Hur gör ni nu när det är kallt....

Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Tja, -15 kanske...eller hellre -20. Är det fuktig kyla kan jag gå med på mindre, dock inte mycket mindre. Torr norrlandsluft är inte så tokigt, men blött göteborgsväder är ingen höjdare.

I -30 får till och med den välpälsade tjockisrottisen köldkramp i tassarna så då går jag med på täcke, men helst inte. Är de i rörelse borde de klara det med.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nej, jag mena att vi borde tänka ett steg längre än vår egen fåfänga och ge blanka sjutton i att skaffa en hundras som måste kläs på för att kunna gå promenad i fem minusgrader. De kan stanna i Italien eller det varma ställe de kom ifrån.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jodå, men av en helt annan typ. Där tar vi hänsyn till användbarheten hos hunden. Varken frusen eller värmkänslig är tillåtet.

Dock avlar jag inte själv för mina hundar duger inte till.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Tycker DU ja. Jag anser att det finns mycket viktigare frågor att ta svar till när man väljer sin hundras (och även inom avel), som ändamål, personlighet, mål med sitt hundägande, aktivering osv osv. Jag ser korthåriga raser som en stor fördel efter att ha levt med Shih Tzu i hela mitt liv, den pälsvård som behövs tar sinnessjukt lång tid om de ska hållas i utställningsskick. Ta det gånger antalet hundar (6 st). Jag älskar Shih Tzu, men i mitt nästa hundval kommer jag förmodligen att köpa korthårigt.

Vilken "typ" då menar du?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nu är du faktiskt lite överdriven. Nya raser behövs inte avlas fram och nej, jag tror inte alls att vi är de enda som har hund. Dock måste vi inte ha alla sjuttiolvtusen raser som finns här. Man tar inte med sig en Siberian Husky till Marocko och en värmeälskande spanjor hör bäst hemma i land med samma klimat.

De raser som är tänkta att palla med vädret här ska också göra det, utan kläder eller kylrum.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Så du tycker på allvar att Sverige ska avskärma sig från världen och föda upp sina egna varianter av olika raser för att få bort tunn hud och korthårighet? Bara för att vi bor i Sverige?

men tror du denna kassa menalitet det är på 70% av landets hundar är enligt rasstandard eller:rofl: herregud det vandrar ju bara fler o fler kassa hundar på våra gator för folk inte tänker till med sin avel.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Men vad är det du inte förstår? Mentalitet och viktiga kroppsfunktioner hör inte ihop, bara påverkan av den. Vad är enligt dig kass mentalitet? När man inte kan hetsa en hund till att attackera en människa? Har du glömt att det finns olika kategorier av hundar, såsom sällskap/jakt/vall osv osv, ska alla dessa ha likadan mentalitet?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag vet att jag överdrev, men vem är du att bestämma vad för hundras jag ska välja t ex? Om jag mot all förmodan vill importera en italiensk vinthund, ja då gör jag det och ser till att gör vad som krävs för att den ska trivas, även täcka den om det nu skulle behövas.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ingen tvingar dig att ställa ut hunden. Det är knasigt att det ska krävas så mcket bara för att kunna visa en hund på exteriörbedömning. Ännu ett exempel på att utställningarna är helt fel ute.

Och den bedöming du gör, när du anser att kläde rär helt oe, är att du sänder signaler om attd et är okej med sämre hundar som inte tål vanligt svensk väder. Du visar andra människor att hundar är en sköra saker som måse omhuldas och pjoskas med för att kunna leva ett hetl vanligt liv. Då kommer folk också att tro att det är normalt med knasiga hundar, frusna hundar, trasiga hundar osv. I princip vilka konstiga avarter som helst kommer att accepteras och den enda som kommer att lida av det är arten hund. Vi kommer att få se betydligt mer skitavel än vad som finns idag och det är illa. Det börjar med frusenhet och kläder, det slutar med hundar som inte kommer kunna kliva utanför dörren utan hjälpmedel.

Samma sak med att behålla sjuka hundar i livet. Om en gör det så följer andra efter och snart blir det accepterat. Frisk hund blir bristvara för varför leta friska individer när folk ändå accepterar sjuka.
Time to see the big picture!
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Men vad är det du inte förstår? Mentalitet och viktiga kroppsfunktioner hör inte ihop, bara påverkan av den. Vad är enligt dig kass mentalitet? När man inte kan hetsa en hund till att attackera en människa? Har du glömt att det finns olika kategorier av hundar, såsom sällskap/jakt/vall osv osv, ska alla dessa ha likadan mentalitet?

Nej men vissa mentala egenskaper ska alla hundar ha thats it vare sig det är en sällskapshund eller jakthund eller en skyddshund.

en kass mentalitet är när en hund har rädslor är vek, dålig dådkraft, nervös, reserverad, dåligt temprament.

att busa hunden på folk har ju inget med mentalitet o göra igentligen utan det är ju sammansatt i hunden egenskaper och inlärt bettende.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag kan inte bestämma något, men jag behöver inet tycka om vad du gör. I mina ögon är det en egoistisk handling som missgynnar hunden och dessutom är det totalt onödigt. Förvisso har vi alal hund för vår egen skulle man någon måtta får det vara. Man behöver inte göra allt baa för att man kan.

Och som sagt, du missgynna alla övriga hundar i och med det valet. Alal fattar inte skillnaden mellan att täcka en normal Italienare och en felpälsad labrador. De kommer att tro att det är lika rätt och riktigt och att labbar minsann också ska ha kläder.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

PIRU:


Jo, men samtidigt så hur motiverad man än är, så kommer kylan påverka kroppen FYSISKT även om man vägrar låta den påverka psykiskt. I viss mån kan man 'tvinga' kroppen att sluta skaka genom att slappna av, precis som alla isvaksbadande vpl lärt sig. Men det kommer till en gräns där det är utom din kontroll.

Om vi säger att någon sa att jag får en miljon kronor om jag sover naken ute inatt, så kommer jag 'stå ut' mycket, mycket längre än utan motivator. Men förr eller senare kommer kylan vinna. Kanske inte så att jag går in, men musklerna kommer att skaka, jag kommer drabbas av köldskador, jag kommer drabbas av känselbortfall, musklerna kommer ta stryk etc. Har jag t ex tillräckligt adrenalinpåslag kommer jag inte märka det där och då, men det kommer ju att hända likförbannad. Om jag vunnit miljonen innan jag glider in i medvetslöshet pga för kraftig nedkylning, och får komma in i värmen igen, så kommer jag då upptäcka den fysiska påverkan kölden gjort. De förfrysta kroppsdelarna kommer göra ont, jag kommer vara rejält mör i musklerna efteråt, jag kommer (förhoppningsvis iaf) få stickningar och smärta i de nedkylda kroppsdelarna när blodcirkulationen (förhoppningsvis) återvänder. Etc.

Så, jag hävdar fortfarande att all motivation och temperament osv i världen inte kan göra att frysandet blir mindre, däremot den psykiska påverkan av det.

Men även om hon inte märker det förrän sen, så vill jag inte min tik ska behöva dras med verkningarna av att frysa långa perioder. På samma sätt som jag under extremt heta sommardagar kopplat henne under promenaderna, för att hon INTE ska ta ännu en 'full fart medvetslös'runda över fälten. För även om hon vill, inte anser det är något problem med värmen etc, så har jag fått kånka hem henne med värmeslag en gång, och känns onödigt göra det igen. På samma sätt så startade hon aldrig ouppvärmd, för även om hon kunnat löpa lika snabbt med kalla muskler pga rent adrenalinpåslag och vilja (hon pensionerades btw från banorna för att hon ville mer än kroppen tålde.. Viljan var större än kapaciteten och det blev inte så lyckat mer än väldigt kortsiktigt) så kan viljan inte förhindra muskelskadorna.

Så jag är HELT enig med dig att viljan spelar en otroligt stor roll i sammanhanget, men anser inte att enbart vilja räcker för att t ex greyhounds ska bli mer lämpade för sträng kyla. (Jag är för övrigt helt enig med dig om att inte övertäcka heller, täcka om/när hunden fryser, inte annars)
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Att jag accepterar täcke på en frusen hund oavsett ras betyder inte att jag predikar täcke på var och en. Och vad är det för inställning? Jag tror knappast att jag är ensam om att påverka Sveriges hundmänniskor. Att en hund har ett täcke på sig betyder inte automatiskt att den är en porslinsdocka, det förstår vilken någorlunda insatt människa som helst. Då är vi ju liksom tillbaka på ruta ett, vi ska låta våra hundar frysa för att det är djur helt enkelt och ty de skall härdas! :crazy: annars kommer hela arten hund att gå under.

Att ingen tvingar mig att ställa ut hunden är jag medveten om, men det finns något som kallas "rasstandard" och det måste man ta hänsyn till när man avlar (på både gott och ont, givetvis). Jag är fortfarande intresserade vilken "typ" av avel du har erfarenhet ifrån.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

För att det låter som att vi borde göra det av vissa inlägg här, t ex Jadzia som tycks tro att vi är det enda landet i hela världen som har hundar och borde inte ha korthåriga hundar just därför.

Hmm..Jag kan ha fel men jag tog det mest som att hon menade att man kan ha korthåriga hundar men inte såpass att de inte kan ta en promenad utan täcke?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Men att inte frysa hör inte till dessa "vissa mentala egenskaper" eftersom det är en livsviktig kroppsfunktion och inget annat.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Du och jag tolkar olika, helt enkelt ;) .
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Det är en egoistisk handling att överhuvudtaget äga ett djur om vi nu ska gå in så djupt. Så vad gör jag om jag äntligen hittat rasen för just mig och mina ändamål för mitt hundägande, och den rasen råkar vara korthårig...? Då sitter jag ju verkligen i klistret.

Jag lovar, den dagen jag ser en labbe med pälskantad luvjacka/overall i -2 kommer jag sålla mig till din sida :angel: :D.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Men att inte frysa hör inte till dessa "vissa mentala egenskaper" eftersom det är en livsviktig kroppsfunktion och inget annat.

om de ätit o druckit nog med vatten så fryser inte en hund med en bra menalitet som är gjord för o vara här.
Om hunden har en bra mental mentalitet då kommer det ta extremt lång tid innan den fryser det kan jag garantera dig.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Samma sak med att behålla sjuka hundar i livet. Om en gör det så följer andra efter och snart blir det accepterat. Frisk hund blir bristvara för varför leta friska individer när folk ändå accepterar sjuka.
Time to see the big picture!

EH, nu är vi OT men är du seriös nu? Eller har jag komplett missuppfattat dig??

Men du menar att hundar som inte är fullt friska och helt utan krämpor de ska tas bort? Utan minsta hänsyn taget till livskvalitet?

Tänker exvis på förra vovvan, hon fick njursvikt som 10-åring. Sattes på medicinskt foder (torrfoder), och fick nästan 4 bonusår i högönsklig välmåga, ingen kunde tro hon var en dag över 8. Skulle hon ha tagits bort?

Hanen har leversvikt, han är 12 år i år, äter medicinskt foder med. Dock har han senaste 6 månaderna vid två tillfällen vacklat lite såtillvida att han fortfarande varit pigg, glad och aktiv, men han har druckit alldeles för mycket och kissat för mycket, dvs leverstatusen har varit försämrad. Vid båda tillfällena har han behövt en antibiotikakur, men sen har han varit sig själv igen. Dock, så blir det ett till läge för antibiotika nu, då får han somna. För även om han utåt mår fint, är levnadsglad, aktiv och pigg, så anser jag där att där börjar det bli väl mycket 'understöd', att behöva antibiotika var tredje månad är 'over the line'. Om han däremot är symptomfri med det medicinska fodret ser jag ingen som helst anledning att ta bort honom.

Så, menar du allt som inte är kärnfriskt, eller de där som kräver upprepade och/eller permanenta behandlingar för att 'överleva'? Eller de som inte blir symptomfria med behandling/åtgärd utan är 'halvknackiga'/'halvkrassliga' hela tiden?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Alltså, jag fattar inte... du menar alltså att hunden med hjälp av tankevågor eller liknande ska kunna stänga av/på frysandet och musklernas sätt att få upp värmen i kroppen? Då kommer ju hunden (om den är tillräckligt hård vill säga) tillslut frysa ihjäl. Eller vänta förresten, den kunde ju inte frysa. Men, då är vi ju tillbaka till detta problem, den kommer inte ens märka hur kroppen temperatur sakta sjunker och tillslut bara -pang!- död. Typ.

Tillägg: Ja, jag är ironisk.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 397
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp