Hur gör ni nu när det är kallt....

Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Men precis. Jag ser hellre att hundägaren tävlar individuellt med sin hund som man gör annars i andra grenar ex agility, bruks el annat.
Hundarna lär ju bara tycka att det är skoj att jaga objekt iom att det är deras ändamål.

Då är jag med, fast de tävlar ju individuellt ändå, men jag fattar hur du menar.

Dock, det är bara titta på mina, de GILLAR att springa ikapp med annan hund. Alltså de ä pensionerade sedan länge, men de 'kappar' när de leker osv. Och även vid LC så är det roligare springa i grupp än ensam tycker de flesta hundar.

Så jag tycker gärna kapplöpningarna får finnas kvar - för just hundarnas skull. Men låt det inte bli stora pengar i det, då kan man behålla fördelarna och slippa nackdelarna =)

Men då har vi samma åsikt i botten - inget totospel på hundkapp!
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

O det är du hundra på`?

kan det inte vara så att de som håller på med bruks röntgar sina hundar oftare får o veta att dom kan köra fullt ut med hunden då?

Nej, det är säkerligen så i stort, men de jag tänker på i bekantskapskretsen där är samtliga de hundarna röntgade. Men som sagt, det är för litet antal för att det ska betyda något, och kan mycket väl vara en slump, men det förvånade mig.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Buren är för hundens skull, i händelse av en olycka, så slipper han kastas omkring i skuffen, med svåra skador som följd.
Och när jag är parkerad och går ett ärende, så kan jag ha bakluckan öppen, och buren låst, ingen stjäl hunden.....
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

OJOJ, nu har jag läst hela tråden, tänk att frysa kan bli en avelsfråga!!!:confused: :confused:
Jag trodde det handlade om temperaturen!:)
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Visst, om man bara ser till den enskilda individen. Att ta fram klimattåliga hundar är dock en avelsfråga. Det vore illa om majoriteten av hundarna skulle behöva täckas vintertid för att inte frsa.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

men det är en rasfråga, klart att nakenhundar har större benägenhet att frysa, än huskyn t ex.
Sedan är det upp till uppfödaren, att avla på de friskaste individerna i sin ras, det kan väl ändå inte vara meningen att alla raser ska ha samma egenskaper?
Och har man en nakenhund, så är det djurplågeri att låta den frysa i onödan (då menar jag inte fem minuter innan bilen blir varm...), när man bara kan slänga på ett täcke?
Så åtgärd anpassad efter individen är väl det bästa? Frågan var inte om vi skulla avla på hunden, frågan var bara om det var rimligt att använda ett täcke??
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

men det är en rasfråga, klart att nakenhundar har större benägenhet att frysa, än huskyn t ex.
Sedan är det upp till uppfödaren, att avla på de friskaste individerna i sin ras, det kan väl ändå inte vara meningen att alla raser ska ha samma egenskaper?
Och har man en nakenhund, så är det djurplågeri att låta den frysa i onödan (då menar jag inte fem minuter innan bilen blir varm...), när man bara kan slänga på ett täcke?
Så åtgärd anpassad efter individen är väl det bästa? Frågan var inte om vi skulla avla på hunden, frågan var bara om det var rimligt att använda ett täcke??

Du säger ju själv det jag o jadzia har hävdat hela tiden att det är inte rätt att dra hit till Sverige en nakenhund om man låter den frysa ,vilken förmodligen dom gör hela högen även med täcken för det är räknas som djurplågeri.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nej men vissa mentala egenskaper ska alla hundar ha thats it vare sig det är en sällskapshund eller jakthund eller en skyddshund.

en kass mentalitet är när en hund har rädslor är vek, dålig dådkraft, nervös, reserverad, dåligt temprament.

att busa hunden på folk har ju inget med mentalitet o göra igentligen utan det är ju sammansatt i hunden egenskaper och inlärt bettende.

Jag vill inte ha en hund med en sån hård mentalitet som du vill ha på dina hundar. Tycker inte man skall avla på sådana hundar som är så hårda i skallen. Om man vill ha en vakthund eller polishund och så vidare då måste de vara tuffare i huvudet. Men det är inget som jag vill ha hoss min sällskapshund. För mig är det mycket lättare och mer praktiskt att ha en mjukare mer följsam hund. Lättare att träna lättare att påverka och fungerar mycket bättre i olika sociala sammanhang.

Helt utanför ämnet:
Gisses vad mycket som har hänt med den här tråden bara över helgen.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag ska göra det lätt för dig: Läs just bara det jag skriver. Är något otydligt är det bättre att fråga än att påstå att jag "minsann säger si och så!! :mad:"

Det innebär att du ska ta det bokstavligt som jag skriver och inte göra godtyckliga tolkningar. För 99% av gångerna skriver jag precis vad jag menar, varken mer eller mindre, och jag utgår ifrån att samtliga deltagare på forumet är läskunniga.

Nu är det sista gången jag svarar på det här för som sagt detta ämne hör inte till tråden.
Nu är du inte så gammal än men när du har varit med lite längre och har större erfarenhet så kommer du att förstå att det skrivna ordet kan tolkas och läsas på många olika sätt. Det är inte så enkelt att det bara är att läsa det som någon har skrivit. Nu var det länge sedan som jag gick i skolan men jag kommer så tydligt ihåg när alla i klassen läste samma bok (oftast någon utav klassikerna) och sen så skulle man tolka den och då var det inte två som tolkade den på samma sätt.

Det är ingen ide att du blir arg på mig för att jag inte läser det du skrivet på det sättet som du vill. Tycker du att jag inte riktigt har förstått dig på rätt sätt. Ja då får du väl försöka förklara det igen. Tänk bara hur svårt det är att skriva lagar. Det finns folk som jobbar heltid med att försöka hitta olika tolkningar av lagar.

Du har skrivit en sak en gång sen har du bara beklagat dig över att jag inte tolkade det du har skrivit på rätt sätt i stället för att försöka förtydliga det du har skrivit eller uttrycka dig på något annat sätt så att dina tankar kommer fram på rätt sätt.

Du kan inte förutsätta att andra människor tänker på samma sätt som du och eftersom alla tänker på olika sätt så kommer folk att dra olika slutsatser.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag vill inte ha en hund med en sån hård mentalitet som du vill ha på dina hundar. Tycker inte man skall avla på sådana hundar som är så hårda i skallen. Om man vill ha en vakthund eller polishund och så vidare då måste de vara tuffare i huvudet. Men det är inget som jag vill ha hoss min sällskapshund. För mig är det mycket lättare och mer praktiskt att ha en mjukare mer följsam hund. Lättare att träna lättare att påverka och fungerar mycket bättre i olika sociala sammanhang.

Helt utanför ämnet:
Gisses vad mycket som har hänt med den här tråden bara över helgen.

Mvh

Tora

Fast den 'hårdhet' Piru pratar om just sett till att inte bry sig om kyla, den behöver inte sitta ihop med annan hårdhet.

Min milda, följsamma tik (greyhound) har ju exakt den egenskap Piru värderar - hon vägrar låta det beröra henne mentalt om hon fryser, hon är med, arbetsvillig etc ändå. Dock det Piru missat är att den egenskapen inte gör att de FRYSER mindre, men de BRYR sig mindre om ATT de fryser. Vilket förvisso är en positiv egenskap så tillvida att hunden inte 'ynkar', men den kommer fortfarande få de negativa verkningarna fysiskt av att frysa. Vilket gör att Pirus resonemang inte håller för att låta bli att t ex täcka en frusen hund.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

*knapplån*

När jag valde hund så ville jag ha en som kunde vara med mig hela tiden överallt. Då mycket av den tiden är utomhus så fick det inte vara en hund som hade en päls där det fastnade mycket skräp i. Dessutom så ville jag ha en hund som kunde vara med mig även på sommaren utan några som helst problem. Att den eventuellt ibland skulle behöva ett täcke på vintern utgjorde inga som helst problem.

Sen att täcke på hund skulle vara en ny förteelse vänder jag mig stark emot. Täckade hundar har funnits så länge jag har hållit på med hästar i alla fall och det är i över 20 år. Tycker inte att det finns mer täckade hundar nu än då. Däremot så är ju täckena mycket bättre men det är ju en annan sak.

Så jag valde en hund som tål värme utan problem för jag tycker det är mycket jobbigare på sommaren än på vintern. Dessutom så tycker jag att hunden lider mer av värmen än av kylan.

Om jag bodde på Grönlad så skulle jag antagligen inte ha en korthårig hund på samma sätt som jag inte skulle ha en hund med mycket päls om jag bodde i Marocko men det är länder som har extrema klimat fast åt varsitt håll. Som tur är så bor jag inte i någon av de länderna utan jag bor i Sverige som är enligt mig ganska så lagom utan några extrema drag. Att hunden eventuellt kan behöva ett täcke som mest tre månader om året ser inte jag som något problem.

Mitt val av hundras passar mig perfekt. Det uppfyller alla mina kriterier och lite till. Har svårt att se varför jag skulle ändra mitt hundval pga av att det sticker i ögonen på någon när hunden har täcke på sig ibland.

Om hunden hade haft problem med vårat klimat hela året om, ja då är frågan om hunden verkligen skall vara här. Men jag ser inte varför hunden inte skulle kunna vara hund bara för att den har ett täcke på sig. Blir hundens livskvalite sämre av ett täcke? Lider den av att ha på sig ett täcke? Är det ett medicinskt problem att ha på sig ett täcke?

Mina hundar är med mig året om vare sig det är kallt eller varm. Har de ett dåligt hundliv? När får de vara mindre hund än en hund som inte har täcke på sig? På vilket sätt utsätts det för lidande. Är det för att andra hundar skrattar åt dem pga av att täcket kanske är rosa?

Nej allt det här bottnar i personliga attityder. Någon stör sig väldigt på att vissa hundar har täcke på sig men mig stör det inte alls och jag ser inget konstigt i det.

Däremot är alla höftledsproblem, hudproblem, valpningsproblem osv ett stort problem. Det är inte naturligt att bara kunna valpa med hjälp av kejsarsnitt. Det är inte naturligt att ha en mage som släpar i marken och orsakar hudproblem. Däremot är att frysa naturligt och dessutom lätt avhjälpt utan att man behöver blanda in en veterinär.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

....och ni skall ha hunden med er i bilen?
Sätter ni hunden direkt i en kall bil ,har ni med er en varm filt ut till dom eller varmkör ni bilen först?
Jag sätter aldrig mina hundar direkt i en kall bil utan varmkör bilen först så den är varm och go. :p

Bara en nyfiken fråga så här i vintertider i brist på annat :angel:

hundar har mkt stor päls och dom brukar kklara sig fin fint,meen det bror på om det är en liten eller stor hund? om det är en liten hund så kan man iallafall ha ett litet täcke på den men om det är en stor hund är det ingen fara:bump:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nu är det sista gången jag svarar på det här för som sagt detta ämne hör inte till tråden.
Nu är du inte så gammal än men när du har varit med lite längre och har större erfarenhet så kommer du att förstå att det skrivna ordet kan tolkas och läsas på många olika sätt. Det är inte så enkelt att det bara är att läsa det som någon har skrivit. Nu var det länge sedan som jag gick i skolan men jag kommer så tydligt ihåg när alla i klassen läste samma bok (oftast någon utav klassikerna) och sen så skulle man tolka den och då var det inte två som tolkade den på samma sätt.

Det är ingen ide att du blir arg på mig för att jag inte läser det du skrivet på det sättet som du vill. Tycker du att jag inte riktigt har förstått dig på rätt sätt. Ja då får du väl försöka förklara det igen. Tänk bara hur svårt det är att skriva lagar. Det finns folk som jobbar heltid med att försöka hitta olika tolkningar av lagar.

Du har skrivit en sak en gång sen har du bara beklagat dig över att jag inte tolkade det du har skrivit på rätt sätt i stället för att försöka förtydliga det du har skrivit eller uttrycka dig på något annat sätt så att dina tankar kommer fram på rätt sätt.

Du kan inte förutsätta att andra människor tänker på samma sätt som du och eftersom alla tänker på olika sätt så kommer folk att dra olika slutsatser.

Mvh

Tora

Kan bara :bow: för dig.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nu är du inte så gammal än men när du har varit med lite längre och har större erfarenhet så kommer du att förstå att det skrivna ordet kan tolkas och läsas på många olika sätt.
Klapp klapp på huvudet, du glömde "men lilla gumman...".

Du är inte våldsamt mycket äldre än mig och mina erfarenheter vet du inget om. :smirk:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Tycker du att jag inte riktigt har förstått dig på rätt sätt. Ja då får du väl försöka förklara det igen.
Är något otydligt är det bättre att fråga än att påstå att jag "minsann säger si och så!! :smirk:" Jag förklarade flera gånger, med samma resultat. Du envisades med att jag minsann ansåg att... trots att jag flera gånger förklarat att så absolut inte var fallet.

Då är det ju knappast fel på mitt sätt att uttrycka mig. :smirk:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

*knapplån*

När jag valde hund så ville jag ha en som kunde vara med mig hela tiden överallt. Då mycket av den tiden är utomhus så fick det inte vara en hund som hade en päls där det fastnade mycket skräp i. Dessutom så ville jag ha en hund som kunde vara med mig även på sommaren utan några som helst problem. Att den eventuellt ibland skulle behöva ett täcke på vintern utgjorde inga som helst problem.

Sen att täcke på hund skulle vara en ny förteelse vänder jag mig stark emot. Täckade hundar har funnits så länge jag har hållit på med hästar i alla fall och det är i över 20 år. Tycker inte att det finns mer täckade hundar nu än då. Däremot så är ju täckena mycket bättre men det är ju en annan sak.

Så jag valde en hund som tål värme utan problem för jag tycker det är mycket jobbigare på sommaren än på vintern. Dessutom så tycker jag att hunden lider mer av värmen än av kylan.

Om jag bodde på Grönlad så skulle jag antagligen inte ha en korthårig hund på samma sätt som jag inte skulle ha en hund med mycket päls om jag bodde i Marocko men det är länder som har extrema klimat fast åt varsitt håll. Som tur är så bor jag inte i någon av de länderna utan jag bor i Sverige som är enligt mig ganska så lagom utan några extrema drag. Att hunden eventuellt kan behöva ett täcke som mest tre månader om året ser inte jag som något problem.

Mitt val av hundras passar mig perfekt. Det uppfyller alla mina kriterier och lite till. Har svårt att se varför jag skulle ändra mitt hundval pga av att det sticker i ögonen på någon när hunden har täcke på sig ibland.

Om hunden hade haft problem med vårat klimat hela året om, ja då är frågan om hunden verkligen skall vara här. Men jag ser inte varför hunden inte skulle kunna vara hund bara för att den har ett täcke på sig. Blir hundens livskvalite sämre av ett täcke? Lider den av att ha på sig ett täcke? Är det ett medicinskt problem att ha på sig ett täcke?

Mina hundar är med mig året om vare sig det är kallt eller varm. Har de ett dåligt hundliv? När får de vara mindre hund än en hund som inte har täcke på sig? På vilket sätt utsätts det för lidande. Är det för att andra hundar skrattar åt dem pga av att täcket kanske är rosa?

Nej allt det här bottnar i personliga attityder. Någon stör sig väldigt på att vissa hundar har täcke på sig men mig stör det inte alls och jag ser inget konstigt i det.

Däremot är alla höftledsproblem, hudproblem, valpningsproblem osv ett stort problem. Det är inte naturligt att bara kunna valpa med hjälp av kejsarsnitt. Det är inte naturligt att ha en mage som släpar i marken och orsakar hudproblem. Däremot är att frysa naturligt och dessutom lätt avhjälpt utan att man behöver blanda in en veterinär.

Mvh

Tora


Mkt klokt skrivet.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Fast den 'hårdhet' Piru pratar om just sett till att inte bry sig om kyla, den behöver inte sitta ihop med annan hårdhet.

Min milda, följsamma tik (greyhound) har ju exakt den egenskap Piru värderar - hon vägrar låta det beröra henne mentalt om hon fryser, hon är med, arbetsvillig etc ändå. Dock det Piru missat är att den egenskapen inte gör att de FRYSER mindre, men de BRYR sig mindre om ATT de fryser. Vilket förvisso är en positiv egenskap så tillvida att hunden inte 'ynkar', men den kommer fortfarande få de negativa verkningarna fysiskt av att frysa. Vilket gör att Pirus resonemang inte håller för att låta bli att t ex täcka en frusen hund.

Okej då förstår jag mer vad som menas. Men mina hundar tål själva frysandet bra. De är inte veka på det sättet. Gamletiken är väl inte så jätteförtjust att gå ut i dåligt väder men hon är ju också äldre och mer försiktig överlag dessutom har hon inte haft ultimata uppväxtförhållanden.

Men jag undrar om en bättre beskrivning snarare är mjuk hund än en vek hund. För gamletiken är vek och mjuk medan lillen bara är en mjuk hund.

Tror nog att det kan vara lite svårt att bara få fram en okänslig och hård hund på det sättet som PIRU menar. Risken är att man får en hård och okänslig hund på andra sätt också och jag vill att mina hundar skall reagera när jag säger nej inte bara strunta i det. En mjuk hund är för det mesta mycket lättare att korrigera än en hård hund. Men en mjuk hund är också lättare att korrigera än en vek hund.

Ta tex gamletiken. Hon är högt bedömd på stora internationella tävlingar men trots det så valde uppfödaren att inte ta valpar på henne och stereliserade henne (:bow: åt uppfödaren) just för att hon inte riktigt räckte till mentalt. Nu har hon alltid varit mycket ranglåg och ganska så mobbad och det är klart att det tär mycket på de flesta individer. När man korrigerar henne så får man vara försiktigt för annars är risken att hon bara blir rädd och då blir inte resultatet det rätta. Men hon är alltså en mjuk och vad jag skulle kalla vek hund. Den lille terroristen däremot är bara en mjuk hund och han tar en korrigering på rätt sätt. Det roliga är att gamletiken är moster till terroristen. Det hade varit intressant att se hur gamletiken hade varit om hon hade växt upp hoss oss. Inte för att uppfödaren på något sätt inte skulle bry sig om sina hundar snarare tvärt om men har man upp till 8-9 hundar så är det ju svårt att ge dem samma uppmärksamhet som när man bara har en.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Det finns olika i det där med vekhet vs. Hård.

Kan ta mina egna hundar som jag vet hur dom är.

Rottweilern Han är ju hård i skallen det är inte mycket som han bryr sig när det gäller smärta, vilket kan bli ett problem dessutom med hans livlighet. Men är förvek.

Så den hunden går o styra och korrigera för han blir berörd av mig men är väldigt tålig som hund. Gör han sig illa han gnäller aldrig kan skutta runt på 3ben o ha lika kul ändå. Men och äga en sån hund är svårt i bland efter som han kan ha jävulskt ont men ändå inte visa det speciellt mycket då måste man som ägare känna sin hund väldigt väl för o se minsta signal på att hunden har ont. Därför bryr inte han sig om yttremiljö speciellt mycket tack vare hans hårdhet. Kan ju säga att han alltid bott inne i lägenhet sen han var 8v tills nu han är 5år gammal sitter i hundgården i -20 o ligger på kojtaket o spejar och håller koll det berör han inte speciellt att vara ute så länge.

Schäfern har jag ju inte sett så mycket på men ser en väsentlig skillnad mellan dom Schäfern äger inga rädslor över huvudtaget vilket rottisen gör men inte så mycket han heller. Sen är Schäfern måttligt hård förmodligen för han blir mer berörd av miljö o.s.v. Men sen är han extremt förarvek man behöver aldrig handgripligen ta tag i han för att han ska lyssna även han är extremt livlig o kan vara en handfull för mycket ibland får o få ner på jorden och då kan man behöva ta tag i han inte bryskt men bara väcka han o tala om nu lugnar vi oss. Schäfern är heller inte berörd o vara ute länge i hundgården i -20.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

De är så glada att de får haka på:) . Om bilen är kall eller varm kvittar.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

För mig låter det som ett motsatsföhållande att vilja ha en hund som kan vara med överallt hela tiden och sedan välja en som inte kan vara ute utan täcke några månader om året. Hunden kan ju inte vara med överallt, utan hjälpmedel.

Och just det där att man inte ser det som ett problem att täcka hunden bara för att det är vinter och inte har något emot det.....det visar bara att man själv accepterar klena hundar och då är steget inte lngt till andra ytterligheter. De som accepterar skinn i överflöd, för mycket päls, rynkor osv tänker nämligen likadant som du. Det är ju inte ett problem för dem alltså är det rätt och riktigt att ha det så. Puh!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 397
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 574
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp