Hur gör ni nu när det är kallt....

Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Men det är ju inte ett dugg naturligt att frysa. Djur utvecklar försvar mot klimatet och friska djur fryser inte, om man nu inte släpat dem till någon plats de inte hör hemma på. Ditt påstående om att det är naturligt gör mig matt. Det är som att påstå att det är naturligt med matvägran.

Nu har jag alltså fått det bekräftat att hea arten hund lider av att några promt ska ha hundar som kräver täcke. Det har alltså blivit naturligt att frysa på vintern. Där har du lidandet för det kommer inte att stanna där.

Och jag är inte helt fixerad vid frusenhet. Hundar som inte pallar värmen är inte heller naturligt eller så passar de inte vårt klimat.

Det är inte heller naturligt för en hund att gå i koppel. Skall man inte få ha hundar som inte kan gå i koppel heller? Att frysa är hur du än vänder och vrider på det en normal funktion. Jag talar inte för hela raser jag pratar bara om mina egna hundar. Det kommer hela tiden tillbaka till att du inte gillar hundar med täcke och tycker inte de skall ha det. Jag ser återigen inget fel med det. Det är inget fjolligt eller konstigt. Fast du kanske tycker det är fjolligt att ta på sig en mössa också. För så var det ju på tex högstadiet. Även om det var runt - 20 så var det vissa som inte tog på sig mössa för det var ju så mesigt. Då var det bättre att gå omkring att frysa.

Så jag får inte ha en hund som fryser det minsta på vintern och jag får inte ha en hund som inte klarar av att vara ute med mig hela dagarna på sommaren.

Tja du då är det inte så mycket kvar att välja på. Den får inte frysa, den måste tåla värme perfekt, den måste ha ett temprament som tilltalar mig, den får inte vara långhårig, den måste vara gårdsbunden, den skall ha ett litet revirområde, den skall ha en bra mentalitet. Har säkert glömt flera egenskaper som jag tycker är viktiga. Det tog oss över ett och ett halvt år innan vi bestämde oss för vilken ras vi ville ha. Det var många uppfödare vi besökte och många utställningar och tävlingar vi gick på innan vi bestämde oss för ras. Det är ett av de mest övertänkta beslut som jag har fattat i hela mitt liv. Så bara för att du tycker det är fjolligt med täcke på hunden så skall jag då alltså välja en annan ras?

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Om det är riktigt kallt så varmkör jag, men det är då för barnens skull inte för hundarnas.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Man behöver inte släpa hit varenda ras som finns utan det räcker gott med de som pallar klimatet och /eller har ett specifikt syfte.

Tro att jag överdrier du, men återkom om 20 år så får vi se. Många av de hundar vi har idag hade skjutits för 20 år sedan för att de är undermåliga.

Om 20 år så ser det säkert likadant ut som det gjorde för 20 år sedan sett från idag. Vet inte vilka kretsar du vistas i men täckena på hundar i min närhet har varken ökat eller minskat. Den enda skillnaden är att täckena har blivit bättre och snyggare.

De hundar som fanns för 20 år sedan är basen till våran avel vi har idag. Så jag kan tänka mig att selektionen då inte var bättre än den är idag. Hade den varit det så hade vi inte haft så mycket hundar med medecinska problem.

För mig tog det som sagt över ett och ett halvt år innan jag hittade rätt ras. Så visst skulle det gå fortare om man bara hade tre-fyra raser att välja mellan men valet hade inte blivit så perfekt som jag känner att det är idag.

En av de så kallade inhemska raser som tex västgötaspets föll bort omedelbart. Men jag kanske skulle ha valt den ändå bara för att den inte behöver ett täcke några dagar om året? Sen att den inte passar mig på några andra sätt är kanske mindre relevant?

För det är ju faktiskt så att hunden inte kan vara hund fullt ut om den har ett täcke på sig. Hur nu ett täcke kan hindra en hund från att vara hund.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 397
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 574
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp