Hur gör ni nu när det är kallt....

Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Bruksavel, där man inte bryr sig om ranta-runt-i-ringen utan avlar på sunda hundar med ändamålsenlig exteriör och god bruksförmåga.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

MrsScabtree tolkar rätt. Okej för korthårig hund bara den klarar klimatet. Måste overallen på bara för att det är promenad i minusgrader är det inte okej. Förvisso ska man inte skjuta hunden, men det är antingen fel på hunden eller så är den på fel plats i världen. En hund i rörelse ska inte behöva täckjacka.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Bara för att man rantar runt i ringen behöver det knappast betyda att man inte har en avel på sunda hundar med ändamålsenlig exteriör och god bruksförmåga, tvärtom. Jag tycker det är väldigt synd att det inom många raser har utvecklats till två typer, så ska det inte behöva vara. Båda sidor borde sammarbeta bättre för att få fram en bättre avel.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nej men vissa mentala egenskaper ska alla hundar ha thats it vare sig det är en sällskapshund eller jakthund eller en skyddshund.

en kass mentalitet är när en hund har rädslor är vek, dålig dådkraft, nervös, reserverad, dåligt temprament.

Nu är du i brukshundsträsket och vadar igen :devil:

Det finns hundar som SKA vara reserverade mot främlingar t ex, som har det i rasbeskrivningen. Har alla de dålig mentalitet?

Det finns många raser där man inte vill se någon dådkraft alls, det är inte ett önskvärt drag hos rasen helt enkelt, och inte heller hos individen.

Veka hundar är en slamkrypare, beror på hur de är veka. Vek-aggresiv vill ju inte en enda ras se, medan en greyhound t ex oftast är betydligt vekare än en brukshundsras. Men det behöver inte vara något negativt att den är vek, det beror helt på vad man lägger in i vek, om man väljer att 'översätta' det med t ex mild, eller med t ex undflyende och tillbakadragen.

Bägge mina greyisar är ju 'veka' i meningen att de är milda. De har dock alldeles utmärkta temperament, båda två, vilket de ska ha (annars uppfyller de inte rasstandarden, vi talar en ras som har ordet 'vänlig' med i rasstandarden.. Ur rasstandard: Anmärkningsvärt uthållig, lättlärt, tillgiven vänlig och med stabilt temperament)

Så du kan inte rakt av säga att en hund som inte uppfyller dina kriterier är en dålig hund temperamentsmässigt. Då är du riktigt lost i brukshundsträsket *s*
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ja du är så rooolig :cool:

Jag har aldrig sagt att den kommer och frysa men det kommer o ta jäkligt lång tid innan den fryser med rätt menalitet.
Man kan jämnföra den hunden jag menar med en envis människa så du kanske nån gång förstår vad jag menar.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Är det inte Bruks så är det inte hundar enligt PIRU, har du inte lärt dig det än?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag vet.

Men jag vill fortfarande ha en vetenskaplig förklaring till hur en hunds envishet kan stänga av livsviktiga kroppsfunktioner, likaså en människas. Du sitter väl inte och jämför hundar och människor, det är ju förbjudet? :angel:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Hon fråga vad jag tyckte var en dålig mentalitet jag svara vad jag tyckte, inte vad jag vet om olika rasers mentalitet.

så jag vadar ingenting
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag menar hundar med epilepsi, diabetes, grava ledfel osv. Alla defekter och sjukdomar som ger men för hunden, kräver långa och krävande behandlingar med osäkert resultat eller livslång medicinering med otrevliga biverknngar. Dessa hundar ska tas bort. Dock sätts fortfarande hundar på metacam eller rimadyl i flera år. De ges cortison för att kunna överleva eller opereras för att sedan hållas i bur och kort koppel i sex månader. Vi behandlar på tok för mycket och det tror jag beror på att en började behandla in absurdum, en annan följde efter och viola...det är accepterat beteende att hålla liv i en sjuk hund.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Va?

I vilken ras vill man inte ha dådkraft?

Okej för att man till vissa ändamål vill ha hund som saknar dådkraft, men som rasvist önskemål?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Bruksavel, där man inte bryr sig om ranta-runt-i-ringen utan avlar på sunda hundar med ändamålsenlig exteriör och god bruksförmåga.


Ändamålsenlig exteriör för vad? Och god bruksförmåga för vad är ju en fråga man då måste ställa sig?

För mina grey t ex har ju både ändamålsenlig exteriör, pälslag samt förmåga för det de är framavlade för, dvs springa fort utav bara fan :devil:. Och det är just de egenskaper som gör att de är ändamålsenliga för kapplöpning som gör dem väldigt icke-ändamålsenliga för längre tider ute i svensk vinter (när den är värd namnet).

Man kan ju dra det vidare genom att tycka att man då inte skall ägan sig åt det ändamålet i ett land där hundarna inte klarar det, dvs ge fan i hundkapp i Sverige.

Men just kappisgreyisar avlas ju enbart mot ett prestationsmål. Rent teoretiskt kan de få se ut hur fan de vill om de bara har kapaciteten, hållbarheten och mentaliteten att lyckas på banan. Dock är ju det kopplat till en viss typ av exteriör, så det går hand i hand. Men kappisarna skönghetsbedöms aldrig. Eller, inget hindrar mig från att ställa tiken, men hon kommer få dåliga poäng eftersom det domarna vill se är en helt annan exteriör än den som hänger samman med framgång på banan (de vill ha högre, tyngre och mer rakryggade hundar, som enligt mig ofta tyvärr dessutom har betydligt sämre temperament... )
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag vet.

Men jag vill fortfarande ha en vetenskaplig förklaring till hur en hunds envishet kan stänga av livsviktiga kroppsfunktioner, likaså en människas. Du sitter väl inte och jämför hundar och människor, det är ju förbjudet? :angel:

Nej jag jämnför inte men drar paralleller.

jag sa att det kommer o ta tid för hunden om den har en stark livsvilja och en hårdhet som gör att vid ansträngda förhållanden klarar långt mycket mer än en vekhund o då stänger av o bara o kör på för överlevnad, för den hunden med större motor och hårdhet, och den gör allt för o överleva medans den veka hunden kommer ge upp långt före. Om du nu minskar detta till vårat liv så blir det att den veka hunden går o fryser o tycker synd om sig själv medans den starka hunden ser inget problem med o vara ute i -20.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Va?

I vilken ras vill man inte ha dådkraft?

Okej för att man till vissa ändamål vill ha hund som saknar dådkraft, men som rasvist önskemål?

Slarvigt uttryckt av mig, byt ut det mot stor dådkraft istället. Dådkraft i meningen en stabil hund som inte styrs av (överdriven) rädsla vill man ju alltid ha, dvs en nervstabil/nervfast hund.

Stor dådkraft för mig är för förtydligandets skull en hund som är väldigt..hmm..*söker ord* självständig och oberoende och dominant.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Så du tror att en hund kan tänka "stackars mig som måste vara ute i kallt väder, dumma matte!"? Vem om någon här förmänskligar hundarna nu då?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag har redan kommenterat Greyhoundens hårlag. Det är optimalt för den sprinter hunden är och exteriören är ändamålsenlig för speed. Dock anser jag att även greyhounds ska kunna ta sig en tur ute utan att behöva täckas, bara de får röra sig ordentligt. De kan ju knappast springa lopp med täcke så man borde väga in köldtålighet till viss del.

Men ändamålsenlig menar jag alltså optimalt för rasen syfte och användning. För en sällskapshund blir det då att de ska kunna rastas i -15 utan att frysa ihjäl. Annars är de inte direkt användbara. En sällskapshund ska ju vara okomplicerad.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag tycker ser helst att hundkapplöpning inte finns öht.

Antagligen grundat på okunskap.

Jag ser helt att hundkapplöpning i den form och omfattning som den finns i t ex Storbrittanien, Irland och USA förbjuds å det snaraste. Men det är väldigt stor skillnad mellan familjehunden som kappar, och älskar att kappa, och hunden vars enda uppgift i livet är att springa in pengar åt sin ägare, och som enbart är ett inkomstredskap.

Jag sörjer inte att totospelet på hundar togs bort i Sverige, även om det aldrig i Sverige på minsta vis påverkade hundarna negativt. Men utan totospel är man inte ens i riskzonen att det blir som utomlands.

(Jag har på samma sätt inget emot hästkapplöpning, varesig i trav eller galopp, så länge det inte går överstyr och bara handlar om pengarna)


och om inte mina vore för gamla skulle jag utan tvekan lure coursa dem så de ändå kunde få 'jaga' och sträcka ut i full fart. (Sträcka ut får de ändå, men 'jaga' är ju uteslutet, de jagar ju i en form som är helt och hållet förbjuden i Sverige, iom att de är fällande hundar)
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Så du tror att en hund kan tänka "stackars mig som måste vara ute i kallt väder, dumma matte!"? Vem om någon här förmänskligar hundarna nu då?

Jag har inte gjort det men visst finns det hundar som blir väldigt låga direkt dom kommer ut i kylan.

Nu lämnar jag den här tråden orkar i tjafsa nåt mer om detta, då jag vet att jag har rätt i det jag säger. Varför tror du försvaret och polisen är så noga med just dessa egenskaper som miljö och kyla o vind. är det för att dom måste ha nåt o titta på när dom testar hunden?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 397
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 579
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp