. :crazy: Det är huvtröjor, pyjamaser,klänningar ja allt.. är detta rätt?? Nää anser jag..
Mina hundar har täcken på sig när dom är med mig i stallet då det är kallt...O då är det Täcken. Men aldrig annars.. skulle aldrig tänka tanken o klä på dom för att det är "sött"
mvh Jessica

Ser du har täcke på din lilla bild vid sidan om. Hur normalt är det???
Häst eller hund var spelar det för roll???
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Hästar och hundar hanterar temperatur på fundamentalt olika sätt.

Hästar svettas med hela kroppen.
Hundar kan inte svettas utan temperaturreglerar med tungan.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Hästar och hundar hanterar temperatur på fundamentalt olika sätt.

Hästar svettas med hela kroppen.
Hundar kan inte svettas utan temperaturreglerar med tungan.

Jag vet skillnaden hur de olika djuren svettas men det var det inga diskutioner om eller!!??
Vad jag förstod av tråden här så var det en hund som inte ansträngt sig utan bara diskution om hund och kall bil. Så en häst som inte ansträngt sig och är svett behöver alltså inget täcke heller, hur mycket den än fryser:confused:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nu hängde ja inte med :confused:
kan du ta de en gång till..?
mvh Jessica

Bilden under ditt användarnamn finns en bild på en häst med täcke på eller hur. Hur kan du ha täcke på en häst när inte det är normalt.
Det är ju lika onormal att ha täcke på både häst som hund i så fall.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag vet skillnaden hur de olika djuren svettas men det var det inga diskutioner om eller!!??

Du skrev:
asterix_zaphir skrev:
Ser du har täcke på din lilla bild vid sidan om. Hur normalt är det???
Häst eller hund var spelar det för roll???


Bilden visar en täckad häst. Du ifrågasätter skillnaden mellan häst och hund.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Men om du läser de ja skrev från början så ser du oxå att JAG använder täcke på mina hundar när de är kallt.. Men jag använder inte kläder på dom... Ja tycker inte att ja skrev de som du formulera de till
mvh Jessica


Bilden under ditt användarnamn finns en bild på en häst med täcke på eller hur. Hur kan du ha täcke på en häst när inte det är normalt.
Det är ju lika onormal att ha täcke på både häst som hund i så fall.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Varför behöver den täcke när den (som det ser ut som )i hagen :confused:

För att hästen rids o tränas o är klippt o de på kortet är ca -15...
Men förstår fortfarande inte va du vill komma fram till... för ja har aldrig skrivit att de är onormalt att ha täcke vare sig på hundar eller hästar
mvh Jessica
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Klippt, aktiv häst i minusgrader?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Du kan bosätta dig var du vill. Du är människa och har den möjligheten. Tempererat inlandsklimat kanske skulle passa.

Jag vägrar dock föra en diskussion där man jämför människa och djur. En människa är en människa och en hund en hund och de ska behandlas på olika vis.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

:crazy: Så du menar att vi som bor i Sverige ska hålla oss till enbart starkt pälsade raser? Förlåt, men det är nog något av det dummaste jag har hört. Så vad ska vi göra åt saken? Förbjuda all import och avveckla alla varianter och raser med kort, tunn päls som trots allt kommit hit för ett flertal decennier sedan innan man själv ens var född? Jag har en Pointer, bland annat, och de kommer ursprungligen från England där det inte heller är torrt eller varmt klimat men trots det har pointern tunn, tunn päls och vissa promenader blir det täcke på helt enkelt. Det finns ett flertal raser med olika päls som egentligen inte alls överensstämmer med ursprungslandets klimat.

Hur svårt kan det vara? Fryser hunden, sätt på den ett täcke. Om täcket är fult, välj ett annat. Om dina barn fryser nog klär du på dem varmare, det är ju knappast någon som ifrågasätter. Men så fort någon vill göra det varmare för en hund ska det bli ramaskri "bara för att det är ett djur och inget annat". DET om något, är jäkligt löjligt.

/Apo
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Återigen vägrar jag jämföra djur och människor. Det är helt enkelt för infantilt för min smak. Kan man inte förstå skillnaden är det ingen ide att diskutera.

I övrigt, ja jag menar att man får slänga fåfängan överbord och skaffa en hund som kan leva som en hund ska. Att ha täcke vid paus i arbetet eller vid rejäl väta-kyla-storm är en sak. Att täcka hunden bara för att kunna gå ut i januari är en annan. Sama med att känna sig tvingad att täcka hunden för att det är lite kylslaget i bilen innan vämen gått igång. Hur klen är inte en sådan hund? HUr fungerar det att jaga med en sådan pointer som inte kan vara still utan att frysa?

Många hundraser som täckas ska dessutom ha tjock och varm päls så det här med kläder är mest ett ofog och resultat av dålig avel. Hunden är nog förmänskligad och snuttifierad. Snart lär väl ungarna tro att det är små dockor vi knatar runt med i kopplet så som hundarna spökas ut. Tro på fan att folk inte har allmän kunskap om hund längre. Det är ju knappt hundägarna själva ser hunden som ett djur, utan det är substitut för barn istället.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag tycker du överdriver en hel del, man kan vara en mycket kunnig hundägare trots att man väljer att täcka sin hund. Människor är också djur, och jag ser inga konstigheter med att jämföra mellan djur som fryser. Fryser vi tar vi ju på oss mer kläder. För övrigt är ju vi otroligt missanpassade som inte har någon päls i detta klimat, men vi kan välja och hundarna kan bara lita på att vi gör val åt dem som är till deras fördel.

Det här med hundar som fryser är väldigt individuellt. Min familj har fött upp Shih Tzu i flera decennier och vi har just nu 6 st som inte längre ställs ut, därför klipper vi ner dem. Majoriteten av hundarna klarar kylan relativt utmärkt, medan min egna tik inte gör det och inte heller gammeltanten.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Om man tog sig kragen och gjorde klimattålighet till ett kriterium för avel skulle det inte vara så individuellt längre.

Det vore illa om normen blev frusna hundar med täcke.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Lägger till: varför är det så tabu att täcka sin hund medan det anses helt normalt att täcka sin häst eller lägga på en varmare jacka på sin unge? Var ligger den stora, avgörande skillnaden? Och inte något snack om att det är skillnad mellan djur och människa (som också är ett djur), det är det inte när det kommer till att frysa förutom att vi själva kan reglera vad vi har på oss.

Varför ska en hundägare som råkar ha täcke på sin hund riskera att mötas av elaka kommentarer som att "hundar är djur", eller "skaffa dig en docka istället" och den automatiska tanken att hundägaren ifråga är totalt okunnig? Om ett antal år kommer även det att ses som helt normalt, så det är lika bra att vänja sig. Eller knuffar ni ut barnen i kylan och ingorerar deras rop om att det är kallt med tanken om att "de är barn, det måste vänja sig och ska inte puttinuttas med för då blir det fel på dem"?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Lägger till: varför är det så tabu att täcka sin hund medan det anses helt normalt att täcka sin häst eller lägga på en varmare jacka på sin unge? Var ligger den stora, avgörande skillnaden?

1. Igen. Hästar täckar man för att de kan svettas genom kroppen.
En häst som svettas mycket även på vintern bör hållas nerklippt för att torka fortfarande för att inte riskera nerkylning och feber. För att den inte ska frysa ändå lägger man på ett substitut= täcket.

2. Ett barn har ingen päls och är dessutom otroligt sårbart. Människor svettas genom kroppen och har förmåga att bli nerkylda.

3. En hund kan inte svettas genom kroppen och blir därför inte lika lätt nerkyld eller avkyld. En hund med årstidsanpassad päls behöver inte hjälp av människan för att inte lida. Päls är ett fundament i hundens fysik.





Och inte något snack om att det är skillnad mellan djur och människa (som också är ett djur), det är det inte när det kommer till att frysa förutom att vi själva kan reglera vad vi har på oss.

Oavsett om människan är ett djur är det fortfarande ingen hund.
Det är skillnad på djur och djur. Vi varken ser likadana ut eller tänker likadant. Människan är ett oprimitivt djur som kanske tyvärr inte funkar som det bör rent fysiskt. Dessvärre för vi över dessa svagheter på våra djur i form av avel. Ex: Hårlöshet, häng o släng hud, klen anatomi som i detta fall gör vissa raser beroende av oss i en alldeles för hög grad som inte bara inkluderar Mat , husrum och motion.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ooh, tack, äntligen ett ordentligt svar i en annars "barn-i-sandlådan-"tråd. Trots dina sakliga svar dyker det givetvis ändå upp frågor, t ex detta med "årstidsanpassad" päls. Vad göra av dessa raser som inte har pälsen att klara vårt klimat? Skjuta av? Förbjuda helt? Otroligt tokiga tankar som helt enkelt aldrig kommer ske. Om vi bortser från detta med att svettas och återgår till det som handlar om att frysa istället, nog täckar vi våra hästar för att de inte ska frysa likväl som vi kan täcka våra hundar för att motstå detta, oavsett om de svettats minuterna innan eller inte. Även om jag förstår ditt inlägg och att det har med "frysningen" att göra bortsett från detta med att svettas som det egentligen inte handlar om.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 397
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp