Hur gör ni nu när det är kallt....

Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Men då kommer vi ju ifrån detta med individualismen. Ta en ras, ena individen fryser inte medan en annan gör det, helt slumpmässigt utan en tanke på föräldrar eller kullsyskon. Ska den lida för det då?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Vad säger att du har rätt bara för att du har en annan åsikt i ämnet? Otroligt trångsynt. Mig veterligen använder polis och försvar påpälsade bruksraser med ordentlig underhudsfett så det problemet är ju ur världen. Som sagt, allt i hundvärlden handlar inte om bruks även om du nu skulle vilja och uppenbarligen tror det.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag har redan kommenterat Greyhoundens hårlag. Det är optimalt för den sprinter hunden är och exteriören är ändamålsenlig för speed. Dock anser jag att även greyhounds ska kunna ta sig en tur ute utan att behöva täckas, bara de får röra sig ordentligt. De kan ju knappast springa lopp med täcke så man borde väga in köldtålighet till viss del.

Men ändamålsenlig menar jag alltså optimalt för rasen syfte och användning. För en sällskapshund blir det då att de ska kunna rastas i -15 utan att frysa ihjäl. Annars är de inte direkt användbara. En sällskapshund ska ju vara okomplicerad.

Då är jag fullständigt med, och håller med.

Och ja, en grey ska kunna gå på promenad i minus fem utan täcke (iaf om det inte är nederbörd och hård blåst samtidigt), och de ska klara sig i mer inusgrader med om de bara rör sig (dvs kanske inte går i koppel i skritt, men ökar man tempot så). Ingen av min är/har varit (hanen följer inte med längre) täckade när de springer med när jag rider t ex, även om det varit minus 10. För då rör de sig.

Och nopes, inga täcken när de tävlar, bara nummervästen. (Däremot täckas de ju innan och efter lopp, men det är ju för att hålla musklerna varma och mjuka mellan värmning och start, och under nedvarvning).
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Vad säger att du har rätt bara för att du har en annan åsikt i ämnet? Otroligt trångsynt. Mig veterligen använder polis och försvar påpälsade bruksraser med ordentlig underhudsfett så det problemet är ju ur världen.

Polisen använder raser men mindre päls försvaret också.
De har ju ex Boxer, Waimaraner har dom testat som minhund. Dom har säkert fler.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Citerar...

"Som sagt, allt i hundvärlden handlar inte om bruks även om du nu skulle vilja och uppenbarligen tror det."
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Apocalypze.. Piru har faktiskt en poäng i det där med vilja kontra köldtålighet. (Se ang min tik). Men precis som dig anser jag att det inte gör att de fysiskt fryser mindre eller far mindre illa fysiskt av frysandet, de bara märker det inte/bryr sig inte om det rent mentalt. Vilket jag inte anser är att 'inte frysa' och inte är en anledning att inte täcka.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Och som jag skrev till honom, och som även du menar, mentaliteten styr inte över livsviktiga kroppsfunktioner, bara viljan att ignorera den.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Citerar...

"Som sagt, allt i hundvärlden handlar inte om bruks även om du nu skulle vilja och uppenbarligen tror det."

Nej tänk om alla kunde tänka lite mer åt det hållet fan va mycket bättre alla hundar i dag skulle må, ingen skulle frysa ingen skulle dö av 15+ , alla skulle ha en sund exteriör. Alla hundar skulle ha päls,kunna andas normalt, dom skulle inte vara feta eller magra. och skulle kunna föda sina valpar utan o behöva snitta dom. landets veterinärer skulle få bra mycket mindre o göra helt plötsligt.

tack o hej från mig.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

:rofl: Wow, snacka om att leva i sin egna utopi. Hejdå!
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nej tänk om alla kunde tänka lite mer åt det hållet fan va mycket bättre alla hundar i dag skulle må, ingen skulle frysa ingen skulle dö av 15+ , alla skulle ha en sund exteriör. Alla hundar skulle ha päls,kunna andas normalt, dom skulle inte vara feta eller magra. och skulle kunna föda sina valpar utan o behöva snitta dom. landets veterinärer skulle få bra mycket mindre o göra helt plötsligt.

tack o hej från mig.

*harkel* Vilken grupp kommer de flesta av raserna med HDproblem osv ur? *host* Kan det vara brukshundsgruppen?

Jag förstår dock vad du menar, men tycker du var väl långt i utopia där..
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Disposition för hårlag, klimattålighet, underhundsfett osv är nedärvnngsbart som så mycket annat. Hunden som fryser kanske inte ska gå i avel.

Om det ändå föds hundar som fryser ska de självklart täckas, men man måste ge hunden en chans att utveckla vinterpäls först. Det duger inte med att ligga inne 23 av 24 timmar. Klart som sjutton hunden blir tunnpälsad och frusen då.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

*harkel* Vilken grupp kommer de flesta av raserna med HDproblem osv ur? *host* Kan det vara brukshundsgruppen?

Jag förstår dock vad du menar, men tycker du var väl långt i utopia där..

De flesta brukshundsraser har dessvärre två linjer. De som faktiskt brukas och de som ställs ut trots att rasen liiger i fack "bruks" . Kass HD ligger i särklass högst hos utställningsjyckarna.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Antagligen grundat på okunskap.

Jag ser helt att hundkapplöpning i den form och omfattning som den finns i t ex Storbrittanien, Irland och USA förbjuds å det snaraste. Men det är väldigt stor skillnad mellan familjehunden som kappar, och älskar att kappa, och hunden vars enda uppgift i livet är att springa in pengar åt sin ägare, och som enbart är ett inkomstredskap.

Jag sörjer inte att totospelet på hundar togs bort i Sverige, även om det aldrig i Sverige på minsta vis påverkade hundarna negativt. Men utan totospel är man inte ens i riskzonen att det blir som utomlands.

(Jag har på samma sätt inget emot hästkapplöpning, varesig i trav eller galopp, så länge det inte går överstyr och bara handlar om pengarna)


och om inte mina vore för gamla skulle jag utan tvekan lure coursa dem så de ändå kunde få 'jaga' och sträcka ut i full fart. (Sträcka ut får de ändå, men 'jaga' är ju uteslutet, de jagar ju i en form som är helt och hållet förbjuden i Sverige, iom att de är fällande hundar)

Har inte ett dugg med okunskap att göra utan det är helt åsiktsbegrundat och jag vill även där lägga in hästkapplöpning och trav och alla sporter där man kan spela på djur. Som i alla allmänheter handlar det inte om att "dom som har familjehundar blahablah el individer " utan det generella. Människor är pengatörstiga och all sport där det satsas handlar helt enkelt bara om pengar. Speciellt utomlands sköter man objekten som tävlar därefter. Det är som bäddat för trubbel.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

De flesta brukshundsraser har dessvärre två linjer. De som faktiskt brukas och de som ställs ut trots att rasen liiger i fack "bruks" . Kass HD ligger i särklass högst hos utställningsjyckarna.

Det låter rimligt ja, även om jag själv inte har koll så (jag är tämligen ointresserad av utställning), fast om man tänker på räkstjärtsschäfrarna så är det ju inte ett dugg orimligt att anta att det är 'samma problem' inom andra raser.

Iofs tycker jag att om jag kikar i bekantskapskretsen är högre procent av de som köpt sin hund specifikt för bruks, som har HD-hundar, än de som köpt sin brukshundsras för sällskap/utställning. Men det kan ju vara en slump, eller inte. Svårt säga utan att ha studerat det närmare.


Trist är det hursom oavsett ras när det blir så, en linje mot prestation (som ofta brukar ligga nära den 'ursprungliga' rasstandarden..), och en linje mot utställning, där det går mode i exteriören och de kan/brukar befinna sig ganska långt från den ursprungliga rasbeskrivningenr ent exteriört. Och med domare som dömer efter 'det rådande dagsidelaet' och inte rasbeskrivningen så..
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Det låter rimligt ja, även om jag själv inte har koll så (jag är tämligen ointresserad av utställning), fast om man tänker på räkstjärtsschäfrarna så är det ju inte ett dugg orimligt att anta att det är 'samma problem' inom andra raser
.
Räkstjärtarna är de hundarna som har utställningslinjer.

Iofs tycker jag att om jag kikar i bekantskapskretsen är högre procent av de som köpt sin hund specifikt för bruks, som har HD-hundar, än de som köpt sin brukshundsras för sällskap/utställning. Men det kan ju vara en slump, eller inte. Svårt säga utan att ha studerat det närmare.


Måste vara en slump. En hund som ska användas i tjänst och tävlas måste ha bra fysik för att hålla. Ingen vill köpe en hund vars föräldrar har haft kass fysik.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Har inte ett dugg med okunskap att göra utan det är helt åsiktsbegrundat och jag vill även där lägga in hästkapplöpning och trav och alla sporter där man kan spela på djur. Som i alla allmänheter handlar det inte om att "dom som har familjehundar blahablah el individer " utan det generella. Människor är pengatörstiga och all sport där det satsas handlar helt enkelt bara om pengar. Speciellt utomlands sköter man objekten som tävlar därefter. Det är som bäddat för trubbel.

Jo, fast det du vill förbjuda är då inte hundkapplöpningar, utan du vill förbjuda spel på hundkapplöpningar? Alltså du har eg inget emot att hundarna springer ikapp på en bana efter en trasa, utan att det blandas in pengar och (möjlighet till) ekonomisk vinning?

MED totospel går det för hundägaren att tjäna pengar på det, och det ökar risken för att djuren ska bli inkomstmaskiner och inget annat. Utan totospel finns det inget att tjäna i pengar där, utan det är då intresset för hundkapp som gör att folk håller på.

Det är därför vi sluppit den utveckling som är i exvis Storbrittannien. Än iaf (nu är ju totspelet borta, men det kanske är tillbaka en dag.)
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

.
Räkstjärtarna är de hundarna som har utställningslinjer.




Måste vara en slump. En hund som ska användas i tjänst och tävlas måste ha bra fysik för att hålla. Ingen vill köpe en hund vars föräldrar har haft kass fysik.


Jag vet att räkstjärtarna är utställningsvarianten, men det är nog ena av bruksraserna där till och med jag kan se 'linjeskillnaden' mellan utställning och bruks, därför jag tog det som ex.

Nu har ju inte de hundar i bekantskapskretsen som är införskaffade till bruks haft 'kassa föräldrar' och det är därför de är - i bekantskapskretsen - överrepresenterade. Men slump eller ej, så de ur brukslinjerna har haft mer HDproblem än de som är köpta utan tanke på linje och för sällskap, eller köpa ur utställningslinje. Dock kan det som sagt vara en slump, för underlaget är för litet för att dra några slutsatser av, men det har förvånat mig.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

J
bekantskapskretsen - överrepresenterade. Men slump eller ej, så de ur brukslinjerna har haft mer HDproblem än de som är köpta utan tanke på linje och för sällskap, eller köpa ur utställningslinje. Dock kan det som sagt vara en slump, för underlaget är för litet för att dra några slutsatser av, men det har förvånat mig.

O det är du hundra på`?

kan det inte vara så att de som håller på med bruks röntgar sina hundar oftare får o veta att dom kan köra fullt ut med hunden då?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Alla individer avlas inte på, och tur är väl det.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jo, fast det du vill förbjuda är då inte hundkapplöpningar, utan du vill förbjuda spel på hundkapplöpningar? Alltså du har eg inget emot att hundarna springer ikapp på en bana efter en trasa, utan att det blandas in pengar och (möjlighet till) ekonomisk vinning?

MED totospel går det för hundägaren att tjäna pengar på det, och det ökar risken för att djuren ska bli inkomstmaskiner och inget annat. Utan totospel finns det inget att tjäna i pengar där, utan det är då intresset för hundkapp som gör att folk håller på.

Det är därför vi sluppit den utveckling som är i exvis Storbrittannien. Än iaf (nu är ju totspelet borta, men det kanske är tillbaka en dag.)

Men precis. Jag ser hellre att hundägaren tävlar individuellt med sin hund som man gör annars i andra grenar ex agility, bruks el annat.
Hundarna lär ju bara tycka att det är skoj att jaga objekt iom att det är deras ändamål.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 397
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 579
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp