Hur gör ni nu när det är kallt....

Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

För mig låter det som ett motsatsföhållande att vilja ha en hund som kan vara med överallt hela tiden och sedan välja en som inte kan vara ute utan täcke några månader om året. Hunden kan ju inte vara med överallt, utan hjälpmedel.

Och just det där att man inte ser det som ett problem att täcka hunden bara för att det är vinter och inte har något emot det.....det visar bara att man själv accepterar klena hundar och då är steget inte lngt till andra ytterligheter. De som accepterar skinn i överflöd, för mycket päls, rynkor osv tänker nämligen likadant som du. Det är ju inte ett problem för dem alltså är det rätt och riktigt att ha det så. Puh!

Och fortfarande anser jag argumenteringen haltar.. Ska jag nämna en nackdel med greyisarna är det att de behöver täckas vintertid för att kunna vara med överallt (jag är inget för lång skidturer med fika i mitten vintertid, men vill ha hundarna med i stallet och på ridturer och så). Samtidigt så det finns ingen annan hundras som både uppfyller 'alla krav' som jag även vill ha.

Dvs jag har ras med ett minus, som behöver hjälpmedel för att uppfylla ett av mina önskemål/krav. Och jag kan inte se att jag med det accepterar 'dåliga hundar' eller främjar 'dålig avel'. Det jag väl ev gör är främjar hållandet av en ras som inte är idealisk för det svenska klimatet året om.

Jag skulle idealiskt se en grey som inte fryser, trots att den har kvar alla egenskaper och greyisarna utseende. Dvs det är en utopi. Jag skulle helst slippa täcka vintertid, men jag ser det inte som ett problem och jag varken såg eller ser det som dikvalificerande i mitt rasval. Och att få en grey som inte är köldkänslig i viss mån är omöjligt.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Det finns olika i det där med vekhet vs. Hård.

Kan ta mina egna hundar som jag vet hur dom är.

Rottweilern Han är ju hård i skallen det är inte mycket som han bryr sig när det gäller smärta, vilket kan bli ett problem dessutom med hans livlighet. Men är förvek.

Så den hunden går o styra och korrigera för han blir berörd av mig men är väldigt tålig som hund. Gör han sig illa han gnäller aldrig kan skutta runt på 3ben o ha lika kul ändå. Men och äga en sån hund är svårt i bland efter som han kan ha jävulskt ont men ändå inte visa det speciellt mycket då måste man som ägare känna sin hund väldigt väl för o se minsta signal på att hunden har ont. Därför bryr inte han sig om yttremiljö speciellt mycket tack vare hans hårdhet. Kan ju säga att han alltid bott inne i lägenhet sen han var 8v tills nu han är 5år gammal sitter i hundgården i -20 o ligger på kojtaket o spejar och håller koll det berör han inte speciellt att vara ute så länge.

Schäfern har jag ju inte sett så mycket på men ser en väsentlig skillnad mellan dom Schäfern äger inga rädslor över huvudtaget vilket rottisen gör men inte så mycket han heller. Sen är Schäfern måttligt hård förmodligen för han blir mer berörd av miljö o.s.v. Men sen är han extremt förarvek man behöver aldrig handgripligen ta tag i han för att han ska lyssna även han är extremt livlig o kan vara en handfull för mycket ibland får o få ner på jorden och då kan man behöva ta tag i han inte bryskt men bara väcka han o tala om nu lugnar vi oss. Schäfern är heller inte berörd o vara ute länge i hundgården i -20.

(Menar du att han är för vek eller förarvek? Jag tolkar det som att det skall vara förarvek med tanke på vad du har skrivit sedan.)

Jag tror nog att vi har olika definition på vad som är en hård hund. Först vill jag bara poängetera att visst finns det individuella skillnader och att jag är nu generaliserande.

Vad jag tänker på som mjuk hund så är det inte bara hur hunden är mot föraren utan även hur den hanterar andra situationer. Både rottweilern och schäfern blev bortvalda för att de trots allt är ganska så skarpa. Då jag bor på en gård där det springer mycket andra människor och djur så var det viktigt att hunden inte skulle vara tuff på något sätt. Utan skulle i princip älska allt och alla. Mina hundar är mjuka i sitt sätt men de är däremot tåliga (gamletiken är dock lite speciell som sagt). Även om lillen fryser så vill han gärna vara med och ballar inte ur bara för att det är kallt ute. Men han fryser dock fortfarande.

Ett annat exempel som jag kom på är tex labbis. De har också ett annat sätt än tex en rottweiler men labbisen föll bort pga att de finns andra raser som klarar värme bättre och för att de har ganska så stora höftledsproblem.

Faktum var att det var ganska så svårt att hitta en ras som inte hade några medicinska problem som tex höfter, svårt att andas, hudinfektioner osv vilket är ganska så skrämande.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

För mig låter det som ett motsatsföhållande att vilja ha en hund som kan vara med överallt hela tiden och sedan välja en som inte kan vara ute utan täcke några månader om året. Hunden kan ju inte vara med överallt, utan hjälpmedel.

Och just det där att man inte ser det som ett problem att täcka hunden bara för att det är vinter och inte har något emot det.....det visar bara att man själv accepterar klena hundar och då är steget inte lngt till andra ytterligheter. De som accepterar skinn i överflöd, för mycket päls, rynkor osv tänker nämligen likadant som du. Det är ju inte ett problem för dem alltså är det rätt och riktigt att ha det så. Puh!

Tycker nog också att jämförelsen haltar en hel del. Att jämföra medecinska problem med att frysa som är helt naturligt. Tja de parallellerna har jag mycket svårt för. Återigen hur tar hunden skada av att få på sig ett täcke? Plågas den? Har den ont? Har den ett sämre hundliv? Skrattar kanske andra hundar åt min vovve? Har inte läst några bra argument för att hunden lider av att ha täcke på sig. Det enda jag har läst är att "jag tycker inte de skall ha det". Kan du förklara för mig hur hunden far illa av att ha på sig ett täcke. Var lidandet är någonstans?

En annan sak är att du är så fixerad vid detta med täcke på vintern. För min del så var det hur den tål värmen på sommaren avgjorde. Faktum var att det var när en av mina kompisar hjälpte mig lite sommaren 05 som fällde avgörandet. Hennes hundar var med och sprang hela tiden utan några som helst problem fast till och med jag började tycka att det nästan var lite för varmt.

Då jag bor på en gård så är det alltid mycket att göra ute året runt. Jag vill tex inte begränsa mig i när jag kan utföra det jag vill göra till temperaturen ute. På sommaren är detta mycket svårt. Och då pratar jag inte om någon jättevärme utan en vanlig svensk sommar. Att bara vara hänvisad till arbete som kan utföras om hunden har skugga eller i värsta fall till bara vissa timmar om dygnet är inget alternativ för mig. Visst kan jag lämna hunden hemma men jag vill ha hunden med mig. På vintern ,om jag ser att hunden börjar frysa, så är det bara att slänga på ett täcke och vipps så är problemet löst.

Det är ju tur att det finns så många olika raser så att de flesta kan hitta den där "perfekta hunden". Vi sätter tyngdpunkten olika på hundens egenskaper. Vissa vill ha en hund som jagar, andra vill ha en som vallar, en annan vill ha en stor hund, en vill ha en liten hund osv.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Men det är ju inte ett dugg naturligt att frysa. Djur utvecklar försvar mot klimatet och friska djur fryser inte, om man nu inte släpat dem till någon plats de inte hör hemma på. Ditt påstående om att det är naturligt gör mig matt. Det är som att påstå att det är naturligt med matvägran.

Nu har jag alltså fått det bekräftat att hea arten hund lider av att några promt ska ha hundar som kräver täcke. Det har alltså blivit naturligt att frysa på vintern. Där har du lidandet för det kommer inte att stanna där.

Och jag är inte helt fixerad vid frusenhet. Hundar som inte pallar värmen är inte heller naturligt eller så passar de inte vårt klimat.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag skrev ju att bägge mina är hårda men Rottisen är något hårdare än Schäfern men bägge är förarveka. Därför är det inga som helst problem o handha mina hundar då de tar åt sig av vad jag säger o gör.

Att ha en vekhund tjänar ingen på! vad ska man med den till?
Att dom inte ska vara förarhårda är en helt annan sak det vill inte jag heller ha.Men veka mot yttre miljö tror jag ingen vill ha.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nu har jag alltså fått det bekräftat att hea arten hund lider av att några promt ska ha hundar som kräver täcke. Det har alltså blivit naturligt att frysa på vintern. Där har du lidandet för det kommer inte att stanna där.


Men LIDER hunden av att få ett täcke vid behov, och alltså inte frysa? Alltså att ha en hund som inte tål svenskt vinterklimat utan fryser UTAN täcke, ja då anser jag hunden lider.

Men lider hunden som får ett välsittande, lagom tjockt/tunt täcke vid behov av att ha täcke? Vem avgör i så fall det?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nej, den enskilda hunden lider sällan av täcke. Dock bör man utvidga sitt tunnelseende och se hur kläder på hundar påverkar hela synen på hunden. Att den hund man har nu fryser och behöver kläder kan man inte göra mycket åt. Det vore fel att låta den frysa baar för att. Dock kan man tänka över sitt val av nästa hund.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nej, den enskilda hunden lider sällan av täcke. Dock bör man utvidga sitt tunnelseende och se hur kläder på hundar påverkar hela synen på hunden. Att den hund man har nu fryser och behöver kläder kan man inte göra mycket åt. Det vore fel att låta den frysa baar för att. Dock kan man tänka över sitt val av nästa hund.

Och det anser du gäller även i de fall som här tagits upp, när det är den rasen som man vill ha för att den är närmast de man söker? Om vi håller oss till mig som ex, så ska jag alltså välja en annan ras än den as jag vill ha, eftersom de saknar päls och underhudsfett nog att otäckade klara alla former av svensk vinter? (De är ju soms agt inga sådana som fryser häcken av sig bara för en aktiv promenad i minus fem, som t ex nakenhundarna. Men under en normal svensk vinter behöver de täckas i olika situationer under olika perioder, det går inte att förneka)
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

*knapplån*

När jag valde hund så ville jag ha en som kunde vara med mig hela tiden överallt. Då mycket av den tiden är utomhus så fick det inte vara en hund som hade en päls där det fastnade mycket skräp i. Dessutom så ville jag ha en hund som kunde vara med mig även på sommaren utan några som helst problem. Att den eventuellt ibland skulle behöva ett täcke på vintern utgjorde inga som helst problem.

Sen att täcke på hund skulle vara en ny förteelse vänder jag mig stark emot. Täckade hundar har funnits så länge jag har hållit på med hästar i alla fall och det är i över 20 år. Tycker inte att det finns mer täckade hundar nu än då. Däremot så är ju täckena mycket bättre men det är ju en annan sak.

Så jag valde en hund som tål värme utan problem för jag tycker det är mycket jobbigare på sommaren än på vintern. Dessutom så tycker jag att hunden lider mer av värmen än av kylan.

Om jag bodde på Grönlad så skulle jag antagligen inte ha en korthårig hund på samma sätt som jag inte skulle ha en hund med mycket päls om jag bodde i Marocko men det är länder som har extrema klimat fast åt varsitt håll. Som tur är så bor jag inte i någon av de länderna utan jag bor i Sverige som är enligt mig ganska så lagom utan några extrema drag. Att hunden eventuellt kan behöva ett täcke som mest tre månader om året ser inte jag som något problem.

Mitt val av hundras passar mig perfekt. Det uppfyller alla mina kriterier och lite till. Har svårt att se varför jag skulle ändra mitt hundval pga av att det sticker i ögonen på någon när hunden har täcke på sig ibland.

Om hunden hade haft problem med vårat klimat hela året om, ja då är frågan om hunden verkligen skall vara här. Men jag ser inte varför hunden inte skulle kunna vara hund bara för att den har ett täcke på sig. Blir hundens livskvalite sämre av ett täcke? Lider den av att ha på sig ett täcke? Är det ett medicinskt problem att ha på sig ett täcke?

Mina hundar är med mig året om vare sig det är kallt eller varm. Har de ett dåligt hundliv? När får de vara mindre hund än en hund som inte har täcke på sig? På vilket sätt utsätts det för lidande. Är det för att andra hundar skrattar åt dem pga av att täcket kanske är rosa?

Nej allt det här bottnar i personliga attityder. Någon stör sig väldigt på att vissa hundar har täcke på sig men mig stör det inte alls och jag ser inget konstigt i det.

Däremot är alla höftledsproblem, hudproblem, valpningsproblem osv ett stort problem. Det är inte naturligt att bara kunna valpa med hjälp av kejsarsnitt. Det är inte naturligt att ha en mage som släpar i marken och orsakar hudproblem. Däremot är att frysa naturligt och dessutom lätt avhjälpt utan att man behöver blanda in en veterinär.

Mvh

Tora

Tack, TACK :bow: för det inlägget. Du har helt rätt i det du skriver.
Alexandra_W: :bow:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nu har jag alltså fått det bekräftat att hea arten hund lider av att några promt ska ha hundar som kräver täcke.

Förlåt, men det här börjar ju bli löjligt rent ut sagt :rofl: så du menar alltså att det är kört för HELA ARTEN hund för att några få raser kan komma att behöva täcke under de få månader som det är minusgrader i detta land? Oh my. Du får ursäkta att jag säger det, men det låter otroligt insnöat. DET om något är ju tunnelseende.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag har förmågan att se hur det påverkar många andra områden inom hunderiet, vilket tydligen inte du har.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jodå, det har jag, men jag vidgar min blick och inser verkligheten istället för att leva i min egna lilla utopi.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Verkligheten att man accepterar klena hundar menar du?

Den undviker jag gärna och stannar hellre i min utopi där hunden får vara hund fullt ut.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Och nu är vi där igen. Vad är det som är klent med att en hund fryser? Det är en totalt normal kroppsfunktion för att få upp temperaturen i kroppen. Det är något helt annat om hunden låter det påverkas av det eller inte. Och fortfarande, en hund lider inte av att ha ett täcke på sig och får fortfarande vara hund. Herregud.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jaja, vill ni fjolla med era hundar så gör det då men gnäll inte när raserna utvecklats till att inte kunna vistas ute utan overall, täcke, solskyddsfaktor, parasoll och skor.

Nu tror jag risken för det är liten för hundar som fortfarande har ett uttalat syfte såsom Greyhound, men med sällskapsraserna skulle jag inte bli förvånad om de snart blir så känsliga att de får gå på låda inne istället. Och det ser man säkert inte som något problem då heller.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Som vi säger här i Norrland: Det är lättare att klä sig mot kylan än värmen;)
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Wow, du har verkligen förmågan att överdriva :bow:. Vadå "jaja", fick du inte fram ett vettigare svar än så? Som sagt, det finns fler länder med hund än bara vi här i Sverige och en hel ras kan inte förändras bara för att vi har ett annorlunda klimat gentemot ett annat lands. Nej det är klart, brukshundar är ju det enda som gäller och som borde finnas. Usch, skäms på oss med sällskapshundar. :angel:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Man behöver inte släpa hit varenda ras som finns utan det räcker gott med de som pallar klimatet och /eller har ett specifikt syfte.

Tro att jag överdrier du, men återkom om 20 år så får vi se. Många av de hundar vi har idag hade skjutits för 20 år sedan för att de är undermåliga.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Man behöver inte släpa hit varenda ras som finns utan det räcker gott med de som pallar klimatet och /eller har ett specifikt syfte.

Tro att jag överdrier du, men återkom om 20 år så får vi se. Många av de hundar vi har idag hade skjutits för 20 år sedan för att de är undermåliga.

Att du orkar! Men tack för jag gör det nog inte :D
Jag är helt inne på ditt spår och med den inställningen som många har till hund kommer det sannolikt bara gå utför. Jag har en frusen stackare här hemma som ibland måste ha två täcken på sig (dock pälsdefekt o inget rasbundet) och det är inte något jag önskar någon hund. Jag ser inte ner på folk som väljer en viss ras för tjusningens skull, men samtidigt orkar jag inte med tänkandet som bara avser "jaget". "JAG" vill ha en sån hund och så ska det bli till varje pris. Aldrig "Jag vill ha denna hunden, men vilken ras slipper jag komplettera något fundamentalt på?". Man tänker alltså inte "jag och hunden", utan enbart "jaget".

Det behöver såklart inte gå till överdrift. Men en promenad i normalt väder oavsett årstid utan täcke är iaf mitt minimumkrav och smak-sen finns det dom individerna som faller utanför ramen. Men det är sju skillnad på individer och rasbundenhet.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag skrev ju att bägge mina är hårda men Rottisen är något hårdare än Schäfern men bägge är förarveka. Därför är det inga som helst problem o handha mina hundar då de tar åt sig av vad jag säger o gör.

Att ha en vekhund tjänar ingen på! vad ska man med den till?
Att dom inte ska vara förarhårda är en helt annan sak det vill inte jag heller ha.Men veka mot yttre miljö tror jag ingen vill ha.

Så du tycker att en labbe, schäfer och rottis har samma mentalitet i grunden?

Det är skillnad på vek och mjuk hund. Min gamletik är både mjuk och vek. Det är inget att sträva efter. Det blir jobbigt det också då hon har en tendens att överreagera på saker och ting. Den lille terroristen är bara mjuk och inte det minsta vek. Jag vill att mina hundar skall vara mjuka i alla situationer inte bara mot mig dvs förarvek. Men du får inte blanda ihop vek och mjuk hund det är två skillda saker.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 397
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 574
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp